Kimch'i festival - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Kimch'i festival - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Kimch'i festival

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

01 November 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Niet veel denderend nieuws hier uit Korea. Het is vooral werken en wachten tot het weer weekend is. Vorig weekend zijn we naar een bruiloft geweest van iemand van Moon zijn universiteit. Er lijkt geen einde te komen aan zijn vrienden die trouwen. Ga je naar een bruiloft, krijg je alweer een uitnodiging voor de volgende. Sterker nog, soms gaan mensen expres naar een bruiloft zodat ze ook gelijk hun eigen bruiloft kunnen ‘promoten’.
Het was een luxe trouwfabriek boven op een hoge heuvel met een mooi uitzicht over de stad en een uitstekend buffet. (“Goh, ze hebben wel 4 soorten soepen, vorige keer waren er maar 3. En hier hebben ze wel 6 soorten vers fruit en naast Koreaans eten ook Westers eten. Alleen een beetje jammer dat er maar 1 soort dumbling is, de vorige keer waren er 3.” Staat het woord ‘buffet-verwendheid’ al in het woordenboek???).

Vorig weekend hadden we met Sonja en Omar afgesproken. Die gaan begin december naar de States aangezien Omar zijn tijd in het leger er hier dan op zit. Voor die tijd moet er dus nog veel gesightseed worden! Het was de eerste keer dat we met zijn 4en hadden afgesproken en de mannen zagen elkaar voor het eerst. Omar kan geen Koreaans, maar het contact ging erg goed. Moon is tegenwoordig hard Engels aan het studeren en aangezien ze al snel een gemeenschappelijke interesse van honkball hadden gevonden hoefde niemand moeite te doen om het gesprek op gang te houden.
We hadden afgesproken bij het traditionele Koreaanse dorp bij de Namsan toren. Hier zijn een aantal traditioneel Koreaanse huizen te bekijken en er is ook een park omheen. Bovendien was er dat weekend een Kimch’i festival.
Het is nu zo’n beetje de ‘kimjang’tijd, de periode dat Koreaanse huismoeders balen chinese kool inmaken met rode peper en andere smaakmakers zodat er het hele jaar weer kimch’i gegeten kan worden. (Per familie 50-100 kolen en dan niet die kleintjes van Albert Heijn, maar kolen van 40-25 cm). Hoewel de nu niet meer weg te denken rode peper pas na de 17e eeuw aan de kimch’i werd toegevoegd, kan kimch’i wel degelijk een nationaal gerecht genoemd worden. Geen maaltijd zonder kimch’i en het is er in vele soorten en maten. Niet alleen de standaard chinese kool kimch’i maar ook van aubergine, komkommer, rapen en knollen die je in Nederland zelfs niet bij het bio pakket aantreft, met en zonder rode peper, met en zonder oesters en andere glibberige troep en met kleurvarianten die lopen van rood naar helder en zelfs paars/roze, vers en oud en soms zoveel jaren oud dat je geen hapje kan nemen zonder je gezicht te vertrekken van de sterke smaak.
Op het festival waren kraampjes waar je buitenlands eten kon proeven en ook kon je een workshop kimch’i maken volgen. De kimch’i pannenkoeken zagen er zo lekker uit dat we die natuurlijk niet aan onze neus voorbij konden laten gaan en ook deden we mee aan een kimch’i proeverij. 4 Soorten ‘nieuwe’ kimch’i (cranberrie, curry, peper, ???) kon je proeven en dan mocht je met een sticker op een bord aangeven welke je het lekkerste vond. De cranberrie was het populairste, maar ik en Omar gingen voor de curry-variant.
Er waren trouwens nog veel meer moderne kimch’i gerechten. Kimch’i komt vrijwel altijd standaard als bijgerecht op tafel, maar het wordt ook wel gebakken en dan met tofu en gebakken spek gegeten of door de gebakken rijst of als een pannenkoek, in een stew, de mogelijkheden zijn eindeloos. En tegenwoordig heb je zelfs kimchi-taart met rijstemeel, kimchi cheese cake, kimchi brood en nog veel meer innovatiefs. Het kimch’i brood was best te eten, maar de kimch’i smaak was ver te zoeken. Nou ja, misschien was dat maar beter ook ^^
Muziek was er ook op het festival en wel in de vorm van een ‘kimch’i lied’. 4 Meiden in hele korte rokjes met lange kousen die een liedje zongen dat ze zo van kimch’i hielden en niet zonder konden. Vervolgens mochten er 4 kinderen uit het publiek meedansen en zingen en mocht het publiek met applaus aangeven wie het beste had gezongen. De winnaar kreeg..., 3x raden, juist, een zak met kimch’i!
Na nog wat traditionale Koreaanse spelletjes (diabolo, een balletje ophouden met je voet) en een foto met de poppen die er rond liepen, gingen we richting Myeongdong, de jongerenbuurt met veel hippe winkels waar altijd wel wat te beleven is. We hebben er een beetje rondgelopen tot we een aardig restaurantje vonden waar we uitstekend gegeten hebben. Als toetje op straat nog een reuze aardappel die ze in de rondte snijden, op een stokje doen en vervolgens frituren. Aangezien we toch in de buurt waren zijn Moon en ik nog even het Sinsegye warenhuis in gegaan om brood te kopen en toen zijn we weer met de bus naar huis gegaan.

Moon is nu tennissen met wat vrienden en ik heb zo afgesproken met een vriendin. Die moet om de week ook op zaterdag werken tot 2 uur ’s middags. Dat is hier wel vaker het geval bij Koreanse bedrijven. Even ons huis laten zien en dan gaan we naar de markt om verse pompoen of rode bonen porridge te eten. Met dit koude weer zou een kop warme erwtensoep er ook wel in gaan, maar ja, hoewel je hier overal op straat wel wat te eten kan kopen heb ik nog geen koek en zopie tent gezien. Wie weet een idee als ik de sales zat ben^^

Een fijn weekend!

Liefs,
Soe

P.S. Ik heb steeds problemen met mijn email dus als jullie rare advertenties email krijgen via mijn adres: die heb ik niet gestuurd. Bovendien was heel mijn adresboek ineens kwijt en aangezien ik jullie email adressen niet apart had opgeslagen kan ik nu dus niemand mailen. Graag een mailtje van jullie kant~

• 01 November 2008 - 09:49

Hans:

Gaaf zo'n kimchi-festival. Jammer dat ik er niet van hou, maar er zijn gelukkig in Korea nog genoeg andere lekkere dingen te koop. En ja,als je je werk echt zat bent, wat dan? Ik zal er opver nadenken en je mailen. Prettig weekend verder.
    Dikke knuffel van je pa.

• 01 November 2008 - 13:59

Lot:

Hee Soe, grappig, diabolo, dat deden we vroeger altijd bij M&M!! Ik was er nooit goed in!Koek en zopie tent, goed idee, dan is er in ieder geval iets wat ik lust in Korea!! Veel liefs!!!!!

• 01 November 2008 - 16:08

Marcia:

Hee Soe, wat een gaaf feest weer daar zeg! Wie verzint het om een heel feest te wijden aan het nationale gerecht... Te grappig! Erg gaaf om te lezen en ook leuke foto's weer. Zo leef ik toch een klein beetje met je mee :-), ik ben bang dat ik het voorlopig nog met je kimchi-verhalen moet doen voordat ik het echt in real life zelf zal proeven in Korea helaas!
    xxxx

• 01 November 2008 - 16:34

Astrid:

Ha SoeJa
    Leuk al die kimchi. Ik wordt wel nieuwsgierig naar de smaak. Is het geen idee een exportbedrijfje op te zetten? Die patatsnck is trouwens een beauty. Zou hier de snackbars aardig opvrolijken. Ik stuur je ook wel even een mailtje voor mijn e-mailadres.
    Groetjes
    Astrid

• 01 November 2008 - 21:38

Wilma:

He soe,
    had net een heel bericht geschreven maar het verscheen nog op je blog dus maar weer een poging.
    wij hebben hier vandaag wel erwtensoep gekookt maar er verder geen nationale of plaatselijk feest van gemaakt.
    zou wel eens bij dat kimchifeest willen kijken.
    de lucht van kimchi vind ik niet zo heel erg lekker maar de smaak is heerlijk; echt koreaans .
    tja en wie wil er geen foto van Munn met een diabolo daar kan geen
    Jantje Smit tegenop toch?
    kus
    wilma

• 02 November 2008 - 09:31

Cora:

lieve soeja,
    leuk om weer even mee te worden genomen in het Koreaanse leven. Ik hoop dat ook je werk je nog wat energie en lol gaat geven.
    zoen, Cora

• 03 November 2008 - 20:16

Bas:

Ha die Soe!

Wat gaaf zeg, die kimchi feesten. Zeg als jij nou in zo'n zelfde kort rokje en lange kousen als die meiden waar je het over had de boerenkool eens ging promoten daar....

Leuke foto's by the way!

Groetjes!