weekend - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu weekend - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

weekend

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

16 Oktober 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo daar!~~

Het is weer een tijdje geleden en er zijn weer een hoop dingen om te vertellen... De film was erg leuk. Het was een beetje een komische film met verder een leuk (liefdes)verhaal over een koreaanse uit China die naar Korea kwam en daar werd opgevangen door een (natuurlijk knappe) Koreaan die vanwege een trap van een concurrent zijn danscarriere heeft moeten opgeven. Zij wordt dan zijn danspartner en natuurlijk worden ze verliefd op elkaar. Het verhaal was natuurlijk nog wel wat complexer, maar 1) zoals jullie weten duurt het altijd even voordat ik door heb wie wie is in de film en waar het verhaal heen gaat en 2) het was zonder ondertiteling. Nou ja, dan kan je je wel voorstellen hoe ik naar die film heb zitten kijken:) Vooral naar de plaatjes dus.
De film werd vertoond in de grote ontvangtzaal op een groot scherm en anders dan in Leiden deed zowel het beeld als het geluid het gewoon in 1x!

Verder hebben we een oefenluistertoets gehad, dat was ook in die zaal, omdat je dat hebt met alle studenten van hetzelfde niveau. Op het podium zitten 2 docenten die dan steeds de gesprekjes oplezen terwijl wij proberen ze te verstaan. Na 45 minuten behandelen ze dan alle vragen en schrijven ze de antwoorden op het bord.

De lessen zijn wel grappig. De docenten zijn heel erg aardig. Onze 'mentor' juf zeg maar, heeft het altijd druk maar het is echt een schatje. Zij geeft het 1,2 en derde uur. De eerste 2 uren behandelen we de tekstjes uit het boek: oplezen, nazeggen, uit je kop stampen en ze behandelt wat woorden en grammatica apart. Het derde uur hebben we of een keuzevak of lezen. Voor het keuzevak heb ik spreken gekozen. We hebben pas een paar keer les gehad en dat ging eigenlijk nog niet zo soepel. De docente is erg aardig en probeert ons wel te stimuleren, maar de rest van de klas bestaat uit zo'n stel zoutzakken dat er weinig interactie is. Dat vind ik echt jammer, want ik wil echt goed Koreaans leren spreken... Nou ja, misschien moet de rest nog een beetje ontdooien. De rest zijn vooral chinezen en japanners en verder nog 2 bulgaarse meisjesmeisjes waar ik niet goed van wordt. We hebben tot nu toe een voorstelrondje gehad en een soort rollenspel waarbij je naar voren moest komen en een situatie moest nadoen (ik had een vaas laten vallen en dat was een cadeautje voor mijn schoonma^^). De laatste les kreeg iedereen een vraag die je aan je medestudenten moest stellen. We moesten het antwoord opschrijven en dat dan de volgende les aan de klas rapporteren. Dat was wel een goede opdracht omdat je zo wel contact moest leggen met de rest en ze wat beter leerde kennen. Hopelijk eten ze van het weekend een hoop peper zodat ze de volgende les wat actiever zijn^^
Als we geen keuze vak hebben, hebben we dus lezen. We lezen een stuk tekst en de docent legt wat woorden uit. Nou ja, dat is de bedoeling, die docent van ons praat de meeste tijd over allerlei andere grappige dingen. Het is trouwens een hij, een van de weinige hier. Hij is echt heel erg grappig en vertelt van alles over jongerentaal, dat hij aan het leren is voor chinese geneeskunst en weet ik wat allemaal. Ik zal wel eens een foto maken.
Het vierde uur is altijd een van-alles-wat-uur. Soms hebben we een luistertoets, grammatica en nu hebben we allemaal presentaties. Eerst schrijf je een opstel dat je na laat kijken en vervolgens half uit je hoofd moet presenteren aan de rest die dan ook vragen gaat stellen. Het is wel een goede oefening en een leuke manier om wat meer over de anderen te leren want je mag zelf weten waar het over gaat (in wat voor huis wil je wonen, wat zou je doen als je de lotto won etc).

Het is al weer zo'n tijd geleden dat ik niet eens meer weet wat ik nu wel en niet heb verteld... Sorry als er dus dingen dubbel zijn (Mijn Nederlands gaat er hier volgens mij ook niet op vooruit...)
Ik had vorig weekend eens van dat sulppang gekocht, ik had het nu al zo vaak zien liggen dat ik wel eens heel wilde weten hoe het smaakte. Op weg van school naar de hasuk zitten doordeweeks altijd 2 ajuma's met sulppang, geroosterde mais en ttok en daar was ik dus heen gegaan. Ik wilde eigenlijk alleen van dat brood kopen, maar ik kreeg er spontaan een bakje met ttok bij! Eigenlijk had ik een foto willen maken zodat jullie konden zien hoe het eruit ziet, maar ja, toen was het al op:) Of er nu wel of niet alcohol in dat brood gaat weet ik nog steeds niet, volgens sommige recepten op www wel, maar volgens de ajuma niet en wat het eigenlijk een maisbrood. De ttok was anders dan die van de chuseok. Niet kleverig en gevuld, maar het was nu een soort dikke rechthoekige plak met 3 verschillende kleurtjes en rozijntjes erdoor. Het was een beetje brokkelig, maar wel erg lekker.
Vorige keer schreef ik toch dat ik dat hete eten ene beetje zat was? Drie keer raden wat er de volgende dag op tafel stond? Gekookte aardappels! Ze had er speciaal een paar voor mij gekookt (we eten ook wel eens aardappelsoep en dan eet ik eerst de bouillon om daarna mijn aardappels te prakken. Soort kimchi hutspot^^) en sinds ze weet dat ik ook een pannenkoekenfan ben staan er nu ook 's ochtends regelmatig pannenkoeken op tafel:) Natuurlijk neit van die lekkere zoals mijn oma ze bakt, het zijn duimdikke dingen waar je de hele dag op kunt teren, maar ik vind het wel erg aardig van dr. Verder heb ik vandaag eens een stokbrood gekocht met rijst erin. Ik zat te twijfelen tussen het courgettebrood en het maisbrood, het cacaobrood en het knoflookbrood, maar voorlopig zit ik hier toch nog wel even:)

Ik zit nu trouwens op de kamer van Jong achter de pc. In het weekend is het nogal lastig een lege pc te vinden op de campus (zonder spataderen en trombose te kweken trouwens, want het zijn staancomputers) en dit is ook wel gezellig met zijn tweetjes. Kan ik hem ook nog helpen bij zijn huiswerk^^
Hij merkte net op dat hij het met een stel Nederlanders had gehad over Sint!!! Jemig, denk je dat je eindelijk af betn van al die surprises en gedichten, moet je het hier ook nog eens gan vieren... Nou ja, we zien wel... :)

Ik geloof dat ik en de zoon van de ajuma zo'n beetje tegenovergesteld leven. Vlak voor ik mijn bed uit ga, hoor ik hem vaak thuiskomen en hij wordt vooral actief als ik er weer in duik! Het was wel grappig want vorige keer kwam ik hem op de gang tegen en hij was geloof ik nogal verbaasd^^ Hij is vaak met een vriend van hem die vaak blijft slapen en ook erg aardig is.
Ik heb van het weekend wat meer familie van de ajuma gezien. Het Haar dochter was er met haar man en kindje en verder nog een broer? met zijn vrouw en nog een echtpaar. Waarom ze er waren weet ik niet, ik denk voor de gezellie. Waarschijnlijk zaten ze 's avonds gezellig in de woonkamer en was de hond verbannen want dat beest bleef maar blaffen. Nee, niet blaffen, meer keffen. Van dat vreselijk irritante rotgekef van een klein hondje en ik zat heel hard te bidden dat ze dat beest in de pan zouden stoppen, maar dat gebeurde helaas niet. Uiteindelijk ben ik toch in slaapgevallen, maar ik moest me de volgende morgen inhouden niet de vliegenmepper te pakken zoals de ajuma de vorige keer^^

Als je hier de roltrap neemt, hoor je rechts te gaan staan zodat mensen met haast je links kunnen passeren. Dat wist ik niet dus toen ik vorige keer gezellig naast EY stond te kletsen, ramden ze zowat door em heen, tot EY me uitlegde hoe het zat :) Je moet het maar weten...

Ik begin al een aardige tv expert te worden. Er zijn hier al net zoveel reclames als in Nederland en ze zijn al net zo irritant:) Reclames voor auto's, over eten, veel gezondheidsreclames, etc etc. Het enige voordeel is dat ik nog geen maandverband en afwasmiddel voorbij heb zien komen^^
Rond een uur of 3 hebben de meeste zenders een soort pauze en is er niets te zien. Het grappige is dat er daarvoor een soort lied is, misschien het volkslied? met natuurlijk de tekst op het scherm en verder wat sentimentele plaatjes van Korea op de achtergrond. Dat is elke dag en daarna is er niets. Daarvoor is er vaak sport. Nooit gedacht dat ik nog eens naar golf of voetbal zou kijken! Golf is hier heel populair en voetbal is natuurlijk ook in het nieuws met Advocaat. Laatst zag ik nog een wedstrijd met jongetjes en het grappige was dat ze naast de naam ook de klas waar hij in zat en zijn lengte vermeldden!
Het nasynchroniseren is ook echt maf, omdat ze de stem op de nationaliteit van de spreker proberen te laten lijken. Dan zie je dus een amerikaan en hoor je een koreaanse stem die vreselijk overdreven is. Het is eigenlijk niet te beschrijven, je zou het moeten horen maar het is echt heel erg grappig. Het is dat het serieus is, maar je zou zweren dat ze die ander belachelijk maakten^^

Een van de hasukbewonders is verhuisd, niet dat ik veel contact met hem had, maar het is wel jammer, hij was erg aardig. Ik dnek dat ik hem nog het meeste zag omdat hij meestal tegelijk met mij opstond en at. Waarom hij wegging weet ik niet of ik heb zijn Koreaans niet verstaan, maar hij woonde er al een flink aantal jaar en was geloof ik een jaar of 30 dus... Wie weet wat er straks in zijn kamer komt :)

Gistermiddag had ik afgesproken met Marco, de nederlandse adopko arts die ik met de cheju reis had ontmoet. Hij was naar Sinchon gekomen om wat te gaan drinken en Jong kwam ook. Ik was eigenlijk een beetje misselijk en wiebelig (of het door de bapao net rooie bonenpasta kwam, dat spul douwen ze hier echt in alles, weet ik niet...), maar het was wel erg gezellig en makkelijk even niet in het Koreaans te hoeven kletsen. We gingen zitten bij de starbucks, nou ja, nadat we een kwartier op een plaats hebben staan wachten. Zulk soort tenten worden in Korea heel veel gebruikt als studieplek en niemand kijkt er van op als je daar dus een paar uur gaat zitten. (drankjes zijn daar trouwens wel heel erg duur, je betaalt al snel een paar euro voor een koffie).
Na een uurtje kwamen er nog 2 vrienden van Marco, 'echte' koreanen die hun co-schappen liepen bij het ziekenhuis waar hij werkt. We hebben gezellig zitten kletsen en ik heb er weer een paar nummers in mijn telefoon bij :)

Op de terugweg ben ik over de campus gelopen. Het was er ondanks de zaterdagavond behoorlijk druk en ook de bibliotheek was nog gewoon open. In de bieb was ik nog nooit geweest dus ik besloot er eens naar binnen te lopen. Je moet dan door een draaipoortje zoals bij de metro en houdt je pas met code tegen een scanner. Ik ben er maar heel even geweest, maar het is niet te vergelijken met een Nederlandse uni bieb. Het is sowieso een gigantisch gebouw en het wordt door veel studenten gebruikt als plek om te leren. Er staan diverse computers waar je met de kaart op inlogd en dan verschijnen er verschillende namen van studiezalen met het aantal studieplekken dat nog vrij is. Je selecteert dan een plek en gaat daar heen. Je hebt speciale plekken voor als je je pc wilt gebruiken. Die leerzalen zijn echt heel groot en verder heel saai. Het zijn plekken met van die houten schotten en nummertjes.

Nog een laatste tip voor vrijgezelle jongens die deze kant opkomen: draag geen ring want dat is een teken dat je bezet bent:)

Veel liefs en hopelijk hebben jullie geen vierkante ogen van het zo lang achter het scherm zitten :)

XXX Soe

  • 16 Oktober 2005 - 09:21

    Jory:

    Nou dan ga ik denk ik maar een ring kopen voor als ik je kom opzoeken :)
    Mooie foto's!! Heel erg leuk om te zien, dankjewel.xxx

  • 16 Oktober 2005 - 16:14

    Wilma:

    pff inderdaad vierkante ogen maar erg leuk om weer te lezen allemaal Soe.
    mooie foto's ook, erg leuk om te zien.wat een uitzicht hebben jullie uit je klas hoe hoog zit je daar?
    wannee komt de verklarende woordenlijst voor de ttok en sulpang :)
    je bent wel lekker druk leuk hoor, liefs tot op de msn, wilma

  • 16 Oktober 2005 - 19:02

    Son:

    Zoals altijd weer een lang verhaal, maar leuk om te lezen meid ;) Zo steek ik ook nog wat op en kan ik wat dingen onthouden voor als ik er zelf ben ;)
    k spreek je gauw meid,
    Kus

  • 16 Oktober 2005 - 19:07

    Marijke En Hans.:

    Hallo Soeja,
    Na Cheju 2 had ik je laatste berichten niet meer gelezen. Drukke week gehad. Vanavond ben ik er maar weer eens voor gaan zitten. Mooi dat je nu in een voor jou goed level zit. Jammer dat het allemaal van die slome duikelaars zijn. Dat het vooral meisjes zijn maakt dan ook niet meer uit, een slome jongen kun je in Nederland ook krijgen.
    Je hebt al een aardige kennissenkring opgebouwd, ik lees voortdurend: "Ik belde die even op", "Toen kwam ik die tegen", "Met die en die gingen we naar de markt" enzovoorts. Knap van je om je zo op te dringen, nou ja, om zoveel vrienden te maken.
    Wat betreft die tip betreffende de ring; maakt het niet uit om welke vinger je de ring draagt?
    Let je wel een beetje op de normen en waarden?! Je weet hoe gevoelig dat ligt bij onze prime minister.
    Hartelijke groeten.

  • 16 Oktober 2005 - 21:42

    Hanneke:

    Hoi Soe Ja!
    wat heb jij toch een lieve Ajuma, aardappelen en pannenkoeken, wat wil je nog meer? die foto tussen de pepers is ook echt geweldig! ja ik vind dat je het supergoed doet! leuk dat je ook even je dag beschrijft, hoe dat inelkaar zit!Blijf je wel een beetje lief voor mimi? misschien moet je oordoppen kopen, heb je ook geen last meer van de gong van de tempel! al die verschillende broden, lekker en spannend! starbucks is een sjieke Amerikaans van oorsprong en hippe koffiedrink of meeneem winkel! wat voor koffie neem je dan of kun je er ook thee krijgen?
    Spannend dat je een nieuwe huisgenoot krijgt! ik ook!! in maart gaat mijn leuke buurvrouw weg en ga ik met haar neef die er dan komt wonen (26 zit op salsa les en is derde jaars psychologie) de wc delen (mmm...) ik weet wat je denkt, niet mijn type, misschien toch een sportdate zoeken!
    en ohja wist je dat Zuid Korea voor uitgevers land van het jaar is? in Frankfurt is een soort boekenbeurs van uitgevers waar Marco Mostert heen gaat en hij vertelde dat, ik heb er nog niets over gehoord, maar misschien kun je het opzoeken! ik heb een hyper sociaal weekend gehad, twee feestjes een verjaardag, lunch oppassen enzo pfieuw!
    nu lekker slapen toch maar!
    succes weer deze week!
    en ohja mijn Nederlands gaat er ook op achteruit.... moeheid denk ik, hihi...!
    liefs Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 203019

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: