uitslag test en intro middag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu uitslag test en intro middag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

uitslag test en intro middag

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

28 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve kaaskoppen:)

Gistermiddag ben ik met Jong naar de tempel geweest. Die is inderdaad heel dicht bij mijn hasuk, je hoeft alleen de weg omhoog te volgen (wat huizen aan de weerszijden van de weg en een superklein supermarktje. Er is geen echte kassa, de eigenaar zit in een zijkamertje op de grond en daar betaal je) en dan kom je er naar zelf. Overigens staan veel tempels hoog op een berg, een beetje afgelegen vanwege de negatieve houding van de regering tegenover het Boeddhisme in het verleden).
Net als de tempel in Pusan bestond ook deze tempel uit meerdere gebouwen en deze werd nog steeds bewoond. Hier en daar werd er gebeden, maar niet zo massaal als in Pusan. Het was wel indrukwekkend met al die mooie gebouwen, sommige leken heel oud. De gebouwen zijn typisch Koreaans met allemaal kleuren en versieringen en van die mooie daken. Verder stonden er hier en daar van die stenen kleine pagoda's? met allemaal kleine boeddhabeeldjes en er waren ook allemaal bakken met waterlelies erin. Verder was er een restaurantje met een souvenirshop, want het Boeddhisme ontvangt niet meer zoveel gelden als vroeger... Verder was er een luidspreker met soort muziek of gebeden, dat was eigenlijk een beetje jammer. In het midden was een waterplaats waar helder bergwater uit de muur kwam: yaksu zoals de Koreanen dat noemen. Je kunt het gewoon drinken in tegenstelling tot het kraanwater (dat ruikt heel anders dan in Nl, een beetje naar chloor zegt een vriend van me, en het was het eerste wat ik herkende van de 1999 reis!). Regelmatig zie je dan ook mensen naar de tempel komen om water te halen. Dan heb ik het niet over 1 waterfles, maar over een ajossi van 65? die met een karretje met 20 1,5 literflessen de berg oploopt en met die zware vracht ook nog naar beneden moet... Overigens kost het mineraalwater in de winkels ook niet zo gek veel en veel mensen hebben ook zo'n watertap in huis (In Nederland zie je ze volgens mij ook steeds vaker bij bedrijven, maar hier in Korea heeft elk warenhuis etc ze wel en je kunt er altijd gratis water halen. Vaak zijn er papieren envelopjes die je vult met water en daarna weer weggooit). Verder drinkt men in plaats van water ook vaak koude thee, namelijk maisthee en gerstethee die je ook vaak in Koreaanse restaurants krijgt in Nederland en waar je dan niet voor hoeft te betalen.
Achter de tempel kon je de berg op, dat hebben we niet gedaan, maar er was wel een bord waar uit bleek dat er een heel sportparcours was met diverse apparaten en er was ook een taekwondo groep hard ana het trainen.
Het was heerlijk rustig bij die tempel en ik ga er zeker nog eens heen, maar vanmorgen baalde ik wel weer een beetje... Was ik eindelijk aan die gong gewend, gingen ze vanmorgen om 5 uur ook op dat houten ding kloppen. Als je de film 'A Little Monk' hebt gezien, weet je wat ik bedoel. Ik zag dat 'instrument'? ook in de tempel in Pusan. Het is van hout en rond en hol van binnen en daar slaan de monniken met een stok op tijdens het bidden. Ik moet altijd een beetje aan dat instrument denken dat we op de basisschool hadden, dat had meerdere van die klopdingen in allerlei maten op een standaard. Aangezien de tempel hoog ligt, hij dicht bij is en er zo vroeg nog niet zoveel lawaai is, draagt het geluid ver... :)

Vanmorgen ben ik naar het KLI (Korean Language Institue) gegaan om te kijken of de uitlsag van de placement test er al hing. De uitslag was per klas geordend en niet per naam dus het was flink zoeken waar ik stond, maar gelukkig kwam ik Maud tegen (heeft dezelfde beurs als ik en studeert ook in Leiden) en die had toevallig al gekeken. Ik zit dus in course A, level 4. Je hebt course A = 6 levels met een nadruk op grammatica en vocabulair en course B met 8 levels en dus langzamer met meer nadruk op conversatie en luisteren. Ze zeiden dat de studenten met een hele andere taal als engels, europese talen etc (in tegenstelling tot japans) vaak in B worden geplaatst en Maud zat ook in B, maar waarom ik in A zit weet ik ook niet. Ik vond level 4 ook behoorlijk hoog en had dat niet verwacht. Ik had vorige week al in de studieboeken zitten neuzen (ja ik kon het niet laten, maar ik had er echt nog niets uit geoefend:)) en ik vond 3 wel mooi bij mij passen, maar ja, Clemens heeft wel gelijk, als je in je eigen niveau zit leer je niets. Ik heb er in ieder geval wel zin in en ga er gewoon het beste van maken. Je kon altijd nog van level switchen zeiden ze. Ik had ook gelijk maar mijn boeken gekocht want zoals verwzcht was het na de intro gigantisch druk.
De intro was dus om 15.00 uur, een welkomspraatje (in het koreaans, engels, japans en chinees) en daarna werd de groep naar prefered language opgedeeld voor nog meer info. Ze vertelden een beetje wat de bedoeling was, waar je terecht kon met problemen etc etc en als afsluiting lieten ze een filmpje zien over de KLI (waarbij al een hoop studenten de zaal verlieten, je ziet gelijk wel weer wie er zin in hebben). Verder kregen we een boekje waar alle info nog eens in stond.
Morgen beginnen dus de lessen, voortaan van 9-1 elke dag met soms excursies in de middag. Ik zit in lokaal 401 met nog 12 anderen die, zo aan de namen te zien, komen uit Japan, Rusland, Indie?, Engeland?...
Morgen horen jullie ongetwijfeld meer. Nou ja, ik denk dat ik mijn tax van elke dag een nieuw bericht niet meer ga halen^^ Soe moet aan de studie en de dagen zullen wat eentoniger worden dan tot nu toe... Sorry dus als ik soms ene beetje laat ben met emails beantwoorden...

Ik heb nu nog een andere pcroom gevonden, nog dichter bij 'huis'. Ik heb het wel meer gehoord en gelezen en het is denk ik ook wel zo, als je in de dorm zit hoef je eigenlijk de campus niet eens op. De dorm en de KLI zitten een beetje aan de buitenkant in het oosten van de campus en daar is eigenlijk alles wat je nodig hebt, dus je hoort verhalen van studenten die ook nooit verder komen. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik al zo vroeg in Korea was en toch nog een beetje heb kunnen rondkijken en alles heb kunnen verkennen. Nu kon ik zelfs Maud en Jong helpen en een beetje wegwijs maken!
Verder merk ik dat ik het hier steeds meer als mijn vaste honk begin te zien. Natuurlijk mis ik jullie, maar dit wordt gewoon steeds meer 'mijn plekje' met mijn eigen spulletjes, mijn eigen rommelkamer etc. En het is zo, als ik nu achterom kijk naar die 3 weken heb ik mezelf denk ik al veel eigen gemaakt van de gebruiken hier. Als ik nu terug zou gaan naar Nederland zou ik weer heel erg aan Nederland moeten wennen... Och, dat rotweekend was blijkbaar de beruchte 'culture shock' die ook uitgebreid beschreven werd in het gele info boekje :)

Ik heb me lang af zitten vragen wat er nu zo anders is aan de Koreaanse huizen behalve hun vorm en zo, maar nu weet ik het, ik mis de rijtjeshuizen. Die heb ik hier nog nooit gezien. Je hebt of appartementen dat zijn dus die torenhoge flats met een nummer en de naam van het bedrijf erop met koeienletters. Of je hebt losse huizen en die hebben allemaal een groot hek met een tuin, maar geen identieke rijen rijtjeshuizen zoals in Nederland in rechte straten. De indeling komt hier wat willekeurig op me over, hoewel er vast een systeem achter zit (in de stad). Ik zou nog wel eens in een plattelandsdorp willen kijken, maar eerst gaan we maar eens kijken hoe de lessen gaan verlopen.

Ik had van de week voor de lol wat eikels geraapt in het prakje op de campus en ze aan de ajuma gegeven. Die had er toen eikelpudding van gemaakt zoals ik die ook met de Chuseok op had. Het is best raar spul, een cakevormige pudding, in plakken, bruinig van kleur en het drilt en blubbert, maar is best lekker.

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik vind Seoul/Korea ondanks de uitlaatgassen, best schoon qua vuil op de straten dan. Er wordt dus vaak schoongemaakt en het valt me op dat er ook veel aan vuilsortering wordt gedaan. In ieder geval wel bij de warenhuizen en grote gebouwen en op de campus en in de hasuk waar al het afval gescheiden wordt.

Ik heb de gewoonte mijn handen in mijn zakken te stoppen als ik sta te wachten of loop, maar ik heb de meiden dat hier nog niet zien doen. Jongens soms wel, maar ook niet zo vaak. Tja, de meeste rokjes en jurkjes hebben ook geen zakken, maar misschien is het ook niet zo meisjesachtig:)

Een fijne dag nog en veel liefs
soe

  • 28 September 2005 - 09:03

    Hanneke:

    Hey Soe!
    wat leuk om te horen, je bent nu alweer een A-student, hihi... nee fijn dat het goed is gegaan en ik ben benieuwd naar je klasgenoten, misschien kun je ook samen huiswerk maken! ik moet ook eens gaan beginnen! bedankt voor je tips qua structuur enzo, heb je helemaal gelijk in! en lief dat je dat zegt dat ik het verdien... raakt me wel. K wou dat jij ook wat vaker zo over jezelf dacht... something we will work on!
    ik vind juist dat je super veel tijd neemt om berichtjes te beantwoorden en erop te reageren hoor!
    fijne studie week!
    veel liefs Hanneke

  • 28 September 2005 - 09:08

    Wilma:

    hoi Soe,

    MOET JE DE FOTO'S OP JORY'S WEBSITE EENS KIJKEN DIE HAD OOK ALTIJD HAAR HANDEN IN D'R ZAKKEN VIEL ME OP.gaaf verhaal weer.
    gelukkig dat je je eigen stekkie als eigen stekkie gaat beschouwen en dat je nu aan het werk moet.
    hier worden de eikels voor de varkens geraapt over cultuurverschillen gesproken.
    liefs wilma

  • 28 September 2005 - 16:48

    Astrid:

    Ha Soeja, wat en prestatie, meteen op A-niveau instromen. Je blijft een harde werker. Goed hoor. En vooral fijn om te horen dat je je thuis begint te voelen. Dat zal helemaal goed gaan als de studie morgen is begonnen. En: ook al schrijf je missvhien daardoor niet meer elke dag: ik geniet volop van je stukjes.
    Liefs

  • 28 September 2005 - 19:07

    Marijke En Hans:

    Hallo Soeja,
    Gefeliciteerd met het resultaat van de plaatsingstest, je zult wel stevig aan de studie moeten nu je zo hoog ingedeeld bent.
    Hoe het komt dat je resultaat zo goed is snappen wij hier ook niet, die paar uur leren per dag kunnen het niet geweest zijn?!
    Fantastisch dat je je thuis begint te voelen. Nu kun je rustig op je
    studie gaan richten.
    dat je niet meer iedere dag zulke uitgebreide verhalen zult sturen zal niemand je kwalijk nemen.
    Om jouw stukken rustig te kunnen lezen heb ik al een paar adv dagen op moeten nemen, daar ben ik bijna doorheen dus het komt wel goed uit.
    Hartelijke groeten.

  • 28 September 2005 - 20:32

    Vera, Bas En An:

    Ha (tante) Soe,

    Prachtig om weer zoveel te mogen lezen over jouw avonturen. Gaaf dat het al echt een beetje thuis begint te voelen. Als je je echt helemaal Koreaan voelt moet je ons maar eens vertellen hoe een broodje hond smaakt (gna, gna, gna)prachtig he, al die religie om je heen en ja.... het valt je 's ochtends vroeg wel eens rauw op je dak. Weet je ook eens hoe wij ons hier op de Veluwe voelen op zondagmorgen *grin*

    groetjes en een dikke smak van ons.

  • 29 September 2005 - 19:51

    Son:

    Hey meid, van mij mag je best even mee naar het platteland hoor, maar je hebt denk ik gewoon school enzo... En dat het schoon is.. tja dat klopt wel, maar loop maar eens een zijstraatje in.. zo'n smalle, dan kom je al gauw genoeg junk tegen en als je richting platteland gaat kom je ook meer vuil tegen. Afvalophalen ed daar kennen ze niet zoals hier. Ze halen wel vuil op, maar er word ook gewoon veel verbrand (zoals vrouwenverbandjes omdat dat niet afbreekbaar is) en als je door de bergen rijdt en je kijkt naar beneden langs de rand van de weg dan kan je nog wel eens een tv, koelkast of andere troep zien liggen.. Echt zo zonde, maar die mensen kunnen het gewoon nergens kwijt dus wordt het maar gedumpt!

    Ik krijg meteen zin om naar Korea te gaan and I'm coming ;) Tot over een paar weken ^^
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 203212

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: