Chuseok 2007 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Chuseok 2007 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Chuseok 2007

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

27 September 2007 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Afgelopen week was het hier een paar dagen vakantie ivm Chuseok. Ik ben met Mun gezellig naar de bios geweest (Bourn Ultimatum) en we zijn naar de berg gegaan waar we lekker hebben geluncht en tteok hebben gekocht. Als je ergens als vega lekker kan eten, dan is het aan de voet van een berg. Daar vind je altijd een hele verzameling restaurants met het meest lekkere eten. Kookpotten van een meter in doorsnee waar tofu in wordt gemaakt, veel groentengerechten zoals bibimpap (rijst met roerbakken groenten en hete saus die je mixt), gerechten met muk (dat is een soort gelei van gemalen eikels of bonen), allerlei soorten groenten pannenkoeken, gerechten met eend, tofu, veel groente bijgerechtjes die standaard op tafel komen... En natuurlijk makkoli, een soort rijstwijn. Verder verkopen ze ook gestoomde mais, geroosterde zoete aardappel, geroosterde kastanjes... kortom, jammer dat je maar 1 maag hebt ^^
Aangezien het een vrije dag was, was de bus de heenweg zo hutje mutje vol dat we maar besloten de volgende bus te nemen. De bussen gaan hier zo vaak dat je nooit van te voren de bustijden checkt, ze gaan in de spits zo om de 5 minuten en daarbuiten om de 7-10 minuten. De terugweg zat er vreemd genoeg niemand in de bus (of iedereen was nog heel actief aan het hiken? Wij hebben wat gegeten, een kwartiertje gewandeld en zijn toen weer teruggegaan...) en hadden we onze eigen prive bus.

Dinsdag was het dan Chuseok. Mijn eerste Chuseok in Korea was in 2005, toen was ik overdag naar een paleis geweest en mocht ik savonds mee eten met mijn Kor vriendin. Die is christelijk dus ze doen er niet aan voorouder verering en eten op die dag gewoon met zijn allen. Mijn tweede Chuseok was in 2006 en die dag was ik met Jong meegeweest om te tolken. Dit jaar was het dus mijn eerste Chuseok zo in familiekring en dan ook traditioneel gevierd. Mun zijn familie is namelijk niet christelijk en ze doen hier aan voorouderverering. Mun zijn moeder haar familie komt uit Noord-Korea. Zijn opa en oma zijn allebei overleden en op de sterfdag, met Nieuwjaar en met Chuseok worden zij vereerd. Er wordt een speciale tafel voorbereid met allemaal eten en daar zijn de vrouwen de dag voor de verering altijd druk mee bezig. Normaal kom je met de hele familie bij elkaar, maar tegenwoordig heeft de jeugd er niet zoveel ‘zin’ meer in en ook bij ons waren alleen Mun, zijn moeder, zijn oudste oom en diens vrouw er. De tafel was dus ook niet zo uitgebreid en daarom hoefde ik maandag ook niet te helpen met voorbereiden.
Dinsdag gingen we dus om een uur of 8 richting het huis van de oom, in het Noorden van Seoul. Daar aangekomen werd de tafel klaargemaakt in een apart kamertje. Achter de tafel staat een speciaal kamerscherm met tekst en daarvoor staat de tafel. Daarop komt dan in een speciale volgorde op speciale kommetjes en standaards het eten. Helemaal vooraan komt de wierrook en achterin branden ook nog 2 kaarsen. Ook niet alle, of ik denk de meeste Koreanen weten de volgorde niet en ook hier lag in de kamer een boekje met plaatjes voor de juiste volgorde. Mun zijn moeder vroeg ook af en toe aan haar broer hoe het ook alweer moest. Beeste bij beetje werden er steeds meer op de tafel gezet en soms maakte de oom een buiging en stak hij wierrook aan. Er werd ook alcohol aangeboden. Dat werd met 3 kleine scheutjes in een kommetje gedaan, dan 2 keer boven de wierrook gehouden en daarna neergezet. Mun zijn moeder stelde mij ook nog voor aan haar ouders en daarna maakte 3 buigingen. Verder legden we de eetstokjes bij een van de gerechten zodat de grootouders daarvan konden eten. Die eetstokjes kon je ook steeds ergens anders neerleggen zodat ze ook wat anders konden proeven. Er was natuurlijk ook rijst, namelijk met de lepel er rechtop in gestoken. Dat is de reden dat je normaal gesproken nooit je lepel zo rechtop in je rijst mag zetten, dat roept associaties met de doden op.
Wat ik wel grappig vond is dat alles aan de ene kant best officieel is met al die regels, maar aan de andere kant is alles ook wel weer lekker ‘rommelig’ en loopt iedereen in en uit, staat de tv in de ander kamer aan etc.
Verder hebben we nog met zijn allen gegeten en daarna werd de tafel weer opgeruimd en het eten verdeeld om zelf op te eten. We hebben nog wat gekletst en daarna zijn we weer naar huis gegaan.
Het was een leuke dag en een bijzondere ervaring.
Vandaag is het alweer donderdag, de tijd vliegt.

Veel liefs

Soe

PS. Op de foto van de tafel:
*Vooraan vlnr: ginko noten, kastanjes, ‘kam’ (die kan je tegenwoordige geloof ik ook bij AH kopen), Kor peer (die is rond en zo groot als 2 vuisten), appel, meloen (die zijn hier keihard en niet te eten), een Kor snack van gefrituurde rijst. (Van het fruit wordt de bovenkant gesneden zodat de voorouders het kunnen eten)
*2e rij: gedroogde vis, druiven (zijn hier net rubber. Je kan de schil niet eten, die spuug je uit en dan hou je een soort stuiterbal over die niet te eten is), ‘water kimchi’ (rettich, prei in een soort koude bouillon van rooie peper, suiker en azijn), courgette schijfjes die door bloem en ei zijn gehaald en daarna gebakken, gebakken paddestoelen (zijn zo ‘vlezig’ dat je ze niet in 1 keer in je mond moet stoppen omdat je ze dan niet door kan bijten!), gebakken tofu, Kor snack van bloem en sesamolie en honing.
*3e rij: vis gebakken in beslag, kalbi (gestoofde ribbetjes), sojasaus, ‘namul’ (roerbakken groenten nl spinazie, en een soort wortels), gebakken vis
*4e rij: gebakken vlees, songpyeon (tteok die speciaal met Chuseok wordt gegeten. Je maakt het door met rijstebloem en water een deeg te maken en dat te stomen. De groene kleur krijg je door door het deeg ssuk te doen, een soort bladgroente/kruid. Erin zit een vulling van honing en sezamzaadjes), noktu pyeon (een ander soort tteok die wordt gemaakt van kleefrijstbloem en gele boontjes).

• 27 September 2007 - 04:28

Wilma:

Hallo Soo,
    zet er allemaal lekker en indrukwekkend uit. Interessant wat andere culturen aan tradities hebben.
    je hebt het leuk beschreven . Bijzxonder is al dat fruit als je weet dat het allemaal erg duur is in Korea.
    doei
    liefs wilma

• 27 September 2007 - 05:32

Hans:

Wel eens goed om stil te staan bij je voorouders. Zeker in het drukke leven daar. Het ziet er allemaal heel mooi en indrukwekkend uit en dat eten lijkt me hier en daar ook wel lekker.
    Een hike van een kwartier is wel erg kort, maar wel mooi.
    Dikke kus en alvast een prettig weekend,
    Hans

• 27 September 2007 - 05:35

Bas:

Ha die Soe,

Zo te lezen is het idd een mooie belevenis voor je geweest. Grappig dat je in de voorgaande jaren ook hebt meegemaakt hoe mensen het anders vieren. Dat is dan toch weer typisch "traditie-21e eeuwstijl" zullen we maar zeggen.'

Dat eten bij de berg lijkt me ook een feestje zeg. Zit je dan nog aan de rand van de woonwijk of al in de natuur daar?

Groetjes,
    Bas

• 27 September 2007 - 11:04

Sun Hye:

heey, alles goed zo te zien. Ik vind die druiven super lekker. Ja die schil niet nee, maar die smaak. hmmm zo apart. Het was het enige wat ik me nog kon herinneren van korea, toen ik klein was.

Als ik het eten zie, wil ik ook. volgend jaar kom ik weer. is wel een gemis om een jaar niet in korea te zijn geweest.

veel succes met alles.

groetjes, (ik ben klaar he)

• 27 September 2007 - 16:42

Cora:

Al dat lekkere eten .... dat beloofd wat voor volgend jaar. Laat ze alleen die eend uit het vega-maal houden, dan komt het helemaal goed.
    En vergeet je nederlandse tradities niet!
    dikke zoen, Cora

• 27 September 2007 - 18:38

Astrid:

Ha Soe, wat een interessant verhaal weer. leuk om zoveel over die cultuur te lezen. Ik moest meteen aan gisteravond denken. Ik zag bij Pauw en Witteman een item over een geadopteerde Koreaanse jongen die een film had gemaakt over zijn zoektocht naar zijn verleden. Hij heeft ook veel in Korea gefilmd tijdens de zoektocht naar zijn mogelijke ouders. Hij begon in het kindertehuis waarin hij zat en heeft na veel zoekwerk zijn biologische moeder gevonden. Schijnt een mooie film te zijn die op het Nederlandse filmfestival wordt vertoond.
    Liefs

• 28 September 2007 - 07:47

Hanneke:

Hey lieve Soe,

Samen met Marko even bericht gelezen en foto's bekeken. Heel interessant allemaal, en inderdaad ook lekker! Leuk om die foto's van jullie samen te zien!
    Hier alweer vrijdag en bijna weekend!

liefs!

• 29 September 2007 - 17:21

Marjolijn:

Hoi Soe,
    wat een belevenis zeg. Dat gaat hier dan toch wel heel anders.En dan dat aparte eten, klinkt goed alhoewel Kor snack klinkt als friet van Piet maar dat is het vast niet.
    En dan weer over in het gewone leven, dat lijkt me wel raar hoor.
    Groetjes Marjolijn

• 07 Oktober 2007 - 07:01

Haruna:

nomu hengbok he boyeoseo jyoha! bogo sip ta Sooja ya!