Tentamens en Taeborum - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Tentamens en Taeborum - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Tentamens en Taeborum

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

12 Februari 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Tijd voor weer een berichtje uit Seoul.
Van de week had ik dus tentamens, de midterms en zoals gewoonlijk liep ik weer als een kip zonder kop rond te rennen en me druk te maken. Vooral toen we 3 dagen van te voren hoorden dat we ineens ok een presentatie moesten houden tijdens het mondeling. Klasgenoten hadden dat van vrienden gehoord, maar onze docent wist dat niet eens en moest het eerst checken bij een andere docent. Niet echt handig dus.
Uiteindelijk was het de bedoeling dat je 3 presentaties van minstens 3 minuten voorbereiden, waarvan er 1 blind getrokken werd tijdens het mondeling. De onderwerpen waren de onderwerpen van de behandelde hoofdstukken namelijk (bij)geloof, de tijd en 'er is iets ergs gebeurd'. Aangezien mijn Koreaans spreken niet zo denderend is, moet ik zoiets echt opschrijven en dan goed leren want als ik daar gewoon ga zitten moet ik veels te lang nadenken over mijn zinnen. In tegenstelling tot een paar klasgenoten, die kunnen echt zo alles dr uit flappen wat ze maar willen zeggen!
Hoewel het wel een paar dagen flink stressen was, was ik (achteraf) wel blij met die presentatie. Zo had je tenminste nog een gedeelte van het mondeling in eigen handen. Je moest nl eerst die prsentatie houden en daarna stelde de docent nog wat vragen over je onderwerp en dan is het de bedoeling dat je de geleerde grammatica en woorden gebruikt. Dat is alleen knap lastig, omdat ik me vaak pas na een vraag realiseer dat ze een bepaald antwoord wilde horen. Door zon presentatie echter vol te proppen met de grammatica enzo kan je toch nog laten zien dat je wel geleerd hebt. En uiteindelijk vloog de tijd voorbij, het was ook maar10 minuutjes, een stuk sneller dan dat uur in Leiden^^
Voor het mondeling hadden we verder nog een grammatica tentamen dat wel redelijk ging. Deze keer moesten we tijdens dat tentamen ook een essay schrijven terwijl dat vorige keer nog een apart tentamen was. Daardoor was het wel een beetje stressen om het op tijd af te krijgen.
Verder had ik vrijdag nog ene tentamen teksten en een luistertoets en morgen horen we de uitlag al, dat is wel een voordeel hier, je hoeft nooit lang op de cijfers te wachten.

Verder is er hier van de week weer een flinke laag sneeuw gevallen, het was buiten de eerste dag echt een plaatje! De tweede dag was het een lekkere glibberige blubberzooi en inmiddels is alles weer weg gesmolten.

Van de week heb ik nog een tijdje met het Japanse kyopo meisje uit de hasuk zitten kletsen, die gaat over een paar weken beginnen aan de sogang uni met koreaans. Haar moeder was een weekje naar Korea gekomen en had allemaal eten voor dr meegekomen. Toen kreeg ik ook allemaal noedelsoepen en ze liet me ook Japanse took proeven, die was eerlijk gezegd nog lekkerder dan de Koreaanse :)

Vrijdag was er om 5 uur een bijeenkomst bij Inkas, de kor organisatie hier die adopkos helpt en met wie ik ook naar Chejudo was geweest. Ze waren verhuisd naar een nieuw gebouw en daar was nu een officiele opening. Ik ging samen met Jong, Moon en Nikai en toen we aankwamen was het al begonnen. Ik dacht dat het gewoon een nederlands borrel idee zou zijn, maar dat was dus fout gedacht want er was een soort kerkdienst bezig toen we aankwamen. Het was maar goed dat we wat later waren gegaan, want in totaal heeft dat denk 1,5 uur geduurd. Er was een dominee die een flinke preek hield en er werden wat mensen voorgesteld en ook de oprichtster hield een praatje.
Er waren overigens niet zoveel adopkos, het merendeel was personeel of sponsor. Daar blijf ik me over verbazen, die sponsors. Het zijn vaak vooral vrouwen die echt veel geld in zon organisatie steken zonder dat ze een bepaalde persoonlijke band hebben, maar puur vanwege de doeleinden. Net als met de YWCA, die wordt ook grotendeels gefinancieerd door privesponsors.
Of het echt zo is weet ik niet, maar het zo wel eens interessant zijn te kijken hoeveel van zulke 'liefdadigheids'organisaties en sponsors een christelijke achtergrond hebben, volgens mij komen ze vooral voort uit het idee van liefdadigheid en anderen helpen zoals dat ik de Bijbel is te lezen. Dat werd ook flink benadrukt tijdens die dienst bij Inkas.
Het nieuwe gebouw was erg mooi en veel ruimer dan eerst. Eerst hadden ze slechts 1 kamer en nu diverse ruimtes die mooi waren ingericht. Het is de bedoeling dat 1 van die ruimtes altijd open is zodat adopkos er altijd naar binnen kunnen. Er zijn tafels/stoelen, een verwarming, water, koffie, thee etc etc en er moeten binnenkort ook pc's komen. (Dat zeiden ze ook tijdens die dienst:' het is de bedoeling dat er nog computers komen dus het zou fijn zijn als iemand die snel zou kunnen schenken' (Ik dacht dat Koreanen niet zo direct waren als nederlanders???:))).
Na al dat gepraat was het tijd voor een buffet met heel veel lekkers en heb ik nog wat genetwerkt en met wat mensen gesproken die ik tijdens de cheju reis had ontmoet.

Zaterdag ging mee met een excursie van de KoreanFoundation (kofo), de stichting waar ik de beurs van heb. Ze hadden een speciale excursie geregeld ivm Taeborum, een traditionele feestdag op de eerste dag met een volle maan in het nieuwe jaar.
We vertrokken om 8.30 met 2 volle bussen vanaf de uni naar Yangsuri, een plaats in de Kyongi provincie (Noord oosten vs seoul) naar een speciale eco boerderij die allerlei activiteiten organiseert ((http://www.eco-greenfarm.com/).
Eerst gingen we tofu maken in 2 groepen. Elke groep had een grote teil met geweekte (in de zomer 8 uur, anders 12 uur) sojabonen die vervolgens tot prut waren vermalen. Ze hadden daar een speciaal maalding voor: 2 stenen op elkaar met een gat aan de boven en zijkant waar de bonen in en de prut uitkon. Verder stond er een hele grote ketel op het gas met water erin. Met een flinke pollepel moest je de bonenprut in de ketel scheppen en daarna steeds zachtjes roeren. Na een tijdje dreigde alles over te koken en moest je er wat water bijdoen. Bij de tweede keer overkoken kon het gas uit en werd alles in een grote speciale gaaszak geschept. Daar moest je heel hard met een lepel op duwen zodat alle lucht eruit ging. Vervolgens ging al eht water dat eruit was gekomen weer terug in de ketel en moest dat weer op een zacht vuur. Daar werd een speciaal soort natrium bijgedaan en na een tijdje begon het hier en dara te stollen tot zachte tofu (de andere groep stopte hier). Dat werd weer in een speciale houten bak gegooid waar hier en daar gaatjes in zaten zodat de vloeistof wegkon. Er ging een deksel op en naar een paar keer flink duwen was de 'stevige tofu' klaar (zeg maar dat spul wat je tegenwoordig ook wel in Nl kan kopen bij de super).
Hoewel ik wel fotos heb gemaakt die ik snel op de site zal zetten, is het jammer dat jullie het niet kunnen ruiken. Het was echt een speciale geur, verse tofu, maar niet te vergelijken met dat rubberspul van de super.

Daarna hadden we even vrij en keken we een beetje rond op het 'erf'. Het waren dus 2 gebouwen maar niet te vergelijken met een Nldse boerderie. Bij een boerderij moet je ook niet denken aan een koeienbedrijf, ik had het idee dat dit meer een bedrijf was dat traditionele activiteiten organiseerden. De gebouwen waren dus een ruimte waar het eten werd geserveerd en het woonhuis van de eigenaars. Verder was er een groot stuk land met kimchipotten een hele hoge schommel, een ruimte waar we later yoga gingen doen en de hal waar we tofu hadden gemaakt. Verder was er buiten ook nog een wc, een hele nette verder, maar het was wel grappig, het water dat er in stond was gewoon bevroren^^
De lunch bestond uit een buffet met allemaal gekruide roerbakken groentes, vlees, rijst, omelet en natuurlijk de 2 soorten tofu die we gemaakt hadden en die erg lekker waren, vooral de zachte vond ik erg lekker. Die zie je in Nl volgens mij alleen bij de toko en hij is niet te vergelijken met de harde. Meestal zijn het ronde ballen die heel snel uitelkaar vallen, zo zacht zijn ze.
Na de lunch splitste de groep; ik ging eerst naar een tempel in de 'buurt'. Dat was dus een ruime 600 meter de hoogte in op een onverharde weg die lekker glibberig en blubberig was van de sneeuw. Het was echter zeker de moeite waard, je had een prachtig uitzicht! Die tempels zijn trouwens vaak op van die onmogelijke plaatsen gebouwd omdat het Boeddhisme een tijd onderdrukt is geweest. Deze tempel heette de sujongsa, de waterbeltempel. Dat omdat er waterdruppels op een rots vielen en dat maakte het geluid van een bel. Hij stamt uit de Shilla tijd en is in de loop der eeuwen uitgebreid en hier en daar gerepareerd.
Hij stond dus ergens op een berg en het laatste stuk weg bestond uit een trap van rotsen. Er was ook een soort takelbaan die waarschijnlijk werd gebruikt voor goederen ofzo. Halverwege stond trouwens nog een grote stenen boeddha met een stel kleintjes ervoor. Het tempelcomplex leek wel wat op de tempale sdie ik tot nu toe had gezien. r was ene plek met bronwater, een winkeltje, een pagode met resten van een bijzonder iemand, een grote bel, het gebouw waar de monniken woonden, een gebouw met allemaal boeddhabeelde, versiersels, boeken, lampjes etc waar vereringen werden gehouden en verder was er nog een gebouw waar je traditionele thee kon drinken (gratis).Dat was wat wij ook gingen doen. Er stonden 6 lage tafels en toen wij binnenkwmen met zijn alle zat het gelijk stampvol. Een mevrouw legde uit hoe je de thee moest klaarmaken, dat ging volgens een speciale procedure. De tafel stond ook helemaal vol met kopjes, kommetjes en ander spul dat daar voor nodig was. Zo moest je de kopjes eerst voorwerwarmen met heet water en moest je de thee op een speciale manier opscheppen omdat je hem anders kapot maakte. Het theezeefje was heel grappig, hij zag er uit als een houten pijp, maar danniet hol en in de kop zat een zeefje. Het ding moest je aan de rand een komhangen waar je dan de thee uit de theepot op schonk. Dat ging dan in kleine minikopjes die je met je linkerhand moest ondersteunen en met je rechterhand naar je mond moest brengen en na de heerlijke geur te hebben opgesnoven mocht je hem opdrinken. Oh ja, je moest ook nog netjes rechtop zitten en vooral geen stress hebben. Er hing ook een schildering met de chinese karakters voor thee, zen, 1, smaak. (Ja denk daar maar eens over na, wat de betekenis is:)). We dronken 3 kopjes, waarbij de tweede het lekkerste scheen te zijn. Daarna was alles voorbij en moest je de kpjes zelf schoonmaken met het water dat je had gebruikt voor het voorverwarmen. Daar moest je de theeblaadjes in gooien en als je er dan je kopje op zette en dat ronddraaide dan fungeerde dat als soort borstel.
De mevrouw was overigens een beetje door ons overdonderd^^ komt er ineens zon grote groep herriemakende figuren binnen zetten waardoor alles gelijk vol zat en er nieuwe mensen moesten wachten. En als klap op de vuurpijl hadden ze nog vergeten hun mobiel op de trilstand te zetten ook^^ Er kwam trouwens nog af en toe een monnik binnenkijken, die alle vooroordelen over monniken bevestigde. Het was echt zo'n gezellige 'goedgevulde' monnik, natuurlijk een kaal hoofd en zon mooi pakkie die steeds even kwam grappen dat we door moesten drinken omdat het zo druk was.
Verder hebben we er nog een grote oude boom gezien waar ze de thee van maakte en toen gingen we weer naar beneden.
Beneden gingen we yoga doen. Er was een lerares zoals je je die voorstelt (ja, ik kan er niets aan doen, maar het waren echt allemaal van die typische mensen:)). Een kleine tengere vrouw met grijze haren in een staartje, die netjes rechtop liep en een hele rustige uitstraling had. We moesten in 4 rijen staan en moesten onder andere elkaars schouders masseren, en de zonnegroet doen.
Daarna gingen we in 4 teams yut doen, een traditioneel spel dat we ook ana het einde van de het semester op de uni hadden gedaan.
Toen dat afgelopen was, kwam de andere groep binnendruppelen en moesten de winnaars van beide groepen nog een keer tegen elkaar yut spelen. Omdat ik in de verliezer groep zat, heb ik wat gekletst met wat Koreaanse vrijwilligers die mee waren. Ze leerden me een spelletjes dat ABCD heette. Zo heette de stand van je handen,namelijk gevouwen, schuin op elkaar, met palm naar beneden en met pam naar boven. De eerste zei of a of b of c of d en iedereen moest tegelijk 1 van die standen doen. Als je dan dezelfde stand had als degene had gezegd kreeg je een klap op je hand.
Verder was er nog een spelletje waarbij je of geen, of 1, of 2 duimen moest opsteken. De eerste zei dan een getal en als dat overeenkwam met het aantal opgestoken duimen kreeg je ook een klap op je hand. Ja ze houden hier van meppen...:)
Na het yut spel moesten we in een grote kring zitten en werden er wat mensen voorgesteld. Er waren dus mensen van de kofo, koreanen en verdre mensen die een beurs hadden gekregen voor talenondrwijs of onderzoek. De rest kwam echt overal vandaan: china, kazachstan, rusland, hongarije, bulgarije, india, bangladesh, indonesie, polen, belgie, duitsland, turkije echt teveel om op te noemen. Echt heel leuk. Ik heb ook met veel mensen gekletst, allemaal in gebroken koreaans, dus aan het einde vd dag was ik er ook wel een beetje moe van.
Na het voorstelrondje gingen we eten, boripap, dat is rijst met granen en boontjes erdoor, heel gezond en dat met allerlei groentes, soep en weer chapchae, die noedels war ik zo verzot op ben (maar die ik toen zelf had gemaakt waren toch nog het lekkerste tot nu toe^^). Ik heb voor de zoveelste keer mijn praatje gehouden over nederlanders en hun brood en dat een kor ontbijt voor ons een avondmaaltijd is en zoals altijd konden ze dat niet geloven^^
NA het eten gingen we eigenlijk pas echt daeborum vieren. Normaal gesproken wordt dat dus met heel het dorp gevierd, maar nu waren alleen wij er, de begeleiding en nog wat mensen uit de omgeving og bezoekers? Er was een muziekgroep, die de samulnori speelde, traditionele muziek (dat had ik vorig semester ook gedaan) die wordt gemaakt met trommels, gong, en er was ook een soort trompet/fluit. De muzikanten waren in klederdracht nl witte kleren met blau en geel en van die grappige hoedjes op. Ze begeleiden ons naar de madang, het open erf waar een kampvuur was gemaakt.
Van te voren hadden we onze wens op een papiertje moeten zetten en aan het touw in het kampvuur vast moeten binden. Het idee was dat als het vuur werd aangestoken alle wensen naar de volle maan gingen en zo vervuld werden.
Dat vuur werd dus aangestoken en volgens het gebruik hebben we er op alle mogelijke manieren omheen gedanst. Je hield steeds elkaars hand vast en dan rende we om het vuur heen, moesten we op onze hurken springen, het klinkt misschien kinderachtig maar het was echt heel grappig. Soms werden er 2 lijnen gevormd en moest de 1 de ander proberen de tikken, of we moesten onder elkaar door of een soort rare dans maken met je linker been omhoog, je rechter, naar voren, naar achter en drie keer naar voren...
Verder kreeg iedereen een glas speciale alcohol en waren er pindas en walnoten. Er waren ook blikken met gaatjes erin en een lange metalen draad eraan zoals bij klossen zeg maar. Daar werden dan gloende stukken hout in gedaan en dat moest je dan heel snel rondslingeren zodat je allemaal 'vuurbogen' zag.
Om een uur of 9 was het afgelopen en gingen we weer terug met de bus.
Oh er was ook nog een poes, de eerste poes die ik hier heb gezien en die gewoon een huisdier was ipv die uitgemergelde schichtige zwerfkatten. Deze was heel lief en kwam klom boven op je om kopjes te geven. Toen miste ik onze eigen kat wel even^^
Vandaag heb ik lekker een mak dagje, even bijkomen van alle tentamen stress en gister, morgen begint de tweede helft van het semester , dat gaat allemaal aan 1 stuk door.

Nou iedereen nog een fijn weekend,
Liefs
soe

Ps zo stond het in de mail die ik kreeg: ‣ jwibullori: the custom of setting fire to the banks surrounding rice paddies or other fields to chase away rats, observed on the first rat day of the first lunar month (rat-fire game)
‣ ganggangsuwollae: the circle and song dance performed by village women on the full moon of the eighth lunar month, particularly in the southern coast of Jeollanam-do province, as part of the harvest celebrations; some perform it on the full moon of the first month
‣ daljip-taeugi: the custom of setting fire to the daljip after the first full moon of the year has risen over it, to wish for good fortune (burning down the moon house)
‣ gosa: a ritual in which offerings are made to the spirits to ward off misfortune (ritual offering)

  • 12 Februari 2006 - 08:18

    Ye-jin:

    Zucht... zat ik maar in Korea. Ik heb weer genoten van je verslag!Dat al die tempels op den duur op elkaar gaan lijken, kan wel kloppen. Toen ik 10 tempels had gezien, had ik het wel gehad. Was helemaal tempelziek, hihi (grapje). Ga je ook nog de lente en zomer meemaken in Korea? Zoja, dan moet je echt een paar daagjes naar Busan gaan als je tijd hebt. Huaendae beach is echt SUPER. Aan de boulevard heb je wel van die goedkope love-motelletjes. Die hotels aan de boulevard zijn echt te duur. Ook al zit je nog steeds in Korea. Het heeft een heel andere sfeer dan Seoul. Seoul, jeju & Busan zijn toch wel de toppers vind ik.

  • 12 Februari 2006 - 10:07

    Wilma:

    lieve soe,

    de printer maakt overuren met jouw stuk, alstie klaar is gaan we het bij een bakje koffie lezen,
    liefs hans en wilma

  • 12 Februari 2006 - 11:01

    Heleen:

    hee Soe, kunnen we hier in de tuin alvast een buitenkeuken (komt in de mode) gaan bouwen voor als je terug komt? Het lijkt me allemaal zo lekker wat je beschrijft, ik denk dat daar wel markt voor is. Kan je lekker buiten koken en eten. de muziek doen we wel via een Koreaanse CD. Vind je het wat?
    liefs, Hans en Heleen

  • 12 Februari 2006 - 12:05

    Wilma:

    Lieve Soe,

    gaaf verhaal weer, ik heb net gegoogeld en de sujongsa gevonden en ook daeborum met hele mooie plaatjes van het feest.
    nu nog even een mooie foto van jou en de zonnegroet,
    de rest ga ik lekker in een mail zetten,
    liefs wilma

  • 12 Februari 2006 - 12:59

    Bas, An En Vera:

    Ha Tante,

    Geweldig om weer zo'n heel verhaal van je te lezen. Zo te zien heb je het het weer mega druk gehad. Nou ja, hoort waarschijnlijk ook een beetje bij de ervaring.

    En kom je er al een beetje uit na die feestdag. Ga je non of boerin worden? Of is geen van beide een optie voor je?

    Veel plezier de komende tijd, liefs van ons

  • 12 Februari 2006 - 19:58

    Marcia:

    Hoi Soe!
    Wat een tof verhaal weer zeg, elke keer verbaas ik me er weer over in wat een totaal andere wereld je leeft. Gaaf hoor! Goed dat je hiervan hebt kunnen genieten na je tentamenstress. Zo te lezen was dat best pittig allemaal. Hopelijk heb je goeie cijfers gehaald!

    xx Marcia

  • 13 Februari 2006 - 15:45

    Hans:

    hoi Soe
    Ik denk dat ik na jouw tofuverhaal maar weer biefstuk ga eten. Dat gededder met geweekte bonen en geknijp en gepers lijjkt me ook maar net een bevalling en dat is niet vegetarisch. Lijkt me trouwens wel leuk om eens te doen. Heel veel plezier, sterkte met de studie en geluk met je vrienden.
    dikke kus!

  • 13 Februari 2006 - 15:45

    Hans:

    hoi Soe
    Ik denk dat ik na jouw tofuverhaal maar weer biefstuk ga eten. Dat gededder met geweekte bonen en geknijp en gepers lijjkt me ook maar net een bevalling en dat is niet vegetarisch. Lijkt me trouwens wel leuk om eens te doen. Heel veel plezier, sterkte met de studie en geluk met je vrienden.
    dikke kus!

  • 14 Februari 2006 - 16:11

    Joor:

    En heb je nog valentijnspost gekregen?

  • 15 Februari 2006 - 00:05

    Hanneke:

    hoi lieve Soe Ja!
    wow wat een prachtig verhaal over een nationale feestdag, echt alsof we over je schouder meegluren!
    you have got mail!
    liefs Hanneke

  • 16 Februari 2006 - 06:13

    Marina:

    Hee Soe, ontzettend leuk verhaal weer. Zo anders dan hier, geweldig.
    Geniet er nog maar goed van,
    xxxxxxxxxxx

  • 16 Februari 2006 - 08:25

    Wilma:

    gave foto's soe, bedankt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 202736

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: