bijna nieuwjaar - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu bijna nieuwjaar - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

bijna nieuwjaar

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

26 Januari 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Ik ben nog steeds erg blij met deze nieuwe hasuk. De keuken is nog steeds netjes, brandschoon vergeleken met de gemiddelde studentenkeuken in Nl^^ Er zijn ook niet zo heel veel mensen die echt koken, maar verder wordt alle steeds goed schoongemaakt door de eigenaars. De ajossi zie ik geregeld met zijn dweil door de gangen lopen en zondag was de ajumoni bezig de keuken, de deuren, de gang etc een flinke beurt te geven.
Ik had nog een zak yonmu liggen; het lijkt wel wat op de bovenkant van (bleek)selderij, maar smaakt heel anders. Ik stond het schoon te maken om op zijn nederlands tot snot te koken, toen de ajumoni vroeg of ik er kimchi van wilde leren maken. Dat maak je dus door een flinke hoeveelheid water te koken en dat een beetje te binden met wat bloem. Verder gaat er zout in en rooie peper en dat giet je allemaal in een bak en daar doe je dan de schoongemaakte groente in, deksel erop en dan de koelkast in. Na een halve dag kan je het eten en verder kun je het heel lang bewaren. Het klinkt misschien naar niets, maar het is best lekker, en niet zo heet als de meeste kimchi. Het wordt vooral veel gegeten in de zomer, omdat het lekker fris is. Je moet overigens geen zwakke nieren hebben, zout ging er met flinke eetlepels in^^

Zondag ben ik even langs de oude hasuk gegaan om nog wat post op te halen. De ajossi lag nog steeds in het ziekenhuis vertelde de ajumoni. Het is toch wel een lief mens, hoewel ze me toen ik daar woonde, op mijn zenuwen werkte. Ze gaf me nog een appel en 2 mandarijnen mee, erg lief van dr. Verder heb ik nog even met TongHye gesproken, de duitse die daar nog steeds woont. Oh, en de vissen leefden nog steeds^^ Er was iemand langsgekomen die heel de bak had schoongemaakt en hem opnieuw had ingericht.

Omdat ik maar 20 kg mee mocht nemen in het vliegtuig had ik geen winterjas meegenomen (het was toen ook 30C). Van een Japans meisje uit de eerste hasuk had ik toen een winterjas gekregen die ze toch niet meer droeg. Een witte, beetje sportachtig michelin model, lekker warm, maar verder niet zo elegant en inmiddels behoorlijk grijs. Ik had al wel langer plannen om een nieuwe jas te kopen, vooral omdat je hier hele mooie hebt voor weinig geld en ik wilde er graag 1 meenemen naar Nl. Het was er alleen steeds maar niet van gekomen.
Maar ja, het is nu overal uitverkoop en als 'zuinige' nederlander... Ik heb nu dus een mooie nette jas gekocht, een bordeaux rode met soort fluweelstof en stukjes rib. Halflang met 3 grote knopen, 2 zakken en een sjerp/riem, maar die heb ik eraf gehaald, veels te onhandig. Verder is hij gevoerd met een mooi streepstofje en heerlijk warm. (Hangten Jeans, geen idee of dat een KOreaans merk is... Oke, op zijn nederlands: van 116000won zeg 95 euro voor 30000 zeg 25 euo, leuk koopje toch?).

Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd, maar hoewel in ze in Noord-Korea ook Koreaans spreken, verschilt het toch van het Koreaans in Zuid-Korea. Ze zijn er bijvoorbeeld stricter met grammatica en uitspraak en leenwoorden worden zoveel mogelijk beperkt. En het KOreaans heeft echt heel veel leenwoorden uit het Japans, chinees, zelfs duits en nederlands, maar vooral ook veel uit het engels. In NoordKorea verzinnen ze dus steeds nieuwe woorden voor moderne producten. Zo vertelde onze docent vd week dat het NK woord voor taxi, in Zuid Korea taeksi, balbari is. Dat is de naam voor een of andere hond die wel een beetje de vorm zou hebben van een taxi...

In de kamer naast me zit sinds kort een chinese kyopo, een meisje van 19 met Koreaanse ouders, maar die dus altijd in China heeft gewoond. Ze volgt ook de lessen aan de yonsei en zit in level 2. Ze is heel aardig en echt grappig. Het is haar eerste keer op zich zelf en ze kan dus letterlijk alleen een ei bakken. Van de week had ze groenten gekocht, maar wist eigenlijk niet wat ze er mee moest doen^^ Verder vond ze dr kamer zo koud, maar ja, toen heb ik dr maar voorzichtig gesuggereerd of ze behalve dr korte rokje en tshirt misschien niet een trui aan moest doen :)

Het leuke van al die nationaliteiten in onze klas, is het feit dat je steeds elkaars cultuur kunt vergelijken. Het hoofdstuk dat we nu behandelen gaat over (bij)geloof en natuurlijk hadden we het toen over wat de japanners, chinezen, westerlingen en koreanen wel en niet geloofden. Zo schijnt er in China een (bij)geloof te zijn dat vrouwen om de 11? jaar 1 dag of sommigen het hele jaar, rood ondergoed moeten dragen om ongeluk te voorkomen.
In Korea gelooft men dat een droom over een hond ongeluk voorspelt en een droom over een varken juist geluk. In het laatste geval moet je dus een lottolot kopen (lotto is hier echt populair).
Verder zijn er allerlei toekomstvoorspellers, soms zie ik ze op de weg naar de uni zitten in een soort plastic tentje van 1 bij 1 met een stapel boeken.
Ze kennen hier de uitdrukking 'een dag zonder handen'. Een dag 'met' handen betekent dat er geesten zijn die een richting aangeven of zo, dat begreep ik niet helemaal, maar in ieder geval moet je op een dag 'zonder' handen dus belangrijke dingen doen als trouwen, verhuizen etc, omdat er dan geen geesten zijn. Het schijnt zelfs zo te zijn dat verhuisbedrijven een extra bedrag rekenen op een dag 'met' handen!
Overigens willen de meeste mensen in een huis op het zuiden wonen, dan is het in de zomer koel en in de winter warm, huizen op het zuiden zijn dus ook duurder. Dat was me ook al opgevallen met huizen kijken, dan zegt de eigenaar vaak waar je raam op staat.

De docent vertelde dat het hier de 'gewoonte' is van je eerste salaris ondergoed voor je ouders te kopen:)

Laat een nederlander een Koreaans bed zien en het eerste wat hij zegt is : waar zijn de lakens en de sprei? Die hebben ze hier niet (vast wel in hotels), wel een soort dik mat ding op je bed en een soort dekbed zonder afhaalbare hoes. Alle nederlanders die ik tot nu toe ken vragen dus steeds als eerste waar ze een laken kunnen kopen.
Gister ben ik met Moon en Jong even naar het warenhuis geweest en daar hebben we wel een sprei gevonden, maar geen laken. De verkoopster zei dat Koreanen gewoon de hele deken in de was gooien. Nou zijn die wasmachines hier echt groot, maar zo groot??? Dat beddengoed van mij is echt groot, nog dikker dan dat van Jong en Moon omdat ik op de grond slaap. Ik wil het eigenlijk wel eens een keer wassen (zeker omdat je je gewoon rotzweet met die ondol! Anders dan in het vorige huis zijn ze hier niet zuinig met de warmte en savonds is het echt heet. Als je met je blote voeten op de vloer staat is het gewoon echt heet), maar ja...

Zondag is het hier weer nieuwjaar en dat is te merken ook! We waren gistern in de supermarkt en daar was het superdruk en ze hadden een groot gedeelte van de supermarkt omgebouwd tot verkoop van speciale geschenken. Dat zijn vaak dozen waar een combinatie van producten in zit, zeg maar een soort kerstpakketidee, maar dan zit het niet los in de doos, maar netjes neergelegd en ingepakt. Je hebt verschillende thema's: zeep ed, vleespakketten, fruitpakketten, olie, echt van alles ... en niets voor een arme student^^ Je hebt zelfs peren die zon 5 euro per stuk zijn :) Verder verkopen ze nu overal ttok in alle soorten en maten, een snack die vooral met chuseok en nieuwjaar wordt gegeten.

Nou dat was het wel weer voor vandaag.
Heel veel liefs

soe

  • 26 Januari 2006 - 09:20

    Jory:

    Was weer een mooi verhaal. Krijgen we volgende x nieuwe foto's te zien?

    Jory

  • 26 Januari 2006 - 10:24

    Hanneke:

    Hoi Soe!
    oh dat klinkt als een hele leuke en mooie jas! en echt een koopje! ik ben ook op zoek naar een nieuwe winterjas geweest maar niet gelukt. ik mis je als mede koopjesjaaggezel denk ik! vanmiddag naar promotie van Babette Hellemans, ben benieuwd ze promoveert op franse bible moralisee, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt dus ik ben wel benieuwd naar de ceremonie. daarna Latijn, laatste les Augustinus dinsdag tentamen en dan geen Latijnse les meer voor mij voorlopig!
    het wandelen zondag was heel geslaagd, het was koud, maar s'avonds was ik heerlijk ontspannen! nog snel even vertalen... jij ook succes met de studie en veel plezier van je nieuwe jas! fijn telezen dat je het naar je zin hebt in de nieuwe hasuk!
    liefs Hanneke

  • 26 Januari 2006 - 12:47

    Hans:

    Leuk om weer te lezen! Maar nu wil ik wel een mooie onderbroek van je, want je eerste salaris heb je al lang geleden ontvangen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt in je nieuwe huis. Alvast een gelukkig nieuwjaar en vooral gezond jaar. Hoeveelste jaar vieren ze eigenlijk?

    kus van je pa.

  • 26 Januari 2006 - 14:14

    Son:

    Als ik er ben gaan we samen een lekker soepje maken of bibimbap! Ik heb er wel zin in :D

    Kus

  • 26 Januari 2006 - 17:56

    Wilma:

    zullen we een laken en een dekbedhoes sturen?
    sonja heeft vast nog erg veel ruimtein haar koffer als ze in maart komt :)
    was weer een mooi verhaal en ik sluit me bij joor aan , weet dat je weinig tijd hebt maar illustraties zijn altijd leuk, kus wilma

  • 26 Januari 2006 - 18:03

    Cora:

    Ik ben ook nog op zoek naar een jas, hebben ze mijn maat in Korea. Zoek dan maar wat leuks uit.
    Ga je van je 2e salaris ondergoed voor tantes en ooms kopen? Kijk er naar uit.
    Happy New Year, nu wel met vuurwerk?
    liefs, cora

  • 26 Januari 2006 - 19:20

    Marjon:

    Ja, het wordt wat saai, maar steeds vind ik het weer een mooi verhaal dat je schrijft. Hier is alles in een stroomversnelling geraakt, veel werk voor de verkiezingen van de gemeenteraad op 7 maart. Wel erg leuk, met heel veel gezellige en enthousiaste mensen.
    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt in je nieuwe kamer en dat je weer je eigen potje kunt koken. Ik zou dat wel missen hoor, als ik niet zou kunnen koken. Niet dat ik er nu iedere dag zin in heb, maar je weet, het blijft wel mijn hobby.
    Hier is het nu ook flink koud, er wordt in het noorden al op natuur ijs geschaatst. In het westen is het nog niet zo ver.Als het wel zou kunnen weet ik nog niet of ik het nog durf, ik heb al zeker 15 jaar niet geschaatst en ben er ook niet leniger op geworden. Wel jammer, want ik vond het altijd heerlijk, vooral met een zonnetje erbij en dan over de sloten en de plassen.
    Blijven ze in Korea nieuwjaar vieren, hoe zit dat dan? Snap er niets van.
    Van dat eerste loon en dan ondergoed kopen vind ik wel een vreemde gewoonte, weet je zeker dat jullie niet voor de gek gehouden worden?
    Liefs, Marjon

  • 26 Januari 2006 - 20:43

    Wilma:

    wil je onze maten?

  • 27 Januari 2006 - 21:40

    Astrid:

    Ha Soeja, je blijft verbazen met al je verhalen. Wat ontzettend leuk en anders daar allemaal. Geniet ervan en blijf vooral vertellen; daar geniet ik van. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 203345

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: