ga dr maar weer eens voor zitten - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu ga dr maar weer eens voor zitten - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

ga dr maar weer eens voor zitten

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

04 November 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Het is weer een tijdje geleden, maar hier dan eindelijk weer eens een berichtje. De midterms zijn inmiddels achter de rug en ze gingen wel aardig. Het lusiteren vond ik het moeilijkste, nog geeneens omdat de helft niet te verstaan was, maar ook door de manier waarop de vragen gesteld werden. Soms heb je meerdere vragen bij 1 stukje dialoog, soms zijn het multiple gok en soms zijn het open vragen. De ene keer moet je aangeven wat er wel klopt met de inhoud en de andere juist weer wat niet. Je zit emt zijn allen in de grote verzamelzaal en op het podium zitten 2 juffen die de teksten voorlezen. Verder lopen er natuurlijk overal surveillanten en zit er steeds een lege plek tussen 2 studenten. De indeling van de plekken zorgde voor een hoop gedoe. De stoelen zijn zo geordend als in een theater: een podium met daaromheen in een halve cirkel oplopende rijen stoelen. Met het oefenen van de luistertoets moest elke klas zich horizontaal over de rijen stoelen verdelen dus klas 1 op rij 1, klas 2 op rij 2 etc. De keer daarna moesten we echter weer verticaal gaan zitten met 5 klassen per blok (rechts, links en midden). De keer daarna waren het echter weer ineens 3 klassen per blok en de keer daarna moesten we ook nog binnen de klas per student in een bepaalde volgorde gaan zitten... Een hoop gedoe en geschuifel dus^^
De toetsen van grammatica en begrijpend lezen werden gewoon in de klas afgenomen, net als het mondeling. Tijdens het mondeling zat de rest in de grote zaal te zweten boven een essay. (Daarom moesten we ook op volgorde gaan zitten: dan wist je wanneer je naar je lokaal meost voor het mondeling). Er was van te voren verteld dat je een essay moest schrijven en aangezien je er 2 uur voor had en ze het ene essay noemden had ik al nachtmerries van ellenlange verhalen, maar het bleek dus maar om minimaal 10 zinnen te gaan^^ Nou moesten het natuurlijk geen 'ik ga naar school. Ik zie mijn vriend. We eten samen' zinnen zijn, maar het was best te overzien^^
De uitslag kregen we al gelijk na 2 dagen, een stuk sneller dan in Nederland dus^^ Gisteren mochten we ook alles inzien en vertelde de docent wat je wel en neit goed had gedaan bij het mondeling. Aangezien we dat uur nog wat tijd over hadden stelde de docent voor nog wat leuks te doen. Eerst deden we een Koreaans woord spelletje. Koreaanse woorden zijn opgebouwd uit syllaben, blokjes van letters, soort lettergrepen. Het was dus de bedoeling dat je steeds met de laatste syllabe een nieuw woord begon. Zoiets als ons spelletje dat je een nieuw woord meot maken met de laatste letter van het vorige woord.
Verder deden we een spelletje waarbij je in een kring zit en iedereen om en om een getal zegt. Je begint gewoon bij 1 en dan zegt de volgende 2 en dan 3, 4.... etc. Je mag alleen geen getallen zeggen waar 3, 6, of 9 in voorkomt en in plaats daar van moet je klappen. Verder is het de bedoeling dat het heel snel gaat. Het probleem met mij was dat ik de Koreaanse uitleg maar half volgde en dus eerst dacht dat het om d etafel van 3 ging omdat de docente die getallen op het bord had geschreven^^ Ik maakte het mezelf dus een beetje te moeilijk en bleef ook steeds maar fouten maken^^ Dat kwam me duur te staan omdat iedereen die een fout maakte een liedje moest zingen^^ Dat werd dus een snelle Sinterklaaskapoentje :)

Het bevalt me nog steeds goed in mijn nieuwe huis en het is erg gezellig met de andere studenten. Ik heb al beter contact met de rest, ook met de Japanners. De eerste post is trouwens vandaag aangekomen! Bedankt, ik vind het altijd leuk wat uit Nederland te ontvangen. Ik hoorde trouwens van Jong dat de pepernoten alweer in de winkel liggen, goh wat jammer toch dat ik dit jaar niet hoef te zweten op ene surprise en een gedicht^^ De eerstkomende feestdag hier is kerst, dat is wel een vrije dag, maar verder wordt er geloof ik neit zo veel aangedaan.

Over 2 weken is er een theateropvoering op de uni van level 3. Het is bedoeling dat elke klas een toneelstukje van 10 minuten schrijft waarin iedereen aan het woord is en dat dat dan opgevoerd wordt in het theater hier voor de andere studenten. Je mag het zo gek maken als je zelf wilt zolang het maar neit te bloot is en te negatief over Korea! Er zijn 4 prijzen: 1,2,3 en een publieksprijs. Vandaag hebben we een beetje zitten brainstormen, maar dat schoot nog niet zo op. Misschien dat jullie nog leuke ideeen hebben? We zaten te denken aan iets met de verschillende landen waar iedereen vandaan komt...

Eergister heb ik met TongHye een beetje rondgelopen in de buurt hier. Hoewel het rond de hasuk heel druk is, is het 100 meter verderop heel erg rustig en meer een 'gewone' woonwijk zonder al die bars en restaurants. We kwamen er een soort eurowinkel tegen maar dan een chon-won winkel (de won is de munteenheid hier en een chon is 1000 won, zeg maar een kleine euro). Verder was er ene echte supermarkt zoals we die in Nederland kennen en niet 1 van dei kleine eenmanszaakjes die je hier om de 50 meter ziet. Nou ja, een nederlandse supermarkt was het ook weer niet. De enige overeenkomst was dat er kassa's waren, mandjes en paden met de producten. Natuurlijk waren er veel spullen te koop die je in Nl alleen in een toko tegenkomt en van sommige dingen had ik nog nooit gehoord. Verder was er een veel grotere koeling, maar dan vooral met groenten, tofu etc en niet zoveel melk en geen boter. De versafdelingen waren heel uitgebreid en dan ook echt vers vers dus hele vissen op ijs en hompen vlees en zo. Er was ook een bakkerij, maar die verkocht vooral van dat zoete spul (niet zo gek dat ze brood hier als tussendoortje zien ipv als maaltijd. De bakkerijen zijn hier dan ook juist om 4 uur drukbezicht en niet rond etenstijd^^ Het snijden doen ze vaak met de hand. Je pakt een dienblad met een soort knijptang en daarmee pak je wat je wilt. Als je afrekent vragen ze of je het brood gesneden wilt hebben en zo ja dan doen ze dat met de hand. Soms is het al met de handvoorgesneden, en soms ook met een snijmachine. Die laatste heb ik gezien bij de bakkerij in het Hyundai warenhuis; hij snijdt misschien wel een heel brood per 2 minuten :)Wat dat betreft mag je niet klagen bij appie^^ Overigens zit het brood hier in dichte plasticzakken, dat doet die toch al zachte korst ook niet echt veel goed...). Het grappigste was de indeling van de schappen, zit er in Nederland nog ene beetje ene logica in: toastjes bij de wijn (commercieel logisch, maar waarom bleven klanten toch altijd vragen waar de toastjes lagen???) etc, maar hier was de logica ver te zoeken fo het moet koreaanse logica zijn. De jam stond boven de azijn naast de tabasco, de bakolie naast de wasmiddel en de tandpasta, de noedels naast de chips... Verder struikelde je gewoon over het personeel. En dan gene personeel dat vakken aan het vullen is, wanneer ze dat doen weet ik niet, ik heb het nog niemand ooit zien doen, maar van die nette mevrouwtjes in pakjes (daar is dat stomme sjaaltje van appie niets bij. Ze zijn hier van top tot teen gekleed in nette jasjes, een rokje, soms nog wat op hun hoofd, een badge, nette schoenen etc etc en natuurlijk ene grote glimlach) die als je ook maar 10 seconden stilstaat om naar iets te kijken op je afschieten of je misschien iets zoekt. Net zoals in het warenhuis dus. Leuke service, maar echt rustig rondkijken kan je niet (nou ja, dat doen natuurlijk de meeste mensen ook niet in een supermarkt, dat zal wel een tik zijn die ik aan appie heb te danken:).
(Appie is geen oud vriendje ofzo, maar Albert Heijn voor degenen die dat nog niet doorhadden^^).

Zijn er nog veel mensen verkouden in Nederand? Misschien moet je eens de koreaans manier van genezen proberen. Voor degenen die voorzictig zijn aangelegd: soep van tauge schijnt erg gezond te zijn. Voor degenen die wel eens wat anders willen proberen: soju met kochujang vertelde mijn lerares. Soju is Koreaanse jenever, misschien dat ene Berenburger het ook doet en kochujang is Koreaanse rooie peperpasta die ze overal doorheen gooien. Over de verhoudingen zei ze niets, dat mogen jullie zelf uitproberen.
Overigens vertelde ze ook dat veel Koreanen een rauw ei eten als ze een zere keel hebben.

Volgens mij hebben ze hier best veel walnotenteelt, je ziet veel rpoducten met walnoten. In het brood, maar bijvoorbeeld ook in de melk! Overigens zie je veel meer melk in kleine halve liter verpakkingen of in de vorm van yakultjes. Vast omdat het hier niet echt standdaard is zoals in Nl, maar meer tussendoor. Het is vooral ook smaakjesmelk of met extra vitamines.

Hoewel ik mijn boeken al heb opgeborgen in mijn kast ben ik nog steeds half aan het camperen. Mijn bed is inmiddels gekomen, een heel nieuw bed voor maar 130000won hoorde ik toevallig, dat is zeg 100 euro en dan heb ik het echt over een super bed. Het werd door de bezorger in 10 minuten in elkaar gezet en er ligt een matras op dat in Nl al meer dan 100 euro zou kosten. Afgaand op mijn 'slaapervaringen' in Korea, zijn de matrassen hier groter en vooral veel dikker, zeg 20-30cm? en veel steviger. De kussens zijn breder en smaller en ook steviger.

De straat hier in de buurt is gister vernieuwd. In een tempo, echt ongelooflijk. Sochtends toen ik naar school ging was het asfalt 5 cm diep weggebikt? en toen ik terug kwam lag er alweer een nieuwe laag op die zelfs nog een beetje plakkerig was, maar waar iedereen alweer op liep. Over snelheid gesproken... Het is niet te vergelijken met een Nldse nette weg, volgens mij storten ze hier gewoon een laag asfalt en dan is het een weg, maar ja, als het over 1 jaar weer overnieuw moet zal er ook niemand eme zitten, dat is weer werkgelegenheid toch?

Wie nog eens varkenspoten wil eten moet naar Korea komen. Er zit hier vlakbij ene restaurantje dat daar in is gespecialiseerd. Ze eten er ook de knie of zoiets, ik weet het niet, het ziet er in ieder geval neit uit. Er was ook een stukje over op tv pas, zag je de kok de nagels er af bikken en vervolgens die poten met allerlei kruiden braden in een grote pan:)
Die tv hier is trouwens echt veel beter dan in de andere hasuk. Met 100 kanalen is er altijd wel wat te zien: er zijn Amerikaanse kanalen, japanse, chinese, zenders waar je de hele dag van die reclame praat ziet (dezelfde onzin als in NL: afslanktroep, kookgerei...), kinderzenders, zenders met veel nieuws, filmzenders, sport, dramazenders, en verder een hoog gehalte met onderwijs zenders. En dan niet van die leuke docu's als in Nl, maar een presentator en een publiek met volwassenen dat dan luistert naar uitleg over chinese karakters, grammaticale problemen, economische problemen etc etc. Er zijn ook veel onderwijsprogramma's voor kinderen waaronder veel engels.

Ik hoorde dat bij jullie de klok is verzet, hier niet. Het is nu 19.30 en ik ga maar eens een hapje eten. Ik zit bij Jong (die ligt te pitten) op zijn kamer en die ga ik nu maar eens voorzichtig wakker maken want mijn maag begint te knorren.

Zoals jullie wel hebben gemerkt heb ik niet zoveel tijd meer om achter de pc te kruipen, maar ik hou jullie op de hoogte! Volgens mij hebben jullie nu toch ook vierkante ogen van al dat lezen:) Ik heb ook ngo wat nieuwe fotos die ik snel op de iste zal zetten.
Een fijn weekend, hier is het al weekend, jullie moeten de middag ng door zien te komen:)

Liefs
soe

• 04 November 2005 - 10:43

Marjon:

Hoi Soe

Dank je wel voor de mooie verhalen. Goed van je dat je de examens gehaald hebt.
    Ja, het lijkt mij ook wel veel gezelliger met meer mensen in een huis wonen, heb je nog eens aanspraak.
    Volgende keer een wat langer stukje/mail van mij.
    Liefs, Marjon

• 04 November 2005 - 13:11

Hanneke:

Lieve Soe!

dat is inderdaad een heel verhaal! die heb ik even 'gecopyd en pasted' en ga ik vanavond op mijn gemakje lezen!!
    geniet van je weekend!
    veel liefs Hanneke

• 04 November 2005 - 16:46

Wilma:

Hi Soe, gelukkig dat het allemaal goed gaat met je studie en eigenlijk met balles zo te lezen.
    Net het blad colorfull gekocht en je staat er in.
    voor de geinteresseerden: soe staat in het bvlad colorfull, een glossy!!!!!
    voor 4 euro 25 te koop, het is een erg leuk blad en nu vooral natuurlijk

• 04 November 2005 - 20:08

Wilma Vervolg:

hoezo geen gedicht?

• 05 November 2005 - 08:10

Hans:

Hopelijk heb je goed geslapen op je nieuwe bed. Hier doen ze twee weken over een straat affalt leggen, net op de beeklaan meegemaakt. gelukkig gaat het broodsnijden hier bij appie sneller dan daar, Lijkt me wel wat als je verkouden bent jenever drinken, ga ik vast eens proberen.
    groetjes en kus.

• 05 November 2005 - 14:28

Lot:

Dat koreaanse tegen verkoudheid zal wel moeten helpen, want volgens mij doe je dat ook niet voor je plezier! Goed dat je de examens gehaald hebt! En je hebt dus geen spijt dat je overgestapt bent naar het andere huis!!!Mooi zo! Goh toneelstukje, nou van ieder land inderdaad iets is wel leuk, kan je toch nog rijmen en bv sinterklaas doen,typisch hollands toch!haha dus je kan de hele dag de reclames volgen, is het dan ook zo ingesproken, zoals in NL, dat je de mond ziet bewegen, maar de tekst klopt dan niet en volgt later of juist eerder, heel irritant!
    we wachten vol spanning weer op je volgende verhaal, het kan zijn dat je een tijdje via de computer niks van me hoort, omdat ik dan op bed lig en kraamvisite ontvang, maar dan laat ik het grote nieuws wel mailen door mijn zus ofzo!!wrs zal die dan ook wel jouw verhalen uitprinten, dus blijf ik wel op de hoogte. Verder stuur ik het kaartje ook op, Nou heel veel succes weer en veel plezier en heel veel liefs van mij!!!

• 05 November 2005 - 17:07

Jory:

Hoi zussie,
    Lijkt me dat je het goed naar je zin hebt. Hier is het eindelijk wat kouder aan het worden. Ik heb vandaag wat over de markt gelopen en een dure Nederlandse waterkoker gekocht voor het huis. Groeten aan Jong. Fijne dag!
    xoxo

• 06 November 2005 - 13:01

Heleen:

hi Soe, je maakt heel wat mee he, leuk om het allemaal te volgen. Jij hebt van die goede adviezen bij griep en zo, ook ik heb even je raad nodig, wat doen ze in Korea met honden die op je stoep zitten te huilen naar de lucht en die niet wegwillen? Eten ze die op? En vegetariers, wat doen die, bij mij zit er nu een hond al een uur te huilen op de trap naar de dijk, krijg hem niet weg.Verder alles goed...
    liefs Heleen