dik onder het stof en zweet - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu dik onder het stof en zweet - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

dik onder het stof en zweet

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

08 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Omdat ik vanmiddag een afspraak had, besloot ik daarvoor eens te gaan kijken bij de tongnipmun, de onafhankelijkheidspoort waar we tijdens de geschiedenislessen het een en ander over gehoord hadden. Op weg er naar toe kwam ik door een overdekte markt die eigenlijk niet te beschrijven is. Het was 1 'straat' (maar dus overdekt) en aan weerszijden waren allerlei winkeltjes. Voor de winkeltjes was echter ook heel veel uitgestald. Er waren viswinkels, klerenwinkels, fruit en groentewinkels (tomaten zien ze hier trouwens als fruit), eettentjes, echt van alles. Het klinkt cliche, maar het was net zoals op de foto's die je altijd ziet...
De poort was eerlijk gezegd niet helemaal wat ik verwacht had, hij was een stuk kleiner ^.^ Hij was opgericht in 1898 door de Independance Club om uiting te geven aan Korea's wens onafhankelijk en vrij te willen zijn. Oorspronkelijk was er een poort opgericht omdat daar de Chinese envoys waren ontvangen, maar die werd neergehaald. Later is de poort een stukje verplaats ivm de aanleg van een weg. Er was een park bij de poort waar nog wat meer monumenten stonden die verwezen naar de Koreaanse onafhankelijkheidsstrijd. Grappig is om te lezen dat de beschrijvingen daarbij steeds spreken over 'ons' en 'wij', waar je in Nederland eerder een objectieve beschrijving zou verwachten :)
Het park was verder erg mooi en rustig overal bomen, zitplaatsen en veel mensen. Vooral oudere mensen die bordspelen aan het doen waren, ja idd, alweer zoals je altijd op de foto's ziet^^
Op weg naar mijn afspraak zag ik diverse geparkeerde auto's waarvan de eigenaren de deuren open hadden gedaan, de stoelen naar achter en met hun benen op hun dashbord even een uiltje aan het knappen waren.

De afspraak had ik met Mevr Jeon, die ik nog kende van de Summerschool 1999. Zij was toen verantwoordelijk voor het programma. Het gebouw van de YWCA herkende ik nog makkelijk, en de buurt ook wel, maar daar aangekomen bleek dat zij in het nieuwe gebouw zat. We hebben 2 uur gezellig gepraat, aanvankelijk in het engels, later in het koreaans met hier en daar engelse woorden erdoor^^ Ze spreekt een stuk duidelijker dan de ajuma van mijn huis^^ Ik vind eigenlijk dat ze gewoon allemaal zoals onze oefenbandjes moeten praten en aleen de antwoorden uit ons tekstboek moeten geven, want anders snap ik er niets meer van ^.^. Misschien dat ik met Chuseok ook naar haar ga (en dan een andere dag naar Eun Young).
Daarna heb ik nog een beetje rondgekeken in de buurt en ben weer naar huis gegaan.

Er blijft hier zoveel om te zien en te beleven... Ik vind het jammer dat jullie niet al die geuren kunnen ruiken, de herrie kunnen horen en de hitte kunnen voelen. Er hangt overal een etenslucht en in het centrum is het altijd druk en lawaaierig. 8 baansautowegen zijn geen uitzondering en gewoon de straat oversteken is onmogelijk. Je moet vaak via een hoge voetgangersbrug of een ondergrondstunnelsysteem de weg over steken. Die tunnels zijn een avontuur op zich, volgens mij had ik het al verteld, maar het stikt daar dus vaak van de verkopers. Soms in winkeltjes, maar even vaak gewoon met hun waren op de grond. Je hebt vervolgens diverse uitgangen die genummerd zijn en je moet dus zorgen da je de juiste uitgang hebt, anders zit je weer helemaal aan de verkeerde kant van de weg.
Ook op straat zie je om de 10 meter wel iemand met wat waren op de grond (groente, fruit, accesoires) of een heel klein stalletjes met snoep, kranten ed. Er zijn ook veel schoenenppoetsers en sokkenverkopers. Soms is het ongelooflijk om te zien hoe iemand in zo'n kleine ruimte dingen kan verkopen! De mensen zitten zowat letterlijk opgevouwen in hun 'winkeltje'.
Er zijn ook veel bezorgers op brommers, die hun waren vaak hoog boven hun hoofd hebben opgestapeld. Ze hebben onder hun helm een doek voor hun mond tegen de uitlaatgassen, wat geen overbodige luxe is. Ik heb het gevoel dat er een centimeterdikke laag van zweet stof en vuil op me zit en ik ga straks thuis eerst een flinke douche nemen. Ik snap niet hoe de Koeanen er zo elegant uit kunnen blijven zien!
He is grappig om te zien dat de bevolking uit verschillende groepen mensen bestaat. Dat is natuurlijk overal wel zo, maar je kunt ze hier duidelijk herkennen. Zo heb je de high-school studenten in hun uniform en de vaak modieuze 'vrije' universiteitstudenten. Dan zijn er de werkende mensen die erg netjes in pak(jes) gekleed gaan. Verder heb je de werkende mensen die wat lager in de hierarchie zitten en in makkelijkere kleren hun waar verkopen of hun winkeltje runnen. Rond lunchtijd stromen alle kantoren leeg als de businessmen allemaal gaan lunchen en als je rond 6 uur bij de uni loopt is er een kilometerslange file van studenten.

Wat ik morgen ga doen weet ik nog niet precies, maar wellicht lezen jullie het snel!
Veel liefs en leuk om steeds jullie berichten en emails te lezen!

Kus
soe

  • 08 September 2005 - 10:53

    Cora:

    Het klinkt allemaal erg aantrekklijk Soe, wat een prikkels daar. Kan je je inhouden met kopen? Leuk dat je zo enthousiast bent over de stad! Het lijkt me ook geweldig om al die hectiek mee te maken. Allemaal heel anders dan bij ons, dat maakt het wel interessant. Goed van je dat al zoveel in het Koreaans kan praten, dat zal na een paar weken steeds makkelijker gaan.
    Nou meis, geniet er verder van! liefs, Cora en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 202962

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: