laatste luierdag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu laatste luierdag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

laatste luierdag

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

27 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Maria en Marina van harte gefelciteerd! Een hele fijne dag en volgens jaar hoop ik weer van de partij te zijn! Ik zal hier een stuk taart op jullie nemen!

Mocht je toevallig in Seoul komen en een Koreaan zien met een grote rugzak, een gewone saaie broek, geen hakken, korte mouwen, een electronisch woordenboek, een plattegrond en een kop vol snot dan ben ik het^^ Waarschijnlijk heb ik kou gevat in de airco's die hier overal staan te loeien of 's avonds in Pusan. In de avonden koelt het nu snel af, je kunt merken dat het winter wordt. 's Ochtends duurt het ook al wat langer voor de zon op gang komt en de dagen worden korter.
Nou ja, als ik al dat vastzittende snot probeer los te krijgen val ik hier in ieder geval niet op; de Koreanen kunnen zelf ook wat wat rochelen betreft! Regelmatig hoor je iemand even flink te keer gaan. Met mijn neus snuiten ben ik voorzichtiger, dat moet je hier niet midden in het gezicht van een ander doen, zeker niet bij een oudere. Ik weet nog dat we met de Summerschool van 1999 een soort college hadden en er plots een nederlandse adopko keihard zijn neus snoot! Gaf een hoop gegiechel:) Nou ja, ik neem aan dat Koreanen ook wel eens een loopneus hebben en hun neus moeten snuiten, maar ik geloof dat ze dat gewoon wat discreter doen. Vooral met dat hete eten is dat soms een beetje lastig, door al die pepers gaat je neus vanzelf lopen! :)
Tijdens het eten wordt er trouwens ook veel geluid gemaakt, men laat duidelijk horen dat het smaakt^^ Ik weet hel dat het hoort, maar ik wen er toch maar langzaam aan... Overigens zullen ze mij ook wel vreemd vinden. Steeds als ik zeg dat het lekker is, maak ik dat typisch Nederlandse 'lekker' gebaar door met mijn hand langs mijn oor te zwaaien om me dan gelijk weer te bedenken dat ze dat niet kennen waarop dus maar eensoort van uitleg volgt wat het betekent. Meestal vinden ze het wel grappig.
Er zijn nog wel meer gebaren anders. Wijzen naar iemand doe je niet zo snel en als je iemand wenkt doe je dat met handpalm naar beneden en beweeg je je vingers naar je toe. Het duimen voor als iemand bv een toets heeft doen ze ook niet, een Koreaanse vriendin zei dat ze dat alleen doen als 'gym' oefening voor je vingers^^

Ik had al verteld over de gymende ajossi's en ajuma's en vanmorgen zag ik er weer een. Het leek net tarzan. Hij had groene sportkleren aan, stond op zijn borst te roffelen en slaakte een gigantische oerkreet. Toen ik later langs de voet van de berg over de campus liep, klonk er ook weer een soort gezamelijke geschreeuw. Er is daar in de berg een soort gymplekje dat druk bezocht wordt door de senioren. H
et viel me trouwens op dat de sportende mannen meestal een baseball klep dragen en de vrouwen vaker een soort zonneklep. Als het om werkende mensen gaat dragen de mannen een nette hoed (zeg maar een soort vierkante baseball klep, begrijp je wat ik bedoel???) en de vrouwen een hoedje, zo'n rond bolletje in het midden en dan een grote ronde rand erom heen. Verder dragen de mensen hier heel veel handschoenen en kun je ze per dozijn op de markt kopen. Bij het sporten, de taxi-chauffeurs, bediendes, echt iedereen.Nederlanders zouden er niet in komen met hun grote handen :)
Daar zij ze meestal wel van onder de indruk, de lengte van de Nederlanders. De Koreaanse mannen vinden het meestal maar niets. Die hebben nogal een flinke eigendunk (mijn vriendin zegt dat 90% van de Koreaanse mannen zichzelf knap vindt. Nou moet je maar eens kijken hoe ze eruit zien, dan moet je best veel eigendunk hebben :)) en tja, als ze in het buitenland dan nog maar net de lengte van de vrouwen hebben of zelfs kleiner zijn...

Voor degenen die in Noordwijk wonen, ik heb hier een soort zelfde kerk als in Noordwijk gevonden. Alleen in plaats van een lelijk groen lichtgevend kruis staat er hier een rood kruis dag en nacht in neonlicht te branden!

Vanmorgen heb ik niets gedaan, een beetje tv gekeken. Dat is heel grappig, series zijn soms nagesynchroniseerd en dan hoor je typisch Koreaanse stemmen bij blanke mensen. (Friends en Sex in the City zijn hier trouwens ook heel populair).
Misschien ga ik vanmiddag eens bij de tempel kijken die vlak bij mijn hasuk moet zijn.

Iedereen een fijne dag!
Veel liefs
soe

  • 27 September 2005 - 07:46

    Marina:

    Hee Soe, wat leuk dat je aan ons denkt!
    Veel plezier nog straks met je studie!
    xxxxxxxxxxx

  • 27 September 2005 - 09:34

    WILMA:

    ja dat gebaar van lekker het smaakt me, schijnt niet overal gewaardeerd te worden. ik ken ook iemand die echt vindt dat dat niet kan.
    enne met die kleine neuzen
    kun je toch aardig discreet snuiten :).
    jenne.... jouw kijk op de koreaanse mannen is nog steeds niet veranderd zie ik. daarom moeten ze wel een eigendunk hebben,
    tot morgen op de msn. liefs wilma

  • 27 September 2005 - 10:32

    Marjon:

    Hoi Soe
    Ben benieuwd hoe je toets is gegaan. Hopelijk hebben ze een goede indruk van je vaardigheden gekregen en kun je instromen op een niveau waarbij je optimaal kunt profiteren van de studie.
    Hier in Nederland is er weer een gebaar bijgekomen. Minister Hoogervorst stak demonstratief zijn vinger in zijn keel toen Wouter Bos van de PvdA bij de algemene beschouwingen van leer trok tegen het kabinet. Het gebaar liet niets aan duidelijkheid te wensen over, maar gelukkig was het commentaar op zijn actie niet mals, hij moest zijn excuses aanbieden (voor wat ze waard zijn). Zo gaat het op dit moment in de politiek, stormpjes in kleine glaasjes water.
    Dat smakken bij het eten moet je toch maar niet overnemen, voordat je het weet kun je je niet meer aan tafel vertonen buiten Korea.
    Lieve Soe, veel succes en plezier met de studie.

    Liefs, Marjon

  • 27 September 2005 - 14:36

    Hans:

    Hoi
    Fijn dat je zo'n soort kerk vond. Ben je weer een beetje thuis. Hopelijk is tie niet zo lelijk als die in Noordwijk. Veel plezier met je beginnende cursus en sterkte met de studie.
    kus Hans

  • 27 September 2005 - 17:40

    Hanneke:

    Hey Soe!
    ja discreet snuiten dat lukt niet altijd! groene kerk bijzonder, groene monniken? en een groene Tarzan! Ik heb vandaag gespijbelt!!! slecht he? heb ik in mijn universitaire carriere nog nooit gedaan geloof ik! gesprek vandaag ging heel goed! het was een leuk gesprek en ik heb de stage!! Ik kan in april beginnen, gaaf he? Ik was nog zo moe van t weekend met mijn neefje en de hele dag vol spanning dat ik vanmiddag lekker thuis op mijn kamertje heb gerommeld en vanavond ga relaxen! succes met je eerste schooldag!
    Liefs Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 203357

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: