Fijne kerst! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Fijne kerst! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Fijne kerst!

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

23 December 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Jullie zullen allemaal wel druk bezig zijn met kerstvoorbereidingen... Eerlijk gezegd heb ik niet echt een 'kerstgevoel', kan je nagaan hoe erg je in Nederland door de commercie wordt beinvloed.
Zoals ik al eerder heb gezegd doen de koreanen niet veel aan kerst, meestal spreken ze af met vrienden om te drinken of uit te gaan of zo. Heel soms een (kleine nep) kerstboom, of wat kleine versieringen, maar geen gevulde kalkoen of varkenshaas. Wat je hier wel overal ziet nu zijn speciale 'kerstmis taarten en cakes', blijkbaar vieren ze daarmee de kerst.

Van de week ben ik naar de buurt van de Seoul National University geweest, in het Zuiden van Seoul. Ik had er afgesproken met de Koreaanse vriendin van Marco (minJung), de nldse adopko die ik met de cheju-reis had ontmoet. We hebben samen wat gegeten en daarna liepen we even naar haar kamer. Zij woont in een one-room, een kamertje met een keukentje en eigen douche/wc in een flat, echt heel erg mooi! (Behalve de flat zelf, ik weet ook wel dat het daar niet echt om gaat, maar die flats zien er van binnen echt uit als een gevangenis of kluis. Overal massieven metalen deuren met gingantische sloten en echt geen versiering in wat voor vorm dan ook op de gang). Toen ik dat zag kreeg ik gelijk verhuiskriebels, maar daarover straks meer.
Nadat we de films op internet hadden gecheckt, namen we de metro naar de bios, kochten alvast kaartjes en hebben toen nog een beetje rondgelopen en koffie gedronken bij de dunkin donuts (die zie je hier overal) tot de film begon. Het liefste ging ik naar een engels gesproken film, maar dat waren alleen king kong en harry potter en aangezien zij die al gezien had, zijn we naar een Koreaanse romatische komedie geweest. Het was lekker rustig, de stoelen zacht en ik kon de film ondanks het koreaans nog wel aardig volgen ook. Kon zelfs de personages uit elkaar houden, das al heel wat voor mij ;)

Als je wilt weten hoe lang het hier duurt met de metro, JOng vertelde dat er ongeveer 2 minuten tussen elke halte zit. In het centrum is hij ondergronds, maar daarna niet meer, dat is altijd wel leuk vind ik, vooral als je de han-rivier oversteekt, dat is echt een mooi gezicht.
Netals in Nl heb je hier gratis krantjes, waarvan er 1 ook de metro is!, en net als in Nl liggen die overal te slingeren in de metro. Hier zijn er echter oude mannetjes en vrouwtjes die die dingen verzamelen, net zoals je ze op straat alle mogelijk papier en karton op een soort handkar ziet stapelen. Ze zullen er wel geld voor krijgen.
Verder komt er soms een schoonmaker langs en dan zijn er nog de verkopers met handschoenen, lampjes en weet ik wat voor troep. Geen conducteur, die heb je niet nodig omdat je alleen via een draaihekje met je kaartje naar de metro kan.

Jong en ik hadden het er al vaker over gehad, verhuizen. Aangezien het nu vakantie is en het bijna betaaldag was, zijn we gisteren eens in de buurt gaan kijken. Jong wilde graag een eigen badkamer en hoewel ik eerst twijfelde (geen zin om weer te verhuizen nu ik alleen maar nog meer zooi heb etc), zag ik er toch ook wel wat in, nadat ik het kamertje van MinJung gezien had.
Je hebt hier dus verschillende manieren om te wonen. Je hebt de dorm van de uni, die is schoon met veel voorzieningen, maar je moet je kamer delen en er is geen eten of keuken. Daarnaast heb je de hasuk, wat ik steeds heb gedaan, dat is dus een kamer in een huis waar de eigenares ook woont met dr familie. Zij kookt ontbijt en diner en je hebt je eigen kamer (kamer delen kan ook) met gedeelde badkamer en zo.
Verder heb je allerlei 'rooms' (oneroom, tworoom, miniroom) en 'tels' (oficetel, kositel) waar je je eigen badkamer en keuken hebt en geen aanwezige eigenaar.
Ik had een krantje gevonden met allerlei ads en die doorgespit (jammer jammer dat Jong zijn koreaans te slecht is om daar bij te helpen^^) en zo kwamen we op een stuk of 3 mogelijkheden.
Bovendien had een klasgenootje me een link gestuurd naar de plek waar zij zat en dat zag er op internet echt onwijs goed uit. Goede voorzieningen enzo en toen we gingen kijken was ik ook best weg van het gebouw, maar toen we de kamer zagen... die naam miniroom is niet voor niets... een bed, een bureau, een kast en vierkante meter waar je net je kont kan keren... De two rooms waren wel groter, maar ja, ook 2x zo duur...
Helaas namen de eigenaars van de andere ads niet op (er staat hier geen adres bij de ads, dat werkt hier niet vanwege de chaotische manier waarop de straten geordend zijn. Er staan dus alleen telefoonnummers bij en aangezien ik een bloedhekel heb aan het telefoneren in het koreaans (dan versta ik er nog mider van) was ik niet zo heel erg rouwig dat ze niet opnamen^^).
We hebben toen gewoon wat rondgelopen in de buurt want overal hangen ook borden waaraan je kan zien dat het een hasuk is. Een gebouw zag er echt mooi uit... Er zat alleen geen bel bij de deur, iets dat ze hier wel vaker hebben (of niet hebben :)) Er staat dan wel een tel nummer op het bord dat het een hasuk is, maar hoe je zonder mobiel naar binnen moet weet ik niet... In ieder geval namen ze hier wel op en een ajuma kwam naar buiten. Wat een mens was dat zeg, ik wil niet vooroordelen, maar ik heb het idee dat die hasuk ajuma's wel een bepaald soort mensen zijn... Vaak loggerig, permanenterig haar en echt van die vrouwtjes vrouwtjes als je begrijpt wat ik bedoel. Je bent hun inkomstenbron en dat laten ze weten ook door de hele tijd maar te zeggen dat je echt bij hu moet komen wonen...
Ze liet ons wat kamers zien, maar Jong en ik hadden al snel in de gaten dat we dit dus niet wilden. Jemig wat een zooi was het daar. Het stonk er en de kamers waren piepklein en zonder bed, kast etc. De badkamer was helemaal een klein vies hok en na wat beleefd ja knikken zijn we snel weer naar buiten gegaan. Na deze ervarig kwamen we al snel tot de conclusie dat wij nog geeneens zo slecht zitten en dat was dus het (voorlopige) verhuisplannen.

Gisteren was het hier Tongji, zo noemen ze de kortste dag van het jaar. De ajumoni vertelde dat sommige koreanen dan hun voorouders vereren ofzo, maar zij deden dat niet omdat ze christenen waren. Wat ze wel deed was pat-juk maken, dat eten ze traditioneel op die dag. Juk maak je door rijst heel lang te koke zodat het uitelkaarvalt, soort rijstepap dus, maar dan zonder melk en suiker. Het is vooral ziekenvoedsel of voor het ontbijt en je hebt het met allerlei smaken. Die van gister is dus gemaakt van rooie bonen (pat) en er zitten gekookte balletjes van rijstemeel in. Het is eten, maar ik kan niet zeggen dat ik er weg van was, doe mij de brune bonen soep van mijn oma maar :)

Het weer sinds een paar dagen gelukkig wat warmer, nog steeds rond het vriespunt, maar nu zonder die vreselijke wind. Elders komt de seeuw nog steeds met bakken uit de hemel, op het nieuws zeggen ze dat het een hele tijd niet zo erg is geweest. Er zijn al allerlei acties voor de getroffen gebieden en dat is echt nodig. De mensen barsten van de kou (electriciteit is duur), daken storten zelfs in van de seeuw, en de landbouw is zo erg getroffen dat de prijze van de groentes soms met 30-50% zijn gestegen!

Nou ik wens iedereen hele fijne kerstdagen!
Heel veel liefs

Soe

  • 23 December 2005 - 09:16

    Hans:

    Ik wens jou ook een fijne kerst.Verhuizen moet je alleen maar doen als je er echt beter van wordt. Goed besluit om nog even te wachten. Hier geen sneeuw en geen witte kerst dus. Hopelijk krijg je wel te eten met die gestegen prijzen.
    Groetjes en een dikke kus
    je pa

  • 23 December 2005 - 10:20

    Wilma:

    O O soe, liepen jullie als jozef en maria naar een warme stal te zoeken ; toch nog een beetje de kerstgedachte alleen was jij niet zwanger maar zocht je een eigen douche! Nou ja wie weet loop je binnenkort ergens tegen aan. vraag het eens aan die broer van de kapster die kent veel mensen in seoel.
    Wens jou ook een hele fijne kerst en hoop je morgen even op de msn te treffen, liefs

  • 23 December 2005 - 11:16

    Bas, Anneke En Vera:

    Ha tante,
    Wat een verhaal weer. Je moet er echt de tijd voor nemen om alles te lezen. Als Minje er zo oud ziet op de foto zijn wij dat dan ook geworden of zou de tijd voor ons stil gestaan hebben.
    Volgens ons ga je nooit meer verhuizen als je weer terug bent. dat ben je dan wel goed zat.
    Wij wensen je een hele goede kerst en kijken uit naar je volgende verhalen.
    Een kus van Vera

  • 23 December 2005 - 11:41

    Marjon:

    Hoi Soe

    Goed voornemen voor het nieuwe jaar, uitkijken naar een betere kamer. Met een beetje mazzel kun je dan weer je eigen potje koken, heeft ook zo zijn voordelen naast wat meer ruimte en minder gezeur.
    Hier wordt je inderdaad flink opgejut door de commercie, maar wij houden het nog altijd low level, geen boom, geen lichtkabels en andere griezels. Op TV-west is ieder jaar de serie kersthuis van het jaar. Dan filmen ze mensen in hun kerstversierde huis, je weet niet wat je ziet,hele minidorpen met nepsneeuw, swingende kerstmannen met oorverwoestende kerstdeuntjes, kerstbomen zo groot dat je je niet meer in de kamer kunt bewegen, zoveel glitter en lichtjes dat het op de maan te zien moet zijn, echte horror, griezel-tv van de bovenste plank. Jaja, ik weet dat ik niet mag oordelen en ze doen er niemand kwaad mee moet ik steeds maar denken. Maar gruwelijk is het wel.
    Wat we wel doen is met mijn familie eten, veel vegetarisch en een beetje vlees voor de verstokte carnivoren. Volgend jaar wellicht weer een Hoogendammen etentje, dit jaar gaan Ina en haar mannen naar Egypte met de ouders van Henri. Dan ben jij er ook weer hoop ik.

    Liefs, Marjon

  • 23 December 2005 - 12:38

    Joor:

    Hi Soe,
    Toch maar vast fijne kerstdagen gewenst. Ga je nog iets leuks met Jong doen?
    xxx

  • 24 December 2005 - 11:02

    Hanneke:

    Hey Lieve Soe!
    hier is het wel een beetje koud, nog geen sneeuw, maar op tweede kerstdag zijn sneeuwbuien voorspeld! Gister tapasdiner in Adam, iedereen moest wat maken, was gezellig en lekker, ik heb net een nieuw tapasboekje en ik kon mooi proefdraaien want met tweede kerstdag bij ons thuis gaan we ook hapjes brunch doen! ik had aubergine tapenade gemaakt, parmaham met ricotta en parmezaan mengsel en bieslook, gekruide en in wijn gekookte champignonnetjes en avacado met carpacio!! vandaag lekker typen en alvast kerstchocolaatjes snoepen! heb je nog zo;n cake gekocht? ik ben deze week bij Corry geweest in Vianen met haar hondje Pepijn! (heel middeleeuws verantwoord) en opeens moest ze aan jou denken, dat ze het zo leuk vond dat je cake bakte voor college en dat je zo lief aardig en mega intelligent was, ze vroeg of ik nog wel eens iets van je hoorde, en ik zo ja, ze is een heel goed vriendinnetje van me en ze is nu in Seoul enzo, bij deze vast veel groetjes overgebracht van Corry!
    Nou ik ga weer aan de slag! hele fijne kerst lekker relaxen en tv kijken! Liefs van Hanneke

  • 24 December 2005 - 14:33

    Heleen:

    hoi Soe, je was weer lekker bezig met je onderzoek naar een andere kamer, wie weet loop je nog ergens tegen aan in het nieuwe jaar. Nu eerst maar genieten van een paar leuke kerstdagen, hier is het grijs in plaats van wit, maar we maken het binnen toch wel gezellig. Morgen zijn we allemaal in Delft, hopelijk kan opa er ook van genieten om weer even thuis te zijn.
    Fijne Kerst!
    Hans en Heleen

  • 24 December 2005 - 18:02

    Charlotte:

    Hee Soe, Hele fijne kerstdagen!!! Ik ga je nog even mailen! Verder heel veel liefs en Veel plezier als je nog wat leuks gaat doen v/h weekend!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 202956

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: