1e lesdag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu 1e lesdag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

1e lesdag

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

29 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Hoera, er is nog hoop voor de hollandse keuken! Gister heeft de ajuma bewezen dat je meer kunt met rooie kool dan het tot pap koken en vervolgens eten met een bruine brij van wat ze vlees noemen. Nee, dan de chapchae van de ajuma! Glasnoedels met gebakken ui, rooie kool, witte kool en het geheime kruidenmengsel van het huis en je eet je vingers er bij op:)
Ik heb trouwens eens gevraagd hoe laat ze nou opstaat. Dat is dus om 5 uur 's ochtends omdat de ajossi al vroeg moet werken en zij zijn ontbijt klaar moet maken. De ajossi gaat volgens mij om een uur of 6 al weg en komt pas na het eten thuis. De ajuma is om 10 uur in ieder geval nog op dus reken maar uit hoeveel slaap die krijgt... Volgens mij zijn de inkomensverschillen hier nog wel eens groot, de mensen die om 6 uur voor hun lol gaan bergbeklimmen en sporten hebben toch andere prioriteiten lijkt mij...

Vandaag was dan de eerste lesdag. Op weg naar de uni voelde ik me net weer een brugsmurf op weg naar school :) Natuurlijk had ik mijn grote rugzak mee (nee, hij zit niet vol, dat lijkt alleen maar zo) en verder een heleboel stress over het level.
Ik zit dus met 12 anderen in de klas, lokaal 401 op de 4e verdieping (3e verdieping in Nl) en we hebben allemaal van die stoeltjes met een tafeltje zoals ik die al had beschreven. Dat betekent dus dat ik de hele tijd zit te rommelen met al mijn boeken en aantekingen en agenda en woordenboek en etui waar ik alles toch moet laten^^ De docent zit aan een bureau bij het bord (krijtbord, geen stiften) en wij zitten daar in een halve maan omheen. De ochtend is in 4 lessen verdeeld met steeds 10 min pauze en tussen de 2e en de 3e les wat meer pauze. Elk uur heb je een ander vak, maar alleen het derde uur wordt door een andere docente gegeven, voor het 1,2,4 uur hebben we dezelfde docente.
Eerst moesten we een stukje over ons zelf opschrijven: waar kom je vandaan, naam, familie/vrienden, waarom koreaans, doel, toekomstplannen... en dan niet in van die korte zinnetjes want dat mag alleen in level 1 :)
Daarna deden we een voorstelrondje. Er is dus John, een amerikaan, getrouwd en een dohctertje, zijn leeftijd verstond ik niet. Hij is met het Koreaans in aanraking gekomen via de kerk en woont nu in Kyongi-do de provincie onder seoul en moet daarom heel vroeg uit bed. Daarnaast zat Larissa, een Russische die hier al een tijdje zit vanwege dr werk, dan Chin-Young een kyop'o (geemigreerde koreaan, meestal japan en amerika), die al een tijdje heeft gewerkt. Toen ik met een vaag verhaal over middeleeuwen en adoptie en koreaans en toen Mayumi, een japanse die met een koreaans is getrouwd en nu in Incheon woont waar ook het internationale vliegveld is. Daarnaast zat Eun Jo, een Engelse Kyopo en daarnaast Maxim, een Rus die al klaar is met zijn studie in Rusland, maar vond dat ie nog niet goed genoeg Koreaans kon. Verder was er Imina een japanse kyopo en Christopher een Amerikaan uit Chicago. Dan Rajib uit Nepal die ene heel verhaal had waar ik echt niets van begreep en dan Syoko en Chiaki die beiden uit Japan kwamen en als laatste was er Inseok met een koreaanse vader en een Mongoolse moeder. Iedereen kon al vreselijk goed Koreaans en ik voelde me niet echt op mijn gemak. De grammatica gaat wel, maar mijn woordkennis schiet gewoon tekort. Meestal kan ik wel een beetje raden waar het over gaat, maar vooral omdat sommigen een andere uitspraak hebben vanwege hun moedertaal is het voor mij soms moeilijk ze te volgen. Vooral Rajib kan ik moeilijk, nou ja, eigenlijk niet, verstaan. Hihi, ze zullen mijn gemompel met mijn snotkeel ook wel niet helemaal hebben verstaan.
Alles gaat dus in het Koreaans en natuurlijk is dat de beste methode, maar het gaat wel erg snel en ik heb de indruk dat ik de enige ben die niet alles kan volgen. Nou ja, het zal ook wel een kwestie van wennen zijn en je kan ook altijd nog naar een ander niveau worden geplaats en ik ga gewoon mijn best doen en meer kan ik ook niet doen.
Ik heb wel gezellig zitten kletsen met Mayumi, die is erg aardig en Imina mag ik ook wel, de rest moet ik nog even laten bezinken :) Die Amerikanen liggen me zo op het eerste gezicht niet, echt van die stomme Amerikanen, maar wie weet zijn ze straks wel heel aardig.
Naast het voorstellen hebben we ook alvast een stukje uit het boek gedaan: de docente las een essay voor en wij moesten haar nazeggen en dan ging ze uitleg geven over de moeilijke woorden. In het Koreaans. Dan was ik nog aan het denken wat ze zei en proberen het op te schrijven als ze al weer bij het volgende woord zat en iedereen driftig ja zat te knikken en dan was ik nog de enige die de tekst al had vertaald thuis^^ Nou ja, we zien het allemaal wel.

Ze hebben hier heel veel van die ronde deurknoppen met zo'n sleutelgat in het midden en je kunt dan aan de deurknop aan de achterkant van de deur het middelste indrukken om hem op slot te doen.

Nou, ik moet maar eens mijn tekst gaan voorbereiden voor morgen :)

Veel liefs soe

  • 29 September 2005 - 06:07

    Wilma:

    Vooroordeel: bij aziaten kun je niet zien wat ze denken en voelen :) dus lijkt het of ze het allemaal snappen ..........maar ondertussen zitten ze net zo hard hun hersens te kraken als jij.
    Lesson one: what is snotkeel in Korean language?. sterkte er mee allemaal Soe veel liefs wilma

  • 29 September 2005 - 12:10

    Marjon:

    Hoi Soe

    Knap hoor, op zo'n hoog niveau. Maar waarom verbaast me dat nu niet echt? Het is precies wat Wilma zegt, laat je niet intimideren door de anderen, ze hebben waarschijnlijk net zo veel moeite als jij, maar zijn niet zo stoer om dat toe te geven. En als het te snel gaat vraag je gewoon of ze het even willen herhalen, ik denk dat velen je er dankbaar voor zullen zijn.
    Fijn om te horen dat je je een beetje thuis gaat voelen. je verhalen blijven onveranderd fraai, en er is niets mis mee als je niet direct reageert op mails, je kunt niet alles tegelijk. Natuurlijk zal de studie flink wat tijd in beslag nemen, maar daar kwam je voor nietwaar? Je eerste doel was toch niet om ons te vermaken met je fantastische schrijfsels? Dat je het doet waardeer ik zeer.
    Lieve Soe, veel strkte en plezier met de studie en ik hoop dat je het goed met je medestudenten zult kunnen vinden.

    Liefs, Marjon

  • 29 September 2005 - 12:48

    Em:

    Hey Soe,

    Je krijgt de groetjes van Hanneke, Anneke en Tim. En vast ook nog wel van een paar mensen die ik alweer vergeten ben :-)
    En van mijzelf, natuurlijk. Veel succes en pl;ezier met studeren!
    Liefs, Em

  • 29 September 2005 - 14:43

    Carla:

    hoy soeja. Vogens mij gaat het je best lukken. De anderen laten het gewoon niet zien dat ze ook niet alles snappen. Ik blijf je volgen.

  • 29 September 2005 - 16:01

    Rens:

    Eindelijk weer s tijd om wat rond te gaan rotzooien op t internet, en numero uno op mijn lijstje van things-to-do-when-you\'re-on-the-web was: een berichtje voor Soe achterlaten! (bij deze dus)Hoop natuurlijk dat je het daar ontiegelijk naar je zin hebt (zoals wij het natuurlijk altijd naar onze zin hebben in de Appie) en weet dat niemand je kan vervangen bij de broodafdeling =)

    Vrijdag over een week ben ik weer 2 weekjes weg naar Finland (+ noordpool), dus de reisstemming zit er weer lekker in bij *wij van de Albert Heijn*.

    Heel veel groetjes van
    Rens.

  • 29 September 2005 - 19:55

    Son:

    Jou kennende sla je je er echt wel doorheen! Kom op!
    YOU GO GIRLLL WHOHOOOOOO ^^

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 203053

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: