Alles zijn gangetje... - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Alles zijn gangetje... - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Alles zijn gangetje...

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

09 April 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Deze keer echt een klein stukje!

Van de week zijn we weer naar de studio geweest om foto’s uit te zoeken. Er waren ongeveer 100 foto’s geschoten waarvan er maar 20 het fotoboek in mochten. Best jammer want hoewel er ook echt mislukte foto’s tussen zaten, was het kiezen nog best lastig!

Zoals het van de winter binnen een week ijskoud was, is het nu sinds een paar dagen alweer behoorlijk warm. Vorig weekend zijn we lekker naar buiten gegaan naar de Han-rivier. Het was er best druk met fietsende, skeelerende, etende en struinende mensen. En natuurlijk zag je ook overal vrouwen op hun hurken in de aarde wroeten. Die verzamelen allerlei eetbaar groen. Of het door de oorlog komt weet ik niet, maar Koreanen eten hier veel meer uit de natuur. Nou ja, er zijn in ieder geval niet zoveel honden buiten dus...^^

Van de week heb ik Haruna ontmoet, een Japanse vriendin van het Taleninstituut. Ze was voor een weekje vakantie in Korea. Het was leuk elkaar na ruim een jaar weer te zien en we hebben gezellig gekletst. Ook altijd wel fijn dat we zo’n beetje ophetzelfde niveau zitten met onze woordenschat...

Maandag zijn we met Moon zijn ma naar de receptiezaal geweest waar we een afspraak hadden met een ‘jurye’. Dat is iemand die net als in Nl als een ambtenaar een praatje houdt bij de ceremonie. Meestal is het een bekende van de bruidegom zijn familie. We hadden de prof van Moon gevraagd of hij het wilde doen, maar die had het te druk dus toen hebben we maar besloten het uit te besteden. Het barst op internet van de mensen die dat als bijbaan of baan doen. Bovendien had deze man ook ervaring met een andere internationale bruiloft en zou hij ook hier en daar wat Engels kunnen.
We hebben daar wat gegeten en verder waren het vooral zijn ma en die man die beleefdheden uit zaten te wisselen. Net een toneelstukje. Het is niet de gewoonte dat jongeren bij zo’n gesprek erg actief meedoen met de discussie. Toch wel fijn dat je niets mag zeggen als het over je eigen bruiloft gaat. Nou ja, dat zal wel weer een erge Westerse opvatting zijn, je eigen bruiloft. Hier is het meer iets van de ouders...

Gisteren ben ik naar de uni van Moon geweest om wat van zijn vrienden te ontmoeten. Tja, wat zal ik er van zeggen. Nog niet echt mijn stijl geloof ik, zo’n meeting. Deze vrienden waren allemaal een stuk ouder en aangezien het hier nogal een hierarchische samenleving is, zie je dat leeftijdverschil ook terug in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Dat betekent dat de oudere zorg draagt voor de jongere, hem met van alles helpt en allemaal adviezen geeft. In mijn ogen ongevraagde adviezen die meer als bevelen klinken. ‘3 Kinderen? Wat nou 3 kinderen? Alsof jij gaat bepalen dat ik 1 zoon en 2 dochters moet krijgen?! Begrip voor de Koreaanse drankcultuur? Nou ik dacht toch dat dat je eigen keuze is als je drinkt...’ Nou ja, verder waren het wel aardige lui en aangezien ze al flink wat bier op hadden en steeds hetzelfde zeiden kon ik de verhalen voor de verandering ook wel aardig volgen in het Koreaans.

Van de week ben ik ook nog naar Namsan park geweest. Daar was de weg afgezet voor auto’s zodat de mensen de bloesem konden bewonderen. Het Chinese klokje stond mooi in bloei, maar helaas was er nog weinig bloesem. Die bloeit pas vanaf gister vanwege het warme weer. Het blijft een mooi gezicht al die witte en roze bomen.

Vandaag is het hier een nationale vrije dag vanwege de verkiezingen. Als ik het zo een beetje hoor is er echter niet echt veel belangstelling...

Nou iedereen nog een fijne dag!

Liefs
Soe

• 09 April 2008 - 10:27

Wilma:

Ha Soe,
    Zullen wij even met respect behandeld worden als oudere jongeren,
    zie er al naar uit.
    kus
    wilma

• 09 April 2008 - 16:10

Hans:

Hopelijk is er nog bloesem als wij er over twee weken zijn. Ik ben overal benieuwd naar. Zeker die vrienden met dat bier en al die goede adviezen, die ik kan geven als senior.
    Tot over twee weken, alvast een dikke knuffel van je pa.

• 10 April 2008 - 06:02

Heleen:

helemaal met Wilma en Hans eens, jammer dat jij onze adviezen helemaal niet gaan opvolgen als NL/koreaanse vrouw... en Moon doet natuurlijk gewoon alsof hij ons niet verstaat :-)gelijk hebben jullie. Zomerjurken mee dus?
    liefs Heleen

• 02 Mei 2008 - 08:48

*^^*:

~~
    ~~

• 06 Mei 2008 - 09:45

Q&O:

Gefeliciteerd met jullie huwelijk!
    Vanuit een zonnig NL wensen we je alle geluk van de wereld toe! We zijn benieuwd naar de verhalen en foto's..
    Veel liefs,
    Q&O

• 06 Mei 2008 - 21:38

Kirsten En Familie:

Hoi Soeja en Moon, heel hartelijk gefeliciteerd met jullie huwelijk. We wensen jullie samen heel veel goeds en al het geluk van de wereld toe. Wat een mooie foto's, je bent net een prinses, Soeja!
    Hartelijke gelukwensen ook voor Hans, Wilma en Jori van ons allemaal.
    Erling, Maaike, Kirsten, Birte en Lars