presentaties - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu presentaties - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

presentaties

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

19 Mei 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Eergisteren was dus de discussie die ik moest leiden. Ik was er wel een beetje zenuwachtig voor, maar was achteraf wel blij dat ik het gedaan had. Weer wat geleerd.
Het ging dus over platische chirurgie en van te voren had ik wat info op internet gezocht. Zoals verwacht is plastische chirurgie hier erg populair, met neus, ooglid en vet operaties in de top 3. Invloed van vrienden, familie en de maatschappij is groot en 12% van de vrouwen die een behandeling hadden ondergaa, was jonger dan 15 jaar!
Het moge duidelijk zijn dat uiterlijk hier belangrijk is. Gisteren zeiden ze nog op het nieuws dat uit een onderzoek bleek dat de Koreaanse vrouwen zich het meeste inspannen voor hun lijf, wereldwijd. Ook zeiden ze nog dat het % Koreanen met obestitas snel toeneemt, maar dat ligt er volgens mij maar net aan wat je onder overgewicht verstaat...:)
Grappig was in ieder geval dat alle jongens uit de klas tegen plastische chirurgie waren, ze vonden het niet natuurlijk en vonden innerlijk belangrijker. De groep die voor was, zag plastische chirurgie vooral als middel om succes te hebben in de maatschappij.
Per land was er in ieder geval geen duidelijke scheiding in mening.

Vandaag had ik 2 presentaties. De eerst was weer een krantenartikel, deze keer over roze. Dat schijnt hier nu mode te zijn, maar ik heb er eerlijk gezegd nog niet zoveel van gemerkt.
De tweede presentatie was die van mijn onderzoek naar de 'buiten-de-deur-eetgewoontes van de Koreaanse jeugd'. Het ging wel aardig en ik bofte dat ik de eerste was, toen was de rest nog niet ingedut:)
Een andere presentatie ging over Koreanen&Reizen. De conclusie was dat ze dat vrij veel doen, ook veel naar het buitenland. Het schijnt vaak zelfs goedkoper te zijn om naar het buitenland te gaan dan met een binnenlandse vlucht naar bv Chejudo. er zijn reizen van 200000won (160 euro) voor 2-3 dagen Thailand waar je retour vliegticket, hotel, eten...alles in zit...
De laatste presentatie ging over Koreanen op de middelbare school die na schooltijd nog naar een seciale school gaan om nog weer eens een paar uur te gaan blokken. Ook al willen ze eigenlijk niet, maar ja, het moet van hun ouders en onderwijs is hier zo belangrijk...

Verder was er deze week een festival op school, dat is elk jaar om de stichting van de school te herdenken. Er is dan muziek, speciale gasten, colleges etc. En de studenten verkopen dan ook allerlei eten. Van het Language Institute was er ook een kraam met wat Russchische blini's, Braziliaanse gefrituurde hapjes en Japanse noedels. Ik hen er nog even over gedacht pannenkoeken te gaan bakken, maar ja, huiswerk gaat voor he? :)

Fijn weekend allemaal!

  • 19 Mei 2006 - 08:20

    Hans:

    leuke foto's en een leuk stuk over die presentaties.Lijkt me wel spannend een discussie leiden in een andere taal. Goed van je dat je dat allemaal durft. Prettig weekend

    kus


  • 19 Mei 2006 - 08:36

    Wilma:

    pfff moeilijke maatschappoij nvoor vrouwen dus. gave foto's heb je gestuurd en verder tot op de mail.... fijn week-end,
    liefs wilma

  • 21 Mei 2006 - 09:58

    Marjon:

    Hoi Soe
    Lang niets van me laten horen, wel genoten van je verhalen en je foto's. Het is wat Hans zegt: knap hoor om een discussie in een vreemde taal te begeleiden. Volgens mij moet je dan al heel aardig uit de voeten kunnen met het Koreaans, en dat is ook heel knap. Heb je het nog naar je zin of begint Nederland nu toch aan je te trekken? We hadden hier heel mooi weer, maar nu is het weer herfst. Ik ben druk met de raad en met mijn bedrijf. Het valt nog niet mee om met enige regelmaat opdrachten te krijgen, al mag ik helemaal niet klagen voor een starter. Leuk is het allemaal wel en dat is zeker zo belangrijk.
    We gaan 31 mei naar het afstuderen van je zus, zoals Wilma zei: de tweede nieuwe drs in de familie. Wel een stelletje bolllebozen hoor, ik heb er respect voor dat jullie zo hard studeren.
    Liefs, ook van AP, Marjon.

  • 21 Mei 2006 - 14:30

    Mieke:

    Hoi lieve Soe, 'k was even uit de lucht, sorry! 't Is nog steeds genieten van je verhalen, geweldig. Knap hoor die discussies leiden! 'k Neem m'n regenpetje voor je af(helaas, na een paar prachtige weken stroomt het hier van de regen). Geniet van je gedetailleerde verhalen over de Koreaanse keuken. Straks misschien een Koreaans eethuisje in Noordwijk? Vrees dat ik, als ik in Seoul woonde, wel een liposuctie zou moeten ondergaan ....! Studie gaat goed he. Ja, jij en Jor doen het wel fantastisch! De foto's zijn echt schitterend! Maak er weer een mooie week van! Liefs, ook van Pieter en tante Gon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 202739

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: