een weekendje naar Kabyeong en Nami eiland - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu een weekendje naar Kabyeong en Nami eiland - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

een weekendje naar Kabyeong en Nami eiland

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

12 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Hoihoi~~
Hans en Jory, saengil ch'ukhahaeyo! Dat is dus Koreaans voor gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk hebben jullie een leuke dag gehad. Ik heb jullie verjaardag in ieder geval buiten Seoul gevierd. Zaterdag om een uur of 10 kwam plots de zoon van de hasukajuma naar mijn kamer of ik al plannen had van het weekend en een uur later zat ik in de auto op weg naar een zoals de Koreanen dat noemen 'pension'. Hij had daar voor het weekend met zijn vrienden af gesproken en nodigde mij uit mee te gaan. Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken...
We gingen met zijn auto, een hyundai santa fe gold voor de autoliefhebbers, op weg en pikten onderweg nog 2 van zijn vrienden op. Het was vrij druk op de weg dus vooral het stuk om uit Seoul te komen duurde lang, maar er was onderweg genoeg om te zien. Des te verder we kwamen, des te rustiger het echter werd en al snel reden we tussen de bergen in een prachtige natuur. Soms zag je speciale schutten gebouwd tussen de bergwand en de weg of soort stenen kanaaltjes in de bergwand tegen de erosie. Verder waren er zoals overal de kleine kraampjes met groente en fruit en ook waren er veel motels en restaurantjes langs de weg. Er worden veel gepofte maiskolven verkocht en je ziet ook veel 'alcohol-brood'. Het is heel geel met wat zwarte spikkels en het wordt in soort taartpunten verkocht. Er staat vaak 'ouderwets' bij omdat het is ontstaan na de oorlog. Men had toen weinig te eten en door in dit brood extra veel gist te doen leek het meer. Daardoor kwam er ook een soort alcoholsmaak aan die het brood de naam gaf.
Het duurde even voor we het huisje gevonden hadden, een rit van een uur of 3, maar het was zeker de moeite waard. Waar het nu precies was ben ik nog steeds niet achter, maar in ieder geval in de Kyeonggi provincie (onder Seoul) in de buurt van Kabyeong niet ver van de spoorweg. Er waren in de bergwand naast de rivier een aantal huisjes gebouwd die je kan huren om even bij te komen van de doordeweekse stress. De rivier kwam nog niet tot je knieen, er zwommen kleine visjes in en het water was helder en koel. Het huis was echt Koreaans met gewoon 1 grote lege kamer, 1 kleine lege kamer en 2 badkamers met douche en wc. In de grote kamer was een aanrecht met gastoestel en een tv en 3 lage tafels aan de kant. Verder was er een hoekje waar een flinke stapels dekens en kussens lagen. Buiten was een houten tafel met een grote bbq. Het huisje wat lager op de bergwad bleek een cafe te zijn waar de hele dag gezellige muziek werd gedraaid.^^
We verbleven er met de zoon die me had uitgenodigd en 7 van zijn vrienden. T'ae-u was net afgestudeerd op het ontwerpen van computerprogramma's en andrew ofzo (zijn engelse naam > Koreanen nemen hier vaak ook een engelse naam aan < studeerde fotografie. Dan was er nog een Koreaans stelletjes, zij hette Boram en hij weet ik niet, dat pas met het eten kwam en behoorlijk weg van elkaar waren. Ik mag natuurlijk niet vooroordelen, maar het leek het ideale Koreaanse stelletje. Hij als stoere Koreaanse man die een dekentje om haar legde al ze sliep en haar tas droeg en zij de zorgzame Koreaase vrouw die hem meer eten gaf en met zo'n lekker hoog zeurstemmtje praatte ^.^ Maar verder waren ze heel erg aardig. Hij had een supersonische auto, een of andere sportwagen waarvan het dak open kon en waar natuurlijk een navigatiesysteem met internet in zat. Dat navigatiesysteem was heel grappig, ik weet niet hoe dat in Nederland gaat, maar hier zei een vrouwen stem steeds ' anjonhashipsio en chosimhasipsio oftewel,dat je dus op moet passen.
Daarnaast was er nog een getrouwd stel uit Amerika. Zij (Anna) was 2e generatie chinees amerikaan en hij (Kevin) amerikaan. Hij werkte als lawyer in Korea en kon bijna vloeiend Koreaans. Zijn oudere broer (Trustin) was er ook, die gaf engelse les op een basisschool.
Het boodschappen doen was ook erg leuk, aangezien de 2 Koreaanse gasten zo'n beetje 1x per jaar boodschappen deden en verder niet meer dan instantnoedels konden kopen^^
De middag brachten we door met een beetje in de rivier lummelen, wat lezen, kletsen en het eten snijden voor op de bbc.
De bbq was een grote bak met een rooster erover waar ze folie opdeden en daar vervolgens het eten op. Het was erg gezellig en er werd een hoop soju en makkoli gedronken. Later verhuisden we naar binnen en werden we zelfs nog uitgenodigd bij het huis wat lager. Daar werd het 1 jarige huwelijk van een Koreaans stelltje gevierd (dat schijnt een groot feest te zijn) en zij nodigden iedereen uit de buurt uit mee te doen.
Er waren daar overigens hele grote sprinkhanen en allerlei andere grappige beesten die je in Nl niet ziet.
Slapen deden we gewoon op de grond. De dekens zijn typisch Koreaans, een soort dun dekbed dat dicht is. Daar lig je zowel onder als op, maar soms wordt er ook gewoon direct op de grond geslapen. Na het ontbijt de volgende dag gingen we op weg naar Nami een eiland met wat attracties. Met de boot ging je naar de overkant en daar kon je gewoon wat rondlopen, kijken naar de emoe's en de rest bestond eigenlijk alleen uit restaurantjes. Het was er erg mooi en rustig met veel gras, bomne, gigantische mieren en veel kleine zwarte eekhoorns.
Je kon de terugweg wel merken dat de volgende dag iedereen weer aan het werk moest, want we stonden in een gigantische file...
Het weer is hier verder nog steeds snikheet, maar de Koreanen blijven maar in lange broeken lopen en hempjes zie je zelden.
Liefs
soe

• 12 September 2005 - 01:52

Jory:

Hee soe, fijne manier om je weekend door te brengen. Zijn er daar ook veel muggen? En jij bent dus wat betreft je kamer leeghouden niet erg koreaans he?
    xxx

• 12 September 2005 - 05:40

Wilma:

Hi soe,
    wat gstvrij zijn die mensen allemaal. je wordt nog bruin zo in Korea.

zal wel erg mooi geweest zijn daar, en zo te lezen ook super romantisch met al die verliefde stelletjes om je heen.
    enne......daar vind je de beestjes grappig?

liefs wilma

• 12 September 2005 - 06:45

Marcia:

Hoi lieve Soe!
    Jemig, wat maak jij een hoop superleuke dingen mee! Wat gaaf dat je overal voor uitgenodigd wordt en dat iedereen zo vriendelijk en gastvrij is. Heb je wel tijd je te vervelen ; - )? Nee hoor, geintje! Hartstikke gaaf allemaal! Ik ben echt blij voor je dat het zo leuk is. Het is nu al een goede beslissing geweest om weer naar Korea te gaan!
    Hier gaat verder alles goed. Ik mail je snel wat Hollandse avonturen (die wel in het niet vallen bij jouw verhalen...)

Dikke kus en veel liefs, Marcia

• 12 September 2005 - 07:57

Son:

Hey soe.. Leuk he, om eens iets anders van Korea te zien dan Seoul :) Al die mooie bergen en heldere riviertjes.. ik krijg meteen heimwee ^^

Ik kijk uit naar je volgende avontuur! Kus

• 12 September 2005 - 10:17

Marjon:

Met veel plezier lees ik je verhalen. Een geweldige waarnemer ben je en je kunt het ook nog goed verwoorden. Petje af.
    Over Nederland valt natuurlijk niet veel nieuws te melden, dus mijn bijdrage is noodgedwongen veel korter dan de jouwe. Weet in ieder geval dat er aan je gedacht wordt.
    Je zus is al bijna aan het inpakken.
    Wanneer beginnen bij jou de colleges? Of is dat niet zo de bedoeling en kun je rustig doorgaan met het verkennen van het land?
    Lieve Soe, nog heel veel plezier in Korea en tot mailens.
    Liefs, Marjon

• 12 September 2005 - 10:36

Hanneke:

Hey Soe Ja!
    nou dat klinkt als een errug leuk weekend! je hebt al superveel nieuwe mensen ontmoet! en dat barbequen bij de rivier klinkt echt idyllisch Koreaans! wat zijn soju en makkoli voor drankjes? kookt de ajuma een beetje lekker? ik ga vanavond Indiase aardappelcurry maken met Naan brood en pappadums... doet me denken aan onze culinaire Utrecht avonturen!
    fijne dag & liefs Hanneke

• 12 September 2005 - 16:49

Astrid:

Ha Soe,
    Ik heb net het adres van je 'site' gekregen en al je berichten gelezen. Wat gaaf allemaal! Zo te lezen heb je het enorm naar je zin. Ik ben nooit zo nieuwsgierig geweest naar Korea maar word het door jouw berichten wel. Blijf genieten en alles vooral zo leuk beschrijven. Liefs,

• 12 September 2005 - 18:42

Hans En Marijke.:

Hallo Soeja,
    Net met veel belangstelling je laatste belevenissen gelezen. Je beschrijft het erg leuk en duidelijk. Perfect reisdagboek.
    Hartelijke groeten.

• 13 September 2005 - 05:45

Hans:

Fantastisch wat jij allemaal meemaakt. Ons weekendje in Gelderland valt er bij in het niet. Heel veel plezier daar in dat verre Korea. doei

Hans