tongdaemun & afspraak - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu tongdaemun & afspraak - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

tongdaemun & afspraak

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

24 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Annyong~~

Deze keer heeft mijn paraplu de hevige regenbuien en wind overleefd, maar helaas niet de grijpgrage handen vaneen of andere Koreaan...Dat wordt dus weer een nieuwe kopen.
Gisteren heb ik voor het eerst mais op, die had Hyo Jung, de dochter van de stempelmaker voor me meegebracht. Het waren kolfjes die niet zo groot waren als de grote in Nl, maar ook niet zo klein als die babymais. Ze waren wat zachter en kleveriger dan in Nl maar errug lekker!
Vandaag ben ik nog eens naar Tongdaemun geweest, de buurt waar ook de bioscoop was. Deze keer heb ik echter een ander deel gezien, namelijk de buurt rond het stadion daar. Vanzelfsprekend barstte het er dan ook van de sportwinkels en kon je ook bij de kramen op de mart veel sportspullen kopen. Anders dan vorige keer heb sommige stukjes niet op, maar onder de weg gelopen. Er zijn namelijk hele stukken ondergrondse sangga=winkelgebied, met als grote voordeel dat je niet zo'n last hebt van de drukte en de vreselijke smog. Na zijn ochtendje downtown heb je het gevoel alsof je van boven tot onder en van binnen tot buiten helemaal uit uitlaatgas bestaat...
's Middags had ik een afspraak met Kim Hyeong Him (die namen, ik leer ze nooit...:() de oudste zus van een Koreaanse vriendin die ik tijdens de summerschool van 1999 heb ontmoet. Zij zelf zit nu voor studie in Amerika, maar haar zus(en) wilde me graag ontmoeten en ik vond het ook erg leuk.
We hadden afgesproken voor het Hyundai warenhuis, een behoorlijk luxe shopparadijs. Er zijn wel iets van 10 of meer? verdiepingen, natuurlijk compleet met garage. Bij die garages (ook bij ziekenhuizen ed) staan vaak jonge vrouwen/mannen in nette pakken en pajes met een hoedje op en een sjerp om die de auto's verwelkomen met een buiging en ze de weg wijzen. (Hoe saai kan je baantje zijn???). Het waren huis zelf is gigantisch en de La PLace van de V&D is er niets bij! Er is een afdeling waar een supermarkt is, maar waar je ook kant en klaar eten kunt kopen en natuurlijk zijn er heel veel eettentjes. Verder zijn er natuurlijk kleren voor mannen, vrouwen, kinderen, sportspullen, teveel om op te noemen. Bovendien is het aantal personeel dat er rondloopt gigantisch! Bijna netzoveel als het aantal klanten ;)
Met de zus van mijn vriendin ging ik met d emetro naar het toksu-paleis, maar dat bleek helaas gesloten vanwege verbouwingen. We zijn toen naar een kunstmuseum geweest in de buurt waar een tentoonstelling was van een Koreaanse vrouw, waarvan ik de naam alweer vergeten ben, maar het was erg mooi. Er waren allemaal schilderingen die ze had gemaakt tijdens haar reizen en vooral de mooie kleurencombinaties spraken me wel aan. In het winkeltje mocht ik van de zus, ondanks mijn protesten, een boek uitzoeken omdat ze me iets wilde geven! Het werd een prachtig boekje met allemaal mooie schilderingen van het oude Korea. Er plaatjes van dieren, van het oude paleis, van het alledaagse leven... Echt helemaal geweldig. Als ik door zo'n boek blader dan weet ik altijd weer waarom geschiedenis zo'n mooi vak is!
's Avonds hebben we wat gegeten in de buurt, bibimpap een gerecht van rijst met daarop een assortiment aan groenten met een rauw ei en hete saus. De kom waar het in wordt opgediend is loeiheet en je hoort alles door elkaar te mixen waardoor het heerlijk wordt gebakken. Daarbij krijg je dan bijgerechtjes en soep en toe een yakult!
Overigens maakt d etandarts hier volgens mij overuren! Ik ben na het eten altijd nog uren bezig om alle sliertjes tussen mijn tanden uit te vissen! En dat dan 3x per dag^^
Morgen heb ik nog geen plannen. Het is mijn allerlaatste echte vrije dag, omdat maandag om half 10 de plaatsingstoets is. Eigenlijk wil ik niet gaan leren, omdat ik bang ben in een te hoog level te worden geplaatst, maar ja, mezelf kennende zal ik morgen nog wel een blik in mijn grammatica werpen...
Jullie horen het wel!
Veel liefs uit Seoul (waar het om half 7 al donker is!!!)
soe
Het is

  • 24 September 2005 - 12:45

    Groene Ridder:

    Als je maar een kleintje Yakult hebt he, dan komt alles goed ;-) .. PS. Soe, check ook even mijn site www.helemaalnicsan.nl

  • 26 September 2005 - 08:09

    WILMA:

    he soe heb al je berichtjes gemist door die rare computer thuis, ze zijn zelfs niet aangekomen heeeeeeel vreemd, ga nu even de schade inhalen en ze allemaal prinen en lezen.

    liefs wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 203208

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: