koppel-tv - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu koppel-tv - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

koppel-tv

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

19 Oktober 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo daar~~

Toevallig zag ik de prijzen van Aida in een toeristeninfo blaadje, die wijken dus niet af van Nederland als ze al niet hoger zijn :) Dat wordt dus gezellig naar de biocoop die hier meestal maar iets van 7000 won kost.

Daarnet hadden we een video-uur. We moesten met zijn alle verzamelen in de grote zaal, waar er op een groot scherm een aflevering van een of ander koppelprogramma vertoond werd. Van te voren hadden we wat woorden op moeten zoeken en er stond een korte inleiding in ons boek en ook een paar vragen. Het meerendeel was niet te verstaan (te lawaaierig in de zaal en ik kon het gewoon niet volgen), maar het was echt vreselijk grappig om naar te kijken. Er waren 2 presentatoren (dat is wel vaker zo hier) een man en een vrouw (de vrouw was een flink stuk groter, alleen dat was al een leuk gezicht), en verder 4 vrouwen en 4 mannen (24-28 jaar). Ze vertelden wat over zichzelf en moesten dan iemand van het andere geslacht uitkiezen. Vervolgens verscheen er een schermpje met de gezichten van die mannen en vrouwen tegenover elkaar en werd er een lijntje getrokken van vrouw 1 naar wie zij koos. En daarna van de rest van de vrouwen en dan natuurlijk van de mannen en als ze elkaar hadden gekozen gingen de gezichtjes naar elkaar en zag je ze zogenaamd zoenen.
In een volgende ronde was er iets met vragen en ook iets met het publiek of zo, dat kon ik niet helemala volgen, maar hierna konden ze hun keuze veranderen en aan het einde zag je weer dat schermpje met wat ze eerst hadden gekozen en vervolgens wie ze nu echt wilden. Uiteindelijk waren er 2 paren die voor elkaar hadden gekozen. Het klinkt zo misschien een beetje stom, maar het was echt zo grappig. Je hoort de hele tijd het publiek ooooh's en aaaah's slaken en er is een hoog gehalte aan roze hartjes ballonnen, bloemetjes en leuke muziekjes. De presentatoren hadden een goed gevoel voor humor en je ligt in een deuk om die kandidaten. De vrouwen zijn echt van die truttige verlegen zachte vrouwen vrouwen en de mannen echt van die mannen mannen. Vooral 1, dat was een beetje een autoritair typje, heel zelfverzekerd, formaat beer, een dikke bril, harde stem en erg traditioneel.
Voor degenen die dat niet weten, huwelijk is erg belangrijk in Korea en hoewel er tegenwoordig veel verandering in zit, is het eigenlijk nog iets dat iedereen doet, het is vrij vanzelfsprekend en vooral als je de 30 nadert gaat het klokje tikken en wordt er soms door familie druk uitgeoefend.

Van de week had de ajuma soep gemaakt waar ze volgens mij de hele pepervoorraad had ingemikt... Volgens haar was het helemaal niet heet, maar goed...Op mijn commentaar dat Nederlanders niet zo heet eten, antwoordde ze "Nederlander? Wat nou, je bent een Koreaan".
Typisch vind ik dat. Koreanen zijn echte aanhangers van de Blutboden theorie. Raar, ik, die 24 jaar in Nederland heeft gewoond zien ze meer als Koreaan dan een halfbloed Koreaan met bijvoorbeeld een amerikaane pa die wel zijn hele leven met zijn familie in Korea heeft gewoond...

We moeten elke dag huiswerk inleveren en de eerste dag dat ik dat terugkreeg schrok ik wel een beetje. Ik bladerde mijn werkboek door en zag overal rooie cirkels omheen staan. In Nederland zet men meestal een cirkel om iets wat fout is, maar hier is het dus juist goed. Toen ik ze onze 'krul' liet zien zeiden ze dat dat eerder fout zou zijn... :)

Als je geld wilt verdienen moet je hier in de makeup industrie gaan, volgens mij draait die hier tonnen. De vrouwen zijn hier echt altijd opgemaakt, niet schreeuwerig ofzo, maar ze besteden er volgens mij wel veel aandacht aan. Op tv zijn er ook altijd wel reclames voor een of andere creme en mijn vriendin wa ook erg verbaasd toen ik zei dat ik geen make gebruikte en ook geen creme ofzo. "Maar dat is slecht voor je huid hoor!" Je ziet ook wel veel van die verzorgingsproducten winkels, voor bij de metrostations waar je dan ook van alles kunt proberen.

Gister vertelde een van onze docenten dat sommige koreanen in de zomer de koelkat gebrukken om hun schoenen in te zetten, dan zijn ze lekker koud met het warme weer. Moet je alleen oppassen dat je niet je schoenen pakt als je de schimmelkaas zoekt:)

Nou dat was het wel weer voor vandaag, ik ga maar eens mijn presentatie van morgen in mijn kop stampen (over de uni in leiden). Het is maar drie minuten dus met een hoop ge-euh moet dat wel lukken ^^

Bij jullie is het nu bijna 7 uur sochtends dus allemaal een fijne dag

liefs soe

  • 19 Oktober 2005 - 05:05

    Wilma:

    euh goeiemorgen,
    euh leuk verhaal heb je weer geschreven. die ajuma maakt zo wel een hele echte korean van je; jij gaat nooit meer van die saaie hollandse kost eten en dan nog zo'n macho koreaan die je op zijn ijskoude schoenen een aanzoek doet......... maar ja dan moet je je naast je studie gaan oefenen in het opmaken.
    leuk he soe al die verschillen, heel erg leuk ook om te lezen euh ik was vroeg op maar ja je bent niet op euh msn
    euh sterkte met de presentatie morgen, doei doei liefs

  • 19 Oktober 2005 - 10:59

    Marjon:

    Hoi Soe

    Ja dat is nog eens wat anders dan in Nederland, waar ze, de regering voorop, iemand die hier is geboren en getogen tot in de zoveelste generatie nog een allochtoon noemen. Het rare is dat ze Indonesiers, Koreanen en andere Aziaten daar niet zo bij rekenen. Voor mij ben en blijf je mijn nicht, een rasechte hollander met koreaanse worteltjes. Wel leuk om in twee landen als autochtoon beschouwd te worden.
    Dat wordt trouwens wel kooklessen nemen bij jou als je terug bent, draaien we de rollen om, niet ik jouw culi-tante, maar jij mijn culi-nicht.
    Het was weer een mooi verhaal dat je schreef, ik geniet er echt van.
    Over culi gesproken, ik heb voor opa Burgershof vandaag fazant met zuurkool gemaakt, hoop dat hij het lust. Jaja ik weet het vlees is niet jouw keus, maar opa vindt het lekker. Hier gaat alles zijn gangetje, alleen de zwarte poes had een rotte kies en kreeg na het trekken een ontsteking. Pilletjes lukte niet, gel walgde hij van, dus dat werd prikken. Ik ben nu even helemaal uit de gratie bij hem, dat enge mens met die spuit. Nu maar hopen dat hij kort van memorie is en weer een knuf van me wil.
    De herfst is nu echt begonnen hier, kil en een beetje nat, maar we mogen niet klagen, tot nu was het prachtig weer, een goedmakertje voor de slechte zomer.
    Soe, veel plezier met je studie en je ontdekkingsreis in het verre Korea.

    Liefs, Marjon

  • 19 Oktober 2005 - 13:07

    Charlotte:

    Hoi Soe, ik heb je net al even gemaild, ja Soe, jij bent een Nederlander in hart en nieren, met inderdaad Koreaanse trekjes!! Dat leren en altijd met je studie bezig zijn, is volgens jouw verhalen ergens in het begin typisch Koreaans, ja dus daar komt dat vandaan!!!In weer en wind fietsen en de nuchtere kijk op het leven en nog wel meer, ja dat zal wel typisch hollands zijn! Geweldig toch! Trouwens er is weer een orkaan richting Florida Keys, dit keer Wilma genoemd, is dat naar jouw moeder????Veel liefs en Veel succes!!!!

  • 19 Oktober 2005 - 14:36

    Jory:

    Lieve Soe, ik heb je stukje weer met plezier gelezen! Ik vind jou ook een echte Nederlander hoor! Die charlotte vergelijkt onze moeder dus met een verwoestende orkaan..... :)
    Hee soe ik hoop je binnenkort weer es op msn te zien.
    Kus
    Je zus

  • 19 Oktober 2005 - 16:35

    Son:

    Dat koppelprogramma heb ik volgens mij ook wel eens gezien! hahaha, Koreaanse tv is echt lache... ze maken af en toe toch gekke programma's! Maar wel vol humor ^^ Ik spreek je gauw!!
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 203033

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: