Weer verhuisd! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Weer verhuisd! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Weer verhuisd!

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

07 Januari 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Natuurlijk iedereen de beste wensen! Het is wel een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Hopelijk heeft iedereen zijn vingers er allemaal nog aanzitten!

Er is weer een heleboel gebeurd. Zo ben ik met MinJung, de vriendin van Marco (de nederlandse adopko die ik tijdens de cheju reis had ontmoet) gezellig naar Itaewon geweest, de buurt hier in Seoul waar vooral veel buitenlanders zitten. Ze had me verteld dat er een indiase winkel zat en daar wilde ik wel eens kijken. Uiteindelijk was het meer iets Pakistaans ofzo en helaas hadden ze er geen Naanbrood waar ik op gehoopt had, maar ik heb wel echte pitabroden kunnen kopen die precies hetzelfde smaakten als in Nederland. Ze hadden zoals verwacht veel Midden-Oosten achtige producten, zelfs couscous en kikkererwten, maar aangezien ik toch niet echt zelf kon koken in de hasuk had ik daar verder niets van gekocht.
Verder waren we nog even de boekenhandel binnengelopen die om de hoek zat. Die heeft allemaal engelse boeken, zowel nieuw als tweedehands die je voor een appel en een ei kan kopen en later ook weer aan ze kunt verkopen. Ik heb uiteindelijk niets gekocht omdat ik van MinJung en Marco nog een paar boeken kon lenen en er straks met het nieuwe semester toch niet veel tijd zal overblijven om te lezen...
Als lunch hebben we een roll gegeten, zo noemen ze hier de Japanse sushi rollen. Ik had er eentje met komkommer en avocado en er lag zon leuk groen dotje 'avocado'saus bij. MinJung kon me gelukkig nog net tegenhouden toen ik dat in 1 hap in mijn mond wilde stoppen, dat was dus de wasabi pasta^^ Ja waarom heeft dat ook precies dezelfde kleur als de avocado...

Verder ben ik in het oude jaar nog even bij het kantoor van de INKAS (adopko vereniging, gerund door Koreanen. Zij hadden ook die cheju reis georganiseerd) binnengelopen, voor de gezellie en om mijn pot op te halen die we tijdens de cheju reis hadden gemaakt. Laten we zeggen dat het moderne kunst is en dan valt er best nog wat moois in te zien^^ Ze hadden hem helemaal geglazuurd, dat was wel aardig. Ik heb er nog een koppie thee gedaan en wat geholpen met het vouwen van een krantje dat ze hadden gemaakt en ik kreeg van de mevrouw daar nog een potje met saus waar geen vlees in zat.

Oud en Nieuw heb ik heel saai doorgebracht. Ik heb mezelf verwend met het allerlekkerste brood en heb toen nog lekker nog wat liggen lezen in bed tot ik eigenlijk wel moe was. Ja, dat was nog voor middernacht en ik ben ook door het vuurwerk heengeslapen als dat er al was. Ik zag op het nieuws dat er in het centrum wel vuurwerk was en zoals elk jaar werd de grote bel 33x geluid, maar daar heb ik dus weinig van meegekregen. En ik heb ook niet echt het idee dat de Koreanen zoals in Nederland massaal om 12 uur de straten op gaan om vuurwerk af te steken. Wat ze wel allemaal doen is ttok-guk eten met Nieuwjaar. Dat is soep met van die platte rijstcakes erin, en dan lenteui en geklutst ei en wat gedroogd zeewier. Overigens was alles zoals verwacht gewoon open.

Met Nieuwjaarsdag was er wel nog aardig wat dicht, nou ja, voor Koreaanse begrippen dan. Ik heb smiddags wat gegeten met Minje, de jongen die ik nog kende van de Summerschool van 1999. Hij had nog 2 vrienden meegenomen, een nederlandse adopko met zijn vriendin die weer vrienden bleken te ziijn van Yomi die nu ook in Korea zit en met wie ik tegelijk in het vliegtuig zat. Wat is de wereld toch weer klein. We hebben stew op. Je hebt dan een hittebron op je tafel waar ze een grote pan op zetten met groenten vlees kruiden ed en daar doen ze dan wat vloeistof bij en dat staat dan gezellig te pruttelen. Verder kan je er van alles in laten doen: noedels, rijstcakes, stukjes deeg etc. En dan met wat kommetjes bijgerechtjes.
Na het eten hebben we ngo wat gedronken bij een mooie koffietent. Het zat ergens bovenin het gebouw en ik zou er zelf nooit heen zijn gegaan omdat ik gewoon nog steeds niet gewend ben 'omhoog te kijken'. Het was een luxe tent met heel veel magazines (ook engels en duits en frans etc) en boeken die je kon lezen, er waren 2 ruimtes waar je gratis dvd's kon kijken op een groot scherm en ze hadden er ook allemaal speciale koffies, drankjes, sandwiches ed.
Toen ik weer thuis kwam was LOTR op de tv (alledrie de delen), een beter begin van het nieuwe jaar is er niet, toch?:)

Jong en ik liepen al een tijdje met verhuisplannen. Jong zeker, ik met vlagen. Ik had eigenlijk geen zin om weer een keer te verhuizen en ik was net een beetje gewend in die hasuk, maar ik werd eerlijk gezegd ook wel een beetje gek van de ajumoni daar. Het is echt ene heel lief mens en het is denk ik ook wel een beetje een kwestie van cultuurverschillen. Zo praat ze bv behoorlijk met veel energie en dat klinkt in mijn oren een beetje bozig, maar dat is het dus niet. Maar ja, toch voelde ik me altijd wel een beetje ongemakkelijk... Het was nu de laatste tijd wel lekker rustig omdat veel bewoners of waren verhuisd of op vakantie waren (terug naar Japan), maar dat zou ook snel weer veranderen en dan moet je ook steeds snel eten en soms wachten op de wc en de douche. Bovendien bleef er voor mij ook steeds minder over om te eten vanwege de winter (minder groenten en vooral veel kimchi, lekker, maar niet 3x per dag in 3 verschillende soorten). Daar kan zij natuurlijk niets aan doen, maar ik had ook geen zin meer in die ellelange discussies elke keer over vegetarisme, rijst ed. Maar wat toch ook wel een grote doorslag was, waren de 3 kakkerlakken die we in de laatste paar weken hadden gespot. Vorige week een kleintje, maar ik had er al eerder eentje zien lopen die zonder overdrijven 5 bij 2 cm was. Hij liep vrolijk in de keuken en toen ik de ajumoni erop wees was ze nog geeneens zo erg onder de indruk, meer zoiets van 'ja, die lopen hier'. Ze kwam met een of andere spuitbus maar dat beest begon pas na 5 keer spuiten wat slomer te lopen en of ze hem uiteindelijk naar buiten heeft gegooid ik weet het niet... Ik had echt niet de illusie dat het beestenvrij was, maar zien is toch wel wat anders...

Verhuisplannen dus. Jong wilde eigenlijk het liefste een appartementje, ik op zich ook wel, maar niet als je alles nog zelf moest kopen, wat dus meestal wel het geval is. Je hebt hier dus verschillend emogelijkheden om op jezelf te wonen, meer eigenlijk dan in Nl en als je niet te hoge eisen stelt kun je altijd wel wat vinden. Ik had hier en daar al wat zien hangen buiten op straat (daar hangt het vol met (kamer)ads , maar toen ik dat papiertje wilde halen waren ze helaas al weggehaald door de schoonmakers... Ik dacht dat ik het plattegrondje wel aardig in mijn hoofd had, maar dat is dus echt geen doen; er zijn zoveel gebouwen en straatjes, dat heeft geen zin. (Deed me denken ana de eerste keer dat ik in de Universiteitsbieb was. Toen dacht ik dat ik de complete code van het boek dat ik wilde ook niet nodig had en dat het wel zou werken als ik gewoon ergens voor de kast ging staan...).
Jong had ook een beetje op internet gekeken, maar dat waren wel heel dure appartementen. Je moet er ook vrijwel altijd een deposit voor betalen en die is niet mis^^ Vaak kan je met de deposit en de maandhuur nog wel een beetje schuiven, een hogere deposit betekent een lagere maandhuur, maar dan heb je het vaak nog over een flink aantal nullen. Er zijn zelfs kamers/appartementen waar je een super hoge deposit betaalt en dan vervolgens gene huur hoeft te betalen! Of je de deposit nog terugkrijgt is natuurlijk een andere vraag:)
Ik had van straat nog wat krantjes meegenomen, die staan hier in bakken langs de weg en die kan je gewoon pakken. Het zijn lokale blaadjes met allerlei ads voor woningen, kamers, baantjes, verkoop van spullen etc. Ik had er al een keer ingekeken en het was wel grappig om te merken dat ik nu aardig doorhad hoe de ads werkten. Uiteindelijk bleef er een rijtje over van een stuk of 10 kamers die ons wel wat leken.
De afgelopen week zijn we dus bezig geweest met het kijken van kamers, soms samen en soms ik alleen. Helaas was Jong zijn Koreaans niet met zulke sprongen vooruit gegaan dat hij ook kon bellen, nu mocht ik steeds de mensen van de ads bellen, een van mijn faviriete bezigheden :( De eerste zinnen gaan nog wel: Hallo, u bent toch de huiseigenaar? Ja, we zoeken een kamer, kunnen we komen kijken en hoe moeten we er komen?' en daarna hoopte ik altijd dat ze zeiden, blijf daar en daar maar wachten dan kom ik je halen. Als het tegenzat dan gingen ze uitleggen hoe je bij het huis moest komen en verstond ik er door het verkeer, de slechte verbinding en mijn slechte koreaans niets van. Wonder boven wonder hebben we uiteindelijk wel alle huizen kunnen bereiken. Helaas zat er niet echt iets tussen. Veel waren klein en dan echt echt klein, een kosiwon noemen ze dat. Het idee daarvan is ook dat je er niet echt woont, maar alleen slaapt en verder de hele dag in de bieb van de uni zit te leren. Ze zijn wel goedkoop en er was er 1 die me eigenlijk wel beviel. Die kamer zat in een nieuw gebouw dus alles was schoon en nog ongebruikt. Er was een douche in je kamer en veel kastjes en plankjes en een aparte keuken met veel goede spullen en gratis rijst, kimchi en ramen. Helaas was de kamer vrij klein en de prijs behoorlijk hoog, meer dan waar ik zat...
Verder hebben we ook nog gekeken bij een appartmentje, een plek met 3 kamers, een keuken/woonkamer en een douche/toilet. Het zat wat achter onze buurt en ik had wel wat fantasie nodig om door de vuile vloer en de kale kamers heen te denken. Er was wel al een beetje meubulair maar verder zou je nog best wat dingen moeten kopen.
We hadden die middag afgesproken voor het middageten met Marco en MinJung en zij hefet ons toen nog even geholpen bij de budongsa, een bemiddelaar voor mensen die huizen zoeken. Je geeft op wat je zoekt en wat je prijslimiet is en ze kijken dan in hun bestand wat er is. De mevrouw daar had 1 huisje dat ze ons meteen liet zien. Hier waren ook 3 kamers , een keuken, woonkamer en een douche, maar deze was nog duurder dan die vorige en je moest alles nog inrichten.
Wat me eigenlijk nog het meeste beviel was een hasuk die we hadden gezien waar je verder wel zelf kon koken.
Een paar dagen geleden heb ik de knoop dus doorgehakt (ik wilde graag verhuisd zijn voor het nieuwe semester begint) en ben verhuisd. Voor de 2 keer in 4 maanden en dat was echt de laatste keer! In de laattste 2 maanden had ik zo mogelijk nog meer zooi verzameld en ik was blij dat de ajossi van de nieuwe hasuk me met zijn auto op kwam halen voor mijn bagage! Zeker omdat mijn nieuwe kamer op de 5e verdieping zit en hij en zijn vrouw hielpen met tillen. Ze hebben 2 huizen, 1 is een echte hasuk met eten en die zit een paar 100 meter verderop, en dan het gebouw waar ik nu zit en dat volgens mij nog behoorlijk nieuw is. Nou ja, het gebouw waarschijnlijk niet, maar de hasuk wel.
Jong wilde eigenlijk wel graag een eigen appartementje dus die zag deze nieuwe hasuk eerst niet zo zitten. We waren de dag ervoor ook nog even wezen kijken bij een ander appartement met 3 kamers, een keuken, een woonkamer en een douche. Daar zat nu een engelsman in met nog 2 gasten, maar die gingen eruit en nu zocht ie 2 andere medebewoners. Het zag er op zich wel aardig uit, maar de douche was niet superschoon, en de wc was begoorlijk gebarsten. Verder zou je ok nog wat meubels moeten kopen en de keuken was ook niet echt super.
Na wat getwijfel wilde Jong toch eigenlijk ook wel verhuizen en anders gewoon later een appartement gaan zoeken. De ajumoni van de vorige hasuk was er echter niet, bij ook niet en ik moet dus vandaag nog een keer langs om de sleutels te geven en ook de huur te regelen. Dat was wel heel aardig van dr, we konden de huur gewoon per dag verrekenen en hoefden niet te wachten tot het einde van de maand.
Ik vind het ook wel een beetje zielig voor dr, ze bedoelde alles goed en ze had nu ook een boel stress vanwege dr man in het ziekenhuis. Bovendien liep ze de laatste week steeds te blaffen als een hond, het leek wel longontsteking. En ze moet alles zelf doen: koken, schoonmaken...Dr 2 zoons wonen ook in de hasuk (1 met zijn vrouw en kind), maar die helpen nergens mee...En de arme vissen. Die waren van de ajossi en waren sinds zijn ziekenhuisopname niet meer schoongemaakt... Het aquarium zat onder de algen en als je voor de bak ging staan kwamen de vissen als een gek naar je toe en bleven ze maar happen...

Over de nieuwe hasuk. Hij zit niet zo ver van de oude, nog steeds midden in het centrum en lekker dicht bij het metrostation, de supermarkt en de bakkers^^ Het zit in een hoog gebouw waarvan de 3,4 en 5e hasuk zijn. Het is er niet zo lawaaierig als in de vorige n er is hier dus een gezamelijke keuken waar je zelf kunt koen. Rijst is gratis (er is een rijstkoker) en eieren en kimchi ook. Verder zijn er allemaal potten en pannen en kookgerei dat je mag gebruiken netals wat kruiden. Er moeten volgens mij best wat mensen wonen, maar ik heb nog nooit iemand zien koken, waarschijnlijk eten toch ok veel mensen buiten de deur.
Mijn kamer is meer dan de helft kleiner dan mijn vorige en de kwaliteit van de kasten is ook minder, maar ik kan er al mijn zooi in kwijt. Ik heb geen bed, dat zou niet passen (de koreaans bedden zijn veel groter dan de nldse) en slaap dus op de grond op en onder een soort dikke deken. Eigenlijk vind ik dat ook wel leuker, dat is toch koreaanser en het slaapt heerlijk. Vooral omdat het nog steeds ijskoud is hier in Seoul en je door de vloerverwarming lekker warm wakker wordt. Hoewel het sochtends nog steeds wel een beetje koud is, is het wel wat beter geisoleerd en een kleine kamer warmt natuurlijk ook sneller op:) Ik heb een bureau, 2 kastjes, een klerenkast en een tv die wel groter is, maar helaas soms een beetje stoort. De douche en de wc zijn op de gang, die deel ik met nog maar 1 iemand anders omdat de rest van de mensen een douche op zijn kamer heeft. De douche is wel een beetje onhandig zoals de meeste douches in de hasuks hier... Je zit praktisch op de wc en er is niets om de douchekop op te hangen. Bovendien duurt het een half uur voor je warm water hebt. Maar alles went en hoewel ik gister nog wel een beetje mijn twijfels had of ik er wel goed aan had gedaan, is dit geloof ik toch wel beter. Jong moest er ook even een nachtje over slapen... Ik heb in tijden niet zo gelachen als gisteren toen ik met Jong op zijn nieuwe kamer zat tussen al zijn spullen op een kamer die de helft was van zijn oude, zonder luxe grote klerenkast en met een oud klein bureautje. Hij heeft een grotere kamer dan ik, met een hangding voor zijn kleren (2 stokken tot het plafond met 2 dwarsstokken waar je klerenhangers kunt hangen) en een eigen douche met wc.
Gister hebben we de film Madagaskar gekeken op zijn laptop en ik heb voor het eerst sinds lange tijd zelf gekookt. Spinazie met rijst en kimchi, eindelijk gewoon een bord vol ipv dat geprik in de kleine kommetjes met zijn alle.

Overmorgen begint het nieuwe semester alweer en ik geloof dat het de eerste keer is dat ik niet zoveel zin heb om weer te leren. Dit leventje begon me wel te bevallen, vrienden ontmoeten, uitslapen en oke ik geef het toe, ik heb ook wel woordjes op zitten zoeken zodat ik dat nu niet meer hoef te doen, maar dan zit er toch minder druk achter... Over 5 weken heb ik mijn midterms alweer en de eindtoetsen en dan is het semester alweer om. de tijd vliegt en ik ben er nog steeds niet uit of ik in Maart terug kom of in september... We zien het wel.

Het adres van mijn nieuwe huis moet ik nog even vragen, dat volgt dus snel.

Nou veel liefs uit een nog steeds ijskoud Seoul

Soe

  • 07 Januari 2006 - 08:03

    Wilma:

    Lieve soe,

    om een lang verhaal kort te maken.........
    je bent verhuisd gefeliciteerd. veel plezier in je kleine hokje
    wie weet is er binnenkort iets groters beschikbaar . Misschien kun je een paar foto's op de site plaatsen dan kunnen we er ons hier beter een voorstelling van maken. Ben ook wel benieuwd naar de buitenkant van zo'n gebouw. in elk geval : hoop dat je er een fijne tijd gaat krijgen zonder kakkerlakken.
    liefs wilma

  • 07 Januari 2006 - 10:39

    Cora:

    Een fijn 2006 toegewenst Soe. Ik hoop dat dit appartementje je beter bevalt. In ieder geval kan je nu zelf koken, en geen gezeur of bemoeizucht meer. Sterkte weer bij de start van je studie!
    liefs, cora

  • 07 Januari 2006 - 12:20

    Bas, An En Vera:

    Ha tante!

    Allereerst de beste wensen voor 2006.
    Het is met jou ook niet te geloven zeg... bij je ouders ben je het huis niet uit te branden en in Seoul verslijt je er 3 in het half jaar!*grijns*
    Wel een beetje flauw dat je zo'n probleem maakt over een torretje hoor....
    toch heel middeleeuws?

    Groetjes, en veel plezier!

  • 07 Januari 2006 - 15:03

    Jory:

    Hi Soe,
    Mooi dat je weer bent verhuisd, dit klinkt wel beter. Meer vrijheid. Misschien stoort de tv soms, maar bij mij stoort ie altijd. Kan je niet iets klussen aan die douche, zodat je em op kan hangen? Zeg wanneer ben jij tante geworden?
    Succes en groeten aan Jong

  • 07 Januari 2006 - 16:20

    Marjon:

    Hoi Soe
    Een heel gelukkig 2006.
    Wat een actie, alweer verhuisd. Dat je zelf kunt koken is beslist een voordeel en dat je meer vrijheid voelt is onbetaalbaar. Ik hoop dat je het er naar je zin zult hebben. Gisteravond ben ik met een club van de PvdA uit eten geweest bij een chinees die niet te vergelijken is met de normale chinezen in NL. Ze hebben ook koreaans eten zei de eigenaar. Nu kan hij me alles wijs maken dus ik moet maar eens een expert meenemen. Het eten is er in ieder geval erg lekker. Had ik je al verteld dat ik op een verkiesbare plaats sta voor de gemeenteraadsverkiezingen? Ik heb er zin in. Verder ben ik per 1 januari voor mezelf begonnen en heb ik mijn baan opgezegd. Spannend, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken. Financieel is het allemaal veel onzekerder geworden, maar ik heb nu een grote vrijheid en dat is veel waard, zoals je zelf ook hebt ervaren.
    Oud en nieuw hebben AP en ik rustig doorgebracht, de poezen een beetje gerust stellen en naar Yoep van 't Hek kijken. Een glaasje champagne erbij, de avond kon niet stuk.
    Jammer dat je in je uppie zat met oudjaar, lijkt me niet erg gezellig. Volgend jaar beter.
    Ik ga over een week een paar dagen met een vriendin naar de bossen, lekker rustig een beetje aantutten, bijkletsen en boekjes lezen. Voor de vorm zullen we ook nog wel eens een flink eind gaan wandelen. Ik verheug me erop, zeker omdat de komende tijd erg druk gaat worden.
    Vanavond krijgen we vrienden te eten, vleeseters, dus ik heb lamsbout klaargemaakt, met gebakken witlof, erg lekker met wat tijm en een snufje suiker. Dat is beslist anders dan grijze gekookte prut.
    Nogmaals veel plezier met je nieuwe kamer.

    Liefs, Marjon

  • 07 Januari 2006 - 16:24

    Mieke:

    Lieve Soe! Een bruisend 2006 gewenst en een jaar met weinig verhuizingen en kakkerlakken..!
    Hoop dat de nieuwe stek snel went! Ben benieuwd naar de foto's. Wel een goeie beslissing denk ik. Ja, en dan die studie weer.... Ook dat gaat wel weer lukken toch? Succes ermee!
    Liefs, ook namens Pieter!
    Mieke

  • 08 Januari 2006 - 13:34

    Charlotte:

    Gefeliciteerd met je nieuwe plekkie! zodra ik je nieuwe adres heb, stuur ik je mijn brief met foto's van Joep op! Ik hoop dat je het op dit plekkie weer beter naar je zin krijgt dan in het andere huis, Succes met je studie straks!!! Veel liefs Lot

  • 08 Januari 2006 - 15:49

    Ye-jin:

    ONNI!!!!!

    Kun je ook romantische avonturen schrijven (sorry, ben een beetje teveel romantisch ingesteld) die je beleefd in sprookjesland? Het hoeft niet per se superromantisch te zijn. Een beetje kinky mag ook wel, hoor! Maar laat me aub genieten van jouw genot.

    Veel liefs
    Ye-jin onni

  • 08 Januari 2006 - 19:49

    Wilma:

    krijg je ook nog verzoeknummers soe. geniet morgen maar weer van de lessen en van alles wat er weer op het programma staat. liefs hans en wilma

  • 09 Januari 2006 - 15:38

    Hans:

    Lueve Soe

    Fijn dat je een nieuwe hasuk gevonden hebt. Hopelijk geen zeur van een hospita. Sterkte met de studie deze week en koop een lekker brood, ik trakteer.
    Dikke kus!

  • 09 Januari 2006 - 19:00

    Katinka:

    Hallo Soe,

    Voor jou ook de beste wensen voor 2006. Wordt dit voor jou ook het jaar van de liefde, een leuk Koreaantje of zo ?!! Ik wens je in ieder geval veel succes met je studie en een prettig verblijf in je nieuwe appartementje.

    Liefs,
    Katinka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 203001

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: