weer een hollandse dag met fiets en regen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu weer een hollandse dag met fiets en regen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

weer een hollandse dag met fiets en regen

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

13 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,
Na het weekendje weg was ik best moe dus ik heb eerst eens flink uitgeslapen. Daarna ben ik de tojang (naamstempel)die ik had laten maken, op gaan halen. Ik had de vorige keer al een praatje (in het koreaans) gemaakt met die meneer en toen had hij gezegd dat hij geen engels kon, maar wel een dochter had die het een beetje kon en dat het misschien leuk zou zijn als wij met elkaar in het engels/koreaans konden praten. Gister kwam hij daar dus op terug en heb ik het emailadres van zijn dochter gekregen. Ik ben benieuwd, het lijkt me leuk haar te ontmoeten en jullie gana er vast nog meer over horen. Overigens valt het me nog tegen hoeveel mensen hier engels spreken. Het zijn eigenlijk alleen de hogere zakenlui enzo die het behoorlijk beheersen, maar de meerderheid (ook de jongeren) spreken het nog minder dan ik Koreaans kan. Nou ja, dat is dus weer een goede oefening voor mijn koreaans ^.^

's Middags heb ik een stukje op de berg gewandeld achter de hasuk. Ik dacht dat het een klein 'heuveltje' was, maar het bleek dus echt een gigantische berg te zijn met diverse paden en een schitterende natuur. Omdat ik pas laat op de middag ging heb ik er niet lang rond gelopen, maar genoeg om van een prachtig uitzicht te kunnen genieten. Als het wat helderder is ga ik er zeker nog ene keer heen en dan zal ik een foto maken! Er zijn diverse perken waar speciale planten staan en hier en daar hangen er naamkaartjes aan de bomen en planten.
Het was nog behoorlijk druk ook. Eigenlijk zie je overal altijd wel mensen die aan het 'sporten' zijn, vooral de mensen die je aanspreekt met ajuma en ajossi. (Zeg 40-65?) Vaak met een klep op en in een soort trainingsbroek, soms met rugzak en water en altijd fanatiek aan het lopen of oefeningen aan het doen. Soms bekloppen ze hun hele lichaam of omhelzen een boom of lopen achteruit^^ Ik heb wel bewondering voor ze, soms zie je mensen van denk toch 60 jaar die zichzelf moeiteloos 10x op kunnen drukken!

Het avondeten at ik met Hyeon-Jin en daarna heb ik nog even met hem gekletst op zijn kamer. [Mijn kamer viel qua puinhoop dus best wel mee^^]. Hij was degene die engineering studeert omdat het van zijn ouders moet, terwijl hij liever muziek componeert. Hij liet me wat van zijn nummers horen en liet ook het programma zien waar mee hij werkt. Dat is echt fantastisch! Je zult het misschien in Nederland ook wel hebben, maar ik kende het niet. Je kan gewoon noten op een balk zetten, geluiden opnemen, instrumenten toevoegen, hard en zacht bewerken... en hij toverde zo uit het niets een compleet nummer met diverse instrumenten uit zijn mouw! Ik denk dat Bach en Mozart nooit hadden gedacht dat zoiets zou bestaan...

Vanmorgen heb ik een stukje langs de Han rivier gefietst. Anders dan in de stad is het daar heerlijk rustig met alleen maar die ajumas en ajossis die aan het wandelen en fietsen zijn. De Han-rivier is behoorlijk breed en aan de oever is een brede strook met wat groen [waar een paar vrouwen en mannen met de hand op hun hurken onkruid aan het wieden waren!]
Verder zijn er mooie brede fietspaden en kan je er ook fietsen en bootjes huren. Er zijn ook overal soort partytenten waar je beschut tegen de zon gezellig kunt zitten. Je hebt een prachtig uitzicht op Seoul en op het Parlement dat in een soort schiereilandje in de rivier ligt. Ik denk dat het er op een vrije dag wemelt van de mensen, maar vandaag was het gewoon dinsdag en nog bewolkt ook dus was het niet druk. Vanwege het dreigende weer en een afspraak ben ik er ook niet lang geweest, maar ik ga er zeker nog een (paar) keer heen. Ik zag dat je ook naar een of ander groot stadion kan fietsen dus dat wil ik zeker een keer doen.
Het was maar goed ook dat ik niet zo ver was gegaan, want toen ik even later weer op de uni was (en waar ik nu dus nog ben) begon het toch te hozen! De tyfoon van Japan is al weg, maar deze keer schijtn Korea last te hebben van de tyfoon in China. Vandaar dat het gister zo snikheet was en er nu een dijk van water uit de hemel komt vallen, soms vergezeld van gigantische donder. Het water loopt in slootjes overal op de campus... [Maar het blijft gewoon vies warm].
Vanmiddag heb ik geluncht met EY in het ziekenhuis waar ik al eerder met haar was geweest. Deze keer heb ik Japanse noedels op, maar de Koreaanse zijn toch lekkerder^^ Bovendien zijn die udon-noedels zo dik dat het lastig is tijdens het eten te voorkomen dat het uiteinde tegen je brillenglazen floept^.^ (Gelukkig had zij daar ook last van^.^)
Bij de ingang van het ziekenhuis hadden ze een speciale bak voor je natte paraplu. Het is een meterhoge balk met een gat erin waar plasticzakjes inzitten. Je steekt je plu er van boven in en duwt hem er via de voorkant weer uit waardoor je dus niet met een natte plu zit. Als je weer naar buiten gaat gooi je het plastic zakje gewoon weer weg. Niet goed voor het milieu maar wel heel handig...
Verder hebben ze kartonnen bekers met thee waar een plasticdeksels op zit met een drinkgaatje zodat je thee heet blijft. Ik had ze in Nederland nog noooit gezien, maar ik geef toe dat ik daar ook nooit thee koop^^

Momenteel zit ik onder de muggenbulten van het weekend weg. In mijn kamer zijn geen muggen, er zitten overal schermen voor de ramen en er zijn zoveel deuren en gangen dat ze het huis niet inkomen, maar buiten wordt je behoorlijk lekgeprikt.

Gisteren heb ik trouwens ook nog een stukje van de wijk rond de Ewha uni gezien. Dat is een bekende meisjesuniversiteit in Seoul, die zeer gewild is onder de studenten. Ze studentes daar staan bekend als zeer modieus en trendgevoelig en het is dan ook niet verbazingwekkend dat de wijk vooral bestond uit klerenwinkels, schoenenwinkels, snoep/snackkramen en hebbedingetjeswinkels. Het is maar goed dat ik niet zon shopaholic ben want anders had ik al snel net zo arm geweest als de bedelaars die je hier regelmatig ziet. [Overigens heb ik me laten vertellen dat zij in de greep zijn van de mafia en dat het dus geen zin heeft ze geld te geven].

Voor de liefhebbers van zeevruchten, kom beslist een keertje naar Korea. Ik heb nu diverse restaurants gezien waar de aquariums buiten staan met gigantische krabben, vissen, inktvissen en weet ik wat. Ook liefhebbers van varkenskoppen en een ander ondefinieerbaar (stinkend) stuk varken (iets van zijn poot ofzo?)kunnen hun hart ophalen.

Het begint hier richting de herfst te gaan en gisteren heb ik kastanjes gegeten. Ze waren gekookt en je kan ze dan met je tanden of een mes openmaken en de inhoud opeten. Ze zijn erg lekker ziet en zacht. de ajuma had ze ook door de yaksik gedaan, dat is speciaal eten hier. Je maakt het van rijst met dingen als kastanjes, pijnboompitten, eventueel andere noten of vruchten enzo en dan steeds stomen boven een doek tot je een wat zoetig blok over hebt.

Nou tot mails maar weer
kus
soe
muggen

  • 13 September 2005 - 09:42

    Groene Ridder:

    Hej SOE! Wat een verhalen zeg! Echt leuk om te lezen.. en ook top dat je gelijk foto's erbij kunt zetten enzo.. Die Koreanen verschillen niet zo heel veel van Nederlanders dus: Fietsen en regen, haha! Keep on posting.. Annyong!

  • 13 September 2005 - 14:15

    Jory:

    Hee Soe, wist je dat de piloten (merel's collega's) me vertelden dat Seoul bekend staat als de Garlic City? Does that make sense to you?

  • 13 September 2005 - 14:21

    Joor:

    enne had je ook een glaasje op bij de laatste 2 foto's?

  • 13 September 2005 - 14:39

    Wilma:

    Leuke foto's Soe. hoe gaat dat wandelen op de berg? is dat een beetje te doen of is het behoorlijk klauteren?
    prachtige foto's van je , week-endje uit.zou ook wel eens foto's willen zien van als je die noedels eet met je brillenglazen echt lachen.
    Garlic city dan moet je er wel op uit in het week-end.
    handig die hoesjes voor de paraplu, hoewel het geen best teken is ............
    gelukkig hebben wij die dingen hier nog niet nodig.

  • 13 September 2005 - 16:42

    Marjon:

    Hoi Soe
    Alweer prachtige verhalen en mooie foto's, we worden door jou wel verwend.
    Het ziet er allemaal erg gezellig uit en de rivier lijkt ook mooi.
    Leuk dat je zo snel contacten legt in een land waar je de taal nog pas een beetje van spreekt. Knap hoor!

    Liefs, Marjon

  • 13 September 2005 - 19:00

    Vera, An & Bas:

    Ha (tante) Soe,

    Geweldig zeg die verhalen. Super dat je de tijd hebt om Seoul zo te verkennen. Dat "garlic-city" klopt volgens ons wel ja want als wij het ruiken wanen we ons soms zo weer in Korea....Duurt vast een jaartje of twee voor iemand je weer wil zoenen als je terug bent in het land van hutspot en balkenbrij. De foto's geven echt een leuke indruk van je weekend.

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 202710

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: