koud!!! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu koud!!! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

koud!!!

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

04 December 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal!

Zijn jullie allemaal druk bezig met de sintgedichten en de laatste surprises? Sint kennen ze hier niet, maar de kerstsfeer begint al een beetje te komen hoewel kerst hier dus neit zo groots gevierd wordt als in Nederland. Hier en daar zijn echter wel lampjes opgehangen en op de uni hebben ze ook een grote denneboom volgehangen met lichtjes. Verder kan je hier en daar ook kerstversieringen kopen.

Gisteren was Rdam op de Koreaanse televisie. Ze schijnen dara gespecialiseerd te zijn op het gebied van branden blussen op schepen ofzo. Het was wel grappig om te zien, helaas werd er geen Nederlands gesproken, maar van dat steenkolen-engels^^

Gisteren ben ik met TongHye naar de Tongdaemun markt geweest. Ik was er al een keertje geweest in september, maar nu waren we in een heel ander deel: meubels, televisies, kookgerei, alle soorten electronica en alles groots opgestapeld... Er was een stukje overdekte markt waar ze alle soorten vlees, vis, schelpdieren, groenten, fruit, snoep etc verkochten. Het blijft fascinerend om te zien. Er waren ook koelboxen op wieltjes van zeg 1,5 bij 1,5 bij 1,5 m. 3x Raden wat daar in zat? Juist hond! Waarschijnlijk weten jullie allemaal dat ze hond eten in Korea, er zijn genoeg grapjes over westerse toeristen die met hun hondje naar een Koreaans restaurant gingen en na de vlees-maaltijd bij het verlaten van het restaurant hun hondje kwijt waren... Met de Olympische Spelen verdwenen deze eettentje uit het zicht, de regering wilde het verbieden vanwege alle westerse aandacht, maar ja, helemaal is het natuurlijk nooit verdwenen. Het verbaasde me echter dat het zo openelijk verkocht werd. Het schijnt duur te zijn, maar wel goed voor het lichaam. Het is in ieder geval geen standdaard eten en er zijn zat Koreanen die het nog nooit op hebben. En zeg nou zelf? Wat is het verschil tussen een dode koe en een dode hond???

In Tongdaemun is een groot stadium waar het van binnen stampvol is met een markt waar je echt van alles kan kopen. Aan de buitenkant zitten de eettenten en verder zijn er heel vee kraampjes met kleren, oud en nieuw, sportkleren, jassen, messen, antiek, een gedeelte vlooienmarkt met 2dehands (of waarschijnlijk nog wel meerderehands) meubels, apparatuur, schilderingen echt alles. Afdingen is heel gewoon. Oh, en om de 100 meter was er ook steeds een kraampje met alle soorten seksspullen. Dat had ik nou nooit verwacht! Ik vond het verder een smerig gezicht, vooral als er van die 'vieze' middelbare mannetjes bij stonden...
's Ochtends hadden we een gigantisch gestoomdbroodje op, dat is eens wat anders dan die zielige bapbao die in de superkoeling liggen. Deze was 3x zo groot, helemaal vers en gevuld met rooie bonenpasta. 's Middags hebben we bij een eettentje wat gegeten: tempura en een soort pannenkoek met kimchi erin. Dat was erg lekker, maar mijn buik dacht er later anders over en dat was dus de eerste en de laatste keer dat ik zo gegeten heb!
Ik heb een soort dikke panty gekocht en een hele dikke lekkere vliestrui. Het weer is hier namelijk snel omgeslagen en vanmorgen lag er zeker 5 cm sneeuw. Het is echt heel koud buiten en dat blijft de rest van de week ook nog zo. Toen ik tegen een Koreaanse huisgenoot een opmerking maakte over het koude weer merkte die verbaasd op dat de winter nog geeneens begonnen was... Grappig hoe snel je die snikhete zomer kan vergeten...

Van de week liep ik in de metro en daar zat een vrouw met allemaal hele leuke kleine babykleertjes: echt allerlei soorten en zelfs een mini-hanbok, de traditionele klederdracht hier. Bleek dus dat het hondenkleren waren...!

Morgen is de laatste lesweek van het herfstsemester. Vrijdag zijn we met de klas gezellig samen gaan lunchen in 1 van de uni-restaurants. Er is een gedeelte waar je kan zitten en verder zitten er aan 1 kant verschillende keukens. Je betaald hier van te voren voor je maaltijd en gaat dan met je bonnetje naar 1 van de 'keukens' waar je je maaltijd krijgt. In tegenstelling tot de mensa in 'ons' gebouw was deze behoorlijk fushion. Er waren sandwiches, en veel italiaans eten: spagetti carbonara, bolognese etc. En iets dat chinees genoemd werd en ook rijst bevatte maar verder uit de oven kwam met tomaten en kaas???

Nou, iedereen een hele fijne Sint!
Liefs
soe

• 04 December 2005 - 10:20

Cora:

lieve Soe,
    leuk dat je je blijft verbazen over alles wat je ziet en meemaakt. Straks gaan wij Sint vieren, er komt ene hondje ... mee. Ach nee, eigenlijk alleen zielig voor onze poezen, want die moeten dan naar buiten. Bij ons zijn de laatste sneeuwresten aan het smelten, maar een volle week was het hier echt winters. Hoe koud is koud in Korea?
    liefs, cora

• 04 December 2005 - 11:02

Marjon:

Hoi Soe

Sint vieren doen we niet echt, we gaan naar opa en eten daar. Ik bezin me nog op een klein gedichtje en zal wat marsepein voor hem kopen, de oude snoeper.
    Gister zijn we met de hele familie bij Ina geweest, erg gezellig en ze had weer heerlijke hapjes gemaakt. Alleen Lieke was er niet, die is van de week 3 uur lang gemarteld door de tandarts, een implantaat en een kraakbeen transplantatie, ze had veel pijn en een heel dik gezicht. Je begrijpt, ze voelde zich niet top en dan wil je het liefst lekker in een hoekje zitten en wachten tot het over gaat. Opa was er ook niet, het was hem allemaal te veel en te druk, zijn incasseringsvermogen is nihil en hij maakt zich dan erg zenuwachtig. Wel jammer, maar hij moet het niet doen als hij er zo tegenop ziet. En jij was er natuurlijk ook niet, dat heb je als je aan de andere kant van de wereld gaat zitten. Wel hebben we het er over gehad dat jouw stukken zo leuk zijn om te lezen en dat we onder de indruk waren van je schrijfkunst, er is dus even flink over je geroddeld (alles positief hoor, geen zorgen). Zo was je er toch een beetje bij.
    Wij hebben in tegenstelling tot Cora geen sneeuw gehad, dat lag in het oosten en zuiden. Hier heeft het wel behoorlijk gestormd en gehageld, heel Nederland was ontregeld en er was totaal 800!!! km file, mensen moesten overnachten omdat er ook veel treinen uitgevallen waren. Dorpen en steden hebben zonder stroom gezeten, sommigen wel 2 dagen. Zo makkelijk is het dus om een land te ontregelen.
    Ik hoop dat je het naar je zin blijft hebben.

Liefs, Marjon

• 04 December 2005 - 12:45

Joor:

Hoi Soe,
    Zal een leuke winter worden voor jou als kou kleun. Ik ga weer aan mijn surprise aan de slag.
    xxx

• 04 December 2005 - 16:37

Lieve Soe,
    kleden ze eerst die hondjes aan met leuke tierelantijntjes en dan verkopen ze ze aan de hongenslager. cultuurverschil moet er zijn.
    koud zeker wel he,altijd weer wennen die sneeuw en het ijs maar ook wel weer gezellig.
    wij zijn net naar de tentoonstelling Remi in Amsterdam geweest; tja kunst, maar niet echt kunst waar wij van hebben genoten. je kunt het beter op internet bekijken want in die kerk was het volgens mij ook onder nul. het initiatief vonden we wel erg leuk.
    krijg je nu ook weekjes vakantie of gaat het volgende semester direct weer in?
    geniet maar van de lichtjes om je heen,
    liefs wilma

• 04 December 2005 - 19:24

Hans:

hoi Soe

Lijkt me wel leuk zo'n markt met zulke kraampjes. Ik ben tenslotte ook een man op middelbare leeftijd. GEINTJE Leuk stuk heb je geschreven.
    kus

Hans

• 04 December 2005 - 23:45

Hanneke:

Hey Lieve Soe!
    hih hondenkleren, nou ik zie Sammy er nog niet in lopen! heb je zelf ook al lichtjes op je kamer? leker gezellig maken met lichtjes in de donkere dagen! ik heb van de Sint mooie kaarsen gekregen!
    ik heb je ook nog mial gestuurd! succes weer deze week!
    zoen Hanneke

• 04 December 2005 - 23:56

Hanneke:

hey Soe!
    nog even je andere berichtjes ingehaald met lezen, hihi,... de bh'mode echt grappig, heb jij naast de Livera collectie dus ook nog een mooie Koreaanse bh erbij?
    De foto's vond ik ook erg leuk om te zien, de foto op de briuiloft is echt heel mooi! en wel klein klaslokaal of lijkt dat maar zo, doet Amerikaans aan. okay, sterkte met de kou en gaap nu echt tijd om te slapen!
    x Hanneke

• 07 December 2005 - 19:54

hi soe,

morgen komt andy echt!!!, veel plezier en doe hem de groeten ,
    doei wilma

• 10 December 2005 - 16:17

Charlotte:

Hee Soe, ik heb eindelijk weer even je berichten kunnen lezen, dus ben weer helemaal op de hoogte, het lijkt me wel gaaf daar en inderdaad hoe koud gaat het bij je worden in Korea?? Hier is het ook wel koud,maar overdag lekker zonnig, op gister na, want toen kwam die niet door de mist heen!!Als ik het zo lees is Korea zeker een land met heel verschillend lekker eten of lijkt het maar zo?

• 11 December 2005 - 12:14

Ida:

Dag Soe,
    Misschien herinner je me nog van de voorbereiding v an de YWCA summerschool vorbereiding. Woon in Maarsen en ben de moeder van Erika. Ik kreeg jouw foto onder ogen in de colourful en herkende je direct. Heel leuk voor je deze kans om daar te studeren. Succes ermee! Vorige week kreeg ik van Mevrouw Hong van de YWCA en zij vertelde mij over jou. Toevallig dat ik het net wist. Ik vroeg haar de groeten aan jou over te brengen. Zij is inderdaad een hele aardige vrouw. We hebben nog altijd sinds 1990 contact. Leuk al jouw verhalen te lezen en te herkenne. Net zoals de Namdaemun. Wel heel leuk he al die achteraf straatjes. Ben je ook al in die overdekte markthallen geweest. Heerlijkmom daarv rond te lopen met al die snuisterijen. Ook bij de Tiongdaemun staduim heb je heel veel van die indoor winkeltjes. Heb je daarbuiten bij dat stadium ook al die rommelkramen gezien. Vond ik altijd heerlijk om in te rommelen. Heel veel succes met je studie en geniet er maar van.

• 14 December 2005 - 20:10

Wilma:

He soe tot mijn verrassing zag ik vanbdaag nieuwe foto's op je site. als je niet wist dat je kimchi zat te maken zou het toch heel erg op een rituele sslachting lijken,.hele leuke foto's jij ( en de anderen ook) staat er erg leuk op,. liefs we zijn er blij mee, dag

• 28 November 2006 - 15:40

Anoniempje:

Wat kan mij dat nou weer schelen: helemaal niks, ik ben opzoek naar engelse rijmpjes en gedichten , want ik zit op 2-taligvwo, maar er is echt helemaal niks niks te vinden:< Sorry dat ik dat op u moet afreageren hoor, maar het is gewoon super vervelend want iets wt in het nederlands rijmpt, rijmpt niet in het engels, p.s. hoe is het daar???