Laatste weekje... - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Laatste weekje... - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Laatste weekje...

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

11 Januari 2007 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Hier nog even een laatste update vanuit Korea, over een paar uur moet ik naar het vliegveld.
Mijn laatste bericht eindigde op nieuwjaarsdag bij mijn zus. ’s Ochtends hebben we tteokguk gegeten, soep met rijstcakes erin die de Koreanen traditioneel op 1 januari eten. Daarmee wordt je een jaartje ouder (ipv op je verjaardag), zodat ik in Korea inmiddels 27 ben (bij je geboorte ben je ook al 1). Nou ja, met de hoeveelheid die ik op heb, ben ik waarschijnlijk in de 30 :)
Na het ontbijt heeft mijn zus me afgezet bij het station waar ik op de trein ben gestapt naar Seoul. Aangezien ik de nacht ervoor niet had geslapen en nog al moe was, heb ik nog een beetje liggen doezelen tot ik weer uit moest stappen. Nou ja, dacht dat ik weer uit moest stappen... Was ik met mijn suffe hoofd een kwartier te vroeg uitgestapt :( Er gingen vast ook wel bussen naar Seoul, maar ik zo moe om alles uit te zoeken, dat ik maar een taxi heb genomen en de chauffeur heb gevraagd naar het dichtsbijzijnde metrostation te gaan. Ik weet nog steeds niet in welk plattelandsgehucht ik nou eigenlijk gestrand was... :)
Vanaf mijn terugkomst in de hasuk tot nu is het eigenlijk 1 hectische week geweest waarin ik elke dag zo’n 3 afspraken had met vrienden en kennissen om iedereen gedag te zeggen. Diezelfde dag nog had ik ’s avonds een afspraak met een jongen die Nederlands heeft gestudeerd hier in Korea. Hij kende mijn docente van Leiden ook, die had op dezelfde uni gestudeerd.
Woensdag ben ik nog een keer naar mijn ma geweest. Een saaie rit van eerst 45 minuten met de metro en dan nog eens een uur in de bus. De chauffeur was nog vergeten me een seintje te geven toen ik er uit moest, dus ik moest nog een halte terug lopen. Mijn ma was sinds mijn laatste bezoek verhuisd naar een iets groter huis, maar net als het oude huis bevindt het zich nog steeds in een of ander gehucht op het platteland waar niets te doen is. We hebben gegeten en zijn ook nog even een stukje de berg op geweest. ’s Avonds kwam er nog een vriendin van me ma, maar die mocht niet weten dat ik dr dochter was dus deden we of ik de dochter van dr broer was. Beetje omslachtige oplossing, ik heb maar niet teveel gezegd want je hoort zo aan mijn uitspraak dat ik nooit een nichtje kan zijn. Mijn ma vergat het zelf trouwens ook steeds en versprak zich dan bijna :)
We hebben ook nog een baal kastanjes gestoomd die ze had geraapt in de herfst. Erg lekker, alleen de helft heb ik weggegooid omdat dr kleine wurpjes ofzo inzaten. Dat waren de lekkerste zei ze, nou dat zal best wel, maar dan eet ze die zelf maar op ^^
Donderdag had ik afgesproken met Yurim, een kor vriendin van wie de moeder een brillenzaak heeft. Brillen zijn hier veel goedkoper en aangezien dr een flinke kras zat op mijn oude bril, heb ik nu dus een nieuwe. Mijn ogen waren gelukkig niet echt achteruit gegaan, maar ze blijven slecht zodat ik maar uit de helft van de bestelbare glazen kon kiezen,
Zaterdagavond had ik met een Kor vriend in Hapjeong opgesproken waar hij me met de auto opwachtte. We hebben een speciale weg over een berg gereden waarvandaan je een prachtig uitzicht had over Seoul. Je kon zo alle bekende wijken zien aan de vorm van de verlichting. Bovendien lag er overal nog sneeuw, net een sprookjeslandschap.
Na deze rit zijn we naar de avondfilm gegaan, een kor film die momenteel heel populair is en echt heel erg leuk was. Daarna heeft ie me weer netjes bij de hasuk afgezegd.
Zondag ben ik nog een keertje bij Jong langsgeweest. We zijn samen boodschappen wezen doen bij de Lotte, een hele grote supermarkt vlakbij zijn appartement. Ze hebben alles en het winkelt stukken beter dan de Grand mart bij ons om de hoek, die is nogal klein. Bovendien kan je dr ook goed boodschappen doen als je van vis houdt. Verse oesters, bakken met levende krabben, verse sushi...
’s Avonds ben ik met een Kor vriendin naar een dansvoorstelling geweest. Zij had via dr werk vrijkaartjes gekregen en had mij uitgenodigd mee te gaan. Het was in het Sejong gebouw voor culturele kunsten, een groot gebouw in het centrum waar allerlei voorstellingen zijn. We zaten op de 1e rang, pal in het midden met een superuitzicht op het podium. De voorstelling was erg bijzonder en lastig te beschrijvingen. Ik voelde me in ieder geval een flinke stijve hark toen het afgelopen was :)
Woensdag heb ik mijn 2e zus nog een keer ontmoet. Eigenlijk hadden we zaterdag afgesproken, maar toen moest ze ineens werken. Eergister moest ze ook werken, maar ze had zich ziekgemeld^^ We zijn naar de bios geweest (waar mijn zus lag te slapen), hebben zoals we altijd doen tteokpukki gegeten en hebben een beetje in het centrum rondgelopen. Ik was dr gids aangezien ze zelf amper in het centrum van Seoul komt en dus absoluut geen idee hadden waar we waren :)We hebben ook nog onze hand laten lezen: Ik zou lang leven, en laat trouwen was het beste. Van zoons zou dr niet zoveel komen.
(Zoals jullie wel gemerkt zullen hebben is de toekomst laten voorspellen hier erg populair! Tarot, handlezen, toekomst aan de hand van je geboortedatum etc. Er zijn zelfs extreme gevallen waarin men met zijn hand naar een handlezer gaat, hem met een balpen lijnen laat tekenen die goed zijn voor je toekomst om die er vervolgens in het ziekenhuis in te laten laseren :( ).
Gister ben ik ook naar de bios geweest, deze keer met Son en Omar. We zouden James Bond gaan kijken, maar bij de bios bleek dat Eragon ook al uit was dus toen hebben we die gekeken. Gave film hoewel die wel een beetje voorspelbaar was en soms een beetje op de LOTR leek.
Het is nu donderdagochtend en over 1,5 uur komt een Kor vriend me met de auto ophalen. Hij brengt me naar het vliegveld waar we samen nog wat gaan lunchen. Het was een vrij emotionele week door al dat afscheid nemen en ik ben toch wel weer een beetje gaan twijfelen of ik toch niet nog een (half) jaartje hier zal blijven. Aangezien een retourtje goedkoper was dan een enkeltje, had ik een retourtje (24 jan) gekocht dus...
Wie weet wordt vervolgd...

Tot gauw als het vliegtuig een beetje kan landen met die storm die er nu in Nederland schijnt te zijn...

Liefs
Soe
11 januari 2007

  • 11 Januari 2007 - 16:10

    Jumi:

    Heej!Nou als je dit leest ben je waarschijnlijk alweer in NL!Ongelovelijk je blijft ons verwachten!Hopelijk tot snel!XXX Jumi

  • 11 Januari 2007 - 21:20

    Astrid:

    Wat een lieve Minnie ben je!

  • 25 Januari 2007 - 12:07

    Sun Hye:

    hey soe,

    zit je nu weer in seoul of ben je toch maar in nl. gebleven??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 203215

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: