nieuwe klas - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu nieuwe klas - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

nieuwe klas

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

12 Oktober 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Zoals jullie wel aan de frequentie van mijn berichten merken, krijg ik het hier ook steeds drukker. Zowel met leren als met sociaal doen^^
Na de hele ochtend huiswerk maken op zondag, scheen de zon zo lekker mijn kamer binnen dat ik besloot eindelijk maar eens een nieuwe plu te gaan kopen, een mooi excuus om even naar buiten te gaan. Ze verkopen die dingen in elke supermarkt, ook bij ons in de straat, maar uit principe wilde ik hem eigenlijk liever bij zo'n oud vrouwtje op de weg kopen. Daarvoor moet je naar Sinch'on en omdat Jong daar woont belde ik hem op en spraken we af bij de kerk daar. We kwamen onderweg Maud nog tegen, de andere Nederlandse studente hier (Wat is de wereld toch weer klein) en en zijn toen samen op zoek gegaan naar zongebruinde, kromme zielige oude vrouwtjes die proberen wat centjes bij elkaar te sprokkelen, maar blijkbaar trekt de eco ook in Korea weer wat aan. We hebben een beetje rondgelopen en ik heb Jong de overdekte mark laten zien. Daar was weliswaar geen oud vrouwtje op een kleedje, maar wel een ajuma met een eigen winkeltje en dat zag er altijd nog gezelliger uit dan de supermarkt dus heb ik daar mijn plu maar gekocht. Hij was nog 2x zo goedkoop als mijn vorige ook en ze ging helemaal laten zien hoe hij werkte en er uit zag^^ Aangezien Jong nog een laken en een deken wilde kopen, zijn we ook nog even langs de beddenwinkel gegaan, maar het bleek toch wat duurder dan verwacht dus ik zal hem maar een keertje meenemen naar Namdaemun waar je dat spul ongetwijfeld goedkoper kan krijgen (ja je bent en blijft een zunige nederlander he?!)
Vervolgens hebben we nog ff op Jong zijn kamer gekletst, hij woont ook in een hasuk net als ik dus ik was wel benieuwd hoe zijn kamer eruit zag. Zijn kamer was iets groter dan de mijne en hij had ook een echte linnenkast en een mooier bureau en een tv met alle kanalen, maar de hasuk zit dus midden in de uitgaansbuurt en het is er de hele dag een rotherrie. De hasuk zit zelfs palboven een of ander cafe achtig gebeuren en het is zo erg dat Jong maar oordoppen heeft gekocht^^ Bovendien zijn er wel een stuk of 20 kamers over 2 verdiepingen en delen ze met zijn 10en 1 douche met 3 wc's waardoor het soms file is. Hoewel zijn kamer dus eigenlijk mooier is, denk ik dat ik toch wel goed zit in mijn eigen kamer^^
Overigens is het nog rustiger geworden, 1 van de anderen is weggegaan, ik weet niet waarom, waarschijnlijk omdat hij er al een flink aantal jaren woonde en ook al een baan had en wat anders had gevonden. Jammer want het was een aardige man.

Ik zat juist te denken dat ik maar weer eens naar de mart moest om kleren te kopen (het is 's ochtends best frisjes en ik kan me die hete zomer al niet meer voorstellen), toen het Japanse meisje voor mijn kamer stond. Zij woonde ook al 3 jaar in die hasuk en had dus een behoorlijke garderobe verzameld die ze nu aan het opruimen was. Ik heb dus een herfstjas, een winterjas, 2 broeken, een aantal bloesjes en shirtjes van haar gekregen, omdat ze die toch niet meer droeg! Het zijn leuke kleren en nog netjes ook, hoef ik er niet elke dag als malle Jopie bij te lopen^^

Maandag ben ik voor het eerst naar mijn nieuwe klas gegaan, in niveau 3, course A. Wat een verademing! Ik kan me echt niet voorstellen dat iedereen uit level 3 naar 1 semester het niveau heeft van level 4, het verschil is echt groot (ik weet dus al wat ik in mijn wintervakantie ga doen :P).
Nu weet ik tenminste waar de teksten over gaan en de andere studenten kunnen ook niet altijd uit hun woorden komen dus ik voelde me gelijk op mijn gemak. De eerste dagen was het nog even aftasten omdat zij elkaar al kenden, maar nu heb ik al beter contact en begint het echt gezellig te worden. Eigenlijk bof ik nog een soort van ook, omdat ik ook nog leuk contact heb met de rest uit level 4! (Een soort level hoppen dus^^). In level 3 zitten wat kyopo's uit amerika, een zwitser voor de lol, wat japanners, chinezen, een russin en een adopko uit amerika. Vooral meiden dus dat valt weer tegen :P

Gister heb ik sinds lange tijd EY weer eens gezien. We hadden afgesproken te lunchen en gingen nu eens niet naar het ziekenhuis, maar naar het Hyundai warenhuis in Sinchon. De warenhuizen in Korea hebben op de onderste verdieping vaak een compleet etensaanbod: een supermakt met verse producten, kant en klaar spul, restaurants etc etc, ik heb het al een keer geschreven volgens mij. Je koopt het eten en krijgt dan een bonnetje met je tafelnummer en een nummer voor het eten.

Oh, ik moet weg,
over 5 minuten begint de Koreaanse film.
Wordt vervolgd
Kus
soe

  • 12 Oktober 2005 - 05:18

    Bas, Anneke En Vera:

    Ha tante!

    Het gaat je goed zo te lezen; echt tof! Ook mooi dat je al zo'n enorm netwerk om je heen hebt gebouwd zeg. Nu nog iemand leren kenen die jouw tentames maakt en je hebt je handen vrij voor het feesten *grijns*.
    Je begint al een echte Namdaemun-junk te worden he? Kan me er alles bij voorstellen want wij hadden een beetje hetzelfde. Ga je het liefst 's avonds of overdag? Al een nieuwe bril laten maken daar of zijn ze inmiddels niet meer zo extreem goedkoop?

    Groetjes en een knuffel

  • 12 Oktober 2005 - 05:25

    Wilma:

    Goede berichten allemaal Soe. ga toch maar koreaanse kleren kopen en laat je maar eens fotograferen er mee want daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.
    je begint het nederlands al aardig te verleren malle appie :). Zo te lezen heb je ook echt geboft met je hospita en je huis, lekker kleinschalig......
    valt het je niet op hoe vroeg iedereen hier in nederland achter de computer zit om jouw berichtjes te lezen?
    liefs en we zien uit naar je volgende berichten.
    doei wilma

  • 12 Oktober 2005 - 05:34

    Hans:

    Gaap,gaap
    Net uit bed en dan zo'n leuk verhaal. Mijn dag is helemaal goed. Geniet er maar van.
    kus
    Hans

  • 12 Oktober 2005 - 07:22

    Cora:

    lieve soe, ook bij mij was je even een tijdje uit beeld geweest, maar gelukkig kan ik je verhalen weer volgen. Jeetje zeg, het is echt een heel ander bestaan he. Ik wist niet dat de regen daar zo heftig kon zijn, daar lijkt nederland niks bij. Hier is het ook nog steeds zomers, echt genieten van de mooie herfstsfeer, kleuren en schaduwen. Vermaak je! groetjes, ook van Jan.

  • 12 Oktober 2005 - 09:54

    Marjon:

    Hoi Soe

    Fijn om te horen dat je nu in een groep zit waar je je op je gemak voelt, dat leert toch veel prettiger.
    Je verhalen blijven onverander mooi, ik geniet er iedere keer van. Soms moet ik wel even flink de tijd nemen om te lezen.
    Leuk dat je bekenden tegen komt en knap dat je inmiddels al zoveel mensen kent.
    Hier is het nog steeds heel mooi weer en alles gaat z'n gangetje.

    Liefs, Marjon

  • 12 Oktober 2005 - 11:12

    Jory:

    Hoi zuske,
    Wat een leuke verhalen. Ik zou het net als mama wel leuk vinden als je wat meer foto's liet zien. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het er uitziet. Zijn die muggen nou ook al weg?

  • 12 Oktober 2005 - 16:49

    Hanneke:

    Hey Lieve Soe!
    level hoppen, ja dat zorgt voor veel contacten en dat kan veel gezelligheid opleveren! succes met de studie en probeer ervan te genieten, maar volgens mij lukt dat wel!
    X Hanneke

  • 12 Oktober 2005 - 19:11

    Son:

    Gaat allemaal goed zo te horen :) Ben blij om te horen dat je nu wel een niveau hebt gevonden waarin je je thuis voelt, dat is belangrijk! Veel sterkte meid en ik spreek je gauw!

    Kus

  • 12 Oktober 2005 - 20:03

    Mieke:

    Hi Soe! 'k Begin de dag nièt met jouw laatste nieuws te lezen maar als het effe kan kijk ik wel even voor het slapen gaan (mooie dagsluiting toch?)en dan val ik -denk- ik met een big smile op mijn gezicht in slaap! Verstandig dat je voor een ander niveau hebt gekozen: leren ok maar er moet ook tijd voor ontspanning zijn en die is daar volop te vinden lees ik. Sluit me graag aan bij de fotoverzoekers! Truste! Liefs, ook van Pieter! Mieke

  • 12 Oktober 2005 - 21:52

    Ye-jin:

    haaaai Soe :) tjemig wat een lange verhalen schrijf jij zeg. 'k probeer ze allemaal te lezen maar het lukt me niet altijd. Als ik tijd vrij kan maken tijdens de studie (stomme projecten ook) wil ik volgende maand nog naar Korea gaan met een vriendin. Dan moeten we echt even afspreken. Nog leuke jongens (of meiden) versierd?

    Veel liefs
    Ye-jin

  • 15 Oktober 2005 - 18:43

    Nelleke:

    ha Soe, ik dacht ik kijk maar weer eens op je site hoe of het met je gaat. Wel goed zo te zien! Toch wel een geweldige beleving hoor, zo'n jaar ver weg. (Je blijft toch een jaar?? Ik laat je nog wel via mijn mail wat horen over hoe het gaat in Utrecht met mijn scriptie en met Orban en zo. Zag Alfke gisteren op het CIM. Je hoort nog! Liefs, Nelleke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 202742

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: