Veilig aangekomen! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen!

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

02 September 2005 | Nederland, Amsterdam

Nou lieve allemaal, hier dan mijn eerste bericht uit een warm vochtig Seoul. De vlucht verliep voorspoedig, Hans, Wilma, Andy en Kim hebben me uitgezwaaid op Schiphol. Ik moest helaas wel bijbetalen voor mijn bagage, maar ja, als je alles nieuw moet kopen in Korea kost het ook geld. Het was heel grappig dat ik Hans en Wilma zelfs nog in het vliegtuig op het de panorama kon zien staan! (En zij mij tot en met de gate!). Ik zat aan het raam en kon dus genieten van het prachtige uitzicht, vooral het stuk boven Tibet was echt mooi: bergen, soms een meer en af en toe ineens een paar gebouwen. Het eten was smerig, maar wat wil je met de KLM^^
Ik werd door een vriendin (Eun Young), haar zusje en een neef opgehaald van het vliegveld. Het was heel vreemd om (weer) in Korea te zijn. Ik voelde me wel thuis en heb nog geen moment heimwee gehad (sorry^^). We gingen met de auto naar de flat waar EY woont. Seoul staat bomvol met gigantische flats (ap' at' u zoals de Koreanen zeggen) en zei wonen in een hele nieuwe die voorzien is van superelectronica! Je gaat naar binnen via pasjes en de deuren lijken net kluisdeuren zo beveiligd en massief. Het appartement is erg ruim, er zijn 3 slaapkamers, 1 studeerkamer, 3 lange gangen, een ruime woonkamer en keuken en 2 badkamers. Haar pa is weg dus ik mag zijn kamer. Ze hebben een gigantische flatscreen als tv en de telefoon is een plat ding in de muur waar he tegen praat. Iedereen heeft natuurlijk een hele moderne telefoon en foto's sturen is gewoon gratis. We hebben 's middags chapchae gegeten (noedels met groenten) en wat tv gekeken. Vooral met het zusje praat ik Koreaans, met EY om 1 of andere reden steeds engeld en haar ma praat zo snel, dat is amper te verstaan. Oh, ze hebben ook nog een ahuma die kookt en het huishouden doet en eigenlijk deel van de familie is geworden.
Aan het einde van de middag gingen we mijn pinpas uitproberen, maar die deed het niet, en mijn creditcard ook niet. We hebben toen bij de Yonsei-University een Koreaans bankaccount aangemaakt waar ik net via internet heb geprobeerd wat geld op te storten. Hopelijk lukt het. Daarna zijn we met een vriendin van EY langs een aantal verblijfopties geweest. De eerste 2 kamers waren won-rum, dat zijn kamers waar je zelf kan koken, een soort studio dus. Die zijn alleen wel wat duurder. Daarna zijn we bij 2 hasukhuizen geweest (soort kosthuizen) en die bevielen wel. Vooral de laatste, daar waren maar 5 andere studenten en 2 badkamers. De ajuma (de eigenares) was erg aardig en had geen bezwaren dat ik vega was. Ze hield zelf ook veel van groente en zou er rekening mee houden! de kamer bevat een bed, bureau, kast en ze zou beddengoed geven. De gemeenschappelijke eetruimte zag er erg gezellig uit dus ik denk dat die het wordt. Ze hadden ook een kleine keffer, maar dat was een huisdier dus niet voor in de pot^^
(De familie van) EY is erg behulpzaam, vannacht slaap ik daar dus nog. Ik krijg handdoeken van ze en had echt de helft van al mijn zooi thuis kunnen laten maar ja... Morgen ga ik shoppen met EY voor de spullen die ik nog nodig heb (tv/radio/agenda...).
's Avonds hebben we bibimpap op, echt lekker!!! (Verder maak ik niemand jaloers hoor ^^).
Ik denk dat ik morgen ook nog maar een stel slippers ga kopen want ik word gek van het ana en uit trekken van mijn gympen en het is veels te warm.
Ik herkende trouwens nog dingen van de Yonsei Uni van 6 jaar geleden. Het is echter wel leuk dat ik nu ook dingen kan lezen in tegenstelling tot toen. Ik vind het ook erg grappig dat ik nu alles in het echt zie wat je normaal in boekjes leest, zowel van de gewoontes als van de gebouwen. EY woont vlakbij de Kwanghwamun in het centrum van Seoul.
Ik kijk echt steeds mijn ogen uit in Seoul, er is zoveel te zien! Al die kleine zwarte mensen, echt heel grappig^^ Overal winkeltjes, auto's, bezorgers op brommers etc etc. Het is hier nu 8.45 pm en al pikkedonker. Van een jatleg heb ik eigenlijk geen last gehad, ik heb wat geslapen in het vliegtuig en daarna was er zoveel te zien dat ik geen tijd had om moe te worden.
Nou ga ik stoppen en mijn cadeautjes uitdelen.
Wordt vervolgd!
Liefs uit een druk warm Seoul,

Annyong~~
Soe Ja

  • 02 September 2005 - 14:29

    Lot:

    Hee Soe, Cool om te lezen wat je meemaakt, mooi dat het bevalt! We gaan alles op de voet volgen, ook de groetjes van mijn ouders, zussen en nichtjes en zwagers en Jaap, -XXX-

  • 02 September 2005 - 15:24

    Hanneke:

    Hey lieve Soe Ja!
    Wat fijn dat je zo goed bent aangekomen en wordt opgevangen! ja dat kosthuis klinkt erg leuk en van al die gerechten die je noemt krijg ik echt zin om dingen uit te proberen, dus dat wordt weer naar de Toko binnenkort :-)! Seoul klinkt echt heel overweldigend! Geniet ervan! En ik post snel weer een berichtje!
    ps, nog niets van KB gehoord ;-( maandag weer mailen! fijn weekend
    Liefs & zoen Hanneke

  • 02 September 2005 - 15:26

    Hanneke:

    ps 2
    Ohja, de foto's zijn echt heel leuk! kunnen wij ook foto's op de site zetten?

  • 02 September 2005 - 15:26

    Wilma:

    He soe,
    waarschijnlijk lig je nu al een uurtje te slapen . Gaaf dat het zo leuk is allemaal. Leuke foto's van jullie twee, zijn die home-made met je nieuwe camera?
    Als je zo blijft schrijven heb je over een paar maanden een mooi boek geschreven!!!!!!
    liefs wilma

  • 02 September 2005 - 16:13

    Son:

    Hey meid, leuk om te horen dat je goed bent aangekomen! Je maakt me jaloers met al je lekkere eten... En al dat winkelen en dat heerlijke weer.. maar gelukkig valt het weer hier nu ook wel mee :)Ik wil ook naar Korea toe.. snif snif..
    Het is wel een raar idee om te weten dat je nu in Korea bent en niet meer in ons kikkerlandje. Dat wordt even wennen.. Ik kijk uit naar je volgende verhaal(tje).
    Liefs

  • 02 September 2005 - 18:24

    Em:

    Hoi Soe,

    Ik dacht nog aan je toen ik gisteren met de trein onder Schiphol doorkwam. Wat leuk dat we je belevenissen zo op de voet kunnen volgen!
    Je hoort snel weer van me, Liefs, Em

  • 02 September 2005 - 20:31

    Hans:

    Hoi Soe

    Leuk verhaal heb je geschreven. Wij konden je echt weg zien vliegen. Heel spannend maar ook heel leuk. Fijn dat je het naar je zin hebt en hopelijk is dat voor heeel lang. dikke kus

    je pa

  • 02 September 2005 - 20:33

    Hans:

    PS. Met heeel lang bedoel ik dat je het lange tijd naar je zin hebt maar niet dat ik wil dat je heeel lang wegblijft.
    doei

  • 03 September 2005 - 00:51

    Je Lievelingszusje:

    Hoi Soe,
    Klinkt echt als een gave stad! Wat dat betreft heb je het denk ik beter getroffen dan ik. En lekker bezig dus... ff een tv en radio kopen en ik begrijp dat je ook maar ff een digitale camera hebt aangeschaft! Echt goed trouwens dat je zo snel al een huis kan vinden. Heb je je webcam eigenlijk mee?
    Kus
    Joor

  • 03 September 2005 - 17:23

    Cora:

    Lieve Soe, wat heb je al veel te melden na zo'n korte tijd, dat belooft wat. Leuk hoor, je gaat vast genieten van alles! Ik hoop dat je appartement je in die grote stad een thuisgevoel oplevert. liefs, Cora

  • 03 September 2005 - 17:45

    Hans En Marijke.:

    Hallo Soeja,wonderlijk om je daar in het verre Korea op de bank te zien zitten terwijl we een paar dagen geleden nog hier in Noordwijk met je stonden te praten.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, als ik de foto's van het huis van Eun Young zie zou ik als ik jou was proberen daar te blijven. Je beschrijving van het Hasukhuis waar je waarschijnlijk gaat verblijven klinkt echter ook goed. Wel jammer dat dat keffertje niet voor consumptie bestemd is, in het verre oosten kunnen ze heerlijke hondengerechten bereiden, daar zou jij je vega principes zelfs even voor opzij zetten.
    Het valt me wel van je tegen dat je een beetje neerbuigend over de inwoners van Seoul doet, "Al die kleine zwarte mensen - echt heel grappig". Dat kan je niet maken Soe!
    We gaan je belevenissen met belangstelling volgen.
    Hartelijke groeten.
    (En dat je maar lekker lang weg mag blijven - dat bedoel ik natuurlijk niet zo, ik bedoel dat het voor jou lekker lang mag lijken).

  • 03 September 2005 - 18:03

    Andy:

    Hey meis,
    Super dat het allemaal zo voorspoedig gaat. Kan je niet een grotere kamer/huis nemen? Zo eentje als je vriendin. En koop maar gelijk die TV ook. Waar moet ik dalijk slapen? :) Heb je daar al eens aan gedacht? Enne, we missen je.

  • 03 September 2005 - 18:27

    Marjon:

    Hoi Soe

    Dat ziet er allemaal goed uit!!!.
    Gelijk in het diepe, heel veel gedaan zo de eerste dagen. Ik hoop dat je het naar je zin zult hebben en dat je kamer bevalt. Lekkere dingen koken ze daar zo te zien.
    Tot mailens.
    Liefs, Marjon

  • 03 September 2005 - 19:22

    De Groene Ridder:

    HEY SOE! Klinkt allemaal erg goed.. En jee, gewoon nu al foto's op de site! OH OH die technologie :-) ..Die gaat er in ieder geval voor zorgen dat we contact blijven houden, ook als ik in okt. ga vertrekken.. GENIET ervan en ik wacht op je volgende berichtje :-) .. Grtz en x, ook van de fam hier..

  • 03 September 2005 - 21:31

    Cindy/In Hee:

    Wat leuk om jouw belevenissen te volgen! Nice pictures;)

  • 04 September 2005 - 14:28

    Ye-Jin:

    Haaai Soe! Ik ben echt super super super jaloers op jou dat jij in het paradijs bent en ik hier maar in Nederland ben. Maar ik gun het je van harte. Ga je flink de beest uithangen of ook serieuze dingen doen? Niet teveel soju & Mekchu drinken op die gezellige terrasjes in Seoul. Maar ook niet te weinig ;) Blijf je alle 6 maanden in Soul of verblijf je ook nog in andere steden? Is Jeju in de winter ook nog steeds subtropisch?

    Veel liefs
    Ye-Jin

  • 04 September 2005 - 18:01

    Marjolijn:

    Ha die Soeja, wat fijn dat je het zo naar je zin hebt daar in Korea zeg.Het klinkt allemaal wel erg prettig hoor. Maar goed , daar ging je ook voor. Je hebt ook wel leuk beschreven wat je tot nu toe allemaal hebt meegemaakt.En dan meteen die foto's erbij. Wij waren vanmiddag bij de WK-honkbalwedstrijd tussen Zuis-Korea en Nederland. Helaas voor jou heeft Nederland gewonnen. Groetjes en wij lezen wel weer je vervolg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 203040

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: