kimchi tijd - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu kimchi tijd - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

kimchi tijd

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

08 November 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Annyonghaseyo~~

Van het weekend ben ik met een stel vrienden wat gaan drinken. Marco belde dat Korea weer 2 adopkos uit Korea rijker was en of ik en Jong zin hadden wat met ze te gaan drinken. Zondag middag spraken we dus af voor de Mac in de buurt hier, die door iedereen gebruikt wordt als centraal verzamelpunt. Achteraf bleek dat ik 1 meisje al kende van de studie uit Leiden, Sonja. Zij deed Koreaans als tweede studie maar was er na haar afstuderen van haar andere studie mee gestopt. Momenteel zit ze in Korea met een beurs van de Inkas. Ze studeert aan de Ewha, tegenover de Yonsei waar ik zit. Het andere meisje was Joey Yoon, een adopko die een boek heeft geschreven over haar adoptie, haar verblijf in Korea een tijdje geleden en haar eetproblemen. Ze is nu in Korea om te kijken of ze haar boek hier gepubliceerd kan krijgen. Verder was Jong er en Marco en Sang-Min, die had ik vorige keer ook al ontmoet, hij is een 'echte' Koreaan, net als de vriendin van Marco die ook mee was.
We hebben gewoon gezellig zitten kletsen en zijn daarna wat gaan eten in een soort bar/restaurant. Kimch'itchigae, een soort soep met tofu, kimchi, noedels, en vooral veel rooie peper. Dat zetten ze in een grote pan op tafel op een brander en iedereen kan dan wat in een kom scheppen. Verder hadden we een grote pannenkoek met drie keer raden, kimchi :)
Het is hier momenteel kimjang, de periode waarin er extra veel kimchi gemaakt wordt. De gang hier heeft ook een paar dagen vol gelegen met chinese kool, rettich en andere soorten rapen om kimchi mee te maken. Vandaag waren de dochters van de ajumma gekomen en zijn ze de hele dag bezig geweest. Ik heb een vaag vermoeden wat er vanavond op tafel zal staan :)

Vanmiddag heb ik een vriendin van een vriendin uit Nederland ontmoet. Ik had met haar afgesproken om wat te gaan drinken maar onderweg kwamen we een vriendin van haar tegen die op weg naar de kapper was en aangezien ik eigenlijk ook wel naar de kapper wilde zijn we met zijn 3en gegaan. De kapper zit dus op de campus en je hoeft geen afspraak te maken, je wacht gewoon tot je geknipt kan worden. Er waren dnek een stuk of 10 mensen aan het knippen dus lang hoef je niet te wachten. Bovendien kan je drinken pakken en liggen er zoals in Nl overal modebladen. Verder hadden ze een soort knipselmap van mensen waar hun kapsel goed van was te zien. Dat vond ik wel grappig, het was geen geordend ding, maar echt zo'n rommelmap met voorbeelden.
De kapsters droegen gewoon hun eigen kleren maar hadden een soort schort voor van plastic.
Na een kwartiertje werd ik geholpen: eerst werd mijn haar gewassen en daarna mocht ik in de stoel gaan zitten. Ik had niet echt wilde plannen en heb dr maar wat laten knippen zoals zij dacht dat het leuk zo zijn. Er is van achter wel wat af, maar verder ziet het er wel hetzelfde uit.
Nadat het geknipt was, kwam er een ander meisje dat het ging drogen en die vervolgens een of andere tang te voorschijn haalde waarmee ze het nog verder in model bracht. Niet echt dingen die voor mij zijn weggelegd, ik hou niet zo van dat gepluk aan mijn hoofd, maar het was wel grappig eens mee te maken. Bovendien was het spotgoedkoop, 8000won, zeg 6 euro.

Verder heb ik een oplader gekocht en oplaadbare batterijen, want die blijf ik hier kopen. Of gebruik in mijn electronisch woordenboek gewoon teveel? :)

Een paar dagen terug vroeg de ajumma aan mij en TongHye, het duitse kyopo meisje wie zijn 'panties' had opgehangen om te drogen. Of we die voortaan op onze kamer willen hangen, omdat de Japanse gasten daar niet zo goed mee om kunnen gaan. Wat ze nou onder panties verstond is me nog steeds niet duidelijk. Ik vroeg toch heel duidelijk of een beha en onderbroek wel goed waren en ze zij dat dat op zich neit zoveel uitmaakte, maar panties konden niet. Nou ja, we hadden allebei geen panty panties en het enige wat er op het droogrek hing waren de onderbroeken van TonHye dus dan zal ze die wel bedoeld hebben. En het waren hele degelijke onderbroeken hoor^^ Niks geen gaas of glimmertjes. In Nederland zou ik gelijk een vuurrode string hebben gekocht met pareltjes en die demonstratief bovenop het rek hebben gehangen voor de lol, maar ik dnek niet dat dat ze daar hier om kunnen lachen^^ Daarom heb ik nu al mijn natte onderbroeken enzo maar overal in mijn kamer gehangen: op de stoel en verder aan elk haakje aan de muur.

Vandaag vertelde onze 'lees'leraar over zijn schoolervaringen. Dat de docenten een dun latje hadden waar ze 50 keer mee op je benen, billen of armen sloegen als je strips las in de pauze. En dat ze bij examens stokken gebruikte van het formaat kapstok en daar soms zo hard mee sloegen tot bloedens toe. Het zla wel wat verdreven zijn en het zal wel niet regelmatig voorkomen maar het is eens wat anders dan die discussies in Nederland over een corrigerende tik^^
Verder waren we een tekst aan het vertalen over een jongen die elke dag in de bieb een roos op de stoel van een meisje legde omdat hij haar wel leuk vond. Onze docent vertelde dat de studenten meestal dezelfde studieplek gebruiken in de bieb en dat er best veel koppels ontstaan. Het schijnt dat de meisjes in de toetsentijd soms zelfs extra mooie kleren aandoen^^ Misschien moet ik dus ook maar eens in de bieb gaan studeren...:)

Genoeg voor vandaag, ik ga maar eens kijken of de kimchi gelukt is:)

Liefs
soe

  • 08 November 2005 - 10:50

    WILMA:

    Had nou maar die mooie oranje slips meegenomen die ik voor je gekocht had; die hadden vast wel mogen wapperen daar.
    jullie kimchie wij zuurkool,
    gaaf dat je zoveel mensen ontmoet, zelfs de schrijfster van dat boek dat je gelezen hebt.
    vandaag komt sonja bij je hoorde ik, leuk hoor. jammer dat we het niet wisten dan hadden we nog een pakje mee kunnen geven.
    hoewel..... 20 kg is voor sonja ook 20 kg.
    wanneer komt de foto met je nieuwe kapsel hiernaast te staan?
    colorfull is onderweg naar je. liefs wilma

  • 08 November 2005 - 11:18

    Hans:

    Fantastisch Soe, wat jiju vertelt over het onderwijs in Korea. Ik ga direkt een latje en een dikke stok kope. Daar had ik altijd al zin in maar nu weet ik het zeker. Onwijs mooie foto's van de herfst en natuurlijk ook van jou. Gezellig zo met al die vrienden. Bedankt voor het leuke stuk, ik geniet er elke keer weer van. Ik ben wel blij dat ijk geen kinchi hoef te eten, lijkt me heel erg goor.
    kus
    Hans

  • 08 November 2005 - 11:33

    Joor:

    Hi zussie,
    Wat een leuk verhaal en mooie foto's van de bomen. Echt goed dat je al zoveel vrienden hebt! Je mist Nederland nu zeker helemaal niet meer echt. En geen panties (= idd onderbroeken) meer ophangen dus, je wilt de japanners toch niet choqueren he?

    Liefs

  • 08 November 2005 - 11:40

    Wilma:

    sorry had je foto's even over het hoofd gezien, zijn heel erg leuk en mooi, doei

  • 08 November 2005 - 20:47

    Astrid:

    Wat een prachtige kleuren die bomen! En die kimchi ziet er ook al zo kleurrijk uit. Lijkt me alleen wel saai, steeds (bijna) hetzelfde eten. Maar wel milieubewuster: eten wat het seizoen brengt. Je hebt daar zo langzamerhand wel een flinke vrindenclub opgebouwd. Lijkt me heel gezellig. Groetjes

  • 09 November 2005 - 06:16

    Bas, An En Vera:

    Ha tante!

    Wat zijn we weer jalours op je als we die herfstfoto's zien. Geniet er van, voor je het weet is het alweer voorbij.

    Ruikt korea nu nog sterker naar de kimchi met dit feest op komst of gaat de lucht sowieso aan je voorbij?

    Geniet er van(al hangt je kamer dan vol met rode strings met pareltjes)!

    groetjes!

  • 09 November 2005 - 10:58

    Marjon:

    Hoi Soe

    Het wordt steeds gezelliger in Korea zo te lezen. Je krijgt op deze manier veel internationale vrienden en het lijkt wel of half Nederland in Korea zit.
    Wat ik zo leuk vind van je verhalen is de beschrijving van de dagelijkse dingen. Dat geeft een beeld van een samenleving die toch behoorlijk anders is dan de onze, maar ook verrassende overeenkomsten vetoont. Mooie foto´s. We hebben hier niets te klagen over de herfst, tot nu toe was het onwaarschijnlijk mooi weer en veel bomen zijn nog groen en in blad.

    Liefs, Marjon

  • 09 November 2005 - 18:34

    Hanneke:

    Hoi Lieve SoeJa!
    de foto's komen helaas nietin het echtnaar je toe, want ze staan alleen op mijn telefoon...!
    Maar wel een brief dus... en misschien nu ook een paar glimmende panties, want daar is duidelijk een gebrek aan! Trouwens strings zijn weer uit was op tv, je 'moet' nu boxers dragen, tussen slip en pijpjes onderbroek in zegmaar, tja... in Korea al Hunkemullers gespot? ik vond onze shopdate in Den Haag erg gezellig! Je raadt het niet, Sinterklaas komt al aanstaande zaterdag aan!!!!! Vroeg he? Nou ik moet weer sjezen naar de oppaskids, 'de boze heks'voorlezen terwijl Jutta fijn baddert en Lord of the RIngs voor Scipio, ja we zijn bij deel 3 aanbeland! morgen toets Latijn, Orban is echt een fijne docent, ik heb eindelijk het gevoel dat het vooruit gaat met LAtijn, heb er ook hard aan gewerkt afgelopen periode, nu hopen dat het zich deze keer wel wil omzetten in een cijfer! Ik heb hem de hartelijke groeten van je gedaan en hij vond het harstikke leuk om te horen dat je nu echt in Seoul zat! Hartelijke groeten terug dus! Hele leuke tekst gelezen, Pseudo Turpinus, over Karel en de saracenen (12e eeuwse tekst voor Frederik Barbarossa geschreven) er werden mensen omgekocht met paarden beladen met goed en zilver en mantels en wijn en vrouwen om ontucht mee te plegen(!!!!!!!) en veel christenen gedood, sommigen door werpspiezen, anderen werden opgehangen, sommigen werden met een bijl onthoofd, anderen werden met mesjes levend gevild enz enz, nouja het kwam er dus op neer dat de christenen de veldslag hadden verloren, toen kwam de moraal van het verhaal:
    er mochten in het vervolg geen vrouwen meer mee met de legers want dat zorgde steeds voor de ondergang van het leger!!!!!
    grappig he? die middeleeuwers weten er weer een leuke draai aan te geven! nu moet ik echt rennen!!!!
    prachtige foto's thanx!
    Liefs Hanneke

  • 09 November 2005 - 21:07

    Marcia:

    Hoi Soei!
    Ik heb echt geen idee waar je het allemaal over hebt wanneer je al die gerechten opnoemt. Je begint je dus al aardig thuis te voelen daar? Voor jou is het allemaal zo gewoon, terwijl ik de helft van je bericht niet begrijp hi hi.
    Leuke foto's ook weer! Fijn dat je zoveel mensen kent nu en dat je je er al thuis voelt! Als je af en toe nog maar 'ns aan ons denkt... ; - )

    xxx Marcia

  • 12 November 2005 - 10:54

    Cora:

    hi Soe, hel;aas heb ik je weer een tijdje gemist, blijkbaar word ik er af en toe uitgegooid. Maar ik ben weer helemaal op de hoogte van al je belevenissen en veranderingen. Volgens mij vermaak je je best en het zal wel heel leerzaam zijn met al die verschillende mensen uit andere landen te kletsen. Wat zal je hoofd vol zitten van de indrukken! Lukt het je te slapen met de ' kermisgeluiden' , want dat is met zo'n druk programma wel nodig.
    Door onze lange nazomer blijven de herfstkleuren lang uit, maar de eerste rood/gele bomen zijn er. Ze halen het niet bij jouw plaatjes hoor, prachtig!
    Nou, geniet verder.

    Overigens, dat tellen met je vingers, volgens mij doe ik dat ook op z'n Koreaans.
    doei, Cora

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 203032

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: