televisiezoektocht - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu televisiezoektocht - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

televisiezoektocht

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

14 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Annyonghaseyo!

Vandaag breng ik de dag door op mijn bergschoenen want mijn gympen zijn ondanks d ekrantenproppen nog doorweekt van gisteren. Mijn paraplu ligt ook half aan flarden, maar verder zou je niet zeggen dat het gisteren noodweer was. Vandaag schijnt zoals altijd de zon genadig en is het heet en benauwd.
Vanmorgen ben ik maar eens op zoek gegaan voor een tweedehands tv'tje. In Nederland keek ik eigenlijk nooit tv, maar het zou hier wel handig zijn als afleiding als ik jullie (natuurlijk) vreselijk mis en om een beetje aan mijn Koreaans te werken. Ik heb ook over een radio zitten denken, maar koreaans met beelden erbij werkt denk ik toch beter^^ Wie weet word ik zo nog een echte soapfan, want daar barsten ze er hier van. Anders dan de Nederlandse soaps gaat het hier echter om afgeronde verhalen. 1 Van de soaps van afgelopen? jaar, Winter Sonata, was opgenomen op het eiland Nami waar ik van het weekend was geweest. Dat werd flink uitgebuit ook! Overal waren winkeltjes waar je van alles kon kopen met de hoofdrolspelers erop. Het verhaal ken ik verder niet, maar het was wel duidelijk dat het om een meisje en een jongen ging die op elkaar verliefd waren... Er was zelfs een standbeeld van ze (in omhelzing) en een groot hart waar ze hebben gestaan en waar je als paartje foto's kon nemen. (Bij gebrek aan een tweede helft heb ik dat maar niet gedaan ;) ).
Van het meisje dat me ook met de hasuk had geholpen, had ik een adres gekregen van een soort tweedehandswinkel, gerund door het kantoor van die wijk. [Korea is helemaal opgedeeld in eenheden van groot naar klein. Zo heb je een 'do' dat is een provincie en een 'kun' is weer iets kleiner, gevolg door een 'myeon' en een 'ri'. De stad is ook weer opgedeeld in 'gu' en 'tong'].
Natuurlijk kon ik het weer eens niet vinden, maar 2 aardige ajossi's legden me het duidelijk uit. Zoals altijd kreeg ik de vraag of ik soms uit Japan kan en ik kan mijn praatje over adoptie, een beurs en lessen aan de Yonsei-uni al bijna klakkeloos opdreunen ^.^ In de winkel hadden ze veel spullen, maar omdat ik niet echt wist wat een goede prijs was, ben ik toch maar weer teruggegaan naar huis.
De zoon van de ajuma wilde vanmiddag met de auto wel eens langsgaan om een kijkje te nemen, maar toen ik op weg ging naar de uni voor mijn mail hoorde ik ineens dat de ajuma anders nog wel een tv heeft staan. Wordt vervolgd dus!

's Ochtends zie ik op de uni vaak 4 hele grappige hondjes. Ze zijn klein en het is dnek 1 moeder met 3 kleintjes. Ze lopen de hele tijd te rennen en te spelen en zijn er zelfs 1x bijna met mijn plu vandoor gegaan^.^ Er is echter nooit een eigenaar dus of het nu zwerfhonden zijn... Ik heb nog niemand ooit een hond zien uitlaten, volgens mij zijn de huisdieren hier per definitie letterlijk huisdieren. De hond van de ajuma komt ook nooit buiten, hij heeft een speciaal soort bak voor de hoge nood. Vanmorgen ging dat echter mis en dat heeft ie geweten! De ajuma schudde hem flink door elkaar en zette hem op zijn achterpoten om vervolgens flink tegen hem te keer te gaan. Waarschijnlijk had ie dat al vaker meegemaakt want hij bleef echt op zijn achterpoten staan! Dat was echter niet alles. De ajuma toverde een vliegenmepper te voorschijn en bleef maar op Mimi timmeren dat ik er eigenlijk een beetje beroerd van werd...Mimi heeft flink wat spek gekweekt maar toch...

Verder is vandaag mijn visapas aangekomen met de aangetekende post. Het zat netjes in een plastic zakje.

Vandaag liep ik langs een benzinestation. Ik heb het geloof ik al eerder gezegd, maar je tankt niet zelf, er zijn jongens die dat voor je doen. Als je je auto eens goed onder handen wilt laten nemen moet je maar naar Korea komen! Er was een man die zijn auto een goede beurt liet geven. Er waren 3 jongens die met doeken en schoonmaakmiddelen in mum van tijd heel zijn auto onder handen namen. Van buiten, van onder en zelfs van binnen!

Opvallend is het aantal schoonmakers dat je de hele dag overal op straat ziet. Ook de campus wordt elke ochtend helemaal schoongemaakt. Niet de beste baan, want de studenten maken er overdag steeds weer een puinzooi van. Er staan hier elke dag langs de 'hoofdstraat' aangeklede tafeltjes met studenten waar allerlei clubs en verenigingen worden gepromoot. Soms plakken ze heel de straat vol met affiches, die de schoonmakers er de volgende ochtend weer afpulken, terwijl ze er een paar uur later weer opzitten.

Veel liefs
soe

  • 14 September 2005 - 07:58

    Em:

    Hi Soe, wat een verhalen zeg! Je hoeft je niet te vervelen daar. Wanneer ga je nu echt aan de studie? (heb je daar wel tijd voor?)
    Veel liefs, Em

  • 14 September 2005 - 11:51

    Carla Ah:

    hoy soe. Wat ontzetten leuk deze website
    Je krijgt direct zin om te komen
    ik blijf je volgen geniet er van.

  • 14 September 2005 - 13:54

    Hans:

    Hoi
    Fantastische verhalen schrijf jij. We gaan het uitgeven als boek. Lijkt me wel raar dat jij voor de buis gaat zitten. Heb ik in 24 jaar nauwelijks meegemaakt.Heb je wel een aansluiting, kabel voor tv. in je kamer? Of gaat dat daar heel anders. Nou, Soe, veel plezier en ik zie uit naar de volgende breving.
    Dikke kus
    Hans

  • 14 September 2005 - 14:31

    Jory:

    He soe gave foto's! En lekker vega blijven hoor!

  • 14 September 2005 - 19:23

    Mieke & Pieter:

    Hoi lieve Soe!! Net terug van vakantie even een snelle blik in jouw uitgebreide en enthousiaste 'dagboek'! Ongelooflijk, wat indrukwekkend! Ga er een avond voor uit trekken om alles te lezen. Klinkt geweldig joh; je hebt al heel wat ondernomen. Heb je eigenlijk wel tijd voor die tv? We blijven je volgen, reken maar! Liefs en dikke kus, Mieke & Pieter

  • 15 September 2005 - 05:44

    Marina:

    Hee Spe, je maakt echt wat mee daar zeg. Ik vind het heel erg of voor je dat je nu al zoveel gezien en gedaan hebt. Volgens mij zijn de mensen daar ontzettend vriendelijk en gastvrij, zo te horen wordt je overal voor uitgenodigd zonder dat ze je kennen. Geweldig! HEEL anders dan Nederland, daar kunnen wij nog wat van leren.
    Geniet nog van alles en ik blijf je verhalen met veel plezier lezen!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 203061

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: