Pannenkoeken & Make-up - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Pannenkoeken & Make-up - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken & Make-up

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

02 Augustus 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste Allemaal,

Hier een berichtje uit een snikheet Seoul. Ik kan me niet meer voorstellen dat het van de winter zo vreselijk koud was, dat ik uitkeek naar de zomer... Het regenseizoen is afgelopen en de hitte is begonnen. Het is hier overdag ruim 30C en snachts een goede 25C, verder amper wind en een verzengende zon. Nooit gedacht dat ik ooit nog zo gek zou zijn om met een zonnepluutje te lopen:) (Die heb ik van mijn oudste zus gehad). Gelukkig is er op de uni overal airco, maar mijn kamer is soms net een sauna en ik durf mijn raam niet open te zetten ivm de muggen... Die rotbeesten hebben me al een paar keer snachts wakker gestoken en om ene uur of 3 snachts een half uur met slaapoogjes in de rondte turen tot ik ze dood kan slaan is ook niet echt bevorderend voor de nachtrust :)
Haha, ik kan dus mooi de hitte de schuld geven van mijn toetsuitslagen. Spreken, lezen en grammatica heb ik allemaal netjes gehaald, maar mijn luisteren was maar net aan. Dat had ik ook wel verwacht want dat ging echt voor geen meter en ik ben blij dat ik het nog net gehaald heb, maar nu moet ik wel met mijn finals echt een 6 halen... We zien het wel, luisteren is nooit mijn beste kant geweest :)

Zaterdag had ik afgesproken met Hwa-Young, het zusje van EunYoung (De Kor vriendin die me heel veel heeft geholpen en die ik kende d=toen ze ene jaartje in Nl studeerde). Toen EY in Nl zat voor dr studie en dr familie overkwam voor vakantie had ik een broodje voor ze gebakken en dat viel zo in smaak dat HY het ook een keer wilde bakken. Ze volgt in de vakantie nl allemaal baklessen.
Eerst zijn we met de bus naar een wijk geweest met allemaal bakwinkels, een waar paradijs voor iemand die er van houdt en niet te vergelijken met die 3 taartvormen die bij de blokker liggen. Bakvormen, lepels, versiersels, echt alles wat je je maar voor kan stellen. Ook allerlei ingredienten als balletjes, gekleurde poeders en zelfs onvervalste hagelslag! HY kocht er nog een flesje Grand Marnier, dat had ze nodig voor een of andere cake. Kostte 4 euro en dr zaten misschien 1,5-2 eetlepels in... (Vergeleken met soju, de nationale 'jenever' hier die je hier voor nog geen euro per flesje kan kopen, terwijl die in Nl in een restaurant ruim 10 euro kost!).
Toen we over de overdekte markt liepen, mochten we nog bindaettok (pannenkoek van bonenmeel met groenten) proeven en toen zijn we naar hun huis gegaan. We hebben pannenkoeken gebakken en heerlijk geluncht met pannenkoeken, brood, kimbap en ramyeonpokki (dat zijn gebakken instant noedels met wat ttok en hete rode saus. Zij vonden hem erg heet, ik eigenlijk niet eens... Geloof dat mijn smaakpapillen hier een beetje aan het doodgaan zijn door al die pepers:)).
Verder hebben we nog wat tv gekeken en bijgekletst. Ey gaat over 2 weken naar Zweden voor dr masters. Ze had zich ook aangemeld voor de TU in Delft, maar daar waren er helaas meer die daar graag wilden studeren... Echt jammer, had wel leuk geweest als ik dr weer in Nl had kunnen helpen...
Toen ik weer naar huis ging heb ik nog een maemi gezien, een cicade. Daar barst het er hier van en ze maken echt een gigantische herrie, niets vergeleken met die paar krekels tijdens de vakantie in Frankrijk :)

Zondag had ik afgesproken met C&C. Zij hadden een afspraak met de moeder van het gastgezin waar Cindy in 1999 met de Summerschool verbleef en ik mocht ook mee. Ze woonde in Kangnam, de rijkste buurt in Seoul en het was dan ook een erg mooi appartement waar ze woonde met dr gezin. Vlakbij een berg en een mooie park, heerlijk rustig.
We hebben er eerst geluncht (toast met knoflookboter, gekookte broccoli/bloemkool/peen, aardappelsalade, gebakken zalm, watermeloen, smoothie van melk en banaan en aardbei) en daarna zijn we naar Apkujong gegaan, een buurt waar veel jongeren heen gaan vanwege alle winkels.
Eerst hebben we even rondgekeken in een duur warenhuis en daarna hebben we een beetje in de buurt gelopen en wat gedronken. We kwamen ook nog langs een Nederlands cafe, maar dat was helaas dicht. Ik had er wel eens over op internet gelezen, het schijnt echt nederlands te zijn.
Ik heb geloof ik al ene keer gezegd dat make-up hier echt een must is voor vrouwen, je ziet ze amper zonder en het is geloof ik soms ook een beetje onbelleefd als je het niet gebruikt. NIet dat ik me daar wat van aantrek, maar de moeder van het gastgezin kwam op het idee me op te laten maken in het warenhuis waar we eerst waren geweest. Bij elk warenhuis heb je op de 1e verdieping een make-up afdeling waar je niet alleen make-up kan kopen, maar waar je je ook gratis op kan laten maken. NIet dat ik daar zo veel zin in had, maar ik kon tegenstribbelen wat ik wilde, ik kwam er echt niet onderuit. Een kwartier later zat ik dus op een stoel terwijl een KOreaanse man me bestudeerde wat ie daar nou weer mee aan moest :)
Ongelooflijk wat een troep dr allemaal op je gezicht gaat! Laag op laag op laag op laag, het werd een totale metamorfose compleet met 3 kleuren lippenstift/gloss/, gekrulde wimpers, mascara, oogschaduw, kleurtje hier, blosje daar... Op een gegeven moment vroeg die iets wat ik niet verstond, dus ik mompelde maar iets van ja en het volgende moment was de helft van mijn zorgzaam gekweekte wilde wenkbrauwen eraf :)
Na denk ruim een half uur was ie eindelijk klaar. Cindy was ook opgemaakt, maar die was in een kwartiertje klaar, die was al zo mooi van zichzelf dat ze niet zoveel meer nodig had :)
Hierna gingen we naar een Koreaans restaurant waar we heerlijk gegeten hebben. De serveerster was een beetje eigenwijs, wij hadden van alles besteld omdat we veel soorten wilden proeven en dat kon volgens haar niet. Het resultaat was een flinke 'ruzie' tussen de serveerster en de moeder van het gastgezin, compleet met de manager erbij.
Weer terug in Sinch'on ben ik nog even met C&C het hyundaiwarenhuis in geweest, omdat Cindy nog niet zoveel warenhuizen in Korea had gezien. Daarna zijn we ook nog even naar de Grand mart geweest, een ander warenhuis hier in de buurt.
Eindelijk, wc's!!! Ik vond het best knap van mezelf dat ik het een paar uur met al die make-up had uitgehouden (behalve de lippenstift, die had ik er al voor het eten afgeveegd), maar ik was het nu toch echt goed zat. Echt weer zo'n Soeja-actie, make-up eraf halen met water... Dat werd dus een gezicht met rode/zwarte spookogen :) Gelukkig was er bij C&C remover op hun kamer want dat had ik natuurlijk niet op mijn kamer :) Misschien ooit nog eens als ik ga trouwen, maar zelfs dat weet ik niet zeker :)

Maandagmiddag na school had ik met C&C en Haruna met Yurim afgesproken. Cha wilde graag een bril kopen en Yurim dr moeder heeft ene brillenwinkel. We waren eigenlijk een beetje laat want C&C zouden 2 dagen later alweer naar Incheon gaan en de bril die Cha had uitgezicht had speciale gekleurde glazen en dat duurde wat langer. Uiteindelijk zou het allemaal precies lukken, aangezien Yurim deze week ook naar Incheon moest en die bril dan mee kon nemen. Verder hebben we nog gelucnht en daarna gingen we weer naar huis.
Oh, voor we naar huis gingen kwamen we nog langs een broodwinkel, dat was zoiets als de 7e hemel! Nog mooiere broden dan in Nl! Echte ciabatta, pain de campagne,broden met vruchten, foccacia's... noem maar op... Ze hadden zelfs een klein rond Gouds kaasje!Daar ga ik voortaan elke week langs net zo lang tot ik alles een keer heb gehad:)
's Avonds had ik met C&C en Keum afgesproken voor het avondeten. We zijn naar de Chinees geweest en hebben daarna nog wat gedronken. Leuk cafe: je krijgt er gratis een donut als je wat bestel en als de rode lichten branden, kan je ook zonder wat te bestellen een gratis donut afhalen. Ze zijn nog helemaal warm, je kan zo zien hoe ze ze maken, een grappig gezicht.
Morgen vertrekken C&C weer naar Nl, echt jammer, ik vond het echt gezellig met ze en ik zal ze missen!
Behalve dat ze gewoon heel aardig zijn, is het ook lekker af en toe gewoon even in het nederlands te spreken. Soms ben ik het even zat die Koreanen en hun manier van handelen en bewegen. Ik merk het ook aan mezelf, bij Koreanen gedraag ik me toch anders, meer aangepast, maar soms word ik er wel moe van dat 'voorzichtige' en het altijd moeten zoeken naar je woorden.

Verder is de tweede helft vh semester begonnen, ik moet nu gaan beginnen aan een werkstuk van 6 A4 in het Koreaans... Het gaat nu echt hard, nog een maandje doorbijten en als ik dan mijn luistertoets een beetje redelijk maak is het echt afgelopen aan de uni.

Fijne week nog iedereen,

Liefs
soe

PS Ook nog even een foto om je uit de droom te helpen als je denkt dat Korea zo'n ouderwets preuts land is :)

  • 02 Augustus 2006 - 09:04

    Jumi:

    Haai Soe!!Nou eerlijk gezegd is de makeup toch heel natural.. ik had allemaal felle kleuren en gliters verwacht.Dus ik zou zeggen staat je goed en waarom zou je niet af en toe wat make up gebruiken.. je wordt er geen minder mens van en t is ook wel lekker om jezelf lekker te verwennen en te verzorgen. Ik ga zometeen naar Frankfurt mijn lover ophalen.Ik wist gisteren pas dat hij zou komen..maar goed ik heb er zin in misschien gaan we nog naar berlijn of praag. Helaas moet mijn scriptie wel af..Geniet van Hanguk!!Dikke kus!Ja dat hebben ze niet in Korea heh!dus voor jou ook nog een buiging!

  • 02 Augustus 2006 - 14:27

    C&C:

    Lieve Soe,
    Bedankt voor alles wat je voor ons hebt betekent hier in Korea, morgen vliegen we terug en moeten we alles hier missen. We zullen wel ff bij moeten komen van alles wat we mee gemaakt hebben. We zullen je blijven volgen, bellen en mailen. En we zien je weer in Ned.

    Liefs Cindy en Chadol

  • 02 Augustus 2006 - 14:40

    Cindy:

    Hoi Soe, Leuk je verhaaltje te lezen. En uhh... die lagen make-up vielen echt wel mee! We houden contact en hopen je snel weer in NL te zien.
    xxx

  • 02 Augustus 2006 - 18:12

    Vera, An En Bas:

    Ha tante!

    Sjonge zeg: jij een 6??? Word je dan eindelijk een echte student, zo'n "Een 6 is toch voldoende of niet dan?"-type??
    Heel veel succes met je werkstuk Soe!

    p.s.: We horen nog of ze in dat nederlandse cafe ook Hazes draaien??

  • 03 Augustus 2006 - 18:41

    Astrid:

    Een echte make-over? Je ziet er al zo mooi uit van jezelf. Je hebt die make-up helemaal niet nodig; wat hebben ze al die tijd met je gedaan?
    Lekker al dat brood trouwens!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 202746

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: