Lente~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Lente~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Lente~

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

12 Maart 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Deze keer een klein berichtje uit Korea. Hoewel ik weinig vogels hoor fluiten hier in de stad, is het echt lente! Heerlijk weer en overal zie je weer verse lente groente in de supermarkt. Een raar idee dat het een week geleden nog heel erg heeft gesneeuwd! Uiteraard precies op de dag dat ik met Keum had afgesproken naar Tongdaemun te gaan. Gelukkig bleek het aan het einde van de middag wel weer mee te vallen en konden we nog even gezellig naar buiten.
Natuurlijk werden we overal weer aangestaard vanwege het Nederlands. Bij een restaurantje was het zelfs zo dat de ober ons expres weinig kimchi had gegeven! Niet ale buitenlanders kunnen kimchi waarderen...^^
We zijn ook nog even de foodcourt van het Lotte warenhuis binnengelopen. Daar moet je vooral niet heen gaan als je honger hebt met al dat lekkers dat ze er verkopen!

Van de week ben ik ook nog even met Moon in de bieb geweest. De bieb hier in de buurt, waar je echter geen boeken kunt lenen en alleen mag inzien. Het is een groot gebouw van zo’n 10 verdiepingen met natuurlijk een restaurant en mediaroom etc. Het is er vaak zo druk dat je alleen van de pc’s gebruik kunt maken als je van te voren reserveert.

Deze week gebeurde waar ik al die tijd al bang voor was geweest... een lekker band! Tja, wat dat betreft was ik gewoon veels te verwend met een vader die altijd mijn band plakte. Natuurlijk altijd wel meegekeken hoe het moest, maar ja, kijken is toch anders dan het zelf doen he... Nou ja, proberen dan maar. Gelukkig was het de voorband die we zo van de fiets konden halen, dat scheelde weer. Mmm, bandenlichters, het moet vast heel eenvoudig kunnen, maar pas na een hoop gewrik hadden we eindelijk de binnenband eruit. “Moon, wil je even water halen? Nee, een teil, geen rijstkommetje met water...” Nou ja, eigenlijk was die bak water niet echt nodig, er zat een flinke splinter hout in zijn band: de ene kant erin en de andere kant er weer uit. Band droog, gat schuren met schuurpapier en dan de plakker erop. Wat is nou weer de voorkant van die plakker??? Nou ja, zoveel zal het toch niet uitmaken? En dan de vuurproef. Pomp maar op, ben benieuwd of de lucht er in blijft... Geslaagd!^^
Gelukkig kwamen we erachter toen we gewoon thuis waren. Ik moest automatisch denken aan die fietsvakantie met mijn vader. Stonden we dan op de dijk in de stromende regen. Nergens een huis of zo te bekennen en ook geen teil water om het gat op te zoeken... Achteraf altijd leuk om te vertallen, maar op dat moment...

De bruiloft. We hebben uitnodigingen via internet besteld! Geen idee hoe dat allemaal in Nl gaat, maar hier kan je dus uit heel veel kaarten op internet kiezen. Kaarten met een beetje een traditionele uitstraling, maar ook meer Westerse. Met zoveel tierelantijnen en glim en glitter als je maar wilt. Voorbeeldteksten kan je zo downloaden, net zoals het kaartje met de routebeschrijving.
Het typische hier in Korea is, dat alles met de bruiloft heel erg gesplits wordt. Je hebt de familie van de bruid en de familie van de bruidegom en die hebben elk hun eigen gasten die geld geven aan maar 1 van beide kanten en de enveloppen van de uitnodigingen verschillen dus ook, namelijk met afzender familie bruid of afzender familie bruidegom. De maaltijd vouchers verschillen ook.
Moon heeft vd week ook nette schoenen gekocht. Hoewel dr hier veel cadeaus over en weer gaan, mag een bruid nooit schoenen cadeau geven aan de bruidegom en ook niet andersom. Er is een bijgeloof dat het dan niet goed met de relatie afloopt. (Schoenen staan voor het weglopen).

Gisteren nodigde 1 van Moon zijn vrienden ons uit te gaan lunchen bij een buffet hier in de buurt. Daar was een buffet zoals je ze vaak ziet bij bruiloften helemaal niets bij. Een Koreaanse corner, een Chinese, een Japanse, een Mexicaanse, een Italiaanse, en dan nog brood, een saladebar en een toetjesbuffet. Ze stonden alles vers voor je neus klaar te maken. Geen vermelding nodig dat we heerlijk hebben gegeten. Op de terugweg gaf Moon me een duwtje en toen rolde ik zo naar huis^^.

Is iedereen in Nl al misselijk van de paaseieren? Ik zou eigenlijk niet eens weten wanneer het Pasen is, je merkt er hier niets van...

Nou een fijne week nog iedereen!

Liefs
Soe

• 12 Maart 2008 - 05:59

Wilma:

Over ruim een week is het al pasen soe, ga je toch gezellig het paaseieren introduceren bij iedereen zullen ze vast grappig vinden.Knap dat dat banden plakken gelukt is. zijn die fietsvakanties toch nog ergens goed voor geweest ;)
    Ik heb al heel wat verslagen over koreaanse bruiloften gelezen op internet maar dat van die schoenen wist ik niet.
    Je kunt munn wel een paar klompen geven..hoewel daar kan hij goed op lopen das geen garantie dat hij niet wegloopt .
    Het ois hier erg stormy, echt weer om binnen te blijven met een dik boek; jammer genoeg worden we zo op ons werk verwacht dus dikke kus,
    liefs Wila.
    Geniet maar van de lente.,

• 12 Maart 2008 - 06:11

Wilma:

paaseieren verven

• 12 Maart 2008 - 06:47

Hans:

Tja, weer een fout van onze opvoeding boven water. Ik heb je te veel verwend. Gelukkig kan je nu na 27 jaar ook zelf banden plakken. En die keer op die dijk vergeet ik ook nooit. En hier wordt het lanzaam lente, de school is versierd met bloemen en volgende week is er Paas-lentefeest. Momenteel storm, maar dat hoort in maart. Geniet daar maar lekker en tot over een paar weken,
    dikk kus van de fietsenmaker.

• 12 Maart 2008 - 08:30

Sander:

Ha Soe! Lang niet gesproken zeg! En dat terwijl je zo dichtbij bent geweest.. Leuk om weer een berichtje van je ontvangen hoor.. Je ziet er goed uit! Druk met de voorbereidingen voor de grote dag al zo te zien.. Ben nu al benieuwd naar je verhalen! Vanochtend waaide m'n brilletje van m'n hoofd, dus dan weet je ook een beetje hoe het hier is.. gelukkig is het droog! Verders: Druk met werk (hard voor weinig en nooit.. juist: chagrijnig! haha..) en druk met afmaken van ons huisje.. Heb je wel eens wat foto's gezien eigenlijk? Heel veel geluk en plezier nog.. Wie weet tot snel ziens! Grt. Sander en Nicole

• 14 Maart 2008 - 20:15

Marcia:

Hoi Soetje,
    Wat een leuk verhaaltje weer, grappig dat je daar zelf je band moet plakken... Hoe doen die Koreanen dat dan??? hihi. Erg leuke foto's ook weer!
    Hier is alles goed, ik ben nu aan het genieten van een lekker lang weekend vrij. Tomas vertrekt vannacht naar de wintersport met zijn vrienden, gek idee dat het er daar dan net zo uit ziet als op jouw foto's!

Tot gauw weer!
    xxx

• 14 Maart 2008 - 21:26

Astrid:

Paaseieren, daar kunnen die Koreanen vast ook wel een leuke variant op maken denk ik! Wat een leuke foto´s. jullie zijn wel sportief± wandelen, fietsen, skien, golfen! En gefeliciteerd met Moons afstuderen. Knappe kop hoor.
    Liefs
    Astrid

• 17 Maart 2008 - 06:55

Quirina:

Hey Soe!
    Na lange tijd weer eens op waarbenjij.nu! Leuk om je site te lezen! Zo te zien hoef je je niet te vervelen! En nog gefeliciteerd met het afstuderen van Moon! Geniet van de lente.. Hier is er nog weinig van in zicht! Wij gaan aankomend weekeinde weer paaseieren zoeken. Zullen we er een paar voor je bewaren!
    Liefs, Q&O