Kwanakberg en een nieuwe pan - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Kwanakberg en een nieuwe pan - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Kwanakberg en een nieuwe pan

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

20 Augustus 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Vrijdag de 15e was het hier nationale bevrijdingsdag. Wij besloten sinds lange tijd weer eens naar een berg te gaan. Ons nieuwe huis is in Sillim-dong en dat is niet ver van de Seoul Universiteit waar je een aantal mooie bergen hebt zoals de Kwanakberg. Het is maar 10 minuutjes van huis en dus een stuk dichterbij dan de andere berg bij het huis van zijn ma. Het natuurgebied is ook veel groter met bij de ingang wat restaurantjes en in het park zelf ook diverse mooie tuinen.
We waren niet de enigen die besloten hadden er op deze vrije dag op uit te trekken: bij de ingang zag het zwart van alle mannetjes met loopstokken en kleine radio’tjes, vrouwtjes met mooie roze en rode bergbeklimpakjes compleet met hoedjes en verder de gezinnen met grote tassen die vol zaten met kimchi, Koreaanse sushi en ander lekkers. Als snel bleek echter dat het merendeel van al die mensen niet echt de berg op ging maar beneden ergens een plekje zochten langs het riviertje om daar lekker te picknicken terwijl de kinderen in het water speelden. Helaas hadden wij geen handdoek ofzo bij ons, want het water zag er wel erg lekker koel uit.
Het was een mooie wandeling met helaas ook nog wel een beetje regen, maar dat was eigenlijk wel verfrissend met die hitte. Als late lunch hebben we in de foodcourt nog wat gegeten. Daarbij moet je je een ruimte, 1 verdieping onder de grond voorstellen. Daar zijn allemaal restaurantjes, of liever gezegd eetgelegenheden met een open ‘keuken’, stoelen en tafels van niet meer dan 4 bij 10m. Je hoeft je neus maar uit de deur te steken en je wordt gelijk van alle kanten besprongen dat je maar bij die en die moet eten want daar is het het lekkerste, nee bij mij want ik zal je extra veel geven, nee bij mij want... Snel ergens gaan zitten dus, dan laten ze je verder met rust...

Verder heb ik van het weekend Sonja ook nog even gezien. We hebben rijstkokers gekeken, een kookartikel dat hier onmisbaar is. Je doet de rijst erin, water erbij en met een druk op de knop wordt de rijst vanzelf gekookt en warm gehouden. De modellen van tegenwoordig zijn behoorlijk uitgebreid met een stemfunctie die aangeeft dat het programma gaat beginnen of klaar is. Ook kunnen de rijstkokers van tegenwoordig niet alleen rijst koken, maar ook van alles stomen, rijstpap en soep maken etc. Ze komen in de meest lelijke kleuren en met de meest lelijke versieringen erop. Er is zelfs een variant met kleine diamantjes in het handvat.
Uiteindelijk hebben we geen rijstkoker gekocht, die dingen kosten al snel een paar honderd euro, maar ik ben wel met een pan naar huis gegaan. We hadden wel een pannetje, maar die had het stomen van de mandu’s (deegpakketjes met vulling, vergelijk het met Aziatische reuze tortellini’s) niet overleefd. Het water verdampte iets sneller dan we gedacht hadden, wat resulteerde in een dikke zwarte laag van een halve cm dik. Daar kan oma’s huishoudtip-boek niet tegen op...
De pan is inmiddels al volop in gebruik. Hele kippen gaan erin voor de samgyetang (dat is een soort Koreaanse kippensoep met ginseng en kastanje en Koreaanse dadels in het kookwater en kleefrijst in de kip) en de takdoritang (een stoofpot van kip en aardappel, wortel, prei, ui en pittige rode saus). Ik moest wel een beetje aan die aflevering van Mister Bean denken dat ie met Kerst met die kalkoen bezig is... ^^

Nou iedereen een fijne dag nog!

Groetjes,

Soe Ja
20 aug 2008

• 20 Augustus 2008 - 10:06

Hans:

Ja ik had alles al gehoord, maar een leuk verhaal. Die foto's, is dat je kantoor of die pannenwinkel? Ik moest meteen weer aan onze Koreareis denken toen ik dat verhaal over die berg las.
    Nog steeds en hoofd vol goede herinneringen.
    dikke kus en Moon de groeten.

• 20 Augustus 2008 - 10:59

Wilma:

Hallo Soe
    Die Kwanakberg hebben we dan nog te goed lijkt me helemaal leuk om die op te lopen.
    Leuk om nou eens te zien waar je werkt en hopelijk nog een tijdje met zin blijft werken.
    liefs
    wilma

• 20 Augustus 2008 - 20:07

Astrid:

Ha SoeJa

Ik moest enorm lachten om die foto´s van jullie kantoor. Wat een uitragerij met al die verschillende producten. Pannen genoeg daar z te zien en toch ben je er een in de winkel gaan kopen.......
    Liefs
    Astrid

• 21 Augustus 2008 - 09:59

Carla:

Hoy Soe Ja. Hardstikke leuk jouw verhalen.Bij A.H. gaat het ook goed. Mooie winkel nu hij verbouwd is. Groetjes Carla

• 25 Augustus 2008 - 07:15

Marjolijn:

Wat een werkplek zeg, omringd door potjes en pannen.
    Is het geen idee om eens een koreaans kookboek uit te geven met allemaal leuke weetjes eromheen?
    Dan ga ik dat zéker kopen.