"Gij zult niet stelen..." - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu "Gij zult niet stelen..." - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

"Gij zult niet stelen..."

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

18 April 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Iedereen een vrolijk Pasen gehad? Zoals ik al heb geschreven wordt er hier eigenlijk niets aan gedaan. Mijn docente vertelde nog wel dat de christenen eieren uitdelen aan voorbijgangers, maar ik heb ze zelf niet gezien.
Ik heb de zondag dus zonder paasbrood en chocolade eieren doorgebracht en netjes aan een presentatie van een krantenartikel zitten werken. Het ging over de problematiek rond de kidnappingen door Noord-Korea. Het was nogal een pittig artikel (ja, ik geef het toe, ik had het meer op lengte dan op inhoud uitgekozen:)), maar gelukkig was de Koreaanse van de kamer tegenover mij thuis en die was zo vriendelijk me even te helpen. Nou ja, zij was zelf ook niet zo op de hoogte van de inhoud dus uiteindelijk heeft ze dr broer opgebeld die alles even heeft uitgelegd:)
Zij is trouwens ook erg aardig, ze heet TaHye en is een jaar ouder dan ik. Ze is dit jaar op muziek afgestudeerd is nu bezig met de voorbereidingen voor haar studie in Duitsland deze herfst.

Er zijn veel vaders hier in Korea die zulke lange dagen maken dat ze hun kinderen haast niet zien. Als grapje vragen ze hier daarom aan zo iemand of die zijn kinderen verticaal (dus als hij wel vaak thuis is) of horizontaal ziet groeien...(In dat laatste geval is hij zo weinig thuis dat hij naar zijn werk gaat als de kinderen nog slapen en thuis komt als de kinderen al weer op bed liggen = horizontaal :)).

Hoewel ik nog steeds erg blij ben met deze hasuk, weten ene paar bewoners de sfeer goed te verzieken. Zo'n beetje een maand geleden zijn er veel nieuwe bewoners bijgekomen en daar zitten er een paar tussen die geregeld eten van anderen uit de koelkast stelen. Fruit, yoghurt, eieren... Alles wat ze snel kunnen klaarmaken en opeten. De afwas laten ze gewoon staan en als ze de laatste rijst hebben opgegeten, maken ze geen nieuwe... Echt jammer en het is nu zover dat we ene slot krijgen op de koelkast...

Vandaag hadden we het laatste uur weer zo'n discussie uur en deze keer ging het over wel of niet samenwonen voor het huwelijk. Ik vind het altijd wel leuk die discussies, vooral omdat je met mensen van verschillende culturen in de klas zit en je daardoor heel verschillende meningen krijgt. Deze keer was het echter anders dan ik had verwacht. De mensen uit Amerika en Rusland waren tegen en de japanners waren allemaal voor! Net als ik trouwens.
Onze docente was ook voor, uit eigen ervaring zei ze en ze zou het ook zeker bij dr dochter stimuleren om voor het huwelijk samen te gaan wonen als dat dan een beetje geaccepteerd wordt in de KOr samenleving (het is vaak zo dat ze uit huis trouwen). Hoewel het aantal echtscheidingen ook hier flink is toegenomen, denk ik dat de mensen toch minder snel scheiden dan in Nederland. Ik heb het idee dat mensen hier veel vaker dingen gewoon doen omdat het moet of hoort, ook als je het niet leuk vindt (net zoals met werk). En daarnaast is het huwelijk veel meer een verbintenis tussen 2 families dus scheiden doe je niet zo snel en de ouders zijn hier behoorlijk bemoeierig. (Ik suggereer trouwens niet dat mensen in Nl om het minste geringste maar scheiden hoor ^^).

Verder gaat alles zijn gewone gangetje: 's ochtends kan ik nog steeds mijn bed niet uitkomen, het klaslokaal is nog steeds ijskoud en buiten is de temperatuur nog steeds lekker. Wel staat er vandaag een flinke wind, dat heb ik eigenlijk nog niet zo vaak gevoeld hier. Komt misschien ook omdat je zo midden in de stad zit tussen alle gebouwen. Het is een voorbode van het gele zand dat weer komt. Dat is idd soort zand/stof met een gelige kleur dat alles bedekt.

Nou dat was het wel weer voor vandaag. MOrgen en overmorgen heb ik een presentatie dus daar ga ik nog maar eens wat aan doen.
Een fijen week nog iedereen,

Kus
Soe

  • 18 April 2006 - 08:25

    Joor:

    succes met je presentatie
    x

  • 18 April 2006 - 08:41

    Wilma:

    het houdt ze nogal bezig he, wel of geen seks vor het huwelijk. Heb je daar eigenlijk ook discussies rond drugs enzo ?
    succes met je voorbereidingen van je presentaties,
    kus wilma

  • 18 April 2006 - 16:26

    Hans:

    tja, dat is echt een rot streek om iemands eten uit de koelkast te pikken. Je zou ze moeten foppen met iets dat er anders uitziet dan het is. Eieren met mosterd of zoiets. Verzin wat leuks.
    dikke kus

    Hans

  • 22 April 2006 - 10:42

    Lot+joep:

    Hee soe,de cultuurverschillen zijn altijd wel leuk, om te horen hoe anderen ergens over denken. Ook Stom dat ze spullen laten staan en van alles opeten, ik ben voor het idee van je vader!!!haha!Af en toe heeft Jaap ook van die dagen dat hij Joep horizontaal ziet groeien! Heel veel groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 202953

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: