Thuis! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Thuis! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Thuis!

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

12 Oktober 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Hier weer een berichtje, maar deze keer vanuit Nederland! Zoals jullie wel gelezen zullen hebben, ben ik voor 2 weekjes naar Nederland gekomen. Om jullie allemaal weer eens te zien, heel veel brood te eten, lekker te fietsen, frisse zeelucht op te snuiven en lekker te mopperen op het weer. Lekker herfstweertje hier, als je 25C zonder jas gewend bent :)
Of het door de zenuwen kwam weet ik niet, maar ik kon de nacht voor mijn vlucht absoluut niet slapen, ik was klaarwakker. Uiteindelijk heb ik maar een beetje liggen lezen en toen was het alweer de volgende dag. Om 8.15 kwam Joor langs, die heb ik op de bus gezet naar het vliegveld. Helaas zat de vlucht van Joor, Korean Air, al volgeboekt, dus ik zou pas later met de KLM vertrekken. Kon ik mooi nog een blik op mijn tas werpen. Ik wist echt niet wat ik wel en niet mee moest nemen en aangezien er maar 20 kg in die koffer mocht…
De ajossi kwam nog even langs om te zeggen dat ie ons wel een lift naar het vliegveld wou geven. Voor Joor was die natuurlijk al te laat, maar ik heb dankbaar van het aanbod gebruik gemaakt. 30 Minuten rijden was het met de auto naar het vliegveld… Jaja, maar met verstopte wegen had ie zeker geen rekening gehouden… Uiteindelijk was ik dus om 13.15 op het vliegveld terwijl mijn vlucht om 2 uur ging. De ajossi stopte aan het einde van de hal, terwijl KLM aan het begin zat dus dat werd met een verward hoofd door de vertrekhal rennen, terwijl ook nog eens mijn mobiel afging :(
Bij de balie waren er natuurlijk geen andere reizigers meer en ik moest samen met een medewerkster naar het bagageluik rennen om ervoor te zorgen dat mijn koffer nog het vliegtuig in kon.Gelukkig had ik me wel al van te voren via internet ingecheckt. Bij de douane was het ook weer een heel gedoe. De mensen voor me schoten maar niet op en toen moest ik ook nog eens mijn rugzak open maken, omdat er een pincet in zat. Gelukkig had ik er wel aangedacht mijn schaar uit mijn etui te halen ^^ Daarna snel rennen naar de gate, waar ik maar 10 minuten hoefde te wachten voor we het vliegtuig in mochten (Dat is dan wel weer een voordeel van te laat komen :) ).
Ik had een mooi plekkie aan de linkerkant in het midden van het vliegtuig aan het gangpad. Na een half uurtje gingen we dan de lucht in en was ik op weg naar Nederland! Het was wel raar om de stewardessen in het Nederlands te horen praten. De vlucht liep verder goed hoewel 11 uur wel erg lang is, zeker omdat ik nog steeds veels te wakker was om te slapen ondanks het feit dat ik de nacht ervoor ook al geen oog had dicht gedaan. Film heb ik niet echt gekeken, wel de NRC en de Volkskrant gelezen, de sudoko’s gemaakt die er in stonden en 3 vieze maaltijden naar binnen gewerkt.
En toen gingen we eindelijk landen! Bij de bagage kwam mijn koffer als eerste van de band rollen dus dat ging lekker snel. Wilma kwam me ophalen en samen zijn we met de trein naar Leiden gegaan. De eerste trein na ruim een jaar en natuurlijk had die vertraging :( Vanaf Leiden zijn we met de auto naar Nwijk gegaan. (Hans, die Joor in Delft had gedropt, kwam ons oppikken). En dan ben je ineens weer thuis.
Inmiddels is het donderdagavond en voelt het alsof ik nooit weg ben geweest. Maar ik moet er wel weer even aan wennen dat de mensen zo groot zijn en dat ik nu weer alles kan verstaan. Het Nederlands praten gaat wel omdat ik dat in Korea ook vaak deed met Sonja en Jong, maar het is wel raar dat de andere mensen om je heen nu ook Nederlands praten. Ik moet er ook steeds aan denken dat je hier niet dingen met 1 hand aangeeft en niet steeds hoeft te buigen en dat zwaaien naar een bekende (volwassene) heel gewoon is en niet onbeleefd.
Verder geniet ik van de frisse zeelucht, van de wind en van mijn fiets! En de ruimte! Het is wel raar dat de straten zo leeg zijn, vooral s avonds, maar je hoeft je nu niet een weg te banen door een eindeloze mensenmassa. Overigens moet ik er wel weer aan denken “sorry’te zeggen als ik per ongeluk tegen iemand aanloop. In Korea doe je dat niet, daar lopen ze gewoon met een strak gezicht dwars door je heen.
Vanavond heb ik de eerste Hollandse prak met spruiten, sla, boontjes en aardappels al weer op, maar ik kon het niet laten er flink wat sambal door te gooien. Ik had toch die kimchí in mijn koffer moeten gooien :)
Ik vertrek weer op dinsdagavond de 24e, omdat ik dat weekend een bruiloft heb van een Koreaanse vriendin. In de tussentijd hoop ik jullie natuurlijk allemaal te zien, maar ik hoop ook dat jullie het begrijpen als ik tijd te kort kom, 2 weken vliegen zo voorbij…

Liefs, uit Noordwijk, Soe ^^

  • 12 Oktober 2006 - 18:44

    Hans:

    leuk zeg, dat je in Nederlnd bent.
    Ik hoop je gauw weer te zien, nee wacht, ik loop wel even naar je kamer.
    dikke kus

    je pa

  • 12 Oktober 2006 - 19:45

    Marjon:

    Hoi Soe

    Fijn dat je weer thuis bent ook al is het maar voor even.
    Liefs, Marjon

  • 12 Oktober 2006 - 20:23

    Astrid:

    Ik vond het ontzettend leuk je al zo snel te zien: vandaag. En die zakdoek die behandel ik met dezelfde zorg en liefde als waarmee hij is gemaakt. Ik voel me zeer vereerd dat ik hem heb gekregen. veel plezier de komende twee weken!
    Liefs

  • 13 Oktober 2006 - 05:39

    Son:

    Toerist in eigen land :P Haha, leuke schoenen, maatje Omar ;)

    Veel plezier, Liefs

  • 13 Oktober 2006 - 07:04

    Hanneke:

    Hey Soe!
    wat een gestress om dat vliegtuig te halen zeg!!!!
    grappig hoe je een beetje de omgekeerde cultuurschok beschrijft, lijkt me inderdaad merkwaardig zeg!
    geniet er maar van, al dat uitwaaien en die frisse lucht!
    liefs Hanneke

  • 16 Oktober 2006 - 23:07

    NicsAn..:

    Jee zeg! Gewoon in NL!! Hoe graag zouden wij ook even daar kijken hoe het is!! Maar nog wel het mooie vooruitzicht dat je weer terug kan... Geniet van NL! Groetjes..

  • 20 Oktober 2006 - 13:32

    Mihee:

    Geniet van de zeelucht! Dat was het beste van mijn 10 dagen in NL afgelopen zomer. gr. Mi Hee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 203365

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: