nieuwjaarsreceptie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu nieuwjaarsreceptie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

nieuwjaarsreceptie

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

22 Januari 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Terwijl iedereen in Nl nog heerlijk in bed ligt, zal ik weer eens een stukje tikken om te lezen tijdens een lekker zondagsontbijtje met een gekookt eitje en een beschuitje.

Het engels van de Koreanen blijft leuk. Sommige woorden worden gewoon zo op zijn koreaans uitgesproken dat je ze amper nog kan herkennen.
We hadden het in de klas vd week over wat de politie zegt: Freeze in het engels, het japans ben ik vergeten, maar ook iets kort en krachtigs, in het koreaans is het kkomtchak ma en dan kom ik daar aan met mijn 'geen beweging'. De docent verslike zich zo'n beetje in dr tong toen ze probeerde het na te zeggen en kwam toen tot de conclusie dat de dief tegen de tijd dat je dat had gezegd al mijlen ver weg was.
Volgens mij moet het voor haar ook echt geen gehoor zijn al die studenten die proberen koreaans te praten... ^^

Gisteren ben ik met Marco, MinJung, Jong en Moon naar de nieuwjaarsreceptie (29 januari is het hier weer nieuwjaar, nl volgens de andere kalender) van de Nederlandse gemeenschap hier geweest. Die werd georganiseerd door de ambassade, een Nldse businessclub hier (de ambassadeur vertelde in zijn speech dat Nederland Korea's vierde handelspartner in Europa is (naast Duitsland, italie en?) en dat Nederland net zoveel exporteert naar Korea als naar China) en de Hamelclub (activiteiten, vooral voor de vrouwen van die zakenlui).
Ik had mijn zwarte jasje aangedaan en zat toen een beetje te twijfelen over mijn jas. Mijn winterjas is een beetje zo'n michelinachtige jas die wit was, maar momenteel meer grijs met rode vegen van het kimchi maken (wil je je kleren verven, gebruik dan rooie peper, dat is er niet uit te wassen^^). Lekker warm, maar ja, een receptie van de ambassade. Toen ik Jong ging ophalen om weg te gaan en hem in zijn nette pak zag, heb ik toch maar mijn zwarte zomerjas aangedaan, die stond een stu netter. Een zomerjas in hartje winter... Nou ja, in de metro was het toch wel warm en het weer valt nu ook wel mee. Eigenlijk is het nu gewoon echt lekker weer, helder, het heeft pas 1x geregeld sinds maanden geleden en niet zo ijzig oud meer.
De receptie was in de residentie van de ambassadeur in Itaewon (de wijk waar veel buitenlanders zitten), vlakbij de Duitse en Roemeense ambassade. Nou de ambassadeur beschikt dus over iets ruimere kamers dan die ik tot nu toe gezien heb op mijn huizenjacht... Ik geloof dat de wc zon beetje even groot was als mijn kamer...:) De receptie werd beneden in 2 grote kamers gehouden en verder stond er buiten een hitteding zodat je ook op het terras kon staan. Ik kende er niemand, maar waarschijnlijk waren het dus allemaal leden en medewerkers van die clubs. Er waren nog wel wat Koreanen nl als echtgenote van een Nlder of adopkos die hier nu werkten, maar verder waren er natuurlijk veel blanke Nederlanders. Dat was wel even een soort van wennen. Jemig wat zijn die lui lang en groot en verschillend allemaal...Het was behoorlijk vol en ik begreep gelijk weer wat er zo leuk was aan het feit dat ik in Korea niet zo klein ben en niet altijd tegen ruggen aan sta te kijken...
Ik heb wat nieuwe mensen gesproken, maar verder was ik vooral gegaan uit nieuwsgierigheid, zulke feesies zijn niet echt mijn ding geloof ik.
Het was van 18.00-21.00 dus er was verder nog een buffet en vooraf bitterballen en kaas (die kaas zag er behoorlijk Koreaans uit; hij is hier namelijk vaak oranjerig. Nou ja, dat paste nu wel weer bij Nederland^^) en natuurlijk Heineken bier. Verder geen hutspot of hachee, maar salade, lasagna, tjaptjoi, nasi, fruit, etc. Niet echt nederlands dus, maar wel lekker en misschien is dat ook juist wel nederlands, lekker fushion en multi-culti...Dit was trouwens het eerste 'Nederlandse' buffetdat ik zag waar alleen een vork en stokjes als bestek lagen^^
Om een uur of half 9 hadden we het wel weer gezien en gingen we weer naar huis.
Moon ging nog even met Jong en mij mee naar de hasuk. Moon is ook een adopko die vorige week in korea is aangekomen. Een aardige man waar ik gezellig mee heb gepraat. Hij vertelde dat hij nu bij Koroot verbleef (de herberg waar adopko goedkoop kunnen verblijven en waar het kimchimaken was) en eigenlijk een eigen kamer zocht. Nadat ik hem over onze hasuk had verteld was hij wel nieusgierig geworden en hij kwam dus nog even mee om te kijken. Het beviel hem wel en dinsdag trekt hij gezellig bij ons in, bij mij op de verdieping. En over 3 weken komt Sonja ook naar Korea, een medestudente uit Leiden die dezelfde beurs heeft gekregen en voor wie ik ook al een kamertje had gereserveerd. Een soort Nederlandse invasie dus^^ Niet zo goed voor mijn Koreaans, maar we nederlands gezellig en ik praat, nou ja probeer nog steeds Koreaans te praten met Myeongseon en de eigenaren.

Nou iedereen een fijne zondag!

Liefs
soe

Ps. Hier voor de allerlaatste keer mijn nieuwe adres. De eigenaren zijn dus alles weer aan het opknappen en daar horen nieuwe naamkaartjes en een officiele naam bij. Het volledige adres luidt dus:

Daraesil-village
sinch'eon hasuk 501 ho
ch'angch'eon-dong 18-35
seodaemun-gu, ch
Seoul, South Korea
Kim Soo Ja kwiha
120-833

  • 22 Januari 2006 - 05:26

    Marjon:

    Hoi Soe

    Wat een uitgebreide verhalen heb je weer geschreven. Interessant en verhelderend over hoe het allemaal toegaat daar in het verre Korea. Ik ben net een paar dagen weggeweest met een vriedin. Heerlijk in de bossen, uitrusten, wandelen, lezen en bijkletsen. Dat was lang geleden en we gaan het vaker doen. Voorlopig ziet het er naar uit dat ik het heel druk krijg met campagne voeren. Op 7 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen.Ik heb er wel zin in hoor en ik verheug me er echt op om weer in e gemeenteraad te komen. Het blijft een heel boeiend onderdeel van onze democratie en lokale politiek is vaak heel praktisch, niet zozeer gestuurd door grote ideologien, maar veel meer oplossingsgericht in direct contact met de bewoners.
    Alles gaat verder hier z'n gangetje, geen spektakel dus ook geen ellende.
    Veel succes in het nieuwe trimester en leuk dat Sonja binnenkort naar jou toe komt.

    Liefs, Marjon

  • 22 Januari 2006 - 08:36

    Heleen:

    Lieve Soe, ja, zo kom je nog eens ergens op zo'n sjieke receptie met lange hollanders. Bij ons in Lekkerkerk waren er op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente juist heel veel buitenlanders, omdat Vluchtelingenwerk was gevraagd de hapjes te verzorgen. Niks bitterballen dus, maar allerlei multi-culti happen, zoals je al zegt: echt nederlands dus. Gezellig dat je je huis vult met vrienden en vriendinnen! Veel plezier!
    groetjes Heleen

  • 22 Januari 2006 - 10:01

    Wilma:

    Lieve Soe,

    bedankt voor je adreswijziging!! we hebben net een paar brieven gepost dus misschien moet je even extra alert zijn of die ergens anders bezorgd worden.
    Jij bent ook een mooie : val je niet op door je lengte of haarkleur ; ga je in de winter in een zomerjad lopen om je toch een beetje te onderscheiden:)

    Leuk zo'n nederlandse enclave in Seoul, misschien kunnen jullie die vrouwen van die zakenlui tegen een aardig prijsje l;aten kennis maken met het " gewone leven in de stad ",

    veel liefs, tot mails,

    wilma

  • 22 Januari 2006 - 10:09

    Hanneke:

    Hey Soe Ja!
    ja joepie bitterballen! (die eet je natuurlijk niet, maar doen bij vast ook denken aan borrels met Mayke, of niet?) wat leuk dat Sonja komt, Nederlandse gezelligheid is heel belangrijk om weer genoeg energie te vergaren om Koreaans te praten! en guess what ik heb ADSL, ik kan het bijna niet geloven, maar het werkt en ik heb het samen met Pauline geinstalleerd! trots! gister laat thuis want naar opera geweest in Den Haag conservatorium, Midsummer night's dream. Janneke zong, ze was het elfje Moth en ik had Welmoed uitgenodigd (uit Haarlem) om mee te komen luisteren, duurde wel lang maar was prachtig ook met decor en muziek echt genieten geblazen. terug nog met trein en Janneke zou bij mij komen slapen oomdat ze vandaag repetitie heeft in Utrecht, dus ik dacht combineren die handel. toen liepen we naar de trein, bleek een moeder van koorlid ook naar Utrecht te gaan, mochten we mee rijden! super! dus wij in gestapt en weggesjeesd, tenminste dat dachten we, maar lekke band! dus dat werd een ANWB verhaal, uiteindelijk dus niet snel thuis, maar het had wel een rare doch leuke avontuurlijke sfeer! ik ga zo Jennifer en Gerrit rondleiden door Historisch Utrecht, heb het niet echt goed voorbereid, wordt vast wel gezellig, voor zekerheid nog even langs de vvv. jij ook een fijne zondag lieve Soe!

  • 22 Januari 2006 - 10:27

    Olivia:

    Hallo Soe,
    Wat een leuke verhalen zijn dat van jou. Dank voor je brief. Ik stuur je een brief per post.
    Veel succes en liefs van Olivia

  • 22 Januari 2006 - 11:52

    Wilma:

    he soe
    zit nu je foto's van je site met mijn toestel te fotograferen en dan laten we ze straks bij opa op de televisie zien.
    alleen jammer dat er steeds een flits is, heel duidelijk is het niet maar we gaan het gewoon proberen, ben je ook nog op de nederlandse tv met die oude witte jas met rode vlekken :), doei

  • 22 Januari 2006 - 12:12

    Cora:

    lieve nicht,
    je verhalen vertellen ons veel over de koreaanse keuken, dat belooft wat als je weer thuis bent! We laten ons graag verrassen!
    Wij hadden gister een 50-jarige te vieren, en dan op zijn Twents, ook heel bijzonder cultuuraspect. Doen ze daar in Korea ook aan? Ik verwacht van niet, het schijnt toch wel nederlands te zijn om zo met leeftijden bezig te zijn.
    Veel plezier met je vrienden om je heen, misschien minder voor je kopreaans, maar wel heel leuk om ontspannen en makkelijk met elkaar te kunnen kletsen en ervaringen uit te wisselen.
    liefs, Jan en Cora

  • 22 Januari 2006 - 12:35

    Jory:

    hi zussie, leuk dat je zoveel vrienden om je heen hebt hoor! is het nog koud daar?

    x

  • 22 Januari 2006 - 14:59

    Son:

    Hahaha zeker een Nederlandse invasie :) Wordt gezellig druk daarzo!
    Receptie klonk leuk en ik krijg meteen trek.

    Spreek je gauw,

    Liefs

  • 26 Januari 2006 - 08:44

    Marina:

    Jee Soe, op visite bij de ambassadeur, cool! Is je adres nu weer veranderd?? Ik heb 2 weken terug een kaartje gestuurd, ik hoop dat die aankomt!!

    Dikke kus! x x x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 203175

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: