shoppen op de namdaemunmarkt - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu shoppen op de namdaemunmarkt - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

shoppen op de namdaemunmarkt

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

15 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Vanmorgen bij het ontbijt had de ajuma weer eens iets nieuws gemaakt omdat ik vega ben. Het waren soort pannenkoekenrolletjes met een vulling van kastanje. Ik wil jullie verder niet jaloers maken, maar ze waren wel errug lekker :)

Vandaag ben ik nog een keer naar de Namdaemunmarkt geweest, want ik had eigenlijk nog wel wat kleren nodig. Er is hier geen droger en door de luchtvochtigheid droogt alles niet zo snel dus wilde ik nog wat reserve-dingetjes kopen. Zoals ik vorige keer al zei is de markt 1 grote bende van allerlei kraampjes en stalletjes en mensen die midden op het pad zitten. Ik weet nog dat ik de eerste keer in Hoog-Catherijne in Utrecht liep en dacht dat ik de weg nooit zou leren, maar dat is hierbij vergeleken dus een eitje. Ik heb zo'n beetje heel de markt afgestruind en wat shirtjes, schoenen, een nachthemd (veels te warm voor, maar ja, met de Chedu-do trip slapen we met zijn 4en ^.^) en een joggingbroek om in huis te dragen (dat is een Koreaanse gewoonte, zodra mensen thuis zijn, gaan de makkelijke kleren aan). De prijzen zijn hier helemaal niets, shirtjes in de uitverkoop voor 3000won, broeken voor 10.000, schoenen voor 10.000-20.000 (1000won is ongeveer 0.80 euro). Dat komt natuurlijk ook wel omdat het de markt is, in de winkeltjes vlakbij de Ewha-meisjes uni liggen de prijzen een stuk hoger en natuurlijk zijn ook hier de duurdere winkels aanwezig. Maar het is toch leuk kopen :)
Op de markt is het 1 grote massa van shoppende mensen, brommers die waren afleveren en mensen met een dienblad eten op hun hoofd dat door een verkoper bestelt is. Eten doen de verkopers gewoon in de winkel.
Er waren kleren, souveniers, horloges, schoenen, eettentjes, legerspullen, beddengoed en een speciale hoek met allemaal 'gezonde' spullen zoals honing, ginseng, allerlei rare paddestoelen en poeders.
Hoewel de rpijzen vaak al laag zijn, is het niet ongewoon af te dingen en dat heb ik dan ook maar eens geprobeerd. Een keertje maar en dat lukte ook, maar daarna niet meer, het is toch neit echt 'mijn ding'.

's Middags had ik afgesproken met Seung-Hui, een KOreaanse die ik in Nederland via de uni had ontmoet. Ze heeft een Franse vriend die ze in de Filipijnen heeft onmoet en woont sindskort in Nederland vanwege zijn werk. Nu kwam ze echter voor 3 maanden naar Korea om haar familie te bezoeken. Ze woont in Pusan (zuidoosten, havenstad), maar bleef na haar aankomt in Seoul nog een nachtje bij haar vriedin slapen. Vandaag zou ze doorreizen naar Pusan, maar voor ze vetrok zag ik haar nog even op het station van Seoul. Dat is een gigantisch gebouw met een groot winkelcomplex ernaast. Ervoor was net een muziekperformance bezig waarvan er foto's op de site staan. Let vooral op de oudere mannen die je ziet dansen aan de rechterkant! Dat is heel grappig, de meesten mensen zitten of staan te kijken, maar er zijn altijd wel een paar mannen van rond de 65 die opstaan en ritmisch gaan staan dansen op de muziek^^
Het was erg leuk Seung-Hui te zien, toch even iets 'vertrouwds nederlands' in Korea (hoewel we wel koreaans/engels praatte). Helaas moest ze vrij snel weer naar de trein, maar als het goed is zie ik haar binnenkort weer als ik haar ga bezoeken in Pusan. Je kan op verschillende manieren anar Pusan: met de bus, de trein, de KTX en het vliegtuig. Met de bus doe je er dnek ik 6 uur over, met de trein 5 en met de KTX maar 3. Dat is een soort Koreaanse TGV en schijnt erg comfortabel te zijn. Als ik vandaag echter zag wat een gedoe het was met de ticket weet ik het zo net nog niet... Ik geloof dat ik EY nog maar eens lief aan ga kijken of ze me wil helpen ;)

Veel liefs,
Soe

  • 15 September 2005 - 08:00

    Hams:

    Lekker goedkoop die markt daar. Leuk dat je Seung-Hui hebt gezien, ook omdat die bij ons thuis is geweest. Kan ik me er een betere voorstelling van maken. Ga je al snel naar Pusan? Nou ik hoor het wel. Veel plezier in het mooie, verre Korea.
    Hans

  • 15 September 2005 - 13:43

    Marjon:

    Hoi Soe

    Alweer mooie verhalen!!. Leuk die foto's, dan kan ik me wat voorstellen bij de stad waar je nu woont. Veel westerse indrukken, maar toch heel onnederlands,wel Koreaans.
    Ja, zo kun je als arme student je wel een uitgebreide garderobe veroorloven met die prijzen, laat Lieke het maar niet horen, die houdt zo van shoppen.
    Lieke zit op dit moment in Barcelona verder een nicht in Canada en een in Mexico, wat een internationale familie.
    Ik heb vanochtend met Ina planten voor ons balkon gekocht. De bedoeling is dat het een mooi groen plekje wordt. Dat lukt aardig. We hebben ook houten vlonders gelegd, het ziet er goed uit al zeg ik het zelf en het is alsof we er een kamer bij hebben (dat was natuurlijk nodig want we wonen al zo klein, hihi). Ina en ik zijn naar een tuingroothandel geweest. Je kijkt je ogen uit zoveel als ze daar hebben. Gelukkig had Ina deskundig advies, anders was ik er nooit uitgekomen met al dat aanbod. Bovendien weet ik niet wat wel en niet kan in een plantenbak, dus haar goede raad was zeer welkom. Nu hopen dat de planten de winter een beetje overleven.
    Lieve Soe, nog veel plezier met je ontdekkingsreis en nogmaals dank voor je schitterende verslagen.

    Liefs, Marjon

  • 15 September 2005 - 14:30

    Joor:

    Hee Zus,
    Wat gaaf daar al die marktjes enzo! En ook grappig dat iedereen zo goed aan het bewegen is op straat!

  • 15 September 2005 - 20:34

    Bas, An En Vera:

    Ha die Soe,

    Gaaf he die markt. Geniet jij ook zo van die kleuren en luchtjes? Je moet ook eens gaan als ze regen verwachten. Dan zie je net voor de bui al die kooplui in de weer met zeiltjes en is de namdeamun in 5 minuten een overdekte markt. Dat afdingen ja, blijft lastig. Zeker toen iemand me leerde dat het ook in bepaalde "warenhuizen" kan. Echt maf. Zie me hier al bij de v&d....

    Groetjes

  • 15 September 2005 - 20:34

    Bas, An En Vera:

    Ha die Soe,

    Gaaf he die markt. Geniet jij ook zo van die kleuren en luchtjes? Je moet ook eens gaan als ze regen verwachten. Dan zie je net voor de bui al die kooplui in de weer met zeiltjes en is de namdeamun in 5 minuten een overdekte markt. Dat afdingen ja, blijft lastig. Zeker toen iemand me leerde dat het ook in bepaalde "warenhuizen" kan. Echt maf. Zie me hier al bij de v&d....

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 203215

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: