vakantie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu vakantie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

vakantie

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

13 December 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal~~

Ik hoop dat iedereen een leuke sint heeft gehad. Niemand toevallig een ticket naar KOrea gekregen? Die goede oude man is zelfs nog even naar Seoul gekomen met een zak cadeautjes, lief he?

Inmiddels heb ik vakantie en ik geniet er echt van. Ik slaap uit en zonder bijbaantje heb ik ineens zeeen van tijd. Dat uitslapen zal trouwens ook wel komen omdat je hier gewoon zowat doodvriest van de kou. Het is in sommige streken van Korea al -20 met zo'n 20 cm sneeuw, hier ligt er gelukkig nog geen sneeuw/geen sneeuw meer, maar die ijskoude wind snijdt echt overal doorheen en als je niet naar buiten hoeft moet je dat ook vooral niet doen, na een kwartiertje ben je bevroren.
Toch zie je nog steeds overal die stalletjes en kraampjes op straat. Die eettentjes kan ik me nog wel voorstellen, dan sta je lekker warm bij het kookstel en ben je nog ene beetje bezig, amar die ouwe vrouwtjes die 3 uien en een pond aardappels verkopen op een matje op de straat... Vaak zie je ook dat de mensen die sierraden, sjaals etc verkopen een omgekeerde doos voor hun benen hebben staan met een hitteding erin. Maar dan nog. Zij staan namelijk pas vanaf de avond op de straat en dan wordt het echt heel snel koud. Nog maar 3 maanden dan wordt het weer lente^^

De laatste week na de tentamens hadden we nog gewoon les. We kregen de uitslag van de tentamens en een paar dagen later een officieel papiertje met je eindcijfers en een stempel enzo. De mid en eindterms rekenen ze in punten op een schaal van 100, maar de eindcijfers gaan volgens het a,b,c... stelsel. Eind en midterm tellen 50% mee en verder is 20% afhankelijk van je inspanning tijdens de lessen, je huiswerk, aanwezigheid etc... Verder moet je minstens 60 % halen. Van onze klas was iedereen over, maar niet iedereen gaat door, het Russische meisje moet bv weer terug naar Rusland. Verder dnek ik ook dat de klassen weer gemixt gaan worden in het volgende semester. Jammer dat ik die mensen dan niet zie, maar ook wel weer leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. En verder houden we ook nog steeds contact met elkaar.
Anders dan in Nl hadden we hier dus na de tentamens ook nog les! En niet zo'n beetje ook! We hadden het boek nog niet uit en dat gingen we dus nog in die paar laatste lessen doen, dat werd er echt doorheen gejaagd. Maar we gingen ook nog wel wat leuks doen. Zo hebben we een Koreaanse film gekeken (gelukkig had ik hem in Nl al met ondertiteling gezien anders had ik echt niet geweten waar het over ging. Misschien komt dat ook door een 'film', dan zit ik toch zo naar de plaatjes te kijken dat ik vergeet te luisteren), en gingen we ook wat traditioenel speletjes doen zoals yut. Dan heb je 2 teams (2 klassen) en een speelbord. Je hebt 4 paarden, muntjes of pionnetjes die je in binnen moet zien te krijgen. Ipv een dobbelsteen heb je 4 stokjes met 1 platte kant en 1 bolle kant en afh van hoe die vallen mag je een bep aantal stappen zetten. Als je ingehaald wordt door de andere partij moet je overnieuw beginnen en verder mag je je pionnen ook stapelen. Het zijn wel dingend ie je in andere spellen terugziet volgens mij. Het leuke vond ik vooral dat je er eigenlijk alleen die stokjes voor nodig hebt, de rest kan je zo uittekenen of improviseren. Uiteindelijk wonnen wij een keer en de andere klas. Onze docente ging helemaal op in het spel en was nog het meest fanatieke^^ Verder deden we nog een soort 'hooghouden'. Het was een soort balletje met sliertjes eraan end ie moet je dus op je voet hooghouden en degene die dat het langst kan heeft gewonnen. Ik kan jullie melden dat ik het record van 2x heb gehaald! Is maatje 36-37 een goed excuus? :)

Deze laatste week was Andy ook naar Korea gekomen, een vriend uit Leiden. De eerste avond dat ik hem ontmoette zat ie wat te dirnken met Jong in een bar en hebben we gezellig zitten kletsen onder het genot van bier en fruit (in Korea bestel je altijd wat te eten in een bar, fruit bijvoorbeeld maar ook wat wij echt eten zouden noemen zoals vlees, of vis dingetjes enz.) (Nou ja, zij het bier en ik het fruit ;)). Later kwamen er nog wat adopko vrienden die hier zitten en zijn we wat gaan eten.
Toevallig zat er nog een andere Nederlander, een witte zeg maar ;) Hij hoorde ons nederlands praten en sprak ons aan. Hij vertelde dat hij een KOreaanse vriendin had die knapper was dan het koreaanse meisje waar hij nu mee was??? Verder heette die aiko: als ik mensen zeg hoe ik heet wijs ik altijd eerst naar mijn oog 'eye.ai' en dan naar mijn neus 'ko' (neus in het koreaans). Het is jammer dat jullie zijn stem en de manier waarop niet kunnen horen, maar je kan je wel voorstellen wat voor indruk we van hem hadden. Hij wilde wel graag een keertje afspreken, nou ja, ik geloof dat ik het de laatste dagen een beetje druk heb...

Vorige week ben ik met Andy en Jong naar Itaewon geweest, een buurt waar ik ngo neit geweest was. Daar wonen dus heel veel buitenlanders en dat zag je ook wel aan de winkels en restaurants: veel soorten keukens, veel souvenirs en verder konden de verkopers hier in ieder geval tellen in het engels ;) Maar eigenlijk was er niet zoveel te doen dus zijn we daarna met de mtro naar Myeongdong geweest waar we een beetje hebben rondgelopen . 's Avonds heb ik met JOng nog tot laat op mijn kamer zitten kletsen, het was sinds oud en nieuw niet meer zo laat voor mij geworden^^

De kersttijd komt eraan en je ziet hier dus overal mensen op straat voor de collecte. Zoals ej ze altijd in die amerkaanse films ziet met ene bel, een lange zwarte jas en zo'n bus aan van die stokken. Ze zijn soms ook van het Leger des Heils. Je kan met contant geld betalen, maar er is er ook 1 in de metro waar je met je vervoerskaart kan betalen! In Myeongdong was er ook 1 waar een als kerstman verklede chimpansee was, heel zielig, maar het trok natuurlijk wel een hoop volk.

Advocaat is hier nog steeds geregeld op de tv, volgens mij is er net de indeling van de voetbal bekend? Hij schijnt niet bang te zijn tegen Nederland te moeten spelen omdat hij hun technieken kent. Iedereen heeft het volste vertrouwen in hem geloof ik...

Er was een programma op tv waar over een restaurant waar ze mandu maakten, in Nl ook wel bekend als dimsum, van die kleine gestoomde hapjes die je tenewoordig ook bij de buurtsuper kan kopen. HIer eten ze ze best veel, in de soep, gestoomd, gebakken etc. Deze kok was er dus echt een ster in, het was gewoon kunst wat die kon maken. Konijntjes, andere beestjes, bomen, planten, bloemen echt alles. Soms heel groot, maar zelfs dingetjes van een paar milimeter en dan ook nog steeds gevuld! Het deed me een beetje dneken aan de van Wely's in Noordwijk, die kan ook alles met chocolade en marsepein enzo...

Het is wel grappig, eerst was ik zelf verkoper die de meesten klanten wel herkende, nu is het precies andersom. Ik heb mijn vaste adressen waar ik brood, ttok ed ga halen en ze beginnen me nu wel te kennen. Ik krijg zelfs korting of extra koekjes ofzo :)

Ook in Korea beginnen de verhoudingen tussen ouders en kinderen te veranderen. Er is altijd een programma met allemaal jengelende kinderen. Onze docente zei ook al dat het tegenwoordig de kinderen zijn die bepalen wat er wordt gegeten en niet meer de ouders. Maar volgens mij is dat niet zo anders met Nederland ? :)

Van de week was Untold Scandal op televisie, een KOreaanse versie van het franse boek 'liasions dangereuses'. Dat boek is ook verfilmd in een holleywood versie, maar die ken ik niet. Het verhaal speelt zich dus in de 18e eeuw af en in dit geval dus in het oude Korea. Dat is dus 2,5 uur smullen van Koreaanse kostuums, gebruiken... En het mooie van deze film is dat alles er niet nep uitziet, dus met echte baardjes en geen opplak spul.

Zaterdag heb ik kim'chi gemaakt, georganiseerd door Koroot en Goal. De laatste is een vereniging van en door adopkos in Seoul en de eerste is een Guesthouse in Seoul waar adopkos goedkoop kunnen verblijven. Ik ging met Yimi en haar vriend Anne, die kenden ik al van Leiden en daar zat ik de heenweg ook mee in het vliegveld. Verder waren er denk ik nog een stuk of 20 mensen. Het was gewoon in die geuasthouse zelf, echt een heel mooie gebouw in het noorden van seoul. Voor degenen die het zelf een keer willen proberen:
Eerst moet je de chinese kool voorbewerken met zout zodat ze slap worden en in de lengte doorsijden. Dan moet je rettich in julienne snijden of schaven en dat doe je in een bak samen met rooie peper, lente-ui, kat een soort groen blaadje met veel smaak, knoflook, gedroogde garnalen, wat suiker, en soort rijstepap. Dat laatste schijnt speciaal te zijn voor de winterkimchi voor de conservering. Dat meng je allemaal en stop je tussen de bladen van de chinese kool. 1 Blaadje vouw je om de kool zodat ie dicht blijft en dan kan die in de koelkast. En dan heb ik het niet over 1 kooltje en 1 teentje knof maar echt gigantische hoeveelheden... 2 zakken peper, een liter knof etc. En dnek een stuk of 50 kolen? We kregen allemaal een bak mee, die ik aan de ajuma heb gegeven, daar was ze erg blij mee. Daarna hebben we nog gegeten bij een superlekker restaurant bij insa-dong, de souvenierbuurt van seoul. Dat wasweer eens een welkome afwisseling van de hasuk kost... Na nog wat te hebben gedronken ging iedereen weer naar huis. Een koude lege kamer. Lekker gzellig ^^

Voor de mensen die nog naar Seoul komen, stap nooit uit aan de linker kant van een taxi, daar kunnen de chauffeurs echt boos om worden! Volgens mij was het omdat het verkeer daar ook rijdr en de chauffeur bij een ongeluk aansprakelijk is.

Zondag ben ik voor het eerst naar de Koreaanse sauna geweest, de tchimchilbang. Andy wilde graag eens en ik was ook wel nieuwsgierig geworden en er scheen er 1 in onze buurt te zitten. Het duurde even voor we hem gevonden hadden. Je hebt hier een speciaal tekentje dat op een sauna slaat, maar het eerste adres waar we aanklopten was dus een hotelletje. Ik weet niet wat ze dacht toen wij daar aanklopten, maar ik denk dat ik het wel kan raden^^ Daarna kwamen we bij een echte sauna, maar dat was een vrouwensauna waar we ook niet echt welkom waren^^
Uiteindelijk vonden we hem dan toch, een heel groot gebouw met ene balie waar je betaalt en 2 handdoeken, een short en een shirt krijgt. De mannen gaan omhoog, de vrouwen omlaag naar een ruimte met lockers. Je kleedt je uit en gaat dan douchen of wassen, daar zijn ook een paar (bubbel)baden en er is een ruimte met fohns, spiegels etc. Daarna ga je naar de gezamelijke ruimte waar de sauna's zijn. Er liggen overal matten waar je op kan gaan zitten of liggen, er zijn 2 grote tv's, een barretje, een restaurant, spelcomputers, etc. Verder zijn er overdekte ruimtes waar de echte sauna zit zeg maar. Heel heet en met verschillende specialiteiten (houtskool, etc). Het was leuk om een keer te doen en er zijn heel veel mensen die er helemaal weg van zijn en ik geef toe dat je het verschil erna wel merkte, maar ik geloof dat dat gezweet toch niets voor mij is...
Je kan er trouwens ook overnachten, veel lowbudgettravellers doen dat, geen slecht idee: het is er warm, je kan er eten en het is goedkoop. (5000won overdag dat is 4 euro of 8000 snachts dat is 6 euro).

Daarna wilde Andy nog graag ergens een gezichtsbehandeling dus hebben we nog een tijdje in de buurt gezocht naar iets waar dat kon, maar dat was er niet. Hoewel kappers vaak wel haar, gezicht en lijf hebben staan, verzorgen ze eigenlijk alleen je haar. Uiteindelijk kwamen we wel bij een kapper die ons een kaartje gaf van een bekende, maar die kondne we niet vinden dus toen zijn we maar weer naar de hasuk gegaan.

Gisteren ben ik nog even met andy naar de kapper geweest, dat wilde die graag voordat hij weer wegging, en daarna nog even naar Myeongdong omdat ie nog een koffer wilde kopen. Daarna heb ik daar nog even rondgelopen, het was grappig, omdat ik er alleen was geweest als het donker was en al die stalletjes er staan en het was nu overdag zowat niet te herkennen. Ik wilde graag nog even bij het nieuwe warenhuis kijken waar ze een goede bakker schenen te hebben maar helaas was dit de enige maandag in de maand dat de warenhuizen gesloten zijn...

Het is weer een heel bericht geworden en ik ga er maar weer eens een eindje aan breien.

Veel liefs
soe

  • 13 December 2005 - 06:30

    Vera, An En Bas:

    Ha Tante,

    Je hebt weer superveel meegemaakt zeg, we moesten er echt weer effe voor gaan zitten*S*.
    Het zal inderdaad wel wennen zijn zo'n ECHTE vakantie zonder baantjes en verplichtingen. Al op zoek geweest naar een krantenwijk?

    Geniet er van! dikke zoen.

  • 13 December 2005 - 07:14

    Wilma:

    He Soe,
    wat een leuke verhgalen weer allemaal. Zagf bij Arierang ook dat Goal deze week een soort kerstborrel geeft in Seoul.
    Wat een klus he dat kimchi maken maar wel leuk om dat met zo'n groep mensen te doen.
    Vreselijk dat het zo koud is momenteel maar jullie hjebben wel super verwarming toch?
    En nu je de sauna hebt ontdekt kan je daar altijd heen gaan als je het koud dreigt te krijgen, lijkt me wel wat voor jou eigenlijk.
    Geniet er maar van.
    De Sint sfeer is hier echt helemaal weg en de kleine huisjes in de straatjes in het Vinkeveld zijn al weer helemaal omgetoverd tot
    ware lichtkastelen.
    Zie je zulke lelijke versieringenook in Korea?
    Soe veel plezier met je vrije dagen, neem warme choc om je warm te houden
    veel liefs,
    kus wilma

  • 13 December 2005 - 10:56

    Joor:

    Hoi Soe, weer mooie verhalen zeg! Geniet ervan. xxx

  • 13 December 2005 - 11:26

    Hanneke:

    Hey Lieve Soe!
    ik dacht al een weekend voorbij zonder een berichtje van Soe, dat kan niet hoor! ik ben gewend dat ik wel een maal per week iets van je hoor! hier is de kersthysterie ook uitgebroken, de meest lelijke versiering, het lijkt of het elk jaar erger wordt, ik rijdt nu door stoplichtjes en verlichtte reuze sneeuwpoppen en rendieren naar huis! het toppunt was wel afgelopen donderdag toen ik langs kwam bij KNG er stond namelijk een zingende kerstboom, de mevrouw in kwestie was wel 2,5 meter hoog met een boomjurk, lichtjes en ballen alles erop en eraan, op haar hoofd een piek en ze was aan het zingen, nou echt hilarisch, ik ben meteen doorgelopen naar het kantoortje van Carine om haar te vertellen dat ze mij nu niet meer mocht uitlachen om mijn paashaaspak, dit was gewoon nog erger! naar dat het zo koud is, misschien doet zo'n sauna je wel goed of een extra kacheltje op je kamer? Hoe lang heb je vakantie? staan er nog site seeings op het program of moet je even langs de boekhandel en gewoon even lekker lezen en schrijven en spelletjes doen? kennen ze ook Kolonisten en Machiavelli? thee chocolade en eigenlijk ook alchohol om je lekker warm te houden. ik heb donderdag toets van Latijn en dan heb ik ook vakantie, maar dan ga ik als een idioot typen want het schiet nie echt op met mijn scriptie nu... verder hapjes aan het bedenken voor tapas diner in Amsterdam, hoe vieren de Koreanen kerst? ik ga tweede kerstdag naar Zaltbommel. verder is het hier ook een beetje kouder en mensen zijn beetje grieperig en verkouden (me too..) vanavond lekker even tv kijken. misschien moet je soort poncho kopen of fleece dekentje met sloffen, zo lekker huismusserig? en maak je nog die leuke dingen met filligraan, vouwpapieretjes? het is tijd voor knutselhobbies. bier met fruit, dat moeten ze hier niet proberen! fijn om weer van je te horen! hou je taai & warm! liefs van Hanneke

  • 13 December 2005 - 19:55

    Hans:

    Hoi, nooit gedacht dat jij in je leven naar de sauna zou gaan. meer een type voor een warme trui biij de kachel met je studieboek, maarrrr je verandert nogal in Seoul denk ik. Leu dat je zo van je vakantie geniet. Denk ik je eerste vakantie in 6 jaar. maak er een mooie tijd van met veel vrienden

    dikke kus

  • 14 December 2005 - 09:36

    Marjon:

    Hoi Soe

    Dat was me wel weer een uitgebreid verhaal, even tussendoor lezen gaat zo niet. Maar wel leuk hoor.
    Dat is wel even wennen he, om vakantie te hebben. AP en ik nemen tussen Kerst en oud en nieuw ook lekker vrij, een beetje tutten en wat gezelligs doen en vooral veel uitrusten. Het is hier uiteindelijk toch weer druk geworden nog net even voor de kerst.
    We mailen nog.

    Liefs, Marjon

  • 14 December 2005 - 10:15

    Sun Hye:

    Hoi,

    Zo te horen gaat alles goed en naar je zin. fijne kerst en een gelukkig nieuw jaar toegewenst. Ik kom in feb ook naar Yonsei. gezellig

    tot dan,

  • 14 December 2005 - 20:18

    Wilma:

    Lieve Soe,

    wat een leuke foto's heb je er bij gezet.
    echt leuk, dat kimchi maken lijkt een riy=uele slachting als je niet beter zou weten.
    je staat er erg blij en leuk op, fijn om te zien,
    tja of Andy nog Nederland inkomt zo?
    knuffel,

  • 14 December 2005 - 22:41

    Marcia:

    Jemig Soe, wat een fijn verhaal weer! Blij te horen dat je van je vakantie geniet, klinkt echt heerlijk allemaal... Leuke dingen doen, lekker eten en veel slapen, om jaloers op te worden! Goh en jij in de sauna, wat een combi ;-) hihi. Toffe foto's ook, heel erg leuk om te zien hoe jouw vrienden eruit zien en die kimchi!!! Impressive...
    Hee geniet nog van je vakantie en tot mails!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 18 December 2005 - 20:22

    Marijke En Hans.:

    Hallo Soeja,
    Zo, dat is alweer een poosje geleden, maar we volgen je belevenissen in Korea nog steeds op de voet. Onlangs is de computer vastgelopen en heb ik hem helemaal leeg moeten maken enzo. Gevolg is wel dat ik nu al jouw foto's kwijt ben. Ik had ze allemaal opgeslagen. Heb jij ze zelf wel bewaard? Ik vind het echt jammer dat ik ze niet meer heb, er zaten hele mooie tussen.
    De indeling voor de w.k. voetbal is inderdaad bekend, Nederland speelt in het begin in ieder geval, niet tegen Korea. Misschien dat jij Advocaat nog wat kan helpen, je hebt tenslotte tweemaal het record hooghouden gebroken!
    In Nederland ligt geen sneeuw, het vriest nu ook niet, maar het is wel gemeen koud. Vanmiddag heb ik je vader als dakloze in actie gezien. In een toneelstukje buiten. Koud, maar wel erg leuk. Hij moest net doen alsof hij genever uit een fles dronk, dat kon hij echt heel goed. En dat voor iemand die een hekel aan alcoholische dranken heeft.
    Veel plezier in je vakantie, wij mogen nog 5 daagjes en dan is het ook zover.
    Hartelijke groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 202729

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: