Zere keel - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Zere keel - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Zere keel

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

25 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen werd ik wakker met een zere keel, een snotneus en een dreunhoofd. Het valt wel mee, maar lekker is anders. Of het door 3 weken uitlaatgassen komt weet ik niet, maar ik heb het gevoel alsof ik 20 jaar zware shag achter de rug heb^^ Mocht ik later longkanker krijgen dan weet ik waar het van komt... Eerst vond ik die mensen met die zuurstofmaskertjes een beetje overdreven, maar ik begin er nu wat meer begrip voor de krijgen :)
Deze ochtend heb ik dus ook een beetje mak ana gedaan, mijn kamer eens opgeruimd en uitgeslapen. Ik word namelijk steeds wakker om 5 uur van een soort gong geluid dat maar aan blijft houden voor mijn gevoel. Vandaag vroeg ik het eens aan de ajuma en die vertelde dat het de tempel was, even hoger op de weg. Gelukkig val ik altijd snel weer in slaap en het lijkt me ook zeker de moeite waard daar eens te gaan kijken.
Vanmiddag had ik een afspraak met Yomi met wie ik al eerder naar de bios was gegaan. Gewoon voor de gezellie en aangezien zij ook een adopko is, wilde ze ook wel eens bij INKAS langs, dat zit bij mij in de buurt. Die waren dicht, maar de winkels en zo waren verder allemaal open dus we hebben gezellig door de buurt gelopen en ik heb ze de campus laten zien. Het is leuk om eens ervaringen uit te wisselen en gewoon te praten zonder naar woorden te hoeven zoeken.

Morgen heb ik de plaatsingstoets, het zal me benieuwen. Het is de eerste toets waar ik niets voor heb geleerd. Nou ja, oke, ik geef toe, ik heb nog wel even mijn grammatica door gebladerd, maar verder heb ik echt niets gedaan! :) Het heeft dnek ik ook weinig zin, want je moet natuurlijk wel in je juiste niveau terechtkomen. Vanaf morgen gaat het harde leven dus beginnen, maar ik heb er wel zin, ook om de andere studenten te ontmoeten. Wie weet wat er voor leuks tussen zit ^.^

Gisteren was er trouwens een of ander event op de campus. Volgens mij zijn de schoonmakers vandaag de hele dag bezig geweest alles weer een beetje toonbaar te maken! Je zal het wel een beetje kunnen vergelijken met lowlands of zo. Overal papier, blikjes, flesjes bier, etensresten etc etc en hier en daar een student die zijn roes licht uit te slapen op het gras :)

Koreaanse wc's. Mmmm, daar had ik al ene keertje iets over gezegd, maar daar valt nog wel iets over te schrijven. Ten eerste is Korea echt (in de stad in ieder geval) een paradijs voor mensen met een kleine blaas. In alle metrostations zijn openbare wc's (en er zijn heel veel metrostations:)) en ook de wc's in restaurants, warenhuizen, gebouwen etc zijn voor iedereen vrij toegangelijk. Vorige keer toen ik in Korea was, was het nog vaak zo dat je wel zelf voor wc-papier moest zorgen, maar dat hangt er nu eigenlijk ook altijd wel, hetzij bij de wc zelf of gewoon in het lokaal.
Er zijn dus 2 soorten wc's. De ene is een zoals we die ook in Nl hebben en de ander is een soort ovaal ding, plat op de grond zoals ze die in Frankrijk hebben. De pot van de Nlse variant gaat regelrecht naar beneden en heeft niet zoals soms in Nl een horizontaal stukje. Verder staat er in beide soorten altijd een flinke laag water en heb ik nog steeds geen oplossing gevonden voor het gespetter dat daardoor ontstaat :) Overigens loop ik soms het kwartier na een boodschap nog half mank door mijn zere benen van het hurken:) Het wc papier gooi je dus in een vuilnisbak en niet in de wc. Om door te spoelen zit er vaak een hendeltje aan de zijkant van de 'stortbak' (of pijpleiding) of een drukknop aan de zijkant van de bak. Bij de hangwc's is er een hendeltje op de grond waar je met je voet op duwt.
Verder zijn er de gebruikelijke spiegels en handdrogers. Zeep is meestal een bakje zoals in Nl of een stuk zeep op een metalen pen geprikt. Soms hebben de wc's een 'display' waar bezet op verschijnt als je er op zit. Invalide wc's hebben ze ook en daarnaast nog wc's voor moeders met kinderen. Er zit dan een zitje in de wc waar je kinderen tot 15 kilo op kan zetten met gordels.
Over het algemeen zijn ze behoorlijk schoon en er is zelfs een website (en organisatie?) die zich inzet voor schone wc's! Ik zag een sticker in de binnenkant van sommige wc's waarop de bezoeker gemaand wordt de wc's netjes achter te laten en bijvoorbeeld geen kranten achter te laten :)

Ik ben benieuwd wat de ajuma vanavond weer voor lekkers heeft gekookt ^.^ Vanmorgen had ze twoenjangtchigae als soep, een soort miso-soep van sojabonenpasta met chinese kool erin. Erg lekker, alleen volgends mij erg zout want ik heb de hele dag dorst gehad (of kwam dat door mijn keel?).

Het lijkt er op dat ook hier de herfst voorzichtig om de hoek komt kijken. Hoewel ik het nog behoorlijk warm vind, is het toch al 'koeler' dan 3 weken geleden en vaker bewolkt. Bovendien staat er 's avonds een lekker windje. Ik ben benieuwd naar het verkleuren van de bomen, dat schijnt een waar schouwspel te zijn.

Hopelijk gaat alles in het kikkerlandje ook goed. Geen politieke moorden, een kabinet dat valt en metroaanslagen hoop ik?

Veel liefs
soe

  • 25 September 2005 - 10:36

    Em:

    Hi Soe,
    Ergens in The Red Queen van Margaret Drabble krijgt de hoofpersoon ook een aanvaring met een Koreaans toilet. Ik dacht wel dat je veel zou herkennen in dat boek ;-)
    Veel succes met je plaatsingtoets!
    Liefs, Em

  • 25 September 2005 - 13:57

    Hanneke:

    Hee lieve Soe!
    ja je zere keeltje zal denk ik wel met de uitlaatgassen te maken hebben... hoop dat je je morgen beter voelt tijdens de toets! Spannend hoor, ik ga wel heeel hard aan je denken vanacht! fijn he? weer herfst ik hoop dat je een paar mooie kiekjes van de bladerpracht op je site kan zetten!
    Ik heb dit hele weekend op mijn neefje gepast, hij is anderhalf en een echte deugniet! heel leuk, maar heel vermoeiend! nu nog even stukje Liber Historicum Francorum vertalen! dikke zoen van Hanneke

  • 25 September 2005 - 14:44

    Marjon:

    Hoi Soe

    Zielig hoor een zere keel enzo. Lijkt op een gewone stevige verkoudheid, maar uitlaatgassen kan natuurlijk ook. Ik hoop dat je je morgen wat fitter voelt, want het lijkt me niks met een hoofd als een gympie een toets moeten doen. In ieder geval veel succes ermee. Dank voor je mooie verhalen.

    Liefs, Marjon

  • 25 September 2005 - 14:48

    Marjon:

    Hoi Soe again

    Het kabinet is helaas niet gevallen, dat zou wel nodig zijn naar mijn idee. De andere zaken die je noemt zijn gelukkig niet gebeurd en zouden ook nooit moeten gebeuren.
    Alles gaat hier zijn gangetje, naar mijn weten geen schokkende dingen of ik moet iets vreselijk gemist hebben. Het is nog wel steeds heel mooi weer, heerlijk na een verregende zomer.
    Nogmaals, liefs, Marjon

  • 25 September 2005 - 18:23

    Clemens:

    Je moet ook niet zoveel paffen. Das niet goed voor je keel.
    Ik vind het wel knap hoe je elke dag zulke verhalen kan schrijven zeg. Ik had niet eens zin om een mailtje te sturen naar het thuisfront. Maar goed, ik vind het wel leuk om te lezen, dus ga vooral zo door :)
    succes met de test. en nog iets, je moet niet op je eigen niveau zitten, maar op het niveau erboven. anders leer je niks!!
    annyong

  • 25 September 2005 - 18:32

    Marina:

    Hee lieve Soe,

    Heel veel plezier straks met de studie en je studiegenoten! Je hebt er zin in begrijp ik!

    Ik denk aan je, dikke kus

  • 25 September 2005 - 18:51

    Marijke En Hans.:

    Hallo Soeja,
    Vervelend die keelpijn, Ik hoop dat je je morgenochtend fity genoeg voelt om de test zo goed mogelijk te maken.
    Als je last hebt van op waarts spattend water vanwege de vormgeving van de toiletpot wil het wel eens helpen om er met een strook toiletpapier voor je aan het werk gaat een soort vlot in te deponeren. Dit vlot dempt de val van het gebodene.
    Je schrijft dat het toiletpapier niet in de toiletpot gegoouit wordt, dus ik weet niet of deze oplossing uitvoerbaar is.

    In ons kikkerlandje gaat alles goed, het lijkt er alleen op dat het lekkere nazomerweer iets afneemt, vandaag beduidend minder zonnig.

    Er zijn geen schokkende politieke zaken gebeurd, wel is afgelopen vrijdag de as van Andre Hazes met een vuurpijl vanaf Hoek van Holland de lucht in geschoten, dat hadden ze jaren geleden al moeten doen al weet ik niet of er een vuurpijl bestaat die een niet verbrande Hazes de lucht in gekregen had. De as werd vrijdag weggeschoten omdat Hazes toen precies een jaar dood was en dat werd dus uitgebreid gevierd.

    Hartelijke groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 203357

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: