Zomer in Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Zomer in Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Zomer in Korea

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

09 Juli 2010 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Inmiddels is het alweer een flinke tijd volop zomer in Korea met dagelijkse temperaturen van rond de 30C. Bovendien is het momenteel het regenseizoen dus van tijd tot tijd komt het water met bakken uit de hemel. Soms zijn de buien zo plaatselijk dat de andere kant van de rivier nergens last van heeft en een keer heb ik het zelfs meegemaakt dat de regen 1,5 meter voor me naar beneden kletterde, terwijl ik nog droog stond. Dan wil je toch het liefste omkeren, maar ja, helaas moest ik voor onze flat toch nog 50 meter vooruit...
Zomer in Korea betekent koude noedelsoepen, veel watermeloen, veel airco en veel mensen langs de Han-rivier die de pas ge-opende openlucht-zwembaden bezoeken of gezellig met de familie picknicken. Verbazingwekkend blijf je ondanks de hitte ook veel lange mouwen en lange broeken zien. Tja, Koreanen en bruin worden gaat nog steeds niet samen...

Vorige maand was Seoul in de ban van de verkiezingen. Er werd heel wat voorstudie van de kiezer verwacht, want er moest een heel rijtje mensen gekozen worden. Gedurende enkele weken kon je nergens heen of je werd bij elke metro-uitgang begroet door partijleden die naamkaartjes uitdeelden en constant stonden te buigen. Daarnaast heeft elke kandidaat voor de campagne een busje met een open achterkant met een groot bord met vaak de foto van de kandidaat of een of ander filmpje. Dit gaat gepaard met veel lawaai uit een luidspreker en soms is het zelfs zo erg dat er op een kruispunt bij elke weg zo’n auto staat. Een flinke herrie dus en we waren op kantoor blij toen de verkiezingen weer afgelopen waren, zodat we eindelijk weer rustig konden werken. (De verkopers die hun uien, knoflook, koelkasten en oude televisies aanprijzen daargelaten). Overigens hebben ze in Korea de leuke regeling dat je op de dag van de verkiezingen vrij hebt! Waarschijnlijk om de mensen te stimuleren te gaan stemmen, wat niet erg lukt aangezien de opkomt in Korea vaak erg laag is met zo’n 50%.

2 Weken geleden zijn Moon en ik naar een voorstelling geweest die Chef! heette en draaide om ‘bibimbap’ een van de nationale gerechten van Korea. Het is rijst met allerlei roerbakken groente en vlees en een pittige rode saus. Een gebakken ei erop en mixen maar! Natuurlijk zijn er afhankelijk van de ingredienten allerlei variaties op. Veel buitenlanders zijn er gek op en het lijkt er op dat de Koreaanse regering dit gerecht wil gaan promoten in het buitenland. De voorstelling moet daar bij helpen. Het was een mix van traditie, rap, acrobatiek, zang en met 1 uur precies een mooie zit. De voorstelling werd speciaal voor buitenlanders opgevoerd en iedereen moest na afloop een enquete invoeren. Na deze proef-periode in Seoul is het de bedoeling dat de voorstelling gaat rondreizen in andere landen. Nu is het dus alleen nog een kwestie van wachten voor de bibimbap bij Appie in de schappen ligt!

Zus 3 weet eindelijk van mijn bestaan! Zoals ik al eerder heb verteld, heb ik wel contact (gehad) met bio-ma, zus 1, zus 2 en sinds een jaartje ook bio-pa, maar mijn bestaan werd, vooral door zus 1, toch nog verborgen gehouden voor zus 3 aangezien haar schoonfamilie erg conservatief is en niet iedereen positief denkt over adoptie. Het is voor veel mensen toch een beetje een soort smet op de familie. Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom ik momenteel eigenlijk geen contact meer heb met zus 1. 2 Jaar geleden is ze getrouwd en sinds een jaar heeft ze ook een kind. Sindsdien is het contact eigenlijk een beetje verwaterd. Zus 1 is een stuk ouder dan haar echtgenoot, een leeftijdverschil van een jaar of 5. Dat is niet echt gebruikelijk in Korea en het gaat zelfs zo ver dat de zuster in het ziekenhuis bij de bevalling de kaart met gegevens van zus 1 expres had omgedraaid zodat bezoek haar leeftijd niet zou zien...
Zus 2 zit nog steeds in China en zegt al een jaar dat ze bijna weer naar Korea komt, maar het lijkt er op dat ze dat deze zomer eindelijk echt gaat doen.
Zus 3 is al een aantal jaar getrouwd en heeft ook een kindje en toen ze een paar weken geleden op bezoek was bij bio-pa zag ze toevallig de foto’s die ik voor hem had laten afdrukken. Het waren foto’s van het dagje dat we met Hans en Wilma waren weggeweest. Ze zag natuurlijk gelijk de gelijkenis, maar ze zijn er toen verder niet op ingegaan aangezien haar man er ook bij was. Later heeft ze gelijk naar zus 1 gebeld en toen kwam eindelijk het hoge woord eruit. Ik heb een paar keer telefonisch contact met dr gehad om af te spreken, maar 2 weken geleden kreeg haar schoonvader een herseninfarct dus de afspraak is voorlopig verzet. Och, het heeft voor mij ook niet zoveel haast. Mijn visum is verlengd dus voorlopig mag ik weer 3 jaar genieten van kimchi en gekookte varkenspoten.

De voetbal! Grote verwachtingen bij de Koreanen. Grote schermen bij het stadhuis en bij de rivier waar hordes mensen in rode t-shirts zich verzamelden om de wedstrijd te kijken, maar helaas was het behoorlijk stil toen iedereen weer naar huis ging...
Voor Nederland liggen de zaken natuurlijk anders. Een cliche, maar toch een beetje waar. Komt het (eerste couplet van het) Wilhelmus er nog net met wat stotteren uit, nu met de voetbal komt de Hollandse trots naar boven! Hopelijk kan ik maandag naar kantoor mijn oranje shirt aan!

Een fijn weekend~

Soe Ja

  • 09 Juli 2010 - 06:24

    Wilma:

    Lieve Soe,
    Stond net de koreaanse cd op toen jouw stukje binnenkwam dus heeimwee naar die leuke vakantie.
    Hier is alles voetbal voetbal en voetbal; wel leuk hoort er bij; en nu maar duimen.
    bellen snel,
    liefs Wilma

  • 09 Juli 2010 - 18:54

    Cora:

    lieve soe,
    kan je wilma niet inhuren voor het promoten van de bibimmpap, zij is echt een ambassadeur van het gerecht!!! Het was voor mij ook het enige gerecht wat ik echt lekker vond. Hier inderdaad in de ban van de voetbal en de hitte, beide laten de gemoederen niet met rust. Ik heb nog elkker vakantie tot volgende week disndag en moet dan weer aan de bak.
    Ik ben benieuwd hoe zus 3 en jij het gaan hebben!
    liefs

  • 11 Juli 2010 - 06:57

    Hans:

    Hi Soe,
    Dat lijkt me spannend, een nieuwe zus te ontmoeten. Ik hoop dat jullie goed met elkaar kunnen opschieten en het een leuke familieband wordt. Ja, vanavond de finale en trek je oranje shirt maar aan morgen. Ook al zouden we niet winnen, de finale halen is al een geweldig succes!
    Dikke kus en Munn de groetjes.

  • 11 Juli 2010 - 12:26

    Hanneke:

    Lieve Soe!

    Heerlijk om de foto's te zien waar je samen met je ouders en Mun aan het genieten bent!!
    Hier ook hoog zomer met hittegolf die voor Nederlandse begrippen lang aanhoudt en op dit moment even verstoord gaat worden door onweersbui. De vuvuzela's zijn even verstomd maar de spanning in de aanloop naar vanavond is al goed voelbaar in één van Nederlands mooiste Oranje wijken!
    Veel Oranjeliefs uit Sterrenwijk!!

  • 11 Juli 2010 - 16:13

    Wilma:

    Hi Soe,
    we hebben nog wat foto's van oranje strateen voor jullie gemaakt, zag dat zelfs de buienradar nederland had oranje gekleurd, veel mensen hebben oranje shirtjes aan, kinderen hebben oranjee strikken en oranje haren en iedereen kijkt uit naar de wedstrijd van vor ons vanavond en voor jullie midden in de nacht. veel plezier er mee.
    zet morgen dat oranje petje van de Digros maar op je hoofd als je naar je werk fieetst.
    liefs
    wilma

  • 12 Juli 2010 - 16:57

    Heleen:

    hoi lieve Soe,
    ik kijk al uit naar de pakken bibimbap bij Appie, heb ze gelijk gemaild, afwachten dus.
    spannend je derde zus ook te leren kennen.
    jammer he van de oranje mannen, weer over tot de gewone kleuren op straat en morgen een rustig feestje in amsterdam.
    liefs Heleen

  • 21 Juli 2010 - 12:03

    Q:

    Briljante avonturen in een compleet andere wereld, stoer hoor! Ben nu al benieuwd naar de bibimbap :-)
    Liefs, Q

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 202963

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: