Cursus Catering - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Cursus Catering - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Cursus Catering

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

20 April 2007 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve Allemaal,

Hier even een nachtberichtje uit Korea. Het is hier 3 uur in de ochtend geweest; zo te zien bereid ik me alvast voor op de nederlandse tijden aangezien de slaap maar niet wil komen. Tja, dat was te verwachten aangezien mijn vertrek er bijna weer op zit te komen. Ik heb het de afgelopen dagen erg naar mijn zin gehad, ook al had ik niet genoeg tijd om al mijn vrienden te ontmoeten. (Ja ja, ok, komt ook omdat ik ook nog een paar dagen met mijn vriendje door wilde brengen :)).

Helaas heb ik weinig denderende verhalen zoals tijdens mijn vorige verblijf hier, maar dat scheelt jullie weer een hoop leeswerk^^. Mijn vriendje moet elke avond en ochtend van 22.00-6.00 uur werken en dan vaak 'sochtends tot en met smiddags ook weer. Als hij aan het werk is breng ik de tijd met vrienden door en als hij thuiskomt gaan we meestal wat eten, wat boodschappen doen, hier en daar wat rondkijken, heel burgerlijk allemaal, maar dat maakt het er niet minder gezellig op.

Woensdagavond verhuisde ik tijdelijk naar het Hyatt Hotel bij Incheon Airport voor de catering cursus van mijn werk. Dat was natuurlijk de echte reden waarom ik naar Korea ben gekomen. Er gaat een directe snelbus naar Incheon vanaf Kangnam, maar het was al 10 uur toen ik die instapte en toen bleek ie dus niet verder te gaan dan Kimpo Airport. Ik had nog een geluk dat de buschauffeur me vroeg waar ik moest zijn anders had ik snachts in de middle of nowwhere op het Kor platteland gezeten. Ik kon nog wel de metro nemen zij die. Dat was nog best een gezoek, nou ja, op zich was alles wel duidelijk aangegeven, maar het was nog wel een stuk onder de grond door naar de halte en als je dan toch in de stress zit of je nog wel op tijd bent voor de laatste pendelbus naar het hotel... Ik was blij dat ik tenminste wat Kor kon en dus alle borden kon lezen en alles aan voorbijgangers kon vragen. De metro ging gelukkig lekker snel en om een uur of 11.30 was ik dan toch nog in het hotel. Een poepie luxe hotel met 4 mensen in pak die je welkom heten. Mijn kamer was op de 7e verdieping (763) en zo'n beetje 10x zo groot als mijn hasukkamer van vorig jaar! Een megabed, heel veel ruimte en een luxe badkamer. Ondanks dat vind ik eigenlijk de motels hier beter. Die zijn een stuk goedkoper (30.000 won tegenover zon 147.000won per nacht) en de voorzieningen zijn zelfs nog beter. Ok, je hebt minder ruimte en de meubels etc zijn wel wat ouder, maar daar staat vaak wel een computer op je kamer, zijn er veel meer tv zenders, staan er grote flessen bodylotion ed klaar en is de inhoud van de koelkast gratis en kan je ook gratis dvd's lenen. Bovendien heb je daar ook een waterzuiveraar op je kamer of op de gang, terwijl je in het Hyatt een paar pleuries voor een flesje betaalt. Ok, het was luxe dat er een zwembad, een fitnessruimte en een sauna was, maar ja, daar heb je toch weinig tijd voor.

Donderdagochtend werden we om 7.30 opgehaald met een bus die ons naar de Kor Air catering bracht. Daar kregen we dus tot een uur of 5 les. De andere deelnemers kwamen van overal vandaan: Thailand, Vietnam, Hong Kong, Amerika, Rusland, Praag, China, Japan, Egypte etc etc. Ik had gevraagd of ik in de Eng klas mocht omdat het toch best pittige stof is en dat is me veels te ingewikkeld in het Kor, maar achteraf had ik misschien toch maar beter naar de Kor klas kunnen gaan, aangezien het engels van de docenten vaak net zo mijn te volgen was. Verder waren ze wel heel erg aardig allemaal. De eerste paar lessen waren alleen een beetje saai. Droge stof en alles werd gewoon voorgelezen uit de megamultomap die iedereen kreeg.

Na de lunch in de kantine daar, kregen we een rondleiding door het gebouw. Ik was al onder de indruk van de catering van Kor Air in Nl, maar dit in Kor was dus echt mega mega. Ongelooflijk. Overal mensen aan het werk om maaltijden in elkaar te zetten, carts op te bouwen, eten klaar te maken, af te wassen... Ze hadden zelfs een systeem dat als je een krat vorken nodig had, je dat in kon voeren via de computer en dat dan automatisch via rails werd geleverd. Het was heel indrukwekkend, maar ik had dr toch ook wel een beetje gemengde gevoelens bij. Je merkte wel heel erg het verschil tussen de vloer en het kantoor. Ik weet wel dat in Korea de verschillen tussen hoog en laag groter zijn maar toch.

De hygiene was er trouwens heel streng. We kregen een mooie witte jas, een muts, een mondkapje en zelfs overdingen voor je schoenen!

Vanmorgen heb ik net als gister in het hotel ontbeten, dat zat inbegrepen. Een super buffet met allemaal westers en aziatisch eten waarbij je zo wensen dat je minstens 5 buiken had! Om 7.30 zaten we weer in de bus, deze keer op weg naar het onderwijsgebouw van Kor Air in de buurt van Kimpo. Deze keer waren de lessen leuker aangezien er meer interactie was. Och, het zal ook wel komen omdat ik nog niet zoveel ervaring heb en dus niet zoals de de rest allerlei problemen uit de praktijk op tafel kan brengen. Luisteren was echter ook de moeite waard en ik heb toch nog wel het een en ander opgestoken. Wat we hebben geleerd? Bv over het programma dat we gebruiken voor het invoeren van de maaltijden, over hoe het spul van de cateraar in het vliegtuig wordt geladen, over de cabin crew etc.

Nu ben ik weer in Kangnam, mijn vriendje is aan het werk en inmiddels is het alweer mijn laatste dag in Korea geworden. Ik kan nog niet zo goed geloven dat ik morgen weer op het vliegtuig stap...

Ik ga nog maar een paar uurtjes slaap pakken, zonde als ik morgen slapend door zou brengen!

Tot gauw weer,

liefs

Soe

• 20 April 2007 - 20:56

Astrid:

Wat een hoge flats daar allemaal bij Moon inde buurt! En dat mondkapje staat je echt flatteus. Die rok vind ik trouwens erg mooi hoor. En geniet maar van je hotelbed. Morgen stap je weer in je gewone bedje.
    Groetjes

• 20 April 2007 - 20:58

Wilma:

groots,
    het verhaal en je belevenissen,
    tot zondag

• 21 April 2007 - 00:29

Jumi:

Heej Soo!!!
    Jij blijft maar heen en weer vliegen heh!!!Morgen weer in NL?!Ik ben nu in brazilie..ik blijf ook maar pendelen..3wk bolivia, 6wk peru en nu nog 2wk brasil..t blijft lastig relaties op lange afstanden..maar goed ik heb ondertussen wel geleerd om flexibel te worden..Wat doe jij precies bij Korean Air?Je krijgt vast korting op vluchten naar Korea dus dat is mooi meegenomen!!!
    Tot snel!Liefs