Fijne kerst! 2 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Fijne kerst! 2 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Fijne kerst! 2

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

26 December 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Iedereen een Prettige Kerst~~

Ik had nog even de stille hoop dat de kerstman een enkeltje Nederland onder het mini-boompje hier had gelegd, maar dat was helaas niet zo^^ Gisteren was alles gewoon open, de winkels, de warenhuizen en de restaurants, maar omdat kerst wel een officiele feestdag is, hoeven mensen bij bedrijven etc niet te werken (los van het feit dat het natuurlijk zondag was).
Bij ons in de buurt was het gewoon heel druk op straat met jong volk, ook omdat de wintervakantie nu begonnen is (de KLI waar ik colleges volg heeft zijn eigen rooster). En ik ben savonds in slaap gevallen met de kerstliedjes van de bars op de achtergrond.
Vandaag is het al helemaal maar een rare kerst. Ik weet dat er meer europese landen zijn die geen 2e kerstdag kennen, maar hier is het echt echt een hele normale maandag zonder toeters en bellen en iedereen is dus ook gewoon aan het werk.
De familie van de hasuk heeft niet echt een leuke kerst, 3 dagen geleden moesten ze plots naar het ziekenhuis omdat de ajossi een hersenbloeding had. Ik geloof dat het allemaal net op het nippertje was, hij leeft nog en kan ook wel weer genezen, maar verder weet ik het ook niet, dat zijn wel hele lastige gesprekken in het Koreaans met veel woorden die ik niet ken. Hij was sowieso wel een beetje zielig vond ik. Hij is werkeloos en liep altijd maar een beetje in huis rond of zat de hele dag op zijn kamer (te???). Verder vertelde de ajumma een keer dat ie zijn heup had bezeerd door de alcohol... niet echt gezellig dus allemaal.

Die Koreanen en hun gezondheid... Je wordt helemaal ziek van de gezondheidsprogramma's en reclames op de tv en echt om de 5 meter is er een apotheek. Zodra je ook maar zegt dat je verkouden bent is het eerste wat ze vragen of je al medicijnen hebt ingenomen. Eergister heb ik een taekwondo vriendin van Jong ontmoet, die was verkouden en had een handtas vol met pillen! 3 tegelijk slikte ze er... Ik wil niet zeggen dat ze zich aanstellen hier, maar een beetje overdreven...

Een tijdje geleden zag ik toch een stukje over Rdam op de tv hier? Dat was wel heel erg raar, ik verwachtte toch niets van Nederland op de tv. Moet je nagaan hoe verbaasd ik vanmorgen was toen ik ineens Noordwijk op het beeldscherm voorbij zag komen! Het was een programma op een of andere educatieve zender over Nederland en de bollenteelt. Ze vertelden over het feit dat Nl onder de zeespiegel ligt en over hoe de grond soms gebruikt wordt voor de bollenteelt. Er kwam ene Mr Langeveld uit Noordwijkerhout aan het woord die vertelde over een tulpenproject en later nog iemand die wat zei over het project Geest en Grond. Natuurlijk kwam ook de Keukenhof in beeld met iemand die daar klompen aan het maken was. Verder kwam de haring aan bod en dat niets in Nederland gratis was (de wc's. In Korea zijn die er op elke hoek en altijd gratis en je kan ook gewoon een restaurant of hotel inlopen om de wc te grbuiken zonder dat je er verder wat koopt ofzo) :)
Daarnaast was er een stukje over de bloemencorso en toen was er best nog een groot stukje waarin je de boulevard zag van Noordwijk. Ik heb hard zitten turen of ik iemand herkende, maar dat was helaas niet zo^^
Ik vond het wel heel erg gek, je merkt dan toch ineens hoe snel je aan een andere omgeving gewend raakt. Hoewel het corso toch ene grote gebeurtenis was en er voor nldse begrippen veel mensen waren, vond ik het er nu ineens zo kleinschalig uitzien vanwege het altijd drukke seoul hier. De straten waren zo klein, de gebouwen zo laag, het zag er allemaal zo rustig uit en dan al die fietsen! Of het nou echt een positief beeld was van Nederland voor de Koreanen weet ik niet. De bloemen waren mooi, maar met Andre Hazes en een of ander hoempa carnavalslied op de achtergrond ... :)
Wat trouwens ook wel weer typisch Nederlands was, iedereen die door het programma ondervraagd werd, antwoordde wel dat het 'gezellig' was :)

Nou ik hoop dat iedereen het gister leuk heeft gehad en het vandaag ook gezellig heeft.

Veel liefs

Soe

• 26 December 2005 - 09:55

Wilma:

gezellig soe weer zo'n lang verhaal. weet nog dat we toen joor net terug was met haar over een voor ons " grote weg" reden en zij vertelde dat dat in vergelijking met Canada maar een kleinstraatje was. Dat verschil is dus wel erg groot allemaal.
    Daarom is het hier nbatuurlijk zo gezellig en knus :).we hebben net getraind en ik heb ook een beetje de indruk dat de tweede kerstdag hier ook een stuk minder in de belangstelling staat dan vroeger; wel relaxed.
    Soe geniet van alles,

liefs wilma

• 27 December 2005 - 19:50

Mieke & Pieter:

hoi Lieve Soe,lees net al een [uitgebreid] antwoord op mijn emailvraag over jouw Kerst! Ja, 't zit er inmiddels weer op. Eind 2e Kerstdag toh nog een heel dun laagje sneeuw bij ons! 't Is druk in Leiden, 't Rembrandtjaar is begonnen (400 jaar geleden geboren in Leiden). Weer eens wat anders dan corso's! Veel tentoonstellingen, speciale wandelroutes en rondleidingen, souvenirs en schitterende ijssculp-turen. Gaan daar zeker naar kijken, maar er werden tijdens de Kerst al heel veel bezoekers verwacht. 't Moet fantastisch zijn, zullen proberen foto's te maken en naar jou te mailen. Alvast een sprankelend en gezond 2006!
    Liefs, Mieke

• 28 December 2005 - 16:20

Hans:

leu om weer een berichie van jou te lezen. Lijt me ook echt gek om daar Noordwijk op de tv. te zien. je opa's en oma waren erg ontroerd dat je ze opgebeld had. Hopelijk komt het weer goed met je ajossi. Deze vierde kerstdag is weer een rewone dag, dus alles is weer terug zoals het geweest is.
    dikke kus
    je pa

• 29 December 2005 - 00:30

Hanneke:

Hey Soe!
    wow Noordwijk op tv! ongelovelijk! hihi ja raar he? dat je ineens merkt dat je gewend bent geraakt aan Seoul! No worries, omgekeerd gaat het ook weer heel snel! You'v e got mail!
    fijne dag nog!
    lieve groet van Hanneke

• 30 December 2005 - 15:31

Charlot:

Hee soe, ook toevallig dat je noordwijk op tv zag! Ja wanneer je weer terugbent, moet je weer behoorlijk wennen aan ons koude kleine gezellige kikkerlandje!!!! Heel veel liefs!!

• 30 December 2005 - 21:42

Marjon:

Hoi Soe

Meen je dat nu van dat enkeltje NL? Daar is geen kerstman voor nodig hoor!
    Hier was alles wel gezellig (ja sorry dat heet hier zo) met kerst. Eerste kerstdag met mijn familie gegeten en tweede kerstdag eerst een flinke afwas weggewerkt en daarna heel erg rustig aan gedaan.
    Morgenavond proberen we de katten een beetje gerust te stellen, zo van het is hier heus geen oorlog, het zijn maar een paar gekken die zo veel herrie maken en er gaat maar 55 miljoen de lucht in, dus waar zullen jullie je druk over maken, jullie brokjes staan klaar en een lekker hapje.
    Is het morgen ook in Korea oudejaarsavond of doen ze dat op een ander moment?
    In ieder geval voor jou een heel gelukkig en goed 2006.

Liefs, Marjon

• 01 Januari 2006 - 16:00

Marijke En Hans.:

Hallo Soeja,
    In de eerste plaats de beste wensen voor het komende jaar, dat het maar reuze gezellig mag worden!
    Leuk om je berichten weer gelezen te hebben. De verschillen tussen Korea en Nederland zijn enerzijds groot, anderzijds is het toch ook wel zo dat veel landen, ook Korea, 'verwesteren'. (Mooi nieuw werkwoord).
    Je houdt jezelf wel bezig met al dat verhuizen en plannen maken om te verhuizen, ik hoop dat je nu je toch weer wat vrede met je huidige onderkomen hebt voorlopig even lekker kunt blijven zitten waar je zit.
    Het was rondom 12 uur vannacht schitterend weer, vrijwel windstil, droog en niet koud. Er waren veel mensden buiten en boven het Vinkenveld was weer veel fraai vuurwerk te zien. Wij hadden niks gekocht, maar keken stiekem naar het vuurwerk van anderen.
    Op 30 december toch nog even een dik pak sneeuw gehad. Dat betekent natuurlijk meteen paniek in het land, bussen en treinen rijden niet, wegen zijn onbegaanbaar enz. Lastig als je ergens heen moet, maar erg mooi om te zien.
    Hartelijke groeten.

• 03 Januari 2006 - 18:14

Ye-jin:

Onni!!!!! Gelukkig nieuw jaar!!! Nog wilde dingen gedaan tijdens de jaarwisseling? Nog een stoere bink gescoord?

veel liefs
    Ye-jin

• 06 Januari 2006 - 10:30

Marina:

Hee Soe, wat leuk dat je gewoon iets van Noordwijk op de tv ziet daar! Echt verbazend! Lachen, over de corso!

Hoe heb je 1e kerstdag trouwens gevierd? Wij in een warm land, 's middags op het strand en 's avonds met zijn 2tjes een kerstmaal voor € 35,00!!! Heel raar en het echte kerstgevoel ontbrak absoluut, weinig kerstliedejes gehoord ook daar. Ja 1 heel opvallende: I'm dreaming of a white christmas....????? In Spanje???

Nou Soe dikke kus en ik wens je een heel fijn 2006 met heel veel goeds, geluk, liefde en gezondheid!

xxx