Weer in Korea III - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Weer in Korea III - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Weer in Korea III

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

01 Juli 2007 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,
Nou daar ben ik weer, in Korea! Na lang wikken wegen heb ik toch maar besloten naar Korea te gaan. Het was zeker geen makkelijke beslissing aangezien ik het erg naar mijn zin had op mijn werk en eerlijk gezegd ook wel weer aardig gewend was in Nederland. Toen ik de vorige keer net terug was uit Korea was het wel weer even wennen in Nederland, maar ja, na een tijdje is alles weer zo vertrouwd en is Korea ook wel weer ver weg. Een leuke baan waarbij ik meer het gevoel had elke dag op schoolreisje te gaan naar Schiphol dan dat ik aan het werk was, leuke collega’s... Maar ja met een vriendje in Korea...
De afgelopen weken waren erg druk met van alles regelen en iedereen gedag zeggen. Vooral het opruimen van kamer was een flink project, wat een mens allemaal in 26 jaar kan verzamelen! Nou ja, ik weet dat ik een erge hamster ben en vanwege mijn studie weet ik natuurlijk hoe belangrijk het kan zijn van alles te bewaren voor later onderzoek... :)
Nadat ik eindelijk had uitgezocht wat nog wel bewaard moest worden, moest ik nog gaan uitzoeken wat ik allemaal mee naar Korea wilde nemen. Aangezien ik deze keer voor lange termijn naar Korea zou gaan, wilde ik wel wat meer spullen meenemen dan 1 kofer van 20kilo zoals in sept 2005 toen ik voor een jaartje studie ging. Uiteindelijk zijn het 11 dozen geworden die als het goed is nu ergens op weg zijn per boot naar Korea. Op het laatst was mijn amer zo leeg dat het zelfs galmde!
Eergisteren was het dan zover. Na nog een ochtend de laatste dingen regelen ging ik met Hans en Wilma om 15.15 met de auto naar Schiphol. Mijn baas van Korean Air was zo aardig om mijn ‘iets’ te zware bagage goed te keuren en na dag te hebben gezegd tegen mijn collega’s op kantoor en met Hans en Wilma nog te hebben rondgekeken op Schiphol ging ik door de douane.
Ik had nog steeds niet echt het gevoel dat ik naar Korea ging, dat kwam denk ik ook, omdat alles zo vertrouwd was door mijn werk. Bij de gate heb ik ook nog gezellig staan praten met wat oud-collega’s en toen was het echt zover en ging ik het vliegtuig in.
Eigenlijk had ik een economy ticket, maar ik was geupgrade naar de business class! Ik kon het eerst niet zo goed geloven en volgens mij mijn mede passagiers, type zakenlui in pak met een buikje, ook niet echt :) De stoel naast me was ook nog eens leeg dus ik had alle ruimte.
De business is zo’n beetje 2x zo duur, maar ik begrijp nu wat beter dat mensen dat er voor over hebben! Het was gewoon bijna jammer dat de vlucht maar 11 1/2 uur duurde! Super luxe stoelen die verstelbaar waren en ook een voetenbankje hadden. Er zat zelfs een gat in de zijkant voor bv je bril, verder natuurlijk heel veel ruimte, een gevoerde deken die veel zachter was dan die vd economy, de headset was ook van betere kwaliteit en iedereen had een eigen tvtje in de armleuning met afstandsbediening! Verder was de service natuurlijk uitstekend: de purser kwam zich persoonlijk voorstellen en er liep de hele tijd iemand in de buurt.
Het eten was ook niet mis: ipv diepgevroren eten, werd er een 5 gangen diner geserveerd op porselein. Dat was wel leuk omdat ik natuurlijk ook catering had gedaan op mijn werk en nu alles als passagier kon ervaren. Ik heb lekker filmpjes liggen/zitten kijken, wat gelezen, zitten schudden op mijn stoel van de turbulentie, maar ook nog flink wat uurtjes geslapen. De tijd vloog voorbij en voor ik het wist zaten we boven Korea.
De landing ging goed, hoewel we wel nog even moesten wachten omdat onze gate bezet was en de bagage duurde ook best lang (of ik was gewoon veels te ongeduldig, dat lijkt me meer het geval :)), maar toen was het eindelijk zover! Natuurlijk stond mijn vriendje me op te wachten, nee geen uitgebreide kus en omhelspartijen, het is en blijft natuurlijk wel Korea! :) Ik hoef verder vast niet te vermelden dat het leuk was elkaar weer te zien ^^
Hij was met de auto van zijn ma gekomen dus dat was wel makkelijk met de bagage. Op weg naar huis zijn we nog langs een soort warenhuis gereden waar we wat hebben rondgekeken voor een cadeau voor zijn ma dr verjaardag. Super om weer in een Kor winkel rond te lopen! Al die aanbiedingen, de dingen die je mag proeven, de drukte, de meest vreselijke kleren die je nog niet met carnaval aan zou trekken, maar ook heel veel leuke kleren voor een schijntje...! Uiteindelijk konden we niets voor zijn ma vinden, maar kochten we nog wel een shirtje en hempje voor zijn neefje. Verder hebben we nog ‘koppel-noedels’ gegeten. Dan krijg je naengmyeon en bibimnaengmyeon half om half zodat je het samen kan delen. (Naengmyeon zijn noedels die vooral in de zomer gegeten worden omdat je ze koud eet en de zomer hier lekker heet kan zijn. Gewone naengmyeon wordt geserveerd in een soort koude bouillon met een sijf peer, wat komkommer en sesamzaadjes en de bibimnaengmyeon komt met een zoete hete rode saus. Meestal knippen ze de noedels met een schaar omdat je ze bijna niet door kan bijten).
Hierna gingen we naar huis, waar ik met mijn zooi binnen 1 uur van zijn kamer een bende wist te maken. Zit in de aard van het beestje he^^ Ik heb een beetje met mijn bagage zitten rommelen en toen gingen we eten. Zijn zus en dr man en hun zoontje van 6 maanden waren er ook. Zijn ma had zich behoorlijk uitgesloofd op het eten, heel de tafel stond vol met lekkere dingen. Als toetje was er nog taart vanwege de verjaardag van zijn ma. Arme moeder, is ze jarig, staat ze zelf in de keuken en de vaat mocht ook al met geen vinger worden aangeraakt...
Nadat ik na het eten Moon nog ff heb geholpen met een stukje kor naar het Engels vertalen (samenvatting voor bij zijn paper), hebben we nog een wandelingetje gemaakt buiten. Het was heerlijk weer, nog niet zo vreselijk heet als ik vreesde, dat komt ook omdat het momenteel het regenseizoen is en de echte hitte pas over een paar weken gaat beginnen. Ik ben helaas wel lekker lek geprikt op mijn benen, rotmuggen.

Vanmorgen heb ik eerst lekker uitgeslapen en vanmiddag hebben we weer met de familie gegeten. Deze keer buiten de deur: boribap, dat is tarwe rijst die je mixt met roerbakken groente en saus en dan zijn er heel veel bijgerechtjes en sojabonensoep en allerlei soorten sla die je gebruikt om je eten in de verpakken. Erg vies allemaal :)

Mijn vriendje is nu een paar uurtjes weg naar zijn werk en zijn ma en zus liggen te slapen. Straks gaan we misschien even kijken voor een telefoon voor mij, kunnen jullie me ook bellen^^ Verder is het plan om zodra we tijd hebben wat kamers te gaan kijken. Het adres van zijn ma waar ik nu zit is in ieder geval:

Hyundai Sungwoo APT 1604-ho
Seoch’o-4-dong
Seoch’o-gu
Seoul, South Korea
137-761
Soe Ja Kim Hoogendam kwiha

Een fijn weekend!

Liefs
Soe

  • 01 Juli 2007 - 08:04

    Cora En Jan:

    lieve Soeja,
    Binnen een mum van tijd weer in een andere wereld! Luxe gereisd in de bussinessclass, je hebt wel je contacten zeg! Je klinkt al weer enthousiast over Korea. Vergeet je hollandse ' eigen-aardigheden' niet, zoen Moon gewoon ook eens op straat.
    Veel plezier daar en we blijven je weer volgen.
    liefs, Jan en Cora

  • 01 Juli 2007 - 11:10

    Hanneke:

    Hey lieve Soe!
    Wat een avonturen alweer en nog maar een paar dagen in Korea! Je ex-collega;s van Korean Air zijn wel echt heel erg aardig voor je geweest! Fijn dat je een goede reis hebt gehad! Nu even settelen met al je bagage! Enneh wanneer komen al je spullen aan?
    Wel heerlijk om meteen zo'n uitgebreid verslag van je te lezen!
    En weer met erg mooie foto's erbij!
    Foto van jou en Wilma is erg mooi!
    en die van Moon met zijn neefje heel schattig!
    Ah een adres met Hyundai...Koreaanser kan niet he? hihi!

    Jij ook nog een fijn weekend (wat er bij jullie nog van over is)

    Heel veel liefs en plezier voor je eerste weekie Seoul!

    Hanneke

  • 01 Juli 2007 - 13:10

    Mieke En Pieter:

    hoi lieve Soe!Geweldig zeg: nog maar en weg en dan al weer zo'n lang verhaal! Wat een boffeerd ben je toch weer dat je businessclass mocht vliegen: maar goed om zulke relaties te hebben. Je verhaal zo lezende lijk je al weer aardig te zijn gewend. Maar met Moon in je buurt zal dat ook geen probleem zijn! Nogmaals heel veel geluk en succces! We verheugen ons weer op al je verhalen!Kus, Mieke en Pieter

  • 01 Juli 2007 - 13:32

    Astrid:

    Raar hoor, zo spreek ik je hier, zo zit je daar. Heerlijk dat de vlucht zo comfortabel is verlopen. En kun je geen connecties leggen met die Nederlandse voetbaltrainer (Pim Verbeek is het dacht ik) die nu in Korea werkt? Die heeft vast een Engels-Koreaanse vertaler voor hem en jij kunt Nederlands-Koreaans vertalen. Gaat een stuk sneller voor hem lijkt me.
    Veel succes en kom af en toe met Moon naar Nederland zou ik zeggen.
    Liefs.

  • 01 Juli 2007 - 14:10

    Sander:

    Heee Soe! Je bent al 'gewoon' weer aan de andere kant van de wereld! Gaat gewoon zo snel (en luxe!).. Geniet van je nieuwe maar toch vertrouwde leventje daar en blijf voor Holland juichen met de voetbal he, haha.. He Soe, 't allerbeste, succes en tot ziens! Groetjes, ook van Nicole, Sander

  • 02 Juli 2007 - 05:09

    Wilma:

    Lieve Soe,
    Sluit me aan bij de vorige spre(e)k(st)ers: zo kom ik je elke ochtend al vroeg hier op het gangetje tegen; nu is een loopje naar de computer weer ons communicatie middel.
    We hebben het vliegtuig helemaal weg zien rijden en heel lang kunnen volgen vanaf het terras. Wel bijzonder altijd.
    Maak er wat van inSeoul.
    liefs wilma

  • 05 Juli 2007 - 09:09

    Jory:

    Fijn dat je goed bent aangekomen.
    Groeten aan de familie daar.

  • 25 Juli 2007 - 09:56

    Haruna:

    hi seoja, are you in korea now?
    i wish if i can read Netherlands launguage too.
    Please write in korean or japanese? :D
    anyway I always wish for your happiness.

  • 25 Juli 2007 - 13:38

    Sun Hye:

    hey die soe,

    Ohoh heb je helemaal niet gezien en dan zit je alweer in korea!! Had het al gehoord. ging ook het gerucht dat je verloofd bent, maar misschien was het een geintje. ik neem aan dat je dat wel zou melden op je blog.

    Nou ik hoop dat je snel een huis vind en een fijne tijd zult hebben, maar dat loopt wel los.

    Ik zie je wel weer in korea dan.

    groetjes,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 202726

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: