Hanbok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Hanbok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Hanbok

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

03 September 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste Allemaal,

Gister heb ik dan mijn hanbok opgehaald!
Hanbok is de traditionele klederdracht van Korea en anders dan in Nl wordt die nog steeds gedragen. Weliswaar niet meer zoveel als vroeger, maar hier en daar zie je nog wel een oma in hanbok op straat en met speciale feestdagen of feesten zijn er wel meer mensen die hem aanhebben.
De hanbok bestaat voor vrouwen uit een kort soort vestje met een lang lint en daaronder een hele lange rok. Daaronder draag je een onderjurk die behoorlijk stij staat en daar gaat zelfs nog een lange 'onderbroek' onder. Verder horen er nog speciale sokken bij met een hele grappige vorm en speciale rubberen schoenen.
Het is nog een heel gedoe om zo'n ding te dragen. Hoe mooi die ook is, het is eigenlijk net een grote feesttent :) Verder horen de plooien op een speciale manier te zitten, net als dat lint. En de schoenen zijn helemaal een verhaal apart^^ Heel mooi, maar ik mag nog wel ff oefenen zodat ik niet heel sierlijk van het podium af rol dinsdag :)

Ik vermaak me nu een beetje met mijn kamer uitmesten, mijn film achterstand inhalen :), uitrusten en uitslapen. En heel hard peinzen wanneer ik weer naar Nl zal gaan...

Hoewel Nederland een echt 'melkland' is, heb ik het idee dat er in Korea veel meer soorten melk zijn. Karne hebben ze niet, maar smaakjesmelk des te meer. Met vitamines, fruitsmaken en heel veel kleine verpakkingen. Ook heel veel soorten yakult waar je een euro voor betaalt (voor 20 flesjes ofzo!). Maar de bonenmelk is toch wel het hoogtepunt vind ik. In Nl heb je ook wel sojabonenmelk, maar hier hebben ze dus ook zwarte bonen melk. Ziet er idd grijs met zwarte spikkels uit en het smaakt...Tja, niet vies, maar om nou te zeggen dat je het voor je plezier drinkt:)

Hoewel de jongeren hier tegenwoordig wel 'closer' zijn, toont vooral de oudere generatie hier niet zo openlijk als in Nl dat ze van elkaar houden. Mijn engelse student vertelde dan ook dat als je een 'echtpaar' hand in hand ziet lopen, ze niet getrouwd zijn :)

Een fijne zondag nog!

Liefs
soe

  • 03 September 2006 - 06:25

    Wilma:

    ziet er allemaal wel heel feestelijk uit Soe.
    je mag wel een taxi nemen naar het feestje zo deftig
    vraagt om een stijlvolle rit naar de diplomauitreiking,

    geniet er maar heel veel van . liefs wilma

  • 03 September 2006 - 08:24

    Vera, An En Bas:

    Ha Tante!

    Prachtige Hanbok heb je daar aan zeg! Zijn dit de officiele kleuren voor jou en deze gelegenheid?
    Je gaat toch wel met de officiele schoenen en sokken he, of speel je vals zoals sommige anderen?

    Heel veel plezier op de uitreiking

  • 03 September 2006 - 10:32

    Cora:

    Leuk dat je zo in stijl gaat Soe! Ik hoop je ook zo eens in Nederland te zien. Wat een fijn idee he om helemaal klaar te zijn met je studie en nu na te kunnen denken hoe je je tijd verder gaat besteden. Geniet er van! liefs, Cora

  • 03 September 2006 - 13:26

    Mieke:

    Wilma en ik waren wel anders gekleed toen we ons diploma gingen halen!
    Ben wel benieuwd naar die lange onderbroek..!Rubberen schoenen kun je nu trouwens in Ned. goed gebruiken! De hanbok staat je prachtig! Kom je 'm een keer showen? Wensen je een mooie dag dinsdag en kijken uit naar de foto's die zeker zullen volgen!Ga nu met Pieter nog even uitwaaien, 'hand in hand'! Dikke kus!

  • 03 September 2006 - 15:01

    Astrid:

    Je bent gewoon een plaatje!!! Prachtig gewoon. Ik wens je een prachtige entree en optreden tijdens de diploma-uitreiking. Liefs

  • 04 September 2006 - 08:04

    Hans:

    Hier een bericht van een nog steeds trotse vader. Ik vind je zo mooi in die hanbok en heel jammer dat ik er niet bij kan zijn. Heel veel plezier dinsdag en maak er iets moois van.
    dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 202753

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: