chuseok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu chuseok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

chuseok

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

19 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Weinig auto's op straat, de meeste winkels dicht, kraampjes afgedekt met stukken zeil... Kortom het is Chuseok in Korea. De universiteit is ook dicht en daarmee de computerzaal, maar toevallig stond er nog 1 computer in een gebouw dat als doorgang dient en daarom open blijft. Daar een bericht typen kost je alleen wel een stuk of 10 muggenbulten, dus het lijkt nu net of ik een of andere ziekte heb met al die dikke rooie plekken overal...:(
Omdat ik gisteren pas 's middags naar EY zou gaan, besloot ik 'sochtends maar eens de toerist uit te gaan hangen en de Kwanghwamun (Verlichtingspoort) te bezoeken, dat was toch in de buurt van waar EY woont. Voor de ingang stonden allemaal kraampjes met zoetigheid, waaronder ook suikerspinnen. Die verkopen ze hier niet alleen op een stokje (en dan zit er een soort plastic zakje omheen!, maar ook in een plastic beker.
De poort was zoals je die altijd op de plaatjes ziet, groot, gekleurd en met allemaal mooie decoraties. Achter de poort bevindt zich een heel paleiscomplex waar ik ook ben gaan kijken. Vanwege Chuseok mocht je gratis naar binnen (niet dat het normaal zo duur is, iets van 3000 won, zeg 2 euro! Vergelijk dat maar eens met de 8 euro die je al snel in een Nederlands museum betaalt! Kinderen onder de 6 en mensen boven de 65 zijn vaak gratis en tot 18 jaar krijg je korting). Het was heel erg druk met niet alleen toeristen, maar ook veel Koreanen waarvan vooral de kinderen soms in traditionele klederdracht liepen. Voor Nederlanders is dat soms grappig om te zien, omdat roze ook vaak in de kleren van de jongetjes terugkomt. Volwassenen in klederdracht heb ik eigenlijk amper gezien.
Toen ik aankwam was er net een 'show' bezig namelijk het verwisselen van de wacht. Tientallen in kostuums geklede wachters liepen in rijen op het plein en het was heel erg leuk om te zien. Het ging met veel ceremonie gepaard en er werd steeds in het koreaans, japans, engels en chinees comentaar gegeven (ook al was dat niet te verstaan door alle herrie).
Verder heb ik wat rondgekeken in het paleis. Dat bestond uit diverse gebouwen (de vertrekken van de koningin, de hal van de geleerden, de ceremonievertrekken...)en er was ook een stukje park. Overal liepen gezinnen rond en zaten groepjes mensen op een kleed te smikkelen van Chuseok lekkernijen. Er was ook een grote vijver met een gebouw op palen en het wemelde daar van de karpers (gezien hun gebedel zullen ze de toeristen wel gewend zijn...).
Overigens kon je nu duidelijk zien hoe de Koreaanse ondol werkt, dat is een traditioneel vloerverwarmingssysteem (on+warm en tol is steen). Onder de vloer lopen buizen waar warme lucht door stroomt. Aangezien de Koreanen traditioneel (en nog steeds) veel op de vloer zitten is dat vooral in de winter lekker warm. Zelf zo warm dat je niet zonder deken op de grond kunt gaan liggen!
Er waren vanwege Chuseok nog veel meer demonstraties in het complex. Zo was er een optocht met de keizer, een vechtkunstdemonstratie en waren er allerlei kramen waar kinderen van alles konden doen (maskers verven, een tasje maken, etc etc). Naast het paleis was een folkloristisch museum, waar ik ook nog even door heen ben gelopen. Er was een speciale tentoonstelling over licht (van kaars tot kandelaar en lantaren), maar de vaste tentoonstellingen vond ik eigenlijk veel mooier. Ze lieten echt van alles zien, klederdracht, hoe men leefde, de woonvertrekken, de ontwikkeling van het schrift, hoe men trouwde, het eten, geld, echt te veel om op te noemen... Het was echt heel mooie gemaakt allemaal met grote vitrines waar allerlei situaties met aangeklede poppen nagebouwd waren. Soms konden ze nog bewegen ook. Er lagen veel voorwerpen en het was leuk die dingen in het echt te zien, nadat we er op de uni over geleerd hadden.

Om 4 uur was ik bij het huis van EY (dat was nog even zoeken met al die grote gebouwen. Toen ik hun complex had gevonden bestond dat nog uit een stuk ok 6 delen die elke uit ruim 20 verdiepingen bestaan...).
Zij waren 's ochtends al naar de kerk geweest (een nieuwe christelijke invloed op een oude traditie?!) en de moeder een EY waren nu druk bezig met koken (in feite waren ze dat al 3 dagen!!!). Ik kreeg sikhye, een soort rijstdrank die men maakt door rijst een tijdje in water te bewaren ofzo waardoor hij gaat gisten? Je doet een schep rijst in een beker, dan water? erbij en pijnboompitten erop. Het is een beetje zoetig en ik heb het netjes opgedronken, maar het is geloof ik niet mijn favoriet. Verder kreeg ik yaksik, zoete rijst met pijnboompitten, kastanje en soort dadel en songpyon, die zijn gemaakt van rijstmeel die je mengt met water, stoomt en die je vult met van alles. Ze zijn een beetje klef, maar wel lekker. (Je ziet ze trouwens in de meest maffe kleuren van groen tot wit tot zwart en geel).
Behalve ik waren er nog2 andere gezinnen (de zus van de vader en de zus van de moeder) en de opa en oma. Iedereen was heel erg aardig en ik heb leuk kunnen kletsen met de neefjes. De ene had ik al ontmoet, hij was degene die me van het vliegveld had gehaald.
Om een uur of 6 gingen we eten aan een lange lage tafel die helemaal bomvol stond met allemaal gerechten. Ze hadden speciaal voor mij ook van alles vegetarisch gemaakt! Er was kalbi (soort spareribs), iets met zeevruchten, gebakken courgette, groente tempura, 2 soorten kimchi, vruchtensalade, andere salade en een soort gelatinepudding van gemalen eikels (toraji in het koreaans. Je ziet nu op de campus allemaal ajuma's die eikels lopen te rapen omdat ze vrij duur zijn om te kopen. Ik heb me laten vertellen dat ze soms lopen te schreeuwen tegen de studenten die ze in hun haast kapot lopen :))
De sfeer zat er (door de alcohol waaronder echte Nederlandse Beerenburger die mijn ouders aan ze hadden gegeven!) al snel goed in en het banket werd dan ook gevolg door een karaoke. de neef die me had opgehaald kon nog echt goed zingen ook, maar verder deed gewoon iedereen mee, zelfs oma zong een liedje en ook ik moest er (met microfoon!) aan geloven^^
Om een uur of 9 ging iedereen weer naar huis. Ik had ook daar mogen slapen, maar omdat ik daar niet op gerekend had en niks bij me had hebben ze me met de auto weggebracht. Het leeek wel een hele verhuizing want ik kreeg de gordijnen mee die ze voor me gewassen hadden, evenals een baal traditionele snoepjes, songpyon, yaksik en druiven. Ik kreeg van de opa en oma zelfs nog geld! Dat is een gewoonte, dat ouderen met zo'n feestdag geld geven aan de jongeren en hij vond het leuk mij ook wat te geven.
Het was al met al dus een bijzondere dag en ik vond het leuk dat ik het zo met EY en haar familie mee mocht maken. Het is toch een andere ervaring dan dat je in de campus dorm met je vrienden aan het bier zit denk ik.
Wat ik vandaag ga doen weet ik nog niet, maar dat horen jullie ongetwijfeld snel. Zodra ik toegang heb tot de gewone computers zal ik ook snel wat foto's van chuseok op de site zetten!
Allemaal veel liefs
soe

  • 19 September 2005 - 16:53

    Astrid:

    Ha, wat ontzettend lief dat je zo'n feest mee mag vieren met zo'n hele familie en dat ze je dan ook nog van alles meegeven. Dat is pas echt gastvrij.
    Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Groetjes

  • 19 September 2005 - 19:07

    Wilma:

    wel ja karaoke jij durft, nou ja je hebt hier ook alle koreaanse liedjes meegezongen dus dat moet lukken natuurlijk.
    gaaf zo'n dag met alle die bijzondere dingen die je ziet en beleeft. zitten jullie met zo'n groete maalijd ook allemaal op de grond? moet je als oudere ook wel over soepele ledematen beschikken of krijgen die dan iets anders , een kussentje onder hun knieen of zo?
    weer genoten van je verhaal Soe enne ik weet niet hoe is hier smiley's kan krijgen dus denk die er maar bij,
    liefs wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 202733

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: