Koreaanse zomer~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Koreaanse zomer~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Koreaanse zomer~

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

28 Augustus 2010 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Augustus alweer. Een paar weken geleden zijn we met Moon zijn ma naar het graf van Moon zijn oma geweest aangezien het haar sterfdag was. Soms gaat dat gepaard met veel eten dat aan de overledene geofferd wordt, maar dat brengt ook veel werk met zich mee en aangezien alleen wij en nog een neef gingen, hielden we het eenvoudig. Ter plekke kochten we bloemen die we bij het graf legden, nadat we drie keer gebogen hadden op het meegebrachte kleedje.
De neef die mee was, is de zoon van de oudste broer van Moon zijn ma. Hij woont alweer een aantal jaren met zijn vrouw in Amerika, maar hij was nu voor 2 maanden in Korea aangezien zijn moeder, Moon’s tante, terminale kanker heeft en hard achteruit gaat. Ze is in korte tijd veel afgevallen en zit ondanks het hete weer dik ingepakt in truien en jassen omdat ze het de hele dag koud heeft.

Niet zo ver van ons vandaan is het ‘Seoul Forest’ zoals ze dat zo mooi noemen. Niet echt een bos zoals je zou verwachten, maar wel een mooi groot park met veel verschillende planten, watertjes, speeltuintjes. Er is ook een kooi met cavia’s en konijnen die een boomstronk hebben om op te klimmen en verder vooral in hun eigen keutels rondlopen. De hertjes zijn er een stuk beter van af, die hebben tenminste een beetje de ruimte en veel groen om in rond te lopen. Het deed me denken aan de dierentuin die ook vlakbij ons in de buurt zijn. Na de renovatie zien de hokken er wel beter uit, maar het blijft treurig hoe sommige dieren er bij zitten in kleine vuile kale kooien...
Tot onze verrassing was er zelfs een kleine manege met echte paarden in het park! Behalve op Jeju eiland heb ik nog nooit paarden in Korea/Seoul gezien. Je ziet geen mensen die paardrijden in de duinen of op het strand en ook de politie zit meestal in de auto.
Het is wel grappig om te zien dat je sommige dieren die in NL heel gewoon zijn, hier amper ziet en natuurlijk zijn er andersom ook genoeg dieren die ik hier voor het eerst zag. Geen weilanden of kinderboerderij met kippen, geiten, schapen, lammetjes, paarden en koeien. Wel veel vissen in de rivieren en andere watertjes, verder overal hele dikke spinnen in allerlei kleuren, kakkerlakken (hoewel je die in NL ook wel hebt), en zelfs schildpadjes in de Han-rivier!

Moon en ik zijn deze zomer niet op vakantie geweest, aangezien ik al mijn vakantiedagen al gebruikt had toen mijn ouders in Korea waren. Via mijn werk had ik echter toch nog een leuk uitje. Vorige maand zijn we 2 daagjes naar het Oosten van Korea geweest met het personeel. In twee auto’s vertrokken we op een vrijdagmorgen naar de Baekdam tempel, die bekend staat om zijn mooie rode en gele bomen in de herfst. Ook trekt de tempel veel toeristen, omdat een van Korea’s presidenten er na zijn aftreden enige tijd heeft gewoond. Je kunt zijn kamer bezichtigen. Verder bestond de tempel uit een winkel, meerdere gebouwen en een moestuin waar we werden verrast door een klein wildzwijntje. Gelukkig werd ie niet gevolgd door een boos moederzwijn en konden we hem rustig onze maiskolven geven..
Na de lunch reden we verder naar de huisjes waar we zouden overnachten. Snel de spullen in het huisje leggen en toen weer in de omdat er voor de middag raften op het programma stond. Bij het vertrekpunt kregen we een zwemvest aan en een helm op en na een korte uitleg stapten we in de boot. 8 Mensen en een gids die er voor moest zorgen dat we de juiste koers aanhielden en die ons door alle stroomversnellingen hielp. Met de stroomversnellingen viel het (helaas) wel mee, aangezien er de afgelopen weken niet veel regen was gevallen. Het lot wilde dat er juist de dag dat wij gingen raften veel regen viel, maar ja, daar hadden we niet zoveel meer aan. Het waterpeil was zo laag dat we onderweg een paar keer vast kwamen te zitten tussen uitstekende rotsen...
Nadat iedereen terug in het huisje een warme douche had genomen was het tijd voor het avondeten: bbq op zijn Koreaans! Geroosterd vlees, geroosterde pompoen, ui en knoflook, sla en rijst. Vers fruit als toetje en toen zat iedereen zo te dutten dat we al snel gingen slapen.
De volgende ochtend zouden we een boswandeling gaan maken, maar die ging helaas niet door vanwege alle regen. In plaats daarvan maakten we een mooie tocht door de bergen in de auto, genietend van het uitzicht en een kop warme koffie/thee onderweg. Na de lunch was het alweer tijd om terug te gaan naar Seoul, terugkijkend op een gezellig weekend!

Moon heeft momenteel vakantie, wat betekent dat hij zo’n 2 maanden lekker kan niksen terwijl ik op kantoor achter mijn computer zit te zwoegen. De laatste maand geeft hij een paar dagen in de week 2 uurtjes les, want Koreanen zouden geen Koreanen zijn als ze niet ook in de vakantie zouden studeren en leren. Behalve die paar uurtjes vermaakt hij zich uitstekend met slapen, tennissen, eten en films kijken. Natuurlijk ben ik heel jaloers, maar in de Koreaanse zomer is het ook weer niet zo heel erg om de hele dag op kantoor te zitten, omdat daar tenminste een airco is. Als ik naar mijn werk ga staat de termometer al op 25C en overdag stijgt de temperatuur vaak boven de 30C. We hebben wel een airco in huis, maar die hebben we niet laten aansluiten, omdat dat belachelijk duur was en het met de verhuizing net even te veel was met en de borgsom van het huis, en verhuiskosten, en nieuw behang, een eettafel... Gelukkig hebben we wel een ventilator en ’s nachts heb ik mijn knuffel maar ingeruild voor een koelelement gewikkeld in een theedoek!
Als er een beetje wind staat kan je ook naar de Hanrivier gaan voor verkoeling. Overal in de schaduw liggen mensen op matjes, zich koelte toewuivend met een waaier. Er zijn ook mensen die de hitte thuis ontvluchten en langs de Han slapen. Overal op straat verkopen ze iglotentjes van gaas die je moeten beschermen tegen de muggen. Er zijn hier en daar langs de rivier ook zwembaden gebouwd. In het weekend komen de mensen al een uur voor openingstijd om in de rij te gaan staan. Tegen openingstijd is die rij zonder overdrijven tot ruim 100 meter gegroeid! Jammer voor de laatste mensen die het zwembad pas in mogen als er weer iemand uit gaat...
Fonteinen zijn ook erg populair. Er zijn op een veel plekken in Seoul grote fonteinen die om de zoveel tijd een soort ‘show’ houden met vaak muziek, lichtjes en water dat de lucht inspuit. Erg geliefd bij de kinderen die vrolijk door de waterstralen rennen.
Ook de kunstmatige rivier in het centrum van Seoul wordt elk weekend druk bezocht. Eigenlijk is het verboden om het water in te gaan, maar met dit weer wordt er een oogje dichtgeknepen. Zoals mensen in NL naar het strand gaan, gaan mensen in Seoul naar deze Cheongyecheon. Matje mee, picknickmand mee, zonnebril op en als voordeel dat je geen last hebt van zand tussen je boterham (of rijst) met een stenen vloer!
Hoewel je van het omhoog gaan alleen maar meer gaat zweten, is het ’s ochtends in de bergen ook nog wel uit te houden, vooral door de boombladeren die het zonlicht een beetje tegenhouden kan het er betrekkelijk koel zijn. Bovendien is er bij veel bergen een bergbeek waar je lekker met je voeten in het koude water kan zitten. Soms zetten de restaurantjes zelfs hun tafeltjes en stoelen in het water!

Eindelijk heb ik dan zus 3 ontmoet! Via een foto die ik bio-pa had gegeven was ze achter mijn bestaan gekomen, maar omdat kort daarop haar schoonpa met een hersenbloeding in het ziekenhuis belandde had ik haar nog niet kunnen ontmoeten. Ze woont in Ilsan, een stad ten zuidwesten van Seoul en met de auto al snel 1,5 uur rijden van ons huis. Niet dichtbij genoeg om even langs te gaan en bovendien mag haar man (nog) niet weten van mijn bestaan uit angst voor zijn reactie. Zijn familie schijnt nogal conservatief te zijn. Een tijdje geleden zou ze echter na een bezoek aan het ziekenhuis naar bio-pa gaan, zonder haar man en daar heb ik haar dus ontmoet. Ze lijkt niet zoveel op mij (of ik op haar) als zus 1, des te meer sinds ze haar ogen en neus heeft laten doen, maar alle zussen lijken hun voorhoofd van bio-pa te hebben en ook in haar doen herkende ik wel het een en ander. We hebben gezellig gekletst (bio-pa ging een blokje om zodat we vrijuit konden roddelen) en het grappige is dat ik nu ook nog tante ben geworden, aangezien ze een zoontje heeft van 3. Een leuk ventje, dat zoals alle kinderen van 3 ook behoorlijk vervelend kan zijn, maar gelukkig krijgt hij niet zoals veel Koreaanse kinderen steeds zijn zin.

Iedereen nog een fijn weekend!

Groetjes,

Soe

• 28 Augustus 2010 - 09:16

Hans:

Lieve Soe, je hebt er weer een mooi stuk van gemaakt. Ja en leuk dat je nu tante bent geworden. Je was het natuurlijk ook al van Moon's neefje, maar dat is de koude kant. Sterkte met de hitte en een dikke kus van je pa.

• 28 Augustus 2010 - 09:53

Wilma:

Hi Soe,
    Mooi verhaal weer van een zomer Seoul. niet echt om jaloers op te zijn die hitte.
    Maar wel weer om heimwee te krijgen naar jullie
    liefs
    wilma

• 28 Augustus 2010 - 14:07

Cora:

hoi Soeja, leuk verhaal. Ik heb ook ooit geraft en vond het super!! Wel met meer water in de rivier dan jij beschrijft, heel spectaculair. Leuk dat de baas een weekend uit verzorgde, dat hebben we hier dan weer niet.
    Ik hoop wel dat moon in zijn vakantie wat huishoudelijke taken op zich neemt, naast al dat luieren en sporten.
    liefs, Cora en Inge

• 28 Augustus 2010 - 14:09

Marjolijn:

Hoi Soe,
    dat jullie nog zo heerlijk in de zomer zitten zeg. Ik zou het heerlijk vinden zo'n lekkere temperatuur. Maar ja zo is er altijd wel wat.
    Spannend zeg, weer 'n zus erbij en dan ook nog eens tante!
    Verder hoop ik dat je je staande kan houden naast Moon met zijn lange vakantie terwijl je zelf zo hard moet werken.
    In ieder geval veel liefs maar weer van Marjolijn