Laatste bericht... - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Laatste bericht... - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Laatste bericht...

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

13 Februari 2007 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Het is een flinke tijd geleden maar hier weer een update. Ik ben niet van de wereld weggevaagd, nou ja alleen maar een beetje in de zevende hemel. Laat ik bij het begin beginnen. De eerste week weer in Korea heb ik het vooral druk gehad met vrienden ontmoeten. Zondag de 28e had Hyeon Woo, een kor vriend me, gevraagd of ik een keertje mee wilde naar Engelse les. Hij had die dag een toets en zou wat later komen, dus hij had een invaller nodig.
Het was niet echt een school, maar meer een soort zelfstudie ruimte waar studenten afhankelijk van hun level in groepjes worden ingedeeld en dan zelf aan de slag gaan. Er is niet een vaste lesmethode of een docent; de studenten vullen alles zelf in.Een les duurt 3 uur en alleen het laatste uur komt er een ‘juf’, maar dat slaat ook nergens op want die zat alleen maar gezellig te kletsen zonder de studenten te corrigeren. Bovendien zitten er alleen maar studenten die allemaal slecht Engels kunnen, dus veel leer je dr volgens mij niet maar ja, het kost maar 4 euro per ‘les’ en dat is een stuk goedkoper dan het schoolgeld van al die hakwons hier.
Naast mij waren er nog 5 andere studenten, waarvan 1 meisje engelse doceert op een basisschool. Ik kan absoluut ook niet goed engels praten, maar toen ik haar hoorde moest ik toch even denken dat ik misschien toch ook wel Engels kan doceren hier...
Na de les zijn we nog wat gaan eten met zijn allen, shabu shabu (bouillon fondue). Daarna ben ik nog met Hyun Woo en Moon naar Namdaemun geweest om een kinderhanbok te kopen voor vrienden. Altijd handig als er een Koreaan mee is als je gaat shoppen, die kan toch altijd wat beter afdingen dan ik^^. Daarna hebben we nog wat rondgelopen en pizza gegeten. Ze hebben hier in Korea echt de meest wonderlijke pizza’s. Met bulgogi dr op, met aardappel, met sesamzaad, met fruit en ook met een extra dikke rand waar kaas of zelfs worst in zit.
Maandag de 29e had ik afgesproken met me vriendin Min Jung, we zijn samen wat gaan shoppen in Idae. Vooral broeken passen qua lengte toch wat beter dan de nldse broeken ;) Je moet hier alleen wel een beetje uitkijken als je kleren gaat kopen die je in Nl ook wil dragen. Inmiddels ben ik hier wel aan alle strikjes en kraaltjes en glittertjes en tentmodellen gewend, maar ik denk dat je zeker de helft vd kleren hier in Nl alleen met de carnaval zou dragen :) (Nou ja, het is toch bijna carnaval dus...).
Ik heb in ieder geval een stel nette schoenen gekocht. Dat was ook nog een gedoe, aangezien het hier vrij normaal is je schoenen een paar maten te groot te kopen. Heel praktisch als je ze steeds aan en uit moet doen (veterschoenen zie je ook amper), maar verder vreselijk irritant met lopen.
Dinsdag heb ik gezellig met Son bijgekletst en woensdag ben ik even dag gaan zeggen bij Inkas.
Tja, en toen was het donderdag 1 februari. De zondag ervoor had ik dus voor het eerst Moon (Eigenlijk Choi Moon Hyeong) ontmoet bij de engelse les en dat klikte wel gelijk. Nou ja, klikte wel heel erg goed en in de tussenliggen de tijd waren er wel wat sms jes en mails over en weer gegaan. We hadden dus voor die donderdag afgesproken en zijn toen gaan schaatsen op de ijsbaan voor het stadhuis. Hij is niet zo groot, maar het is altijd wel gezellig en het kost maar 0,80 cent voor een uur, inclusief schaatsen. Het was een flinke tijd geleden sinds ik had geschaatst maar het ging eigenlijk gelijk weer goed, incl het overstappen :)
Na het schaatsen hebben we nog een beetje in het centrum rondgelopen en rooie bonen porridge gegeten en kor thee gedronken in een traditioneel kor theehuis. Nou ja, toen zei die dus dat ie mij wel leuk vond en aangezien ik hem ook wel leuk vond... Mag ik jullie dus voorstellen aan Moon, 3 feb 1978, afgestudeerd op sport education en nu in zijn laatste jaar van zijn doctoraat sport psychologie aan de Chungang Universiteit. Hij heeft een zus die getrouwd is en een baby heeft. Verder woont ie nog bij zijn ma die is gescheiden toen hij 3 was.
Ik kan het nog steeds niet zo goed geloven. 15 Maanden in Korea zonder ook maar 1 vriendje en dan 2 weken voor je naar Nl terug gaat... Ik kom dus wel terug aanstaande maandag, maar het is nu wel erg verleiderlijk hier te blijven... Nou ja, we zijn allebei tot de conclusie gekomen dat het slimmer voor mij is eerst in Nl aan de slag te gaan. We geloven allebei dat het wel goed gaat komen, maar ik zal jullie verder alle onzin praatjes van verliefde mensen besparen.
Vrijdag de 2e ben ik naar Hyeongnim geweest, de oudere zus van me kor vriendin die in Amerika zit. Ze was verhuisd naar een nieuw apartement dat maar 50 m van hun oude huis was. Je mag voor 2 jaar in zo’n apartement wonen en dan hangt het vd eigenaar af of je er wel of niet uit moet. Koreanen verhuizen dan ook vrij vaak. In het geval van zo’n apartement wordt dan alle huisraad en al het andere spul via het raam en een speciale ‘lift’ via de buitenkant van het gebouw naar beneden getakeld.
We hebben tteok en mandu gemaakt. Voor de tteok moest je eerst in water geweekte kleefrijst koken. Normaal moet je die tot een plakkerige massa slaan met een grote houten hamer, maar wij hebben het met een houten knoflookstamper gedaan. Poeh, ziet er makkelijk uit, maar je krijgt dr echt zere armen van! Als het kleffe dedder is geworden snij je die in stukjes en die rol je door speciale geroosterde mungbonenmeel.
Voor de mandu meng je goed uitgelekte tofu, tauge, lente-ui, (gehakt), kimch’i, ei en smaakmakers als sesamolie, sojasaus, sesamzaad etc door elkaar en daar vouw je van die platte deegrondjes om. (NB ze zeggen dat vrouwen die mooie dumblings kunnen maken dochters krijgen... ) Stomen, in de sojasaus dippen en klaar. Was errug vies allemaal ;) ’s Avonds heb ik nog wat gedronken met Moon voor die naar zijn werk moest (Hij studeert overdag en moet om 6 uur op. Van 10-2 uur ’s nachts heeft ie een bijbaan)..

Zaterdag de 3e kwam Moon me met de auto ophalen en zijn we naar de wijk gegaan waar hij woont. We hebben dr boodschappen gedaan voor zijn ma en zus (Loop je dan hand in hand met een pak luiers door de supermarkt... ^^) en daarna fotos laten maken net zoals ik toen met me zus had laten doen. Daarna zijn we met de auto naar Suwon gereden, daar is een kasteel dat ik als medievist natuurlijk wel wilde zien. Daar aangekomen bleek het echter lastig om te bezoeken dus na een beetje rondrijden in de auto zijn we naar Everland gereden, een pretpark hier. Dat was alleen zo belachelijk duur dat we besloten toch maar niet te gaan. Op de terugweg naar Seoul zijn we nog even bij een meer uit de auto gegaan om wat te wandelen. Je moet het rondje om het meer helemaal uitlopen anders dan gaat je relatie kapot schijnt. Ja we zijn onderweg niet omgekeerd ^^.
Na een hapje eten in Kangnam hebben we nog een dvd gekeken in een dvd-bang. Je huurt een kamertje waar je dan een uitgekozen dvd kan gaan kijken.

Zondag zijn we allebei weer naar de engelse les gegaan. Ik blijf me verbazen over het systeem daar. Het is lekker geldverdienen voor de eigenaar vd school. De studenten regelen zelf hun lessen en hij verhuurt alleen de lokalen... Die juf verdient ook dr geld door te laat te komen en alleen een beetje in het engels te kletsen... Misschien moet ik hier ook maar ziets opzetten ^^.
Na de les zijn we (Ik neem aan dat ik niet meer hoed uit te leggen dat we Moon en ik zijn) met de auto naar Yangji gegaan, een skiresort in het Zuiden van Seoul. Onderweg ski’s en kleren gehuurd en toen op naar de skibaan. Moon had al vaker geskied en vanwege zijn studie is hij bekwaam in wel meer sporten dus ik had mijn eigen (knappe) ski-leraar. Wat een gedoe met die ski’s! Ik kon maar niet aan het idee wennen dat je die dingen niet zoals schaatsen op kunt tillen dus het duurde ff voor ik door had hoe je moest ski’en maar aan het einde vd avond had ik het toch tot het middelste level gebracht ^^ Ik begrijp nu waarom iedereen altijd op wintersport gaat! Het was echt gaaf, zelfs het vallen in de (nep) sneeuw was leuk :) (De volgende dag iets minder...). Nooit gedacht dat ik om 11 uur snachts nog eens op een skipiste zou staan!

Maandag had ik een afspraak met een Koreaan die nldse heeft gestudeerd. Ik was blijkbaar vermoeider dan ik dacht want ik werd om 12 uur wakker terwijl die afspraak om 11 uur was. Geen wekker of telefoon gehoord... Nou ja, nu had ik wat tijd om alvast wat bagage te ordenen. ’s Middags ben ik nog even met Moon naar Namdaemun gegaan om nog wat souvenirs te kopen. Verder hebben we nog even langs die kunstmatige rivier gelopen en hebben we wat rondgekeken in Tongdaemun. ’s Avonds had ik nog een laatste afspraak met Hyun Woo, een goeie vriend hier die volgende maand naar Australie gaat als voorbereiding op zijn emigratie daarheen. Raar idee dat je sommige goede vrienden gewoon nooit meer zal zien.

Dinsdag heb ik een thee gedronken met Sung Il, degene van de afspraak die niet doorging omdat ik me had verslapen. Hij had een aantal vragen over de betekenis van zinnen uit Wiplala. Een Japanse vriend was dat aan het vertalen naar het Japans en via het nldse en Kor heb ik hier en daar geholpen met uitleggen van bepaalde zinspassages.
’s Middags ben ik met Moon nette kleren gaan kopen voor als ik straks in Nl aan het werk ga. We hebben nog wat gedronken en gegeten bij de Paris Baguette en daarna had ik een afspraak met Tae Woong, een van de andere studenten bij de Engelse les. Hij had me uitgenodigd een keer samen naar een toneelstuk te gaan.
Het was een Koreaans kindertoneelstuk over het verhaal van Sneeuwwitje, maar ze hadden dr wel een andere draai aangegeven (http://www.bagsanan.co.kr/index.aspx). Het was echt een heel leuk stuk, zowel voor kinderen als volwassenen en het was goed te volgen in het Koreaans.

Woensdag heb ik Sung Il geholpen met de laatste vertalingen en daarna hebben Moon en ik nog wat rondgekeken in Idae voor een broek. ’s Avond had ik nog een afspraak met mijn vrienden van de hasuk. Allemaal Japanners waarvan er 2 Kor leren en er 2 werken hier. Ik hoef niet te vermelden dat het erg gezellig was.

Gister kwam Moon me smiddags uit zijn werk ophalen. We zijn even langs een kleuterschool gereden omdat hij daar nog wat papieren voor zijn onderzoek moest ophalen en daarna hebben we wat gewandeld langs de Han rivier. Zoals bij wel meer plekken waar we komen, keek de parkeer ajossi een beetje met scheve ogen. Meestal schatten ze me een flink stuk jonger in Korea en tja, wat moet een man nou tijdens schooltijd met een Highschool student bij de Han rivier ^^. We hebben wat gewandeld en daarna heeft Moon me gedropt bij het stadhuis waar ik had afgesproken met Hyeon-seon. We hebben samen een Portugese film (The Inheritance) gezien bij het Culturele Centrum van de Korean Foundation en daarna hebben we nog wat gedronken.

Vrijdag de 9e zijn we naar Jongro geweest waar we de film Click hebben gekeken.

Zaterdag zijn we gaan hiken bij Pukhansan. De vorige keren dat ik was gaan hiken had ik steeds veels te veel kleren aan en stikte ik van de hitte dus deze keer had ik niet zo veel aangetrokken. Grote fout! In het begin was het warm zat, maar halverwege ging het nog licht sneeuwen en werd het pas 1 ijsbaan met een ijskoude wind. Gelukkig was Moon slimmer geweest en kon ik wat kleren van hem aan.
Het was echt een super tocht. We waren geloof ik zo’n beetje de enige jongeren tussen allemaal ajumoni’s en ajossi’s ^^. Het pas bestond uit verschillende delen met een stijgens gedeelte en een stuk waarbij je langs een oude verdedigings muur liep. Het laatste stuk ging je echt loodrecht de top op. Zoals ik al zei, was het pad soms echt net een ijsbaan en we kwamen onderweg nog iemand tegen die flink was gevallen en met een brancard moest worden weggebracht. Door de kou was het uitzicht echter wel super. De laatste keer dat ik daar was geweest, was met de hasuk ajossi en toen zag je overal rode en gele herfstbladeren. Deze keer waren de bomen bedekt met ijsbloemen, echt heel mooi.
Op de terugweg zijn we nog even langs Jongro gegaan om de ringen op te halen die we de dag ervoor hadden gekocht. Nee geen trouwringen, gewoon koppelringen :) Mijn vingers waren door de kou echt zo opgezwollen dat ik mijn ring met geen mogelijkheid om mijn vinger kreeg... Gelukkig ging het wel redelijk nadat ze hem wat hadden opgerekt.

Zondag de 11e hebben we lekker mak aan gedaan. Ik heb mijn bagage een beetje uitgezocht en we hebben wat gegeten bij de bonjuk. Daarna zijn we naar de Paris Baguette gegaan waar we wat thee hebben gedronken en brieven hebben zitten schrijven. Moon heeft me alvast mijn verjaardagscadeautje gegeven, een kettinkje met ene hartje eraan. Aan het einde van de middag zijn we naar zijn huis gegaan, waar we waren uitgenodigd door zijn moeder.
Moon woont dus nog bij zijn moeder (heel gewoon hier in Korea) die al ene hele tijd is gescheiden. Verder komt zijn getrouwde zus vaak langs met haar 5 maanden baby. Van de week waren ze verhuisd naar een nieuw appartement omdat hun 2 jarige contract van de vorige woning was verlopen. Het was een heel mooie woning met ruime kamers en een fitnessruimte beneden waar je gratis gebruik van mag maken. Verder ziet de lobby en de ingang beneden er net uit als bij een hotel.
We hebben gezellig wat gekletst en heerlijk gegeten met de sandwiches, brood, salades, aardbeien en tteok die we mee hadden genomen. (Zijn ma bleef zich maar verontschuldigen dat ze geen uitgebreid diner had kunnen voorbereiden vanwege de verhuizing en de baby. Dat is hier vrij belangrijk, dat als je gasten ontvangt dat je zo’n beetje voor een heel weeshuis kookt. Ik was eerlijk gezegd wel blij dat er niet zo’n verplicht eetfestijn was...).
S Avonds zijn Moon en ik naar film geweest bij de Coex, een groot complex bij Kangnam waar het barst vd winkels, bioscopen, een zeeaquarium etc. Ik was blij dat ik ff kon zitten, het is leuk als je nette kleren aan doet voor je vriendje, maar mijn tenen begonnen nu toch wel een beetje beurs te worden van me mooie schoenen :) We hebben de film Blue Diamond gezien. Het was de avondfilm dus toen ie afgelopen was reden er geen bussen meer en hebben we een taxi genomen terug naar Sinchon.

Maandag ochtend, de 12e.... Laatste ochtend in Korea... ’s Ochtends heb ik mijn koffers gepakt en daarna ben ik met Moon nog even naar het postkantoor gegaan om nog wat zooi van me per boot op te sturen. Daarna hadden we met Sonja afgesproken om te ontbijten, mijn laatste Koreaanse ontbijt... Na nog een kop thee moest Son naar school en hebben wij de bus gepakt naar Incheon Airport. Ik had me een beetje verrekend met de tijd dus toen we daar waren hadden we niet zoveel tijd meer en moest ik na nog een kort praatje al vrij snel naar de gate.
De vlucht ging verder wel aardig. Ik zat naast 2 gasten uit Curacao die naar Korea waren geweest voor 1 of andere modelwedstrijd. Ik dacht dat Nl-Korea ver reizen was, maar omdat er voor hun geen directe vlucht Curacao-Korea was, moesten ze via Nederland! Dat is eerst ruim 11 uur naar Nl en dan nog eens 9 uur naar Curacao en daar nog 5 uur met de auto naar huis...
Op schiphol hebben me ouders me opgehaald en nu ben ik dus weer in Nl en staat mijn eerste brood al weer te bakken in de oven. Het is toch anders deze keer omdat ik nu niet over 2 weken weer op het vliegtuig stap. Het voelt heel raar, na 15 maanden daar eiegenlijk ook niet echt als thuiskomen. Zeker niet nu Moon daar zit. Nou ja, het zal wel weer wennen allemaal. De komende 2 weken heb ik het in ieder geval erg druk met sollicitatiegesprekken.

Deze keer is het dus echt mijn laatste stukje. Ik had graag nog wat langer in Korea geweest... Dit weekend is het daar Nieuwjaar, een heel groot feest en verder is het morgen natuurlijk Valentijn (Mijn eerste Valentijn met een vriendje, zit die aan de andere kant van de aardkloot) en ben ik bijna jarig...Misschien dat ik over een jaar weer verder schrijf, getrouwd en werkend in Korea :) Grapje. Iedereen bedankt voor alle leuke lieve reacties!

Veel liefs
Soe

13 februari 2007

  • 13 Februari 2007 - 15:44

    Astrid:

    Toch fijn dat je er weer bent. Totgauw en succes met de gesprekken. Liefs

  • 13 Februari 2007 - 18:15

    Cora En Jan:

    lieve Soeja, welkom weer in nederland. Wat een tragiek, ben je stapelverliefd op een leuke vent en binnen no-time weer van elkaar 'gescheiden'. Brieven schrijven kan je goed, maar of het genoeg is ...? Gelukkig vlieg je er zo weer heen als het moet, die ervaring heb je! We volgen het wel weer. Geniet vooral!
    liefs.

  • 13 Februari 2007 - 18:46

    Mieke & Pieter:

    Welkom thuis! Genoten van je (voorlopig)laatste verhaal! Geweldig. Toch nog een happy end! Wel een goeie testcase voor jullie relatie! Hoop dat je veel succes hebt met je sollicatiegesprekken en op neit te lange termijn aan de slag kunt (kun je eindelijk gaan sparen voor je uitzet!). Geniet weer van je familie en je vrienden hier. We horen vast nog van je! Kus, Mieke & Pieter

  • 13 Februari 2007 - 21:23

    Cha & Cin:

    Hoi Soe, Super om te horen, dat je 'de man van je dromen' ontmoet hebt!
    xx

  • 15 Februari 2007 - 22:26

    NicsAn..:

    he Soe! je maakt het wel bont hoor, haha!! wel gaaf! 't is je gegund! wij staan deze zondagochtend te rillen van de kou op Schiphol!! heel veel zin in.. geniet en groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 203143

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: