Naar de Korean Foundation met de metro - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Naar de Korean Foundation met de metro - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Naar de Korean Foundation met de metro

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

06 September 2005 | Nederland, Amsterdam

Annyong~~
Vandaag ben ik et de metro naar het kantoor van de Korean Foundation geweest, de organisatie waar ik de beurs van heb. Het kantoor ligt in het Kangnam district (gu) aan de andere kant van de Hanrivier, dus ik moest eerst met de metro naar het centrum en daar overstappen op lijn 3. Het was ijn eerste keer et de metro, mar het viel allemaal wel mee. Het station bestaat uit 2 delen. 1 deel dat openbaar is en waar ook veel winkeltjes zijn (kleren, eten, echt van alles) en 1 deel waar je alleen in kunt met een kaartje. Ik heb zon T-card dus dan hoef je geen kaartje te kopen. De heenweg was het betgoorlijk druk vanwege de spits. Veel mensen staan of zitten te dommelen. Er zijn speciale banken voor ouderen, zieken en zwangere vrouwen. Eenmaal bij het kantoor aangekomen bleek dat de mevrouw die ik had gebeld ziek was, aar gelukkig was er een andere man die me kon helpen. Ik moest wat formulieren invullen en kreeg wat informatie.
Morgen wil ik naar de immigratiedienst gaan, dat moet iedereen die voor langere tijd blijft, binnen 90 dagen na aankomst doen. Ook deze keer moet ik met de metro, want het kantoor bevindt zich in Moktong, ten zuiden van de unie aan de andere kant van de han-rivier. Vanmiddag heb ik de 4! benodigde pasfoto's laten maken op de campus. Ik werd er netjes op gewezen dat mijn bloesje nog een knoopje hoger dicht moest, hoewel het voor nederlandse begrippen al behoorlijk preuts was ^.^

Voor degenen die het nog niet wisten, de wc's verschillen hier soms ook van die in Nederland. Het zijn wc's in de vloer en je gooit het wc papier altijd in de prullenbak. Ik ben echter zo gewend het in de wc te gooien, dat ik dat nog wel eens vergeet...

In Nederland had ik het wel gelezen, maar hier zie je het idd heel veel: vrienden of vriendinnen die onderling geramd rondlopen. Het aantal stelletjes is echter ook groot, vooral in het parkje op de campus zijn de bankjes veel bezet. Mijn Koreaanse vriendin vertelde dat het parkje vooral in de mooie Koreaanse herfst door de vrijgezellen vermeden wordt, om niet groen te gaan zien van jaloezie ^.^

Koreaanse studenten hebben vaak een soort plastic map waar ze hun boeken in doen ipv een rugzak. Er is sowieso een grote keuze uit allerlei soorten mappen en schriften. Gewone ansichtkaarten of enveloppen ben ik alleen nog niet tegengekonen, dus de kaarten laten nog even op zich wachten...

De computers worden hier blijkbaar veel gebruikt, de letters op de toetsenborden zijn vaak al half weg. De Koreaanse studenten hebben er echter volgens mij geen last van, want die typen eht allemaal blind!

Vanmorgen zag ik een groep basketballers trainen, een heel grappig gezicht. Het deed me denken aan de Koreaanse film 'Attack the Gas-station' waarin je dat ook ziet. Iedereen rende netjes in het gelid van 2 bij 6 en onder het rennen werd er gezongen en geteld: han..tul..set..net..han.tul.set.net.hantulsetnethantulsetnet... Ze waren netjes in tenue met een klep op.
Zelf heb ik na die ene keer niet meer gerend omdat ik nog steeds zere kuiten heb^.^ De Koreaanse vrouwen hebben vaak hakjes aan en hoe ze daar op kunnen lopen???

Verder raak ik nog steeds niet uitgekeken op de mensen. Vandaag zag ik voor het eerst een paar bleekscheten op de campus en ik vroeg me af of Aziaten in Nederland ook zo opvallen. Wellicht is het niet helemaal vergelijkbaar omdat de Koreaanse bevolking een van de meest homogene volken is, maar toch...

Dat was het wel weer voor vandaag,
liefs
soe

  • 06 September 2005 - 09:43

    Wilma:

    Ja en nu is je dag al weer bijna om terwijl die hier net is begonnen. ga straks al die dingen is opzoeken op de kaart van Seoul de Moktong en de Kangnam. de markt heb ik al gevonden dat zag er erg leuk uit.
    misschien zijn de hakjes in Korea veel comfortabeler dan hier probeer het gewoon eens,misschien valt het erg mee. Wie weet komt er an een leuke Koreaan naast je zitten op het bankje in het park :)

    sterkte met je zere kuiten,
    liefs wilma

  • 06 September 2005 - 09:59

    Wilma:

    allebei onze typevaardigheid verbeteren zou een goed idee zijn :)

  • 06 September 2005 - 10:22

    Hanneke:

    Ohja, bankjes in het park, tja en dan kun je natuurlijk al helemaal geen vrijgezellen bankje maken want dan wordt je weer belaagd met jongens die iets van je willen!!! ik had eens een Chinees vriendinnetje die ook altijd met haar Chinese vrienden arm in arm liep, misschien is het wel een heel aziatisch gebruik of is het typisch Koreaans?
    Heb je wel al een fijn renrondje gevonden?
    En hoe bevalt de camera? Heb je al een beetje door hoe hij werkt? Als je daar ook je foto's op een cd kan branden heb je wel genoeg aan de geheugenkaart denk ik!
    Ja ik was laatst mijn cv aan het maken en ik heb dus een typiste A diploma! helemaal vergeten, ik typ altijd, half blind zeg maar, toch wel handig, nog even en dan kun jij dat dus ook! Het zou lekker zijn als je straks al je regeldingen achter de rug hebt, wanneer begint ookal weer het studiejaar in Korea? Ik moet er volgende week weer aan geloven! Latijn bij Orban! Nou ik ga weer even studeren, toch maar even Koninginnen ...
    slaap lekker voor straks! liefs Hanneke

  • 06 September 2005 - 10:28

    Marina:

    Een heleboel verhalen al, en je bent er nog zo kort! Zo te lezen ga je je daar echt niet vervelen! Leuk dat je "huisgenoten" geen engels spreken, dan ga je het echt gauw leren!
    Onwijs veel plezier daar, ziet er mooi uit op de foto's. Nog wel steeds een beetje onwerkelijk dat je daar echt zit nu...

    xxxx

    Marina

  • 06 September 2005 - 11:15

    Hans:

    Hoi Soe, ik zit nu op school in de klas en de kids zitten te rekenen. Even gauw een berichtje. Lijkt me wel een ervaring om daar door zo'n enorme stad te reizen. Leuk dat in Korea in de herfst de bomen bruin zijn en sommige mensen groen zien.
    Veel plezier

  • 06 September 2005 - 14:56

    Joor:

    Hoi zuster,
    Wel je bloes goed dichtknopen he? En die hakken moet je ook maar laten hoor, veel te sexy (en onhandig toch!?) Wordt je trouwens veel gewaarschuwd voor zakkenrollers?

  • 06 September 2005 - 15:39

    Bas:

    Ha die Soe,

    Leuk jouw belevenissen zo te kunnen volgen en zo half en half ook nog herinneringen aan veel van die plekken te hebben. Ga jij nou straks ook met zo'n stuk plastic onder je arm college's lopen of houd je het ijzeren-heinig bij de rugzak??? Op de Nam-Dea-mun verkopen ze echt supergoeie rugzakkies hoor, ik doe er al jaren dagelijks mijn spul in.

    Geniet van je ervaringen en van het leedvermaak om al die jalourse vrienden en familieleden,

    Bas

  • 06 September 2005 - 17:56

    Son:

    Jeetje wat een verhalen meid! Ik heb vandaag ook hardgelopen, maar hier is het gewoon vlak, maar ben wel moe ^^ Ik had vandaag trouwens besprekingscollege, bleh ik kreeg meteen een berg huiswerk mee >.< help... Als je terugkomt uit Korea wil ik je wel zien met hakjes, een dichtgeknooptbloesje tot aan je kin :P en een koreaans vriendje hoor!! Alvast succes met deze metamorphose-missie ;)

    Veel succes met je Kor en als je terugkomt spreek je vloeiend Kor hoor! Het is je geraaie.. oei oei

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 203017

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: