Inbreker - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Inbreker - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Inbreker

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

12 Mei 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit Seoul.
Afgelopen zondag ben ik met TaHye (woont in de kamer tegenover me in de hasuk, Koreaans) naar de Kyobo geweest, die grote boekenwinkel in het centrum. Ze gaat in de herfst naar Duitsland om dr master te halen en leert nu dus 'even' in een half jaar Duits om straks colleges in het Duits te gaan volgen! Ik heb zo'n idee dat wel erg hoog gegrepen is, maar goed... Ze wilde in ieder geval een Duitse Bijbel kopen en die hebben we daar dus gehaald. Ze hadden zelfs ook nog een leerboek waarin je via stukjes uit de Bijbel Duits kon leren!
Daarna zijn we nog even naar Nagwon gelopen, een wijk daar in de buurt. Ik had op internet gezien dat die buurt beroemd wa som zijn ttok en aangezien ik gek op dat spul ben, wilde ik er nog steeds een keer langs en nu we toch in de buurt waren...
Het was echt gezellig op straat. Er waren dat weekend ook allemaal activiteiten in het centrum en verder is het hier altijd druk dus er hing ene gezellige sfeer. Die buurt hadden we snel gevonden, maar de ttok viel nogal tegen. Er waren nog maar een paar van die winkels, de rest was allemaal verdwenen (of vervangen door de Mac en zulk soort zaken...) en de ttok die ze wel hadden kan je ook bij de hasuk om de hoek kopen dus dat was wel jammer. Uiteindelijk hebben we injolmi gekocht op de markt, dat is ttok met bonenmeel erom. Bij zo'n vrouwtje in de metro hebben we nog wat kimbap (Koreaanse sushi) en nog wat ttok met rode bonenpasta gekocht en toen een feestmaal gehouden in de keuken van de hasuk met ja alweer, LOTR op de tv :)

(Even tussendoor wat wijsheid uit het Oosten:
Wat is je lievelingsdier? En stel dat je in het bos woont en er steekt ineens een dier over op het pad waar je loopt, welk dier is dat dan?
Het eerste dier is zoals je wilt zijn en het tweede dier is zoals anderen je zien...).

Je kan hier echt overal cursussen volgen: sport, yoga, koken, schilderen etc. Op elke hoek zit wel een hakwon, een 'school'. En anders dan in Nl is het niet 1x per week, maar vaak elke dag en met een beetje zeuren kan je nog afdingen op de prijs ook^^

Maandag heb ik mijn cijfers terug gekregen en gelukkig viel het allemaal mee, op naar de volgende tentamens dus, die zijn alweer over 4 weken :( Vandaag had ik ook alweer een presentatie van een krantenartikel, deze keer over Noord-Korea. Er zijn heel veel Zuid-Koreaanse jongeren gekidnapt door Noord-Korea, maar dat erkend NK niet en er zijn situaties waarin de ouders al 30 jaar niets meer van hun kinderen hebben vernomen. En dat moet dan weer 1 schiereiland worden...
Verder moesten we vandaag ook een essay schrijven voor een cijfer. Van te voren krijg je het onderwerp en dan mag je het thuis wel voorbereiden, maar tijdens de les mag je dat er niet bij hebben. Thuis alles in je kop stampen dus en tijdens de les alles opschrijven...

Maandag hadden we nog een lunch met de Korean Foundation waar ik de beurs van heb. Ze hebben het roer flink omgegooid sinds dit semester: een welkomsparty, een gezamelijke lunch, een speciale mentor op de uni... Dat was er allemaal niet toen ik een half jaar geleden begon... Het was in ieder geval wel gezellig en ik heb nog even gekletst met een docent en een meisje uit Ierland.

Verder was het hier maandag ouderdag en hoewel de ajumoni en ajossi niet mijn ouders zijn heb ik voor de aardigheid een bloemetje voor ze gekocht. Net als met Valentijn zijn dat van die lelijke bloemstukjes met veel gaas, maar ja, als ze dat hier mooi vinden doe ik dr gezellig aan mee^^ Ze vonden het in ieder geval erg leuk.

Voor het leesuur hebben we sinds deze week een andere docente, vraag me niet waarom. Regels ofzo. Ik vind het wel jammer, die vorige was echt heel leuk. Deze is verder niet onaardig, erg aardig zelfs maar een beetje een vreemd figuur. Letterlijk en figuurlijk:). Ze bruist van de energie en als de les over is moet je echt even bijkomen. Verder ziet ze er echt uit als zo'n ajuma, een beetje plomp en grof en met van die bloemetjes kleren en gister had ze een pak aan waarmee ze zo bij de KLM zou kunnen werken zo blauw was dat. Maar verder dus wel erg aardig :)

Eergisteren heb ik met Sonja wat gegeten in het restaurantje naast onze hasuk, daar wilde ik nog steeds een keertje heen. Ik had mulnaengmyeon, dat zijn boekweitmeelnoedels in een koudebouillon met ijsklontjes en dan komkommer, een ei, en ingemaakte rettich erin en wat saus (rooiepeperpasta, sojasaus, sesamolie, sesamzaadjes...)enzo. Verder hadden we nog een kimchi pannenkoek erbij, ja ze maken hier echt alles met kimchi. Weer eens wat anders dan een pannenkoek met stroop :)
Het grappige is dat er een schaar op tafel ligt, dat is voor de noedels, die zijn soms zo taai dat je ze amper door kunt bijten en dus met een schaar in stukjes moet knippen:)

De sfeer wordt hier steeds beter... Eerst werd er alleen eten gepikt. Nu zit er een slot op de koelkast en beginnen ze aan de kamers... Bij 1 van de bewoners is er geld en een dure ring gejat, door wie weten we natuurlijk niet... Ze had alleen het onderste slot gebruikt, dat kan je makkelijk met een pasje open wippen. Bij mijn deur werkte ook alleen dat slot nog, maar gelukkig heeft de ajossi dat andere slot gister gemaakt.

De ajossi is nu druk bezig met het aanleggen van een airco, gelukkig voor de echte hitte begint ...

Een fijn weekend iedereen en niet vergeten zondag een ontbijtje op bed te verzorgen :)

Liefs
Soe

  • 12 Mei 2006 - 09:01

    Joor:

    hi zus, weer een lang verhaal. het is hier nu ook een beetje warm. ik heb deze week bij deltalloyd gewerkt en ga volgende week in het erasmus aan de slag! vandaag ben ik mijn scriptie aan het printen. liefs,

    joor

  • 12 Mei 2006 - 21:22

    An, Vera En Bas:

    Ha tante!

    Leuk verhaal weer zeg! Kun je toch merken dat we nog tamelijk primitief zijn in het bevredigen van onze behoeften...... Onze voorouders liepen het halve bos door om wat eten te verzamelen, jij heel Seoul. Kijk, neem dan je huisgenoten.... die hoeven de deur niet eens uit!

    Groetjes, veel plezier

  • 14 Mei 2006 - 10:35

    Astrid:

    Wat een eetdingen hebben ze daar allemaal. Ik word er heel nieuwsgierig naar. Als je terug bent moet je maar eens Koreaanse kookles geven.
    Liefs

  • 14 Mei 2006 - 18:58

    Wilma:

    hoi soe,

    maken ze eerst je eten heet met pepers en dan gooien ze er ijsklontjes door....lief dat je de ajossi een bos bloemen hebt gestuurd met ouderdag,
    vandaag ontving ik je virtuele moederdagkaart, bedankt,
    liefs wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 202952

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: