nieuwe semester - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu nieuwe semester - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

nieuwe semester

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

07 April 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Sinds maandag is het nieuwe semester weer begonnen; ik zit nu in level 5, klas 4. Mijn klas is echt heel erg leuk, eigenlijk leuker dan de vorige, veel meer gemixt. Er is 1 meisje uit Taiwan, 1 uit Rusland, 3 uit Amerika en de rest komt uit Japan. Verder zijn het op 1 na allemaal mensen die al langer aan de uni hier studeren dus de meeste gezichten kende ik al wel. 2 Zijn er ook uit mijn klas van level 4 en Haruna kende ik nog van level 3.
Het is alleen een beetje jammer dat we in zo'n klein lokaal zitten... Wij hebben het allerkleinste lokaal en we zitten echt boven op elkaars lip. Verder is het er ijskoud, kouder dan buiten! Dus terwijl het buiten echt mooi lenteweer is, zit binnen iedereen met zijn jas aan en een sjaal om...

Is het in Nederland nog steeds zo koud? Hier is het echt lente! Er is nu ook overal bloesem, een heel mooi gezicht! En forsitsia zie je hier ook echt overal!

Vandaag hadden we een tekst wat ze hier doen als er iemand overleden is. Net als in Nederland sturen ze daar een bericht over naar anderen, maar ze plaatsen geen bericht in de krant. Dat gebeurt alleen met echt belangrijke mensen. Verder ga je wel langs om de overledene eer te bewijzen. Dat kan bij het huis van de overledene zijn, maar als diegene in het ziekenhuis is overleden ga je daar langs! Blijkbaar hebben ze hier geen kamertekort:)
Verder is er hier bij de rouwende familie een soort 'leider', in principe de oudste zoon. Als het oudste kind een meisje is, geeft men de voorkeur aan een jongere zoon en als die er ook niet is, dan zijn er ook mensen die deze taak liever aan een neef toebedelen.
Vroeger duurde de rouwperiode 3 jaar!, maar tegenwoordig zijn er weinig mensen meer die dat doen. Wat je nog wel eehl soms ziet is dat mannen een speldje op hun pak dragen en vrouwen een spelde in hun haar ten teken dat ze in rouw zijn.
Als je hier op condoleance gaat, is het de gewoonte dat je geld geeft om zo de familie in de kosten bij te staan. Een gemiddeld bedrag is zon'n 30000-50000 won (40 euro), maar als bv de moeder van een goede vriendin overlijdt, kan dat ook oplopen tot zo'n 10000 won (80 euro).

Ze hebben hier echt grappige wasmachines...Er zijn 2 van die dingen hie rin de hasuk. Die van beneden werkt geloof ik wel aardig, behalve dat ie geen heet water gebruikt (ik vul hem dus altijd bij met een paar teilen heet water van de kraan^^). Over de wasmachine van boven heb ik zo mijn twijfels. Die is ook een stuk ouder. Het programma duurt zo'n drie kwartier waarvan hij ruim een half uur bezig is met die bak vullen met koud water. Dat gaat echt heel sloom. Vervolgens draait ie 3 minuten heel hard in de rondte en daarna gaat al het water via een slang die op de grond ligt van de badkamer, weer naar buiten...

Als je hier zegt dat je uit Nederland komt, vragen ze vaak of Engels de nationale taal is. Eerst begreep ik niet zo waarom ze hier zo denken, maar eigenlijk is het wel logisch. Altijd als Nederland op tv is (en dat is nog best wel vaak, pas nog over de jonge ijsbeertjes die waren geboren!), praten de Nederlanders Engels.

Iedereen een heel fijn weekend!

Liefs
Soe

  • 07 April 2006 - 09:41

    Wilma:

    good morning,
    lekker fris in 3 minuten je was gewassen, dan kan je het bijna nog beter in een teiltje doen. Fijn voor je dat je een leuke klas hebt. heel fijn week-end,
    hier schijnt ook het zonnetje nu hoor. we sturen snel foto's van de bollenvelden.
    liefs wilma

  • 07 April 2006 - 09:41

    Hans:

    Tjee hé, leuk dat je het zo naar je zin hebt in je nieuwe klas. Rare onderwerpen worden er wel behandeld, wordt je ook niet vrolijk van. Nou meid, geniet van de lente een dikke kus van je pa. leuke foto's, word ik blij van.
    KUS

  • 07 April 2006 - 10:52

    Jory:

    Mooie foto's zus!

  • 07 April 2006 - 17:34

    Em:

    What other language are we supposed to use? ;-)
    I'm glad you like your new classmates. Have fun!

    Love, Em

  • 07 April 2006 - 17:43

    Vera, An En Bas:

    Dear aunty Soe,

    It was sure nice reading your last story. The pics you added are looking great; would be nice to trade our windmills for that every now and then. So sorry this is in English but as you know our Korean really suck.

    See ya!

  • 09 April 2006 - 18:38

    Marjon:

    Hoi Soe

    Prachtige foto's bij je verhaal.
    Hier is het nog steeds geen lente, veel te koud.
    Ik heb het behoorlijk druk met de gemeenteraad, hoop dat het komende maand wat normaler en daardoor rustiger wordt. Wel leuk allemaal hoor! Interessant werk en leuke mensen, wat wil je nog meer. Met mijn bedrijf gaat het ook redelijk, zeer als je bedenkt dat ik net begonnen ben. Ik krijg nu wat meer tijd om er eens goed aan te gaan trekken.
    Kom je na dit semester weer naar Nederland of kun je nog niet genoeg krijgen van Korea? Mooi dat je nu level 5 hebt gehaald en leuk dat je een gezellige klas hebt. Ik hoop dat je nog veel plezier in Korea zult hebben.

    Liefs, Marjon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 202949

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: