nieuwe semester - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu nieuwe semester - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

nieuwe semester

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

18 Januari 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,
Het is een tijdje geleden maar hier eindelijk weer eens een update van mijn verblijf in Korea.

Vorige week zondag, het laatste weekend voor het nieuwe semester weer zou beginnen, had ik afgesproken met mevrouw Hong, de voorzitster van de YWCA die de Summerschool van 1999 had georganiseerd. Ik had haar pas 1x ontmoet sinds mijn verblijf in Korea dus het was wel weer gezellig om haar te spreken, vooral omdat ze een goed gevoel voor humor heeft. Ze had voorgesteld dat ik een keer naar de kerkdienst kwam waar zij elke zondag naar toe gaat. Die wordt gehouden in de kerk op de campus en er is een vertaaldienst voor buitenlanders aanwezig. De dienst was verder niet bijzonder, een koor, een orgel, een preek van zo'n driekwartier en verder veel mensen die veel later binnen kwamen lopen of even weg gingen voor de wc.
Vanwege het Nieuwe jaar was er een lunchbuffet georganiseerd met salades, kimchi's, noedels, rijst, vlees, vis, fruit, ttok, soep, teveel om op te noemen en het is onnodig te zeggen dat dat best te eten was ^^ Aan het einde werd iedereen die een bijdrage had geleverd voorgesteld, en toen dat was gebeurd liep mevrouw Hong naar voren om de microfoon te pakken. Je voelt hem al aankomen... Ze wenkte dat ik ook moest komen en begon een verhaal dat ik 1 van de deelnemers was van de summerschool van 1999 en nu koreaans leerde aan de uni (mevrouw Hong: ' je moet nu buigen'). Natuurlijk kreeg ik aan het einde van haar praatje die microfoon in mijn handen geduwd... en met een rood hoofd heb ik toen maar gezegd/geprobeerd te zeggen dat het eten erg lekker was en nadat ik iedereen een goed 2006 had gewenst ben ik maar weer snel gaan zitten^^
Toevallig was een van de docentes van de unie er ook, de docente van level 4 war ik het eerste semester 1 week les had gevolgd voordat ik om overplaatsing had gevraagd. Echt een heel aardige mevrouw en ik heb nog even een praatje met dr gemaakt voor ik met mevr Hong en haar man nog even mee ging naar hun huis.
Daar heb ik nog gezellig 2 uurtjes met Mevrouw Hong zitten kletsen over van alles. Dat ze koreanen met gemengd bloed mooier vond: die hadden mooier haar dan dat steile haar van de koreanen, niet zo'n plat gezicht en ook niet zo'n platte voorgevel. Ze vertelde verder dat sommige Koreaanse heel moeilijk lopen, een beetje met o-benen en voorover, dat was me inderdaad ook al opgevallen en ze vertelde dat dat kwam door de bevalling omdat Koreaaanse vrouwen van die smalle heupen hebben.
Ze had het ook nog over haar werkervaringen met baby's. Dat de Koreaanse baby's zo rustig waren en dat ze daarom makkelijk in doeken gewikkeld kunnen worden. Amerikaanse baby's daarentegen hadden hele lange benen en die bleven maar spartelen en bewegen en schoppen zodat een doek weinig zin had en ze een broek aan moesten.
Verder vond ze dat de mensen aan de kustgebieden veel 'woester' waren dan de andere bewoners. Dat zou het ruwe karakter van de mensen van Cheju, Incheon en andere kustplaatsen verklaren, vooral de vrouwen waren niet zo 'vrouwelijk' als die in Seoul.

Vorige week maandag zijn mijn lessen dus weer begonnen, level 4 klas 9. We zitten met zijn 13 in 1 klas waarvan 1 oude klasgenoot van mijn vorige klas: Mia of Mi Young, een adopko uit Amerika. Verder zijn er geen westerlingen dus heel de klas bestaat uit 'zwarte hoofden'. Er komen nog 4 mensen uit China en de rest komt uit Japan. Er zijn 3 mannen en de rest is vrouw van de leeftijd van 20 tot 33. Vorig semester werd ik ook al jonger ingeschat en dat was nu niet anders. De docente zei dat ze wist dat ik een bepaalde leeftijd moest hebben omdat ik anders geen onderwijs kon volgen daar, maar anders^^ Hier ben ik trouwens 26 ipv 24. In Korea ben je 1 bij je geboorte en met het nieuwe jaar wordt iedereen tegelijk een jaar ouder.
Mijn klasgenoten zijn allemaal erg aardig, er zijn een paar kyopos (koreanen uit Japan/China) en verder zijn er al 3 vrouwen getrouwd. 1 Van hen blijft voor 1,5 jaar in Korea, terwijl dr man in Japan zit. En tegen de tijd dat ze terug gaat gaat hij waarschijnlijk weer voor lange tijd alleen naar Amerika. Gezellig :)
Het is af en toe echt een kippenhok in de klas. Anders dan bij mijn vorige klas wordt hier ook veel chinees en japans gesproken ipv Koreaans. Niks mis mee (hoewel het officieel neit mag) en ik vind het altijd wel leuk om naar die talen te luisteren maar soms is het echt een lawaai. Al die tonen die op en neer springen van de chinezen en dan het japans dat dat amper heeft, maar dat uit de mond van die japanse meisjes echt als een kippenhok klinkt^^
1 Van de mannen is ene beetje vervelend, hij is een japanse kyopo, denk iets ouder dan ik en hij komt vaak te laat of niet in de les en gaat dan onderuit op zijn stoel spelletjes zitten spelen op zijn mobiel of uitgebreid zitten zuchten of slapen en als de docent iets vraagt straalt het echt van hem uit dat hij er zin in heeft. Niet dus... Geen idee waarom die eigenlijk nog komt, vooral omdat ie zelf ook vertelde dat ie dr geen zin meer in had.
De docenten zijn ook hele erg aardig. Onze mentordocent kende ik al, zij was de docente waarbij ik het vorige semester 1 dag les had gevolgd voor ik van level 4 naar 3 ging. Ik vond het wel knap van dr dat ze me nog herkende en zelfs mijn naam wist! Ze is echt heel erg aardig, net als de docente van het vak 'lezen'. Die is echt gezellig en lekker informeel, ze valt met sommige zinnen ook wel eens terug op panmal, de lagere spreekvorm.
De lessen hebben eenzelfde opbouw als vorig semester: het eerste en 2e uur grammatica en het vierde uur van alles. Het derde uur hebben we 2x in de week 'lezen' en 3x in de week een keuze vak. Anders dan vorig semester (lezen, luisteren, spreken..) kon je nu kiezen uit vakken als chinese karakters, oude geschiedenis, politieke geschiedenis, literatuur, lezen, opstel en nieuw&krant. Ik heb dat laatste gekozen omdat ik het nieuws echt nog niet kan volgen en omdat je dan ook vrij veel praat en mijn spreken ook nog wel wat verbetering kan gebruiken.
2x In de week zijn er presentaties over een krantenartikel en de laatste les kijken we een stukje nieuws en bespreken dat dan.
Het vierse uur is een mix van luisteroefeningen, video, opstel, discussies etc. We hebben nu 1x gediscusieerd, over wel of niet trouwen. Dat was vrij frustrerend omdat ik een heleboel dingen in mijn hoofd had die ik wilde zeggen maar die er gewoon niet duidelijk uit kwamen. Vooral met een discussie heb je toch al snel lange argumenterende opbouwende zinnen in je hoofd, maar omdat de zinsvolgorde van het koreaans zo anders is moet je dan alles op zijn kop gooien en wordt eht vaak een zooitje van grammatica en woorden die ik niet weet (zeker niet bij zulke specifieke onderwerpen). De rest kan echt goed spreken; het is voor japanners vanwege de vergelijkbare grammatica makkelijker koreaans te leren en de kyopo's hebben natuurlijk koreaanse familie...Daar kan ik best jaloers op zijn:)
Verder moeten we ook 2x een presentatie houden over een krantenartikel. Je moet de inhoud bespreken, je eigen mening geven, een woordenlijst maken en een soort gesprek met d erest van de klas op gang brengen. Ik heb de mijne afgelopen week gehouden en dat was echt een nachtmerrie. Ik zat gezellig te stuntelen en te stamelen en ik was blij toen het voorbij was. Het ging over het nieuwe briefje van 5000won dat dit jaar is uitgekomen. Hij is expres kleiner gemaakt omdat het kor papiergeld echt heel groot is. Er was een hoop kritiek op het biljet zoals op he lettertype, het feit dat sommige lettergrepen kleiner waren dan andere, op het vervangen van koreaanse letters door engelse en op het plaatje op de achterkant. Daar staat een schildering van een bekende Koreaanse vrouw uit de 16e eeuw die heel goed kon schilderen en schrijven. Er waren klachten dat de sprinkhaan niet duidelijk was en net zo goed een mug of een kakkerlak kon zijn. Een hoop mierenneukerij dus dat je je volgens mij ook had gehad als er een plaatje was gekozen.

De docente van 'lezen' was trouwens tijdens een europa reis nog even in amsterdam geweest. Ze vertelde dat ze naar het Van Gogh museum was geweest en vroeg hoe wij zijn naam uit spraken. Die verschilt nogal van de koreaanse. Koreanen kennen onze g niet (hoewel je die wel eens hoort als ze sommige andere klanken extra aanzetten) en ze zeggen gogh als iets van 'hohu'.

Tijdens het vierde uur leren ook Koreaanse gezegdes. Die van deze week waren speciale gezegdes die uit 4 Chinese karakters bestaan en een ramp zijn om in je hoofd te stampen. 1 ervan luidt: tong-mun-seo-dap. oost-vraag-west-antwoord. Dat gebruik je dus als iemand een vraag stelt en daar een antwoord op krijgt dat nergens op slaat. Er is zelfs een televisiespel dat zo heet en dan moet je steeds aan iemand een vraag stellen en die moet dan een absurd antwoord geven. Zodra zijn antwoord enige link heeft met de vraag ligt hij er uit.

Mijn nieuwe stekkie bevalt me nog steeds goed. De eigenaar is nu bezig met een grote opknapbeurt dus alles ziet er spik en span uit: nieuwe douchekranen, nieuwe pannen en kommetjes etc. Het koken bevalt me ook wel. Rijst en kimchi is er dus altijd gratis. Er zijn 2 rijstkokers waar altijd rijst in zit en verder zijn er eieren en tofu en allerlei kruiden en sauzen. En vaak is er nog iets extra's zoals zoetzuur, een curry, andere kimchi, boontjes etc. De rest koop ik zelf in de super. Ik heb zelfs al een keer pannenkoeken gebakken :) Meestal is het een mix van Koreaans en nederlands. Als die onbekende producten in de super zijn echt leuk hoewel het altijd een gok blijft wat je koopt... Vorige week had ik groenten gekocht die gewoon echt niet te eten waren en die heb ik dus weggegooid.

Met de helft van de mensen hier heb ik leuk contact de andere helft zie ik amper. Meong-seon spreek ik wel elke dag, een koreaans meisje dat een paar maanden jonger is en nu leert voor stewardes. Ik heb haar met engels en zij helpt mij met koreaans. Ze is heel erg aardig en ik kan goed met dr opschieten. Ze vertelde dat dr vader knap was want... hij leek op Hiddink??? OKe ieder zijn eigen smaak:)

A;s je trouwens bij de hasuk wil komen moet je een code intikken omdat er onder ons nog een restaurant zit ofzo. Afgelopen week was de code alleen veranderd en die was ik weer vergeten. Daat stond ik dan voor de deur zonder mobiel Uiteindelijk heb ik een kwartier moeten wachten voor er iamnd naar beneden kwam, nog een geluk...

Sinds zondag heb ik internet op mijn kamer! Van Minje, een oude vriend van de summerschool kon ik een laptop lenen. Het beeldscherm is kapot dus een andere vriend van de summerschool heeft een monitor gebracht waarmee mijn bureau vol is, maar ik ben er echt blij mee. Hij doet het nog niet altijd, hij is vrij oud en ik mis nog een programma waardoor hij het niet altijd doet, maar het is beter dan niets! Vanaf nu kan ik jullie dus elke dag spammen met al mijn onzin :)
Ik zou het wel willen, maar helaas blijft daar weinig tijd voor over, er is echt ene groot verschil tussen level 3 en 4 vind ik en het programma is best zwaar...

Ik hou jullie op de hoogte.

Heel veel liefs

Soe

Ps. Nog ene keer het adres want ik was de postcode vergeten:

sinch'eon hasuk 501 ho
ch'angch'eon-dong 18-35
seodaemun-gu, ch
Seoul, South Korea
Kim Soo Ja kwiha
120-833

  • 18 Januari 2006 - 10:24

    Son:

    Hey meid,

    Goed je best doen he, je kan het wel :) Ik kom er bijna aan... Dan moet ik ook hard gaan blokken! Kan ik niet wat van jouw leerkunsten overnemen hihi

    Kus

  • 18 Januari 2006 - 10:40

    Hanneke:

    Lieve Soe!
    wat een bruisend verhaal weer! van mij volgt snel een uitgebreidere reactie, maar voor nu vast een knuffel!
    lieve groet van Hanneke

  • 18 Januari 2006 - 12:41

    Wilma:

    Lieve Soe,

    we hebben even moeten lachen om die Hiddink.je hebt weer erg je best gedaan om ons helemaal op de hoogte te houden. wel leuk om te lezen allemaal.
    ben nu aan het werk mail later, kus
    wilma

  • 18 Januari 2006 - 14:18

    Hans:

    Lieve Soe,
    Tjeetje, wat een bericht.
    Het gaat daar wel wat anders dan op mijn school, maar wel erg leuk om te lezen. leuk die lessen met actuele zaken uit de krant. Fijn dat je het naar je zin hebt in je nieuwe huis en dat je eindelijk een compu op je kamer hebt.
    Ik mail je nog wel uitgebreid.
    veel plezier,
    kus

    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 202946

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: