Gelukkig Nieuwjaar^^ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar^^ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar^^

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

29 Januari 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Nou voor de tweede keer maar weer gelukkig nieuwjaar! Zoals ik al zei vieren ze hier vandaag voor de tweede keer nieuwjaar, namelijk volgens de maankalender. Ze noemen het Sollal en het is 1 van de grootste feestdagen hier en belangrijker dan oud en nieuw zoals wij dat vieren.
Op deze dag gaat vrijwel iedereen naar zijn kohyang, de plaatst waar opgegroeid bent, waar je familie vandaan komt. Het heeft hier veel meer betekenis dan in Nederland, het is hier echt de plek van je 'wortels' zeg maar. Daar komt iedereen van de familie dus bij elkaar. En hoewel het gros van de bevolking in Seoul woont, hebben ze allemaal hun kohyang elders in het land wat een ware volksverhuizing naar buiten seoul inhoudt. (Seoul is hier echt het centrum waar iedereen naar toe trekt. Het Koreaanse werkwoord voor naar Seoul gaan is ook niet gewoon gaan/komen, maar naar boven gaan en als je het over het 'platteland' hebt, slaat dat niet alleen op het 'echte' platteland maar ook op alles buiten seoul).
Het is nu buiten ook veel rustiger dan anders: vrijwel alle winkels zijn dicht en het zijn vooral bussen en taxi's die je ziet rijden. Overigens vertelde een docent dat tegenwoordig ook veel ouders naar Seoul komen ipv de kinderen naar de ouders.
Op tv is iedereen gekleed in hanbok, de traditioenel klederdracht, maar als ik het zo hier en daar hoor, zijn er niet zoveel mensen die hem ook echt dragen.
Ik was van de week ook nog even in de supermarkt van het Hyundai warenhuis en daar was het zo moeglijk nog meer een gekkehuis dan bij de Grandmart. Overal van die geschenkenpakketten en je struikelde over het aantal medewerkers die die dingen stond te verkopen. Ik blijf me er over verbazen, de inhoud is zo anders dan het in Nl zou zijn. Een pakket van lapjes vlees, van misschien in totaal een kilo en daar betaal je dan gerust 200 euro voor! Of 100 euro voor 9 peren... Verder zie je overal ttok, ttok en ttok. Dat is die rijstcake die je in alle soorten, maten en kleuren hebt. Ze zeggen hier dat als je geen ttoksoep eet vandaag, je geen jaar ouder kan worden (herinner dat je hier met nieuwjaar een jaar ouder wordt). En mandu eten ze dus ook heel veel, van die gevulde dumblings. Die hbe je ook in alle soorten en maten en afhankelijk van de regio zijn ze zo groot als je pink, nou ja mijn pink, klein dus of echt zo groot als (mijn) halve hand (Noord Korea).
Vanmorgen was de ajumoni hier om allemaal lekkers te brengen. Ik heb dus vanmorgen aan de mu-u-soep gezeten, frisse soep van rettich, natuurlijk kimchi en verder had ze verschillende soorten chon gemaakt. Dat is een verzamelnaam voor allerlei soorten gebakken dingen. Zo was er chinese kool chon, chinese kool bladeren die je door beslag haalt en bakt. Verder iets waarvan ik de naam niet weet, maar dat zijn blaadjes waar een vulling in zit, je slaat ze dubbel, haalt ze door beslag en bakt ze. Of reepjes vlees, vis, groenten die naast elkaar liggen en dan ook met beslag gebakken worden. Verder heb ik ze ook wle gezien met courgette, aardappel, aubergine, echt van alles. En ze had ook nog chapchae gemaakt, van die noedels met groenten die ik toen ook bij de zus van mijn vriendin had gemaakt. Lekkerbekken hoor die Koreanen ^^
Er is trouwens geen vuurwerk en het gaat ook niet om de overgang van oud naar nieuw om 12 uur. Ik moet er ook steeds aan wennen dat het gewoon de 29e is ipv de 31e of de eerste van de maand.
Vandaag vereren de Koreanen de voorouders en maken de kinderen een diepe buiging voor de ouderen waar ze geld voor krijgen.

Het is in de hasuk nu ook erg rustig, alle koreanen zijn dus naar hun familie en we zitten hier nu met zijn 3tjes: Moon, een nieuw meisje en ik. Het nieuw meisje heb ik gister voor het eerst gezien, ze komt ui Japan, maar is een kyopo en heeft dus koreaanse ouders. Ze is hier om een half jaar Koreaans te leren aan de sogang uni. Ik kwam dr gister tegen in de keuken waar ze met een Koreaanse vriend was die voor dr ging koken. Nooit gewteen dat Koreaanse mannen ook nog wat anders konden koken dan ramen^^ Ze waren erg aardig. Ik heb dr een beetje uitgelegd hoe alles werkte in de hasuk want ze kon amper koreaans en de ajossi kan geen engels en we hebben gelijk telefoonnummers uitgewisseld.
Jong ging gister (en vandaag) naar zijn familie in Incheon. Ik mocht ook mee, dat vond ik echt heel aardig van hem en zijn familie, het is toch een mooie kans te zien hoe Koreanen Sollal vieren. Nadat ik vorige week misselijk was geweest heb ik gister echter de hele dag het interieur van de wc bestudeerd, dus het leek me een beter plan thuis te blijven. Blijkbaar is er een verschil in wat je lekker vindt en wil eten en met wat je lichaam ook echt aankan:(
Vandaag gaat het wel weer wat beter en als dat zo blijft ga ik vanmiddag even naar Koroot waar ze ook iets organiseren voor adopkos. Verslag volgt dus nog.

Ze zijn hier echt goed van vertrouwen. Je ziet hier geregeld verkopers staan die dikke bundels geld uit hun zak halen en die gaan staan tellen. De hoogte biljetwaarde is hier maar 10000won, 8 euro dus dat is al snel een dik pakket, maar in Nl zie ik dat de mensen nog neit zo snel doen.

Van de week was er een reportage op tv over een vis die ze hier bok noemen. Echt een maf beest, hij zwelt soms helemaal op, tonnetje rond wordt ie dan. Ik weet niet hoe ze in Nederland achter de schermen met vis omgaan, maar hier is het duidelijk iets dat geen gevoel heeft. Die beesten werden levend van hot naar her gesleept, op de straat gekiept, weer in een tas gedouwd en vervolgens levend in flinterdunne mootjes gesneden om rauw te worden gegeten. Ze hadden ook een mini variant die je als huisdier kan houden en die populair was omdat bok ook geluk betekent in het koreaans.

Behalve de universiteit heb je hier ook nog soort vakscholen, die duren iets korter dan de uni en de docent vertelde dat daar vooral mensen heen gaan die het niet zo breed hebben of die slecht kunnen leren.

De docente van het keuzevak is echt grappig. De docenten zijn allemaal erg aardig, maar zij is wel een beetje speciaal vind ik, al is het alleen amar omdat ze er 'gewoner' uitziet dan de rest. Gewoon een blouse of trui met een broek, geen make-up en wat forser dan de rest. Ze heeft echt een goed gevoel voor humor en weet van de lessen altijd wel wat leuks te maken. Ze kan echt heel leuk vertellen. Van de week zat ze de grammatica die we leren belachelijk te maken. Dat het leuke constructies waren maar dat je die nooit gebruikt in het alledagse leven, omdat het veel meer geschreven taal is en helemaal neit spontaan.

Vrijdag hadden we een debat tijdens het vierde uur. Als onderwerp hadden we of het wel of niet mogelijk was een goede vriend van eht andere geslacht te hebben zonder daar verliefd op te worden en of je zon vriend dus wel kon hebben als je al een echte vriend(in) had. Ik vond dat dat best kon samen met nog 3 anderen, terwijl er 9 tegen waren. Ik zag er best tegen op, geloofde niet dat je daar 50 minuten over kon praten, in het koreaans en bovendien werd je ook beoordeeld. Maar eht was dus heel erg leuk. Het gesprek liep goed en ik heb hier en daar ook nog wel wat zinnigs kunnen zeggen. Het kostte best veel moeite de rest te blijven volgen, maar ik geloof dat ze deze keer voor de verandering eens wel begrepen wat ik probeerde te zeggen.:)
Die avond zijn we wat gaan eten en drinken met het onze klas. Dat was de eerste keer met zijn alle en echt gezellig. Het was leuk om iedereen zo eens wta beter te spreken omdat het tijdens de lessen vaak zo is dat de chinezen en japanners een beetje bij elkaar klitten en in hun eigen taal gaan praten. Als je er bij gaat zitten gaan ze wel over op koreaans, maar ja... Nu was alles echter in het koreaans. We gingen naar een hope, het koreaans voor hof (van het duits), een soort cafe. Het is anders dan een nederlands cafe voor zover ik die van binnen heb gezien^^ Hoe zal ik het zeggen, de cafes in Nl zijn vaak wat 'rommeliger' en met allemaal s'spulletjes' en deze wat wat geordender. Tafels netjes op een rij en geen bar. Je bestelt bij de bediendes die er heel veel rondlopen (er zat ook ene bel op de tafel) en die halen alles uit de dichte keuken. Verder zijn er ook tafels aan de muur die wat afgesloten zitten. Er was een soort discobal en af en toe ging de muziek uit en klonk er ineens een liedje 'congratulations'. Of er nou echt iemand jarig was of dat het voor de lol was, daar ben ik nog niet achter. Anders dan een schaaltje pindas en wat bitterballen kan en hoor je hier van alles te bestellen: koreaanse pannenkoeken, rijstcake, fruit, ei, complete maaltijden verschijnen op tafel. Verder natuurlijk bier, veel bier in 'glazen' van een paar liter die met een ongelooflijke snelheid opgingen. Er was ook soju, soort koreaanse jenever die je in 1x achter over slaat en waar de meesten dan een hele vies gezicht bij trekken gevolgd door een of ander vaag keelgeluid.
Er zit een metalen schoefdop op het felsje waar ze het onderste randje van ronddraaide tot ie nog met 1 klein stukje aan de rest van de dop vast zat. Daar moest iedereen dan met zijn vinger tegen tikken en als dat losse stukje eraf viel moest degene naast je zijn pul in 1x leegdrinken.
Dat niet iedereen dat aankon bleek wel op de wc^^
Er waren ook nog een paar anderen, japanners en vrienden van mijn klasgenoten. 1 Meisje kwam op een gegeven moment naar me toe, dat ze zo blij was me te leren kennen (ze had me misschien 1 keer gesproken in die paar uur) en vroeg of ik al een vriend had. 'Nee'. Nou dat kwam mooi uit. Hiroshi, een van mijn klasgenoten was nl weer vrijgezel en zijn vriendin had het op een vervelende manier uitgemaakt. En hij was erg aardig en of ik dan maar niet op hem wilde letten en blablabla. En daarbij bleef ze mijn hand maar vasthouden en me omhelzen en met het weggaan zat ze ook aan me vastgeplakt. En maar zeggen dat ze zo blij was met me, en maar handen schudden en buigen en buigen en... Poeh, wat alcohol allemaal niet met een mens kan doen...
(Oh, die Hiroshi is een aardige man, maar verder niets voor jullie het vragen^^).

Nou dat was het wel weer voor vandaag,

iedereen nog een fijn weekend,

liefs
soe

  • 29 Januari 2006 - 08:23

    Wilma:

    He soe, word ke toch nog uitgehuwelijkt je begint dus al aardig in te burgeren. gaaf verhaal, wel jammer dat je last bleef houden van je ingewanden want zo'n feest bij Jong zou wel leuk geweest zijn voor je.
    en een Gelukkig Nieuwjaar!!!!
    als je even langs was gekomen had je geld van me gekregen, janu heb je pech :),
    liefs wilma

  • 29 Januari 2006 - 11:48

    Hans:

    Ik zou daar ook wel eens naar de kroeg willen. Lijkt me wel wat om enige Carmiggelt verhalen over Koreanen te schrijven. Er gebeurt tenminste genoeg in jouw omgeving. Nou, gelukkig nieuwjaar en bent nu 27 begrijp ik.
    kus
    Hans

  • 29 Januari 2006 - 19:09

    Ye-jin:

    Onni!!!!! Happy Lunar New Year! Kom je ooit weer terug naar NL? Na 3 weekjes paradijs vond ik het al moeilijk om terug te gaan naar NL en jij zit er dan een al half jaar. Jammer dat er geen romantiek is met Hiroshi. Maar jij gaat natuurlijk voor de echte knappe Koreaan ;) Of zou dat meisje die het over Hiroshi had een oogje op jou hebben gehad??? Nou, als ze lesbisch is geef haar dan maar mijn msn-adres, hihi.

    veel liefs
    dikke kus
    Je lieve zusje
    doei doei

  • 29 Januari 2006 - 19:42

    Son:

    Hoezo niet joh? Geef die jongen toch een kans :)

  • 02 Februari 2006 - 18:53

    Astrid:

    Ha Soeja, wat een bijzonder leven heb je daar toch. Wat me nog het meest verbaast is dat je niet doodmoe wordt van die lessen en gesprekken in Koreaans die je maar moeilijkt kunt volgen. Je bent een echte volhouder hoor. Tolt je hoofd niet 's avonds na zo'n debat-dag? Groetjes

  • 03 Februari 2006 - 08:55

    Gerda:

    hoi soe,weer met verbazing je verslag gelezen,je laat je niet uithuwelijke hoor ,je komt gewoon terug
    ik zou het best ook dar wel is mee willen maken het is ercht een heel andere wereld als ik het zo lees hier in de kroeg zijn we het toch iets anders gewend
    wij zijn weer terug zo als je merkt we hebben het heel leuk gehad ik zou zo weer terug willen
    met karel gaat het prima hij komt nog niet naar huis,heeft het te goed daar op curacao
    nu soe dit was het weer tot je volgende verslag
    dikke knuffel gerda

  • 04 Februari 2006 - 16:50

    Charlot:

    Hee soe, Gelukkig nieuwjaar dan he!! Jij maakt ook weer van alles mee he! Gr van mij!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 203215

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: