Bijbaan en verhuisnieuws~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Bijbaan en verhuisnieuws~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Bijbaan en verhuisnieuws~

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

21 Juni 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal~

Met het geluid van de auto’s, een krijsend kind en een vermoeide oma op de achtergrond schrijf ik hier op onze kamer weer eens een stukje voor mijn blog. We hebben net de film ‘Zwartboek’ gezien; die had Moon van internet gedownload. Grappig om na lange tijd weer eens een Nldse film te zien. Ik kon gelijk ook mijn Duits weer eens een beetje ophalen^^
De laatste dagen ben ik vooral bezig geweest met solliciatiegesprekken. Het zijn er onderhand zoveel dat ik het allemaal niet meer op een rijtje heb waar en wanneer ik allemaal een gesprek heb gehad. Ik ben bij een Engels leerinstituut geweest waar ik nog eens mijn cv in moest vullen op een formulier terwijl ze die allang van me per mail hadden ontvangen.
Verder ben ik ook nog bij een peuterspeelzaal geweest waar ze iemand zochten om Engelse les te geven aan kinderen van 4-6 jaar oud. Op een speelse manier aan de hand van sprookjesboeken, knutselen etc. Het onderwijssysteem is er gebaseerd op een of andere Duitse methode die Selekta heet. De peuterspeelzaal was nog maar 3 weken open, vandaar dat er ook nog niet zoveel leerlingen waren. Ik had een gezellig gesprek met de directrice en van de week belde ze me terug! Een grote baan is het niet. Het gaat om 1,5 uur les geven van maandag t/m donderdag en de reistijd is ruim twee keer zo lang als het lesgeven, maar het is een begin.
Ja, ik hoor jullie denken. Ze wordt al knetter van dat neefje, laat staan van een hele klas... Nou ja, les geven en samen wonen met iemand is natuurlijk wel anders. Volgende week ga ik een keer langs om te kijken hoe alles in zijn werk gaat en vanaf juli moet ik dan beginnen.

Verder is er nog meer groot nieuws. Begin juli gaan we verhuizen! Ja, niet met heel de meute, maar echt met zijn tweetjes! Zijn ma zou het liefste ‘gezellig’ met zijn alle wonen, maar ze zag ook wel in dat dat in de praktijk niet echt werkte. Van de week zijn Moon en ik dus de hele dag op pad geweest om huizen, nou ja..., kamers te kijken. We zijn bij Sorae ma-ul wezen kijken, dat is een wijk waar veel Fransen wonen. Het leek Moon wel wat daar te wonen, omdat ie daar dicht bij de bieb zit en dat is natuurlijk handig bij het schrijven van zijn scripties.
Na een paar makelaars te hebben gezien, kwamen we er echter al snel achter dat dat een beetje erg ver boven ons budget lag! Over 20 jaar nog maar eens proberen... Zo leuk was die wijk trouwens niet. Alleen maar veel dure restaurants en naar mijn gevoel teveel een buitenlandse sfeer.
Vervolgens zijn we meer naar het Westen gegaan, naar de Seoul Universiteit. Daar hebben we vooral veel one-rooms gezien, soort studio’s, maar dan in mini-mini-formaat. Het handige is dat daar vaak van alles in zit: gasstel, magnetron, wasmachine, bed etc. Het nadeel is dat er verder ook geen ruimte is voor meer. Leuk voor als je in je eentje op kamers wil, maar misschien iets teveel uitdaging voor een huwelijk ;)
In Sillim-dong, een wijk iets buiten de uni, hadden ze meer. Daar hebben we vooral two-rooms gezien. Zoals de naam het al zegt, 2 kamerappartementen met een badkamer. Het blijft moeilijk uitleggen hoe zoiets er uit ziet, omdat de standaard in Nl een flink stuk hoger ligt dan hier. Het aanrecht kan je aanrecht noemen, maar het is allemaal een beetje gammel vergeleken met Nl.
(Dat is hier wel vaker in Korea. De kwaliteit van dingen ligt hier vaak een stuk lager. Ook hier in het huis bij zijn ma. Op het eerste gezicht ziet de badkamer er heel sjiek uit met de lampjes, de douchecabine, het kastje, de tegeltjes etc, maar of het door mijn poetsbeurt (lees water op de lijm) kwam weet ik niet, maar van de week kwamen er een stuk of 7 tegels ineens los van de muur... De wc-rol houder durf ik ook al niet meer schoon te maken, want die rammelt ook elke week meer...).
Na lang zoeken hadden we 2 two-rooms gevonden die er wel oke uitzagen. We besloten de dag erna terug te gaan, maar toen belde een vriend van Moon die aanbood diezelfde avond nog eens samen te kijken. Toen zijn we dus weer in de metro gestapt, hoewel we eigenlijk wel moe waren. Het was echter geen slechte beslissing. Die vriend was zo slim om ook onder het zeil in de kamers te checken en daar bleek hier en daar wat schimmel te zijn.
Misschien moet ik even uitleggen dat je hier vaak kamers hebt waar gewoon een stuk zeil in is gekwakt. De uiteinden krullen tegen de muur op en er is geen plint ofzo. Hoewel ik wel had gecheckt op kakkerlakken, mieren, de watertoevoer etc, was ik er met mijn Nldse hoofd niet opgekomen dat er ook nog schimmel kon zitten...
Gelukkig was het tweede appartement een stuk beter. Ook hier 2 kamers, een grote en een kleine, en dan een badkamer. De gootsteen/aanrecht staat in het stukje waar de voordeur en de kamers op uitkomen. Verder is er nog een smalle dichte veranda. Momenteel woont de zoon van de eigenaar erin. Een betere garantie dat het appartement oke is kan je niet hebben! Er lag ook een echte vloer en niet van dat rare zeil. Behalve de wcpot en het aanrecht moeten we de rest (wasmachine, gasfornuis etc) wel zelf verzorgen, maar we mogen nog wel het een en ander hier van huis meenemen. (Tja, met 4 koelkasten in huis kan je dr best wel eentje missen toch ;) )
Het appartement is onderdeel van een groter huis en het staat in een rustige woonwijk. Het is vlakbij het metrostation waar ook allemaal winkeltjes en restaurantjes enzo zijn. Postkantoor, bank, bios allemaal in de buurt en er is ook een traditionele Koreaanse markt met allemaal groente en fruit. Verder nog 2 tteokwinkels en een Paris Baguette om de hoek... Meer heeft een mens niet nodig toch? ^^ Er is ook een stukje rivier en in de omgeving schijnen ook wat parken te zitten. De ligging is ook beter dan waar ik nu zit, veel centraler en dichter bij mijn vrienden.
Wordt vervolgd!

De foto’s van de bruiloft zijn er! 2 Mooie boeken en een dvd. Het is een beetje jammer dat mijn gezicht zo wit is, maar ja, dat is echt Koreaans... De dvd was leuker dan ik had verwacht, ze hebben er echt wat leuks van gemaakt. Grappig om alles weer terug te zien. Vooral bij het zien van mijn lieve Nldse gasten moest ik wel even slikken...

Nou ik hou jullie op de hoogte van alles. Het is hier etenstijd dus ik ga weer even de Paris Baguette leegplunderen^^

Oh enne, vanavond “Hup Holland hup” he! :)

Liefs,
Soe

  • 21 Juni 2008 - 10:26

    Hans:

    Lieve Soe en Moo, gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. Jammer vind ik het nog steeds dat ik niet kan komen behangen en vloer kan leggen. Maar we komen zeker klijken, Want we zijn na 1 keer wel al erg Korea minded. dikke kus en geluk met je nieuwe baan.

  • 21 Juni 2008 - 11:29

    Wilma:

    Hallo lieve Munn en Soe ja,

    mijn eerdere berichtje is niet verschenen op het blog dus maar weer gefeliciteerd met je baan en je huis.
    Jammer genoeg kunnen we niet om het hoekje komen kijken maar maak maar heel veeeeel foto's
    liefs
    wilma

  • 21 Juni 2008 - 14:58

    Lot+jaap+joep:

    Hee Soe!!! Gefeliciteerd met je baan en jullie huis!! Gaaf man!, Ik hoor wel wat het nieuwe adres wordt. zodat ik mn brieven gelijk naar jullie kan sturen!!! Veel liefs van ons

  • 22 Juni 2008 - 20:44

    Mieke & Pieter:

    Lieve Soe & Moon, wat een goed nieuws! Heerlijk, niet alleen jullie huis (geen oordoppen meer nodig) maar ook de baan! Begin van een glansrijke carriere hopen we! We horen wel wanneer de housewarming is! Genoten van de prachtige foto's die je stuurde. Van 'hup Holland hup' is weinig meer over maar gelukkig nog wel van die nederlander/halve koreaan Guus! Worden we daar maar supporter van, alhoewel die Russen met die blote lijven ons toch niet zo aanspreken....!
    Gefeliciteerd met Wilma!Liefs, Mieke & Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 202998

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: