verhuizen? - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu verhuizen? - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

verhuizen?

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

21 Oktober 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Annyong~~

Zoals de meeste vrijdagen hier, heeft het ook vandaag geregend. Gelukkig is het niet zo erg als vorige keer en is het nu vrijwel droog.

Ik zit nu weer op Jong zijn kamer; we zijn samen uit school even langs de bakker gegaan voor een lunch en gaan zo huiswerk maken. Gister was ik ook even bij hem langs gegaan om te vragen of de ajumoni hier niet toevaliig nog een kamer vrij had. Ik had er al vaker over zitten denken om te verhuizen. Het andere huis is wel dicht bij school, maar hier is het eigenlijk veel gezelliger. Eerst was het wel een voordeel dat er bij het andere huis weinig mensen zitten (lekker rustig), maar het is ook wel erg eenzaam. Bovendien begin ik me af en toe aan de ajumoni te ergeren... Ze is wel aardig enzo, maar op een of andere manier..... er is geen chemie zouden ze in den Haag zeggen^^ Bovendien begin ik uit te kijken naar de dag dat ze die hond in de pot stoppen. Hij maakt een rottig *** gekef en soms gaat ie stiekem naar boven en schijt dan in de gang. Dat wordt natuurlijk wel goed schoongemaakt (neem ik aan...:)), maar toch...
Gister heeft Jong me dus aan zijn ajuma voorgesteld en heb ik in het Koreaans gevraagd of ze niet nog een kamer had en die had ze^^ Het is een grote kamer, groter dan die ik nu heb. Hij was nu ngo rommelig ivm spullen van haar zoon die daar stonden, maar ze zou het helemaal opknappen en schoonmaken totdat het er net zo uit zou zien als Jong zijn kamer. Dat betekent een bureau, klerenkast, bed, tv met alle kanalen!!! Verder ontbijt en diner en dat ik vega was was geen probleem. Er is hier verder een koelkast voor algemeen gebruik, een wasmachine en een grote ruime gang en een stofzuiger etc. We kregen zelfs 2 appels om op te eten! Jong zei dat ze ook bij elke maaltijd fruit geeft, dat doet die van mij niet. De huur is eigenlijk 450000won, maar ik mag hem voor 420000won want dat betaalt Jong ook:) Dan heb je geen lunch, maar je kan hier voor zo weinig eten kopen. Bovendien was de huur bij die ander 430000won. En och, ik rook niet, drink niet, en ik meot mijn geld toch ergens aan uitgeven^^
Ik heb voor mezelf al besloten om te verhuizen, maar ik weet nog niet hoe ik het de ajuma ga zeggen en hoe... Wordt vervolgd...
(Wacht dus nog even met post versturen^^)

Gisteren was er stukje over transseksuelen op tv, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Er werden een paar vrouwen gevolgd die eerst man waren: over de operaties, hoe ze leefden etc. Toch is het hier nog een taboe denk ik. Toen 1 van de vrouwen bij haar moeder op verjaardagsvisite ging, werd de deur niet opengedaan, zelfs niet hoewel het al donker was en er geen visite (meer) was. Bovendien werd de stem van de moeder vervormd en ook toen ze foto's lieten zien werden de andere personen afgedekt.

De reclamebranch draait hier overuren. Ipv reclamefolders in de bus, plakken ze ze vaak met plakband aan de deur. Verder staan ze heel vaak van alles uit de delen op straat.
Brievenbussen in de deur heb ik nog niet gezien, maar dat zal wel komen omdat vrijwel elk huis een tuin heeft met poort of door de flats. De krant wordt bij ons elke ochtend voor de deur gelegd en als het regent in een plasic zak.

Wat wel grappig is: tellen op de vingers doen ze hier andersom. In Nl heb je je hand gestrekt en doe je je vingers naar je handpalm toe, maar hier doen ze het andersom: je begint met een vuist en strekt dan je vingers:)

Bij het begin en het einde van het journaal buigen de presentatoren. Gisteren was het wel grappig, toen stootte die vrouw dr kop tegen de microfoon :) Die andere presentator lag ook in een deuk en het werd niet weggeknipt^^

Hoe is alles in Nederland? Is er weer ergens vogelpest ofzo? Ik zie geregeld bergen met dooie kippenlijken voorbijkomen op de tv....

Nou ik hoop jullie snel te kunnen vertellen dat ik ben verhuisd^^

xxx
soe

  • 21 Oktober 2005 - 06:06

    Em:

    Nou zeg! Ken ik net je adres uit m'n hoofd ;-) Klinkt goed, een mooiere kamer in een huis waar het ook nog gezelliger is. De volgende brief gaat naar je nieuwe adres!
    liefs, Em

  • 21 Oktober 2005 - 06:29

    Wilma:

    ja wij hebben ook al de adresstickertjes weggegooid.
    vol plannen leuk hoor soe.
    dikke kus

  • 21 Oktober 2005 - 07:01

    Hans:

    lekker verhuizen. Een Hollandse uitdrukking: Verhyuizen kost bedstro. Denk niet dat ze dat daar hebben. leuke plannen, prima maak er wat leuks van. Sterkte bij de studie.
    diike knuffel
    Hans

  • 21 Oktober 2005 - 07:38

    Hanneke:

    Hey lieve Soe!
    breaking the news to the ajuma, tja zit niets anders op...! het lijkt me een goed plan hoor verhuizen naar en gezelliger huis met appels en met zonder mimi!!!!!!!!
    alvast een fijn weekend! heb je nog plannen, of even lekker rustig en studeren?
    kus Hanneke

  • 21 Oktober 2005 - 07:41

    Marcia:

    Hee Soe, wat gaaf zeg! Als dat andere huis veel gezelliger is, moet je het inderdaad gewoon doen! Veel leuker joh. Je bent immers maar tijdelijk daar (of althans, dat hopen wij dan maar), dus je moet echt zorgen dat je daar 'n toptijd hebt! Geniet geniet geniet!

    xxxxx

  • 21 Oktober 2005 - 08:30

    Bas:

    Ha die Soe,

    Gaaf zeg die verhuisplannen. Nou ja, als je toch al naar Seoul verhuist bent vanuit Noordwijk is de stap een paar straten verder te gaan wonen wel heel erg klein natuurlijk.
    Moeten we nog helpen met behangen??

    Kijk je wel uit met die nieuwe ajuma: mijn godsdienstleraar waarschuwde me er al voor nooit een appel van een vrouw aan te nemen.

    Groetjes en succes met je plannen

  • 21 Oktober 2005 - 10:24

    Joor:

    Hoi soe,

    Wat goed zeg!! Dat lijkt me echt een betere plek voor je. Ik hoop dat het allemaal snel rondkomt.
    Kus,
    Joor

  • 21 Oktober 2005 - 11:51

    Marjon:

    Hoi Soe

    Tja, wat moet ik nog toevoegen aan alle reacties op je voorgenomen verhuizing. Doen dus, dat is duidelijk.

    Gewoon tegen je ajuma zeggen dat je een grotere kamer kunt krijgen en dat je daar behoorlijk aan toe bent, je weet wel met kasten en zo.
    Gaat lukken en bedenk dat de ajuma het ook alleen maar voor de centen doet en niet speciaal voor jou, geen redenen dus om deze kans te laten lopen. Hier zouden we een mooie bos bloemen kopen en zeggen dat het leuk was geweest, maar ik weet natuurlijk niet hoe ze dat in Korea aanpakken, dat weet jij veel beter of daar kun je achter komen denk ik.
    Sterkte met de verhuizing en ik hoop dat je het daar zonder ergernissen naar je zin zult hebben.

    Liefs, Marjon

  • 22 Oktober 2005 - 14:10

    Lot:

    Hee soe, inderdaad doen! klinkt veel beter, we wachten het bericht van nieuw adres af+ veel succes met vertellen en daarna met verhuizen, liefs!

  • 24 Oktober 2005 - 06:08

    WILMA:

    maandagmorgen heel vroeg:
    wees er van overtuigd dat iedereen die hier wel eens iets schrijft vanmorgen heel zielig in de regen de wind kletsnat is geworden.
    mocht je met weemoed aan ons klimaat denken: troost je ook wij moeten de boer op voor weer een nieuwe plu.
    doei doei soe,
    liefs wilma

  • 24 Oktober 2005 - 09:41

    Marjon:

    Hoi Soe

    Is het gelukt om tegen je ajuma te zeggen dat je weg gaat? Die nieuwe kamer klinkt veel aantrekkelijker zoals je hem beschrijft.
    Hier in Nederland gebeurt niet zoveel schokkends gelukkig. Het is wel echt herfst nu, maar geen orkanen of aardbevingen. Heb je trouwens wel eens gekeken op de website van de NRC of Volkskrant, dan kun je het nieuws wel een beetje volgen. Ap en ik zijn gister met vrienden (op hun uitnodiging) uit eten geweest bij een sterrenrestaurant. Dat was een ware sensatie, super eten met super wijnen, we hebben genoten. We kregen een amuse menu, allemaal kleine hapjes met een bijpassende wijn, waarbij de kok laat zien wat hij allemaal kan. Nou die kan er wat van. Ik wilde opschrijven wat we te eten kregen, maar een vriendelijke ober bood aan om het voor mij op te schrijven en dan te mailen. Bij zoveel gangen (11) raakt je het zicht wel even kwijt en er waren zoveel dingen die ik graag wilde onthouden. Ik werd er helemaal door geinspireerd. Natuurlijk heb ik niet het idee dat ik de kookkunst van deze prof kan benaderen, maar eens wat uitproberen is wel leuk. Het is net als met lezen, soms moet iemand je wijzen op een nieuwe schrijver anders had je zijn of haar boek nooit gelezen en had je wat gemist.

    Lieve Soe, veel succes met de studie en de eventuele verhuizing.

    Liefs, Marjon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 202737

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: