VVV - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu VVV - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

VVV

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

19 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Vandaag heb ik een Koreaanse peer op, die grote ronde van de foto. Hij is niet te vergelijken met een nederlandse peer vind ik. De structuur heeft eigenlijk wel wat van een waterkastanje vind ik: knapperig en sappig, maar verder niet zo heel veel smaak.

Om niet de hele dag achter de televisie te hangen, ben ik nog een keertje naar het centrum gegaan, naar de Kyobo boekstore. Aangezien mijn vader Maigrets spaart wilde ik kijken of ze er misschien ook 1 in het Koreaans hadden. Dat werd dus een hele zoektocht langs koreaanse zoekcomputers, op mijn knieen bij de leerboeken frans en een conversatie half koreaans half engels bij 2 meisjes van het winkelpersoneel. Uiteindelijk bleek dat ze er normaal wel 1 hadden, maar dat die nu was uitverkocht en later wel weer binnen zou komen.
Vervolgens ben ik nog even langs het VVV gelopen. Aan de service daar zou Nederland een voorbeeld kunnen nemen! Het was een groot gebouw met overal gratis folders, plattegronden en boekjes. Ik wilde graag wat meer weten over de mogelijkheden om naar Pusan te gaan en werd heel vriendelijk geholpen. Je kan met de snelbus, dat duurt 5,5 uur en is het goedkoopste, maar dan moet je wel opstappen bij de terminal, 45 min met de metro van de uni. Je hebt een gewone en een luxe variant.
Daarnaast kan je ook met het vliegtuig, maar als arme student :) heb ik dat niet eens overwogen. Daarnaast kan je met de trein. Je hebt de KTX, een soort Koreaanse TGV die er maar 2,5 uur over doet, maar waar je wel van te voren voor moet reserveren. In vergelijking met Nederlandse prijzen is hij niet zo duur, maar in vergelijking met de bus en de andere treinen wel. Er zijn nog 2 andere soorten treinen, de Mugunghwa en de Saemaul, waarvan de eerste een klasse lager is. Beide doen er ook ongeveer 5,5 uur over en dus net zo lang als de bus!
Toen ik het VVV uitliep kwam er een Koreaan naar me toe die me vroeg of ik even wilde gaan zitten op de terrasstoelen van het hotel ernaast. Ik had hem al gezien in het VVV waar ie al de hele tijd naar me had zitten kijken. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en wat ik in Pusan ging doen en ik antwoordde maar beleefd met het idee hier zo snel mogelijk een einde aan te maken. Vooral toen hij ging vragen hoe het wonen in Nederland was en hoe stelletjes elkaar ontmoetten en op welke leeftijd men trouwde. Toen kwam natuurlijk de onvermijdelijke vraag of ik ook een vriendje had en ja die had ik natuurlijk, al 3 jaar en ja we gingen ook trouwen en nu was het maar weer eens tijd om op te stappen. Vieze ouwe mannetjes van 50 vind je dus overal :)

Vandaag is mijn liefste (ja en ook enige, maar dat maakt niet uit^.^) zussie teruggekomen na 9 maanden studie in Canada. Ik hoop dat ze het heel leuk heeft gehad. Joor dikke knuf!

  • 19 September 2005 - 08:03

    Wilma:

    O O vies oud mannetje dat dagen bij de vvv staat op een glimp van ee jongebuitenlandse op te vangen. ben je hem weer te slim af. goed zo.
    ben er nou nog niet achter hoeje naar Pusan gaat maar dat horen we vast nog wel van je. ik denk de trein lijkt me comfortabeler dan de bus eigenlijk,
    tot gauw,

    liefs wilma
    enne bete een sappige peer dan een vies oud mannetje!

  • 19 September 2005 - 08:09

    Hanneke:

    Hey lieve Soe Ja!
    Nou dat was ondanks veel regen een enerverend weekend vol folklore en heerlijke hapjes! Wat leuk dat je met de fam van EY die feestdag mocht vieren! en dat museum en paleis klonken ook echt gaaf!!!! vertrekken van de koningin!!!! ja ik ga deze week beginnen met mijn scriptie, soort herstart zeg maar! Ik ga zo stukjes van Egeria vertalen voor Middeleeeuws LAtijn. zeggen dat je al gaat trouwen lijkt me een goede tactiek!! Ik had druk heen en weer sjees weekend, dus ik kon het even niet bijbenen met al je berichtjes! Ik heb even geshopped in Arnhem voor iets netjes ivm sollicitatie, naar zus in EIndhoven en naar Corry die een nieuwe pup heeft, een Jack Russel, ik moest toch een beetje aan Mimi denken :-)!Fijne dag gewenst en ik hoop op wat minder regen want wij weten maar al te goed hoe dat is ! hihi...
    Zoen van Hanneke

  • 19 September 2005 - 09:31

    Son:

    Hey meid, goed gedaan met dat oude mannetje ;) Zie je wel dat je het kan.. gewoon van je afbijten. Toen ik je vorige verhaal las kreeg ik honger!! (Dat heb ik altijd als ik over eten lees of als ik het zie, maar Koreaans eten kan ik niet weerstaan! Yummy) Vandaag schijnt het zonnetje hier, dus ik hoop bij jou ook! Geniet van de dag en ik spreek je gauw
    Kus

  • 19 September 2005 - 19:16

    Marijke En Hans:

    Hallo Soeja,
    Mooie stukken schrijf je weer. Ik kan me haast niet voorstellen dat je alles wat je meemaakt onthoudt, zoals bijvoorbeeld het chuseok verslag. Ik zou aantekeningen moeten maken om niets te vergeten.
    In Trouw staat vandaag een groot stuk over chuseok, het oogsfeest. Het gaat over gestorven gevluchte Noord Koreanen die vlakbij de grens in Paju zijn begraven en daar vanwege het oogstfeest geeerd worden. (Trema doet het niet). Er staat een prachtige foto bij van een hele mooie begraafplaats vanwaar de Noord Koreaanse doden 'uitzicht' hebben op Noord Koreaanse bergen. Er wordt ook geschreven over de rituelen charye en eumbok.
    Heb je voor je dat oude mannetje afblafte eerst gevraagd of hij rijk was? Waarschijnlijk niet, volgende keer wel aan denken hoor, kan je lekker met het vliegtuig naar Pusan!
    Groetjes.

  • 22 September 2005 - 14:31

    Charlotte:

    Ja hoor, dat heb jij weer! Zo'n oud vies mannetje, hahaha als het nu een leuke jonge Koreaanse kanjer zou zijn, maar helaas! Goeie afwimpeltechniek trouwens! Werkt altijd!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 203139

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: