regen regen regen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu regen regen regen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

regen regen regen

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

17 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Vandaag werd ik wakker met het geluid van regen en niet zo'n beetje ook. Het kwam met bakken tegelijk uit de hemel en dat heeft eigenlijk de hele morgen geduurd, pas nu druppelt het wat gestager, maar het blijft vies nat hollands! weer... Eigenlijk is dat jammer, want ik had graag een stukje willen gaan fietsen. Vandaag is de grote uittocht vanuit Seoul begonnen ivm Chuseok een nationale feestdag in Korea. Vrijwel iedereen vetrekt naar zijn plaats van herkomst om daar met de familie de voorvaderen te eren en een gezellig weekend door te brengen. In de binnenstad is het dus rustig terwijl het op de wegen vreselijk druk is.
Ik heb het allemaal kunnen volgen op mijn nieuwe tv! De ajuma had er beneden nog eentje over en die mocht ik wel op mijn kamer hebben. Omdat ik geen kabel heb hoef ik er nog geeneens voor te betalen ook! Erg lief van ze. Het is een gigantisch bakbeest dat mijn halve bureau in beslag neemt (samsung) en er zijn 4 Koreaanse kanalen die ik kan ontvangen. Het helpt om de eenzaamheid een beetje te verdrijven en het is natuurlijk ook goed voor je Koreaans! Ik heb al verschillende programma's gezien: het nieuws, spelletjes, series en vanmorgen hele verslagen over de Chuseon waarbij je je afvraagt of de Koreanen dat ook met wat anders dan eten associeren! (En bij elk nieuw koekje of stukje vlees steeds weer de ah's en oh's van het publiek^^). De presentators zijn speciaal in traditionele klederdracht gekleed en veel mensen die in de programma's verschijnen ook, maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk is. Eerlijk gezegd heb ik pas 1x iemand in klederdracht gezien en dat was voor een fotoreportage.
Ook de ajuma is allerlei lekkers aan het koken voor de Chuseok en ik heb als lunch kunnen genieten van haar onovertreffelijke kimch'ipannenkoeken. (Dat is weer eens wat anders dan een pannenkoek met stroop en suiker^^). Het is verder rustig in de hasuk, omdat de andere studenten ook naar huis zijn.
Ik zit nu overigens achter de pc van de zoon, want ook de universiteit is dicht...

Gisteren heb ik met de ajuma en de ajossi gegeten. Ze hadden een of ander gerecht van krab of zo en dat stonk verschrikkelijk. Het zag er ook niet uit, het was geloof ik het hele beest en dat kloven ze dan af. En dan niet van die kleine stomme krabbetjes die wij soms op het strand vinden, maar echt een dik vies beest.

Wat de heimwee betreft, eigenlijk ben ik gewoon nog verwend. Ik heb hier verder allemaal lieve mensen en heb alle voorzieningen ter beschikking terwijl er zat vluchtelingen zijn die dat niet hebben. Ook op tv kwamen er een aantal mensen aan het woord die nog familie in Noord Korea hadden. Helemaal volgen deed ik het niet, maar de boodschap was me wel duidelijk... En hoe moeilijk het is als je de taal niet (vloeiend) kunt. Net als gisteren, de ajuma en de ajossi waren nogal 'opgewonden' met elkaar aan het praten. Ik heb toen maar voorzichtig gevraagd of ik misschien naar boven zou gaan, maar toen moest de ajuma erg lachen en zei dat er niets aan de hand was... Aan de ene kant versta ik gewoon niet waar ze het over hebben en aan de andere kant is de manier van praten ook gewoon heel anders. Een andere intonatie met andere bedoelingen dan in het nederlands. Wat in mijn oren vaak als kwaad klinkt, bedoelen ze vaak helemaal neit zo, maar meer als soort lief bedoelde aansporing. En dat soms hoge zeurderige toontje van die meiden schijnt ook gewoon standaard te zijn^^ Ik weet niet of ik dat ooit leer, of liever gezegd wil leren :)
Hopelijk klaart het vanmiddag nog een beetje op om een frisse neus te halen...

Liefs
soe

  • 17 September 2005 - 06:52

    Hans:

    Hoi
    Sorry dat je zo verwend bent. Zal ook wel een beetje onze schuld zijn. Als je terug bent zullen we je eens flink afknijpen (geintje)een heel fijn feest bij je vriendin en geniet er van daar in Seoul. groetjes en een kus.

  • 17 September 2005 - 16:16

    Jory:

    Hee lieve zus,
    Echt interessant dat ze van die speciale feesten hebben voor hun voorouders. Ik vind dat wel een mooi idee. Karen's zoon komt dus ook naar Seoul en Karen bedankte je vast voor je hulp.
    Liefs

  • 29 September 2005 - 07:59

    Gerda:

    hoi soe.even weer een woordje van ons
    ik hoorde dat je school nu is begonnen,vind je het al een beetje leuk
    of is het nog erg wennen
    hoe is het weer daar nu ,hier gaat het nu echt al herft worden ook met net als jij mailde met veel regen
    met onze zoon gaat het prima,die wil nog niet naar nederland
    hij heeft daar een groote auto gekocht kan hij daar de blits maken met de meiden
    ja zo gaat dat
    nu soe ik hoop dat je het nu een beetje naar je zin krijgt.ik hoor het wel van je moeder anders mag je mij ook mailen aardig he hele dikke hus groetjes gerda

  • 05 December 2005 - 10:28

    GERDA:

    HOI SOJA NOG EVEN EEN MAILTJE VAN MIJ
    HET GAAT AL WEER EEN STUK BETER MET ME
    NOG 3 DAGEN EN DAN GAAN WE NAAR CURACAO
    KAREL JR OPZOEKEN EN DAAR DE FEESTDAGEN VIEREN
    QUIRINA KOMT OOK NOG MET HAAR VRIEND DUS DAT WORD ERG LEUK
    IK
    WENS JOU TOCH EEN HELE GOEDE KERST EN EEN LEERZAAM 2006
    HEEL VEEL GROETJES VAN ONS ALLEMAAL
    GERDA VAN HUIS

  • 12 Mei 2006 - 17:28

    Gerda:

    hoi soeja
    even weer een berichtje van mij
    ik heb weer even je verslag gelezen leuk he dat de mensen daar zo anders reageren wij hebben niet dat toontje
    ben je nog gaan fietsen of bleef het regenen
    hier is het gewoon zomer
    prachtig weer
    dus ik heb wel heerlijk gefietst
    hans en wilma zijn een weekje weg zielig he
    gaan volgende week weer een keertje kaarten
    moeten nu wel eens een keertje winnen
    want dat gaat de laatste tijd niet goed
    onze zoon karel belde deze week en vertelde dat hij nog een tijdje daar op curacao blijf
    hij heeft het heel erg naar zijn zin
    ik zij nog tegen wilma dat wij wel erg uithuizige kunderen hebben
    nu lieverd hou je goed
    tot de volgende mail

    groetjes gerda
    p.s nog bedankt voor je verjaardags kaarten
    heel lief van je

  • 11 September 2006 - 09:54

    Gerda:

    hoi soe ik hoorde van je ouders dat je bent geslaagd
    van harte gefeliciteerd
    ook met de verjaardag van pa en zusje
    ook vertelde zij mij dat je nog even weg blijft fijn dat je het daar zo naar je zin hebt
    nog bedankt voor de verjaardags kaart
    nu lieverd hou je goed
    ik hoor wel weer van je
    gerda

  • 01 Januari 2007 - 09:50

    Gerda:

    hoi soja
    van uit een ver nederland wil ik jou toch een heel goed en gezond 2007 toewensen
    nog even en dan ben je weer thuis
    kom ik weer even een bakkie doen groetjes gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 202735

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: